Tuska

Hei, mä en hae mitään erityistä juttua.. mä vain juttelen.. en tiedä kuka olet ja ehkä en välitäkkään tietää… en halua satuttaa itseäni enempää.. on parempi rakentaa suojamuuri..

kuten oon jo pitkän aikaa tehnytkin.. ehkä teen linnoituksen jonka läpi pääsee vain harva ja valittu.. ei oo mitään järkeä kokea tuskaa jonka voi kiertää rakentamalla linnoituksen..

muurin.. jonka läpi se tuska ei pääse.. elän sen muurin sisällä omaa elämääni.. rakastaen.. ja unohtaen sen tuskan.. jonka kerran elin.. se ei ollut minua varten luotu.. se oli vain harhaa… ei

todellisuutta.. vain kuvitelmaa jostain.. mikä ei pitänytkään paikkansa.. sitä se oli.. unta vain.. olisko se tuskaa vain.. ehkä.. moituska.. lause uusi.. nimetty näin vain..

Kuka ottaisi tuskan pois.. ehkä päivä uusi sen tekeepi näin.. viepi tuskan.. joka kerran syntyi.. se tuopi jotain uutta.. ja viepi tuskan antaen rakkautta.. sitä elämän uskoa.. jotta tuskan jälkeen voi taas elää ja nähdä linnun laulavan sinessä taivaan..

36

320

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • HTZA

kaiken sen---jota..elämä on antanut.
      Minä, tässä mitän sääliä.. annan teille aukon, annan teille jotain jolla murtaa sen aukon..
      Tulkoon Huuhkaja ja päästäköön minut tuskasta, murtakoon se muurin, ja antakakoon minun saada ottaa siitä maailman parhaan valokuvan.
      SIlloin voin katsoa taivaisiin siniin ja haihtua pois.
      Mutta unta se vaan on, outoa henkistä sortumista.
      Tuska kuitenkin puristaa persustani, ikuisesti.

• G.J.

on syvä ahdistus joka syntyy kun on joutunut äärimmäiseen umpikujaan; ennen kuin huomaatkaan olet yhtäkkiä puristuksissa graniittimöhkäleen sisällä ja jos et räjähdä, et pääse sieltä poiskaan. Minä pääsin, mutta muistot vapisuttavat viellä varjoillaan. Mutta vain varjoillaan ja silloin käännyn ympäri ja katson valoon, heti kun muistan.

• --.---...,-

...muitkin. Tää on vähän tällasta. Jaksuuta, muuta en osaa kirjoittaa.

=DW=

• sen näkee noista kirjoituksista.. sitä se on tuskaa.. ehkä teidän elämä on aina ollut ruusujen peitossa.. ootte nähneet kaiken kun vaalean punaisten lasien lävitse.. Minä näen jotain muuta.. muistan kun eräs ihminen sanoi mulle vuosia sitten.. etkö jo herää.. vieläkö nukut ruususen unta.. No mitä siinä tilanteessa olisin voinut tehdä.. en mitään.. ne asiat meni niinkun meni silloin.. voidaanhan sitä nyt jäljestä päin monia asioita jossitella.. olis pitänyt tehdä niin tai näin.. No, se oli sen hetkistä elämää.. josta toki voimme ottaa opiksi.. jokainen.. Kuitenkin elämässä on vain mentävä eteenpäin.. niin kauan kun sydän lyö rinnassa.. sitten kun se ei enää lyö.. sitten meitä ei enää ole.. mutta niin kauan kun sydän lyö.. me elämme ja voimme rakentaa tätä suomalaista yhteiskuntaa.. kuten olemme tehneet jo vuosisatoja.. niin.. vuosisatoja.. tätä kaunista maatamme on rakennettu.. ja edelleen rakennetaan.. tavalla tai toisella..

• bittihelvetissä

edes yksi ihminen joka aidosti välittäisi ilman pilkkaa

• Ilman pilkkaakin. Kuka osaa vastaanottaa ja kuka antaa. Siinäpä kysymys!

• Kimpale1

anna tulla

• HTZA

rakkaus- ja kaipuupalstat ovat ihan muualla.
        Täällä keskustelevat vain onnelliset vanhukset.
        Meidän onnellisuutemme ei aina jaksa kantaa mukanaan maailman murheita.
        Mitä sitten haluaisit?
        Yhtä murhetta ja valitusta kanssasi?

• Kimpale1

viesti joka oli tarkoitettu sinulle Täällä ollaan ---

• Kimpale1
        HTZA kirjoitti:

Mitä sitten haluaisit?

mua ärsyttää......krrrrrrr

• se sitten
        HTZA kirjoitti:

Mitä sitten haluaisit?

tulikin, kiitos välittämisestä.
        Aloitukseni oli eräänlainen hätähuuto suomen suviyöhön mutta ei se mitään.
        Mitäs nyt yhdellä pienellä ihmisellä on merkitystä tässä maailmassa.

