Onko Ruotsissa eri VHF-taajuudet

paskan myivät

Toin syksyllä paatin Ruotsista, jossa oli VHF-puhelin. Nyt kun olen parikertaa avannut laitteen, ei kuulu muuta kuin kohinaa, kohinasalvan ollessa auki. En muista kokeilinko sitä Ruotsinpuolella. Taita olla rikki

16

1561

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tarkin ja varmin

Mites olisi taas ne luvan myöntämiseen vaadittavat pätevyydet?

Mitä muuten ajattelit tehdä radiolla noin ylipäätään? Antaa lasten leikkiä sillä kun et itsekään osaa ...?!?

Kyllähän tuosta minun käsikoneestakin jatkuva mekkala kuuluu, jos OSAA kuunnella ja vähän tietää millä kanavilla ja mihin aikaan esim. paikallisvaroituksia annetaan. Helsinki VTS:n taukoamatonta informaatiovirtaa unohtamatta...

Työskentelykanavat löytyvät täältä internetistä.

• kidekone

Jos sulla on joku 60-lukuinen kiteillä varustettu kone niin voihan se olla viritetty jollekin paikallisen skiiklariglubin hörhötaajuudelle mutta pitäisi sinäkin 16 olla.

Antamillasi tiedoilla ei voi oikein parempaa vastausta antaa.

• paskan myivät

olet kuule taputellut paskaa vielä silloin, kun minä olen jo käynyt VHF-lupa kurssin. Kyllä ne suomalaiset työskentelykanavat löytyy varmaan netistä, kunhan nyt kysyin toisten kokemuksia, sinulta tuli vaan v.......a. Kyllä tämä saitti on vaan näköjään sikanaamojen kanava purkautua, kun ei ole omaa venettä.

• kakkaa
        paskan myivät kirjoitti:

olet kuule taputellut paskaa vielä silloin, kun minä olen jo käynyt VHF-lupa kurssin. Kyllä ne suomalaiset työskentelykanavat löytyy varmaan netistä, kunhan nyt kysyin toisten kokemuksia, sinulta tuli vaan v.......a. Kyllä tämä saitti on vaan näköjään sikanaamojen kanava purkautua, kun ei ole omaa venettä.

housuun.

Radiota et siis osaa käyttää edes sen verran että tietäisit onko se rikki vai ei, mutta muuten kyllä hyvät neuvot kelpaavat ...

Siis kai sä tiedät että meri-vhf on kansainvälisesti allokoitu viestiväline? Mitähän se voisi vhf-radiomestarille tarkoittaa?

Kysele huomenna taas lisää joku ihan vitun kädetön kysymys, jooko ?!?

• paskan myivät
        kakkaa kirjoitti:

housuun.

Radiota et siis osaa käyttää edes sen verran että tietäisit onko se rikki vai ei, mutta muuten kyllä hyvät neuvot kelpaavat ...

Siis kai sä tiedät että meri-vhf on kansainvälisesti allokoitu viestiväline? Mitähän se voisi vhf-radiomestarille tarkoittaa?

Kysele huomenna taas lisää joku ihan vitun kädetön kysymys, jooko ?!?

On sulla sun juttus, varmaan potuttaa kun et pääse merelle, on muuten kaunis ilma, lännestä 4m/sek, sääkin voisit lähteä sillä soutupaatillasi nyt

• lanner ibia
        paskan myivät kirjoitti:

On sulla sun juttus, varmaan potuttaa kun et pääse merelle, on muuten kaunis ilma, lännestä 4m/sek, sääkin voisit lähteä sillä soutupaatillasi nyt

Sun radio on edelleen rikki tai et osaa sitä käyttää ja lisäksi se on Sinun ongelmistasi pienin.
        Yritä jaksaa!

Ystävyydellä; Lanner.

• pro-rx

Antennijohossa veden pääsyn eristekerroksen alle muodotamaa vaimennusta aiheuttavaa koroosiota (aina) tai se on irti, katki, oikosulussa, puuttuu, antenni on rikki, puuttuu, väärä antenni, radio on rikki (epätodennäköistä) kanavalla ei liikennöidä (todennäköistä) kuunnellaan väärää kanavaa (paras arvaus)

Ei tunneta radioliikennettä (totta)

Kysyjä on ylimielinen kusipää, totta tämäkin.

• paskan myivät

jos mitataan yleismittarilla antennin koaksiaalikaapelin molemmat karvat liittimestä, kuuluko niiden olla yhtä puuta, jos niin paljonko ohmimittari pitää näyttää. Tuossa viimisessä viestissä oli sentään hiven tottakin, mutta niin metsä kirjoittaa, kun sille vastataan

• .-.- --.-
        paskan myivät kirjoitti:

jos mitataan yleismittarilla antennin koaksiaalikaapelin molemmat karvat liittimestä, kuuluko niiden olla yhtä puuta, jos niin paljonko ohmimittari pitää näyttää. Tuossa viimisessä viestissä oli sentään hiven tottakin, mutta niin metsä kirjoittaa, kun sille vastataan

Me täällä taputellaan paskaa ja kumarrellaan sun pätevyytes edessä. Kukaan tuskin uskaltaa enää valistaa sua impedanssin mittaamisesta tjms, kun olet kuitenkin niin kauan jo tiennyt senkin.

