Pitäis vaihtaa akseli veneeseen, kun koneen- ja potkurinvaihdon jälkeen akseli on liian pienenä alkanut kolistella vannasputkea.(tämä oli tiedossa jo em. osia vaihdettaessa, että näin saattaa käydä) Niinpä akselin vaihto on syksyllä edessä. Jonkun verran olen selvitellyt asiaa ja mietin vielä, että pystyisikö akselin vaihtamaan itse?. Kysyn kokeneemmilta, mitä oleellista on otettava akselin rihtauksessa huomioon?
akselin rihtaus
7
4885
Vastaukset
- kokenut rihtaaja
On varattava kolme pulloa kossua. Ensin juodaan yksi kossu. Sitten vedetään vanha akseli puoliksi ulos. Sitten juodaan puoli pulloa kossua ja laitetaan vajaa pullo puolittain ulosvedetyn akselin päälle. Pulloon piirretään tussilla viiva kossun pinnan mukaan. Sitten avataan uusi kossu ja juodaan siitä puolet. Sitten työnnetään uusi akseli vannasputkeen ja laitetaan se kossu, jossa on tussiviiva akselin päälle. Jos kossun pinta ei osu viivaan joudaan kossu. Otetaan viimeinen kossun puolikas ja laitetaan se akselin päälle ja vedetään siihen kossun pinnan mukaan viiva. Sitten juodaan kossu. Akseli tuli rihdattua.
- vannasputki
näillä ohjeilla kuluu liikaa kossua, mutta kiitos vinkistä.
- *Rihtari*
Oleellista on se, että rihtari työskentelee kaasupillien kanssa ja "akselinvaihtaja käyttää kiintoavaimia sekä rakotulkkia.
Jos on kokeneempi asentaja, hänellä on mahdollisesti jonkinlainen laser-linjauslaite
Rihtaaminen tarkoittaa metallin taivuttelua tai suoristelua lämmöllä (telkakalla, missä tehdään oikeita laivoja on Rihtari se joka suorii lommoja laivan kyljestä, mitä taas on syntynyt hitsauksen lämmöstä).
Akselin asennuksen loppuvaiheessa akseli LINJATAAN (suoraan linjaan moottorin ja kytkimen kanssa.
Jos akselisi kolisee vannasputken kylkeen, sen saattaa hyvä Rihtari suoristaa lämmittämällä pilleillä.
Et sellasta oleellista. - kertoa että,
Akselin laipan pultteja löysätään ja kokeillaan ohuimmalla rakotulkilla, ettei laipan puolikkaat irvistä mistään. Mikäli irvistää, niin moottorin tassuilla tehdään säätö. Sitten akselia pyöritetään 1/4 kierros ja toistetaan edellinen.
Linjaus tehdään vedessä, sillä telakalla runko on tod.näk. taipuneena johonkin suuntaan, purkkarissa pitää myös maston olla trimmattuna oikeaan tiukkuuteen. - R K-S
vannasputkeen eri syistä:
1. Akseli ei ole keskellä vannasputkea. = Tarkista ja korjaa esim. nostamalla koko konetta. Tarkista linjaus.
2. Linjaus on pielessä = Tarkista.
3. Akseli on kiero = Tulee esilel myös lnjauksessa. = vaihda akseli.
4. Akseli on liian ohut/pehmeä. Potkurin työntö taivuttaa akselia.
Jos haluat hyvän lopputuloksen, niin anna ammattimiehen tehdä.- *Rihtari*
Jos akseli kolisee vannasputken kylkeen, se todennäköisesti on kiero, jollon se vaurioittaa tärinällään ajossa ajankuluessa myös kytkimen laakerit., joten en suosittelisi remontin siirtämistä syksyyn.
Kuten jo RKS mainitsikin, kierous selviää linjauksessa.
Ota vene sen verran ylös, sorvauta kartio joka on reiältään akselin päälle sopiva ja päälipinnaltaan sen verran kartio, että sopii vannasputken sisään.
Halkaise se pituussuunnassa ja irroita Boksi pois tieltä (liu-uta eteenpäin vähän), irroita akselin laippa kytkimestä, laita halkaistu kartio akselille jolla ikäänkuin kiilaat akselin vannasputken keskelle.
Nyt asenna moottoria niin kauan, että se osuu akselinlaipassa olevaan "ohjaukseen". Näin on alkulinjaus tehty.
Nyt kartio pois, boksi takaisin, vene veteen, ja lopullinen linjaus akselinlaipan ja kytkimenlaipan välistä.
työnnä akseli ojhaukseen, laita yksi pultti johonkin reikään ns. käsitiukkaan, mittaa neljältä kantilta rakotulkilla 0,05mm ... mihin suuntaan moottoria siirrät.
Älä tee suuria korjauksia, koska tämä on tosi tarkkaa hommaa, kierrä korkeussuunnassa tassun muttereita korkeintaan neljänneskierrosta, sivusuunnassa kopauta konetta sivulle esim. lyijyvasaralla, jotta saat pieniä siirtymiä.
Joku kehoitti pyörittämään akselia linjauksen aikana... jos akseli, laipat ovat suorassa, ei tarvii pyöritellä mitään, ne pitää olla nimenomaan niin.
Jos kumminkin pyörittämällä rako laippojen välissä muuttuu, on akseli tai laippa vino, jolloin tarvii korjausta.
Rakotulkissa 5 satasen liuska saa mennä rakoon, kymppi EI ... silloin on linjaus melko hyvä, jos saat tarkemmaksi, aina parempi.
Varaa aikaa vedessä linjaamiseen ainakin kaksi - kolme tuntia... ei ole mikään "JUOSTEN-homma".
- laakereista
eli millaiset laakerit siinä on? voisiko vaan olla laakerit kuluneet ja onko takana kumilaakeri, joka voi myös olla lopussa.
Kerroppa vielä, mikä vene kyseessä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 713105
- 922875
- 512115
Mietin että
Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin201575- 151349
Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon
Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..51338Aaamu on täällä taas!
Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa131301Tajusin vaan...
Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein131273- 181270
Noin ulkonäkö-jutut ei multa
Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin241232