• niinkuin sen

osuvasti kuvaat, on väärä paikka anoa välittämistä.
        Täällä kaikki ovat kasvottomia, tuntemattomia.Elävässä elämässä koetaan myötätunnot

• Ei kukaan ota elämän tuskaa pois, koska se kuuluu elämään. Jokainen meistä kokee jotakin, kukaan ei pääse helpolla. Ei ole Ruususen laseja eikä taikapeilejä. Jokaisella on omat juttunsa, jotka suhteutetaan jaksamiseen.
      On täysin typerää mitettiä, miksi joku pääsee helpommalla kuin toinen. Ei pääse. Kaikki eivät vain tuo tuskaansa julki, toiset julkituovat enemmän, joku vaikenee iäksi, toinen keventää omaa ja toisen taakkaa puhumalla.
      Itse kokeneena ja sivusta seuranneena tiedän mistä puhun. On kuolemaa, on halvausta, on syöpää, on itsemurhaa, on pettämistä, on jättämistä, on hidasta hiipumista, on äkkilähtöä. Se vain on tätä elämää.

• noinpa

olisin halunnut minäkin osata kirjoittaa.

Ei kenenkään elämä ole ruusuilla tanssimista, omat vuoret on yritettävä ylittää, eikä niitäkään kaikkia pysty valloittamaan. On tyydyttävä katsomaan ylimpiä huippuja alhaalta.

Toiset voivat puhua ääneen vaikeuksistaan, se varmaan helpottaa.
        Toiset meistä pitävät tuskansa piilossa, sydämessään.
        Me ihmiset olemme erilaisia.

Elämä on luopumista, ensi alusta asti.
        Silti päivästä toiseen yritetään selviytyä, sillä, mitä on jäljellä.

• teki konkurssin.. miksi mies halvaantui.. miksi tulee niin paljon työttömyyttä.. kun on kerran suomessa myös ihmisiä.. jotka haluaa vielä tänäkin päivänä tehdä työtä.. Miksi meidän jotka haluamme tehdä työtä ei anneta tehdä sitä työtä mitä minäkin aikoinani tein.. Miksi ja minkä vuoksi.. Miksi vuosien työt on kuin lakaistu.. että ei olis mukaan mitään tehnyt.. ne työt niinä vuosina oon tehnyt sitä ei voi kukaan kieltää.. niiden töiden kautta on tullut tietty kokemus.. ja sitäkään ei voi kukaan kieltää.. niitä ei saa tekemättömäksi ne on tehty.. Halvauksia sen sijaan voidaan hoitaa.. niitä voidaan parantaa.. on keksitty elektroni joka voidaan asentaa ja laittaa raajat liikkeelle sen avulla.. ihminen saadaan kävelemään uudelleen.. ja tuo samainen ihminen on sen jälkeen iloisempi ja helpommin hoidettava kun nykyisin.. maailma kehittyy.. Moniko ajattelee että meidän ikäisillä on paljon vielä annettavaa nuoremmille sukupolville.. Muistan omasta kasvatuksestani aikoinani.. kun sanottiin.. vanhempia pitää kunnioittaa.. heidän elämän kokemuksensa takia.. Nuorilla sitä ei ole.. ja juuri nuorten on kunnioitettava ja arvostettava meitä vanhempia.. ilman meitä ei olisi heitäkään.. se on vain näin..

• handek

Kyllä tulee päivittäin mietitttyä.
        Verenpainelääkkeitä sarja pois.
        Toisaalta minun on nähtävä lanteittemme tulos (lapsenlapset)
        Fiksummpi meistä lähti.
        Minä tunteiden raunioita korjaan...

• maailman murheita
        pirre-tyttö kirjoitti:

teki konkurssin.. miksi mies halvaantui.. miksi tulee niin paljon työttömyyttä.. kun on kerran suomessa myös ihmisiä.. jotka haluaa vielä tänäkin päivänä tehdä työtä.. Miksi meidän jotka haluamme tehdä työtä ei anneta tehdä sitä työtä mitä minäkin aikoinani tein.. Miksi ja minkä vuoksi.. Miksi vuosien työt on kuin lakaistu.. että ei olis mukaan mitään tehnyt.. ne työt niinä vuosina oon tehnyt sitä ei voi kukaan kieltää.. niiden töiden kautta on tullut tietty kokemus.. ja sitäkään ei voi kukaan kieltää.. niitä ei saa tekemättömäksi ne on tehty.. Halvauksia sen sijaan voidaan hoitaa.. niitä voidaan parantaa.. on keksitty elektroni joka voidaan asentaa ja laittaa raajat liikkeelle sen avulla.. ihminen saadaan kävelemään uudelleen.. ja tuo samainen ihminen on sen jälkeen iloisempi ja helpommin hoidettava kun nykyisin.. maailma kehittyy.. Moniko ajattelee että meidän ikäisillä on paljon vielä annettavaa nuoremmille sukupolville.. Muistan omasta kasvatuksestani aikoinani.. kun sanottiin.. vanhempia pitää kunnioittaa.. heidän elämän kokemuksensa takia.. Nuorilla sitä ei ole.. ja juuri nuorten on kunnioitettava ja arvostettava meitä vanhempia.. ilman meitä ei olisi heitäkään.. se on vain näin..