Toivottavasti narahdat ekaan ratsiaan.

• paskan myivät
        .-.- --.- kirjoitti:

Me täällä taputellaan paskaa ja kumarrellaan sun pätevyytes edessä. Kukaan tuskin uskaltaa enää valistaa sua impedanssin mittaamisesta tjms, kun olet kuitenkin niin kauan jo tiennyt senkin.

Toivottavasti narahdat ekaan ratsiaan.

arvelinkin ei ollut tietomiehiä linjoilla, vain vittuilijoita, thats all

• lanner ibia
        paskan myivät kirjoitti:

Yleismittarillahan me rf-taajuiset laitteet aina mitataan, hoho!!!

Olisihan mulla tähän tarvittava piirianalysaattori ja seisovan aallon mittari, tietoa ja taitoa niiden käyttämiseen, laitteiden asennukseen ja neuvomiseen mutta antaa mestarin itse opettaa meitä muita.

ps. Jo nyt ihme jos et ole saanut vielä yhteyttä lähimpään meripelastusasemaan kanavalla 16 ja kysynyt sieltä kuuluvuusraporttia, antavat sen toki mielellään kun kyse on laitteiden toiminnan tarkistuksesta.

Mitäpä näistä, mestaria kumartaen, Lanner

• testaa
        paskan myivät kirjoitti:

Kokeile vhf-puhelintasi jonkun tuttusi kanssa, jolla on vhf-puhelin.
        Se on halpa ja suhtakohta varma keino tarkistaa laitteen toimivuus.
        Ruotsissa käsittääkseni on jossainmäärin asioita eri kanavilla kun kotimaassamme.
        Laitten toimintaanha ne ei sinällään vaikuta. Edelleen DSC-toiminnon yleistyttyä puheliikenne on vähentynyt.

• Jack Flash

Ruotsissa ja Suomessa on samat kavavat käytössä. Jos veneesi mukana tullut laite on edes yhtään "nykyaikainen", se on varmasti valmistettu samalla linjalla perinteisten "suomilaitteiden" kanssa. Kaikkia L ja P kanavia sieltä ei välttämättä löydy, mutta yleiset VHF-taajuudet kyllä.

Helpoin tapa testata laitetta on kutsua Turku radiota kanavalla 16 ja tehdä sinne yhteyskokeilu.

• paskan myivät

sitä pari kuukautta sitten, enkä saanut kehenkään yhteyttä, mutta kun en sitä ole tarvinnut, kun kännyllä on hyvät kentät, saisi se silti kunnossa olla kun sellainen paatissa on. Mittasin antenniliittimen päästä, mutta kun en ole elektroniikka alan insinööri, ei se mulle kertonut mitään, hämmästelin sitä kyllä hieman, kun ne olivat yhteydessä toisiinsa. Vene oli ennen ruotsalaisen merivartijan ja ajattelin, että olisko hän laittanut siihen jotain omia juttujaan, kun siinä lukee näytössä privat. Suurin puute tässä hommassa on se, kun olen laskenut(suksilla) silloin 50v. sitten, kun olisi pitänyt lukea. Eli ruotsalainen käsikirja ei oikein avaudu, enkulla kyllä pärjäisin, kun olen ollut 5v hitsaamassa Norjassa, siellä kaikki puhui englantia. Ei tämä nyt tämän päivän ongelma ole. Laite on M-Tech, Tämä on vähän sen näköinen, http://www.mynewcheap.co.uk/products/details/m-tech-mt500-vhf-dsc-radio/10616/ , mutta siinä on jokin punainen nappi, liekö joku hälytys-signaali. Ja noille kettuilijoille tiedoksi, että silloin aikoinaan VHF- kurssilla, joka kesti yhden ehtoon, oli melko suppea tekniikan osuus, siellä paneuduttiin vain olennaiseen, ruotsissa oli silloin eri kanavat, muistaakseni. Ja olen sen verran veneillyt, että osaan käyttää VHF-puhelinta. Kysyin vain onko Ruotsis eri kanavat, olis voinut sanoa ,että ei, eikä heti tarvi alkaa kettuilemaan, että onko luvat kunnos ym. ym. nimim. OG 5116

