Terassin perustuksista

Maato

Kummalla kannattaa tehdä terassin perustus, kannattaako valaa pilarit vai käyttää aidan teräsjalkoja?

5

1294

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rivitaloon terassi

      Ajatuksenani on tehdä rivitalon seinustalle terassi ja vielä lasitetuilla seinillä. Ensin ajattelin pilarien varaan perustamista, mutta kun talvi tulee niin pakkanen voi mennä alle. Tässä tänään ajattelin, että teen kunnon harkkoperustuksen ja lämpöeristeet alle. Siinä sitten alapohjaan myös kunnon eristeet, niin ei pakkanen yllätä. Sanotaan, että huonon ja hyvän tekee samaan hintaan, satanen sinne tai tänne.
      Minulla tuo ajatus on, että tehdään kuunon sokkelit, lämpöeristetty pohja, päälle sitten joku vaneeripohjainen pinta ja lämpöeristetty termomatto päälle. Siinä on sitten terassi ympärivuotiseen käyttöön. Lasituksen yritän löytää kierrätyksestä, eli toisten purkamaa tavaraa, mitoissa kun on varaa sovitella.

      • sskaka

        Et ole tekemässä terassia vaan viherhuonetta.Tarvitset rakennusluvan.

        Tavallisen pienen rivariterassin perustukseksi riittää betonilaatat tukevalla pohjalla.Päälle juoksut ja kansi. Ei kannata ylimitoittaa perustuksia muutaman neliön terassin takia.


      • Viherhuonetta pihaan
        sskaka kirjoitti:

        Et ole tekemässä terassia vaan viherhuonetta.Tarvitset rakennusluvan.

        Tavallisen pienen rivariterassin perustukseksi riittää betonilaatat tukevalla pohjalla.Päälle juoksut ja kansi. Ei kannata ylimitoittaa perustuksia muutaman neliön terassin takia.

        Tuo betonilaatta "tukevalla pohjalla" hieman epäilyttää seinän vierustalla kun ainakin pitää tehdä kuitenkin kunnon routaeristeet hiesupohjaiselle pihalle. Jos sitten pakkanen pääsee alle niin ikkunat ovat säpäleinä, tai eivät ainakaan toimi. Meillä tuo suunta on lähes pohjoiseen, kylmällä puolella, eli lämpöeristyksen pitää toimia. Tuo 20 neliön pinta-ala juuri aihettaa mietiskelyä, jokin kunnon sokkeli pitää olla ja pakkanen pitää pysyä loitolla alusrakenteistä. Lattian pitää nousta maanpinnasta noin 30 cm liikuntarajoitteisuuden johdosta. Ensin ajateltiin lämpökäsiteltyä ritiläpohjaa, mutta sitten ajattelimme toteuttaa pinnan tuolla lämpöeristetyllä dry step termomatolla pitempiaikaista käyttöä ajatellen. Ei tuo lämpömattokaan mikään routaerista ole pohjarakenteisiin nähden.
        Tuo "betonilaatat tukevalla pohjalla" juuri mietityttää kun ollaan takapihalla ja kaikki pitää kärrätä käsipelillä, eli ei mitään kaivurihommia. Peni terassi olisi juttu sinänsä, muutta mutta...
        Jos sitten tuo pohja ei kestä niin nauraa koko kylä, eli hyviä neuvoja tarvitaan tässäkin tapauksessa.


      • miten olisi...

        Tässä olisi yksi vaihtoehto lisää. Tällä tavalla välttyy salaojitukset ja monta muuta raskasta/kallista työvaihetta. Kunhan ruuviperustukset ruuvaa routarajan alapuolelle niin ei pitäisi olla pelkoa siitä että routa rikkoo lasiseinät...

        Itsellä ei ole kokemusta mutta harkitsen vakavasti rakentaa n. 25 m2 lasiterassin ruuviperustuksella.


      • miten olisi...
        miten olisi... kirjoitti:

        Tässä olisi yksi vaihtoehto lisää. Tällä tavalla välttyy salaojitukset ja monta muuta raskasta/kallista työvaihetta. Kunhan ruuviperustukset ruuvaa routarajan alapuolelle niin ei pitäisi olla pelkoa siitä että routa rikkoo lasiseinät...

        Itsellä ei ole kokemusta mutta harkitsen vakavasti rakentaa n. 25 m2 lasiterassin ruuviperustuksella.

        Lisätietoja löytyy vaikka sivuilta www.paalupiste.com


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      119
      1170
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      874
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      18
      699
    4. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      77
      697
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      276
      665
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      88
      653
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      107
      604
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      27
      537
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      533
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      107
      477
    Aihe