ne pitää kyllä huolen itsestään.
        Pidä huoli vain omista murheista.
        Jos on kokemusta ja taitoa, pitää alkaa yksityisyrittäjäksi eikä roikkua odottamassa, että joku pitää huolen.

• joku lyyli

laulaa...

tangomarkkinoilla....

tuskasta......nuori likka, joka ei tiiä elämästä mittää.

• mutta lauloi

komeasti.
        Varmasti laulaa vielä kauan.

• mut mut...
        mutta lauloi kirjoitti:

komeasti.
        Varmasti laulaa vielä kauan.

ei ollut tunnetta likalla.

Enpä ala kinaamaan, mutta Kinnusen akka ja Carola ne sentään lauloivat tunteella.

• aika ja
        mut mut... kirjoitti:

ei ollut tunnetta likalla.

Enpä ala kinaamaan, mutta Kinnusen akka ja Carola ne sentään lauloivat tunteella.

lisääntyvä ikä hoida tuon puutteen.

Tyvestä puuhun.

• RIMMIR

On monella nuorellakin tuskaa, tälläkin paikkakunnalla jossa asun on viimeisen vuoden aikana 5 nuorta alle 25 vuotiaita) riistäneet hengen itseltään. Viimeksi viime viikonloppuna yksi 22 vuotias.

Eivät vaan jaksa elämäänsä..

• jos ei helpota.

• viivi-amaldiina

ajatella, apua hakemaan ja pikaisesti.

• Meriläinen
    • ei helpota

koskaan, niin se vaan menee.

• ja pilven raosta pilkistää aurinko.. Mikään tuska ei kestä loputtomiin.. jossain vaiheessa sekin päättyy..

Otappa esimerkiksi migreeni.. sulla särkee päätä aikansa.. otat siihen pillerin tai kaksi.. ja se hirvittävä oksettava päänsärky vaimenee.. se helpottaa.. sä ajattelet.. nyt se helpotti.. ja henkäiset helpotuksesta..

Mikään tuska ei kestä loputtomiin.. ei sellaista olekkaan.. Ihmiset jatkaa elämäänsä.. ne ihmiset jotka elää.. Kuolleet katselee meitä pilven reunalta.. ja nauravat sieltä meille eläville.. että tuokin tekee niitä virheitä joita me teimme silloin kun elimme.. emme tekisi enää jos eläisimme.. mutta kun ei eletä.. Näin ne ajattelee siellä pilven reunalla..

Meidän elävien on elettävä.. on vain mentävä päivä kerrassaan eteenpäin.. ei oo vaihtoehtoja muita.. Oli menneinä vuosina tapahtunut mitä hyvänsä.. Tämäkin lama joka nyt myllää eri tavoin täällä suomalaisessa yhteiskunnassa vaikuttaa tavalla tai toisella jokaiseen suomalaiseen ihmiseen.. Niin vanhuksiin kuin lapsiinkin ja siltä väliltä.. kaikkiin.. asui millä paikkakunnalla suomessa sitten tahansa..

• kaikilla on omat vastoinkäymisemme, niin nuoremmilla kuin myös vanhemmilla, olemme saaneet siipeemme enemmän ja vähemmän, kuka kantaa vaikeutensa mitenkin. Toivottavasti kaikilla olisi ainakin yksi lähi-ihminen kenen kanssa voisi jutella kaikki asiansa. Tiedän, ettei näin, ikävä kyllä aina ole. Vaikeita asioita on liikaa. Väyliä on monia, mutta ei niitä jaksa plarata silloin kun on se vaikein hetki.
      Välillä ahdistaa itseäkin todella kovin, mutta täytyy jollain tavoin tavoittaa muutakin, vaikka väkisin. Täällä yritän saada jotain kevennystä, mutta huomaan törmääväni näihin vaikeisiin asioihin monta kertaa, ja purkavani itseänikin tänne.
      Ylilyöntejä teen täällä, kun yritän saada kepeyttä, ettei ahdistaisi. :)))

• elän, siis hengitän ;)

Minä tuskani tuuleen tuiverran,
        Elämän voiman eteeni pakotan.