• -Mika-
        paskan myivät kirjoitti:

sitä pari kuukautta sitten, enkä saanut kehenkään yhteyttä, mutta kun en sitä ole tarvinnut, kun kännyllä on hyvät kentät, saisi se silti kunnossa olla kun sellainen paatissa on. Mittasin antenniliittimen päästä, mutta kun en ole elektroniikka alan insinööri, ei se mulle kertonut mitään, hämmästelin sitä kyllä hieman, kun ne olivat yhteydessä toisiinsa. Vene oli ennen ruotsalaisen merivartijan ja ajattelin, että olisko hän laittanut siihen jotain omia juttujaan, kun siinä lukee näytössä privat. Suurin puute tässä hommassa on se, kun olen laskenut(suksilla) silloin 50v. sitten, kun olisi pitänyt lukea. Eli ruotsalainen käsikirja ei oikein avaudu, enkulla kyllä pärjäisin, kun olen ollut 5v hitsaamassa Norjassa, siellä kaikki puhui englantia. Ei tämä nyt tämän päivän ongelma ole. Laite on M-Tech, Tämä on vähän sen näköinen, http://www.mynewcheap.co.uk/products/details/m-tech-mt500-vhf-dsc-radio/10616/ , mutta siinä on jokin punainen nappi, liekö joku hälytys-signaali. Ja noille kettuilijoille tiedoksi, että silloin aikoinaan VHF- kurssilla, joka kesti yhden ehtoon, oli melko suppea tekniikan osuus, siellä paneuduttiin vain olennaiseen, ruotsissa oli silloin eri kanavat, muistaakseni. Ja olen sen verran veneillyt, että osaan käyttää VHF-puhelinta. Kysyin vain onko Ruotsis eri kanavat, olis voinut sanoa ,että ei, eikä heti tarvi alkaa kettuilemaan, että onko luvat kunnos ym. ym. nimim. OG 5116

Kanavat on molemmissa maissa. Laitteessasi on DSC-toiminne ja se punainen nappi on digitaalisen hätäkutsun lähetysnappi.
        Näytössä oleva teksti yleensä kertoo valitun kanavan käyttötarkoituksen. Kokeile laittaa eri kanava niin se tekstikin vaihtuu. Antenni saattaa olla ihan kunnossa tai sitten ei.... Joissakin antenneissa on nimittäin kelasyöttö, jolloin se näyttää oikosululta yleismittarilla mitattuna. Kaapeli harvoin vaurioituu niin, että se menisi täysin oikosulkuun. Jos antenni ei ole mastonhuipussa, niin voit myös kokeilla irrottaa kaapelin antennin päästä ja mitata uudelleen pelkkää kaapelia.

Jos olet helsingin suunnalla, niin kuuntele kanavaa 71. Se on Helsinki VTS:n kanava (Vessel Traffic Service) ja siellä on jatkuvasti laivoja äänessä, kun ne kuittaa sijaintinsa ja suuntansa.
        Myös kanavalla 16 on joka päivä samaan aikaan Turkuradion tiedotukset. Aikaa en muista.

• -Mika
        -Mika- kirjoitti:

Kanavat on molemmissa maissa. Laitteessasi on DSC-toiminne ja se punainen nappi on digitaalisen hätäkutsun lähetysnappi.
        Näytössä oleva teksti yleensä kertoo valitun kanavan käyttötarkoituksen. Kokeile laittaa eri kanava niin se tekstikin vaihtuu. Antenni saattaa olla ihan kunnossa tai sitten ei.... Joissakin antenneissa on nimittäin kelasyöttö, jolloin se näyttää oikosululta yleismittarilla mitattuna. Kaapeli harvoin vaurioituu niin, että se menisi täysin oikosulkuun. Jos antenni ei ole mastonhuipussa, niin voit myös kokeilla irrottaa kaapelin antennin päästä ja mitata uudelleen pelkkää kaapelia.

Jos olet helsingin suunnalla, niin kuuntele kanavaa 71. Se on Helsinki VTS:n kanava (Vessel Traffic Service) ja siellä on jatkuvasti laivoja äänessä, kun ne kuittaa sijaintinsa ja suuntansa.
        Myös kanavalla 16 on joka päivä samaan aikaan Turkuradion tiedotukset. Aikaa en muista.

...se privat-teksti tarkoitttaa sitä, että sulla on sen radion selektiivikutsu laitettui odottamaan yksityistä kutsua. Se ei varmasti kuule mitään, ennen kuin joku lähettää sinun henkilökotaisen koodin selektiivikutsulla. Nyt sun pitäisi siis saada se selektiivikutsu pois päältä, jotta voisit kuulla puheliikennettä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      306
      7718
    2. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      85
      6019
    3. Jos olisit täällä

Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      173
      3571
    4. Kyllä se taitaa olla nyt näin

Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      32
      2057
    5. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      195
      1911
    6. Odotan että sanot

Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      22
      1906
    7. Paljon niitä puheita

susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      36
      1679
    8. Olet kiva

Olet kiva :)
      Ikävä
      44
      1494
    9. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      55
      1452
    10. Miksi haluat alentaa muita?

Luulin sinua niin erilaiseksi, poikkeavan hyväksi, olin väärässä.
      Ikävä
      22
      1441
    Aihe