Olen hiljaa,ajan tuskan pois
        Vaikka vaikeaa se joskus ois

Lennän ja laskeudun korkealta
        Tipahda pilveni reunamalta

Oman tuskani tiedän vain minä
        Sen tunteen tiedät myös Sinä

Mutta ilo, toivo ja elämänhalu
        Ovat yhdessä mahtava työkalu!

"Amen" :D

• elän, siis hengitän ;) kirjoitti:

Minä tuskani tuuleen tuiverran,
        Elämän voiman eteeni pakotan.

Olen hiljaa,ajan tuskan pois
        Vaikka vaikeaa se joskus ois

Lennän ja laskeudun korkealta
        Tipahda pilveni reunamalta

Oman tuskani tiedän vain minä
        Sen tunteen tiedät myös Sinä

Mutta ilo, toivo ja elämänhalu
        Ovat yhdessä mahtava työkalu!

"Amen" :D

Tyhjentävää, Mahtava :) Nyt on hyvä mennä höyhensaarille, Oikein Hyvää Yötä kaikille :))

• Kaikkeen tottuu, ihminen tottuu kaikkeen.

• jokaisella sen myötä.. Ja nekin jotka leikillään jotain tekivät.. joutuvat toteamaan että itseppähän tehtiin mitä tehtiin.. ja itse aikanaan siitä vastataan.. Mitä tulikaan tehtyä.. se on näin.. jokaisen ihmisen kohdalla.. Katos tämä suomalainen yhteiskunta on tällainen.. Minkäs sinä voit kuntien ja valtioiden tekemisille.. mitäs sinä voit isojen sairaanhoitopiirien tekemisille.. et sinä voi asiakkaana mitään mitä ne tekee.. sillä ne vastaa itse omista tekemisistään.. lain edessä.. jos oikeuteen asti mennään.. sillä minä tiedän kuka se tämän kaiken alkuun panija on.. minä tiedän kuka se on.. On kyseessä kemia.. jossa kukaan ei ole puhunut totta.. kaikki vain leikkii.. tosiasiat on ihan jotain muuta.. sekin alkuunpanija on nyt konkurssissa ja konkurssi aalto lähti sieltä.. koskapa ihmiset tekee asioita väärin.. Mutta nuokin väärintekijät.. ne aikanaan joutuu vastaamaan teoistaan.. maailma ei koskaan mene niin.. että aina yksi olisi se joka joutuisi kokemaan toisten teot.. vaan maailmassa on muitakin tahoja.. jotka voivat aatella asioita aivan toisin.. Hyvää lauantai päivää kaikille..

• muuttuva maailma

opettaa että, (noin keskeisesti sanottuna, hitsi on niin vuosituhansia vanha) ettei sitä meikäläinen koskaa kahlaa kokonaan lävitse, kun pintapuolisesti vain. Että, ihmisen pitäisi olla kuin paju, samallalailla taipua tuulessa, antaa periksi, muttei silti saisi katketa. Mitä enemmän joustat, sen helpomalla pääset elämässä.

No, meikäläinen on aina taas tykännyt kovasti enemmän Eino Leino tuotannosta ja runoista;)) Elä siinä kompromississa sitten. Hyvä kun en ole koskaan tuossa kompromississa -asioissa koskaan ollut. Ehkä se on henkilökohtainen eräänlainen oppimisläksy täällä ainakin minulle. Jotenkin sitä ajatettelee niin, että ollaan vaan täällä oppimissa. Ja jos, ei sitte opita eikä saada päästötodistusta. Niin hitsi vieköön, joudutaan syntymään tänne uudestaan;) Mulla vasta ekaluokka suoritettu jotenkuten...mitenkäs Teillä?

t.Pimu

• tuskaa

ja sielua ei voi syväluodata.

• on kaksi

vaihtoehtoa.
      Jäädä aloilleen makaamaan ja ruikuttamaan.
      Tai purra hampaat yhteen ja sanoa, antaa tulla vaan.

• Jos olisin antanut jokaisen loukkaavan sanan vaikuttaa siten,
      että ne olisivat alkaneet kasautumaan muuriksi ympärilleni,
      olisin syvällä kivien keskellä.
      Jos voisin ottaa sanojani taksisin, niitä jotka loukkasivat läheisiäni,
      leijuisin korkealla ilmassa.
      Teen yhtälön, jonka summksi saan, elän jalat tukevasti maankamaralla.

Mandi 2007

Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      97
      2008
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      98
      1468
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      112
      1177
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1067
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      121
      1062
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      903
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      51
      867
    8. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      58
      836
    9. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      812
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      723
    Aihe