Terassin perustuksista

Maato

Kummalla kannattaa tehdä terassin perustus, kannattaako valaa pilarit vai käyttää aidan teräsjalkoja?

5

1294

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rivitaloon terassi

      Ajatuksenani on tehdä rivitalon seinustalle terassi ja vielä lasitetuilla seinillä. Ensin ajattelin pilarien varaan perustamista, mutta kun talvi tulee niin pakkanen voi mennä alle. Tässä tänään ajattelin, että teen kunnon harkkoperustuksen ja lämpöeristeet alle. Siinä sitten alapohjaan myös kunnon eristeet, niin ei pakkanen yllätä. Sanotaan, että huonon ja hyvän tekee samaan hintaan, satanen sinne tai tänne.
      Minulla tuo ajatus on, että tehdään kuunon sokkelit, lämpöeristetty pohja, päälle sitten joku vaneeripohjainen pinta ja lämpöeristetty termomatto päälle. Siinä on sitten terassi ympärivuotiseen käyttöön. Lasituksen yritän löytää kierrätyksestä, eli toisten purkamaa tavaraa, mitoissa kun on varaa sovitella.

      • sskaka

        Et ole tekemässä terassia vaan viherhuonetta.Tarvitset rakennusluvan.

        Tavallisen pienen rivariterassin perustukseksi riittää betonilaatat tukevalla pohjalla.Päälle juoksut ja kansi. Ei kannata ylimitoittaa perustuksia muutaman neliön terassin takia.


      • Viherhuonetta pihaan
        sskaka kirjoitti:

        Et ole tekemässä terassia vaan viherhuonetta.Tarvitset rakennusluvan.

        Tavallisen pienen rivariterassin perustukseksi riittää betonilaatat tukevalla pohjalla.Päälle juoksut ja kansi. Ei kannata ylimitoittaa perustuksia muutaman neliön terassin takia.

        Tuo betonilaatta "tukevalla pohjalla" hieman epäilyttää seinän vierustalla kun ainakin pitää tehdä kuitenkin kunnon routaeristeet hiesupohjaiselle pihalle. Jos sitten pakkanen pääsee alle niin ikkunat ovat säpäleinä, tai eivät ainakaan toimi. Meillä tuo suunta on lähes pohjoiseen, kylmällä puolella, eli lämpöeristyksen pitää toimia. Tuo 20 neliön pinta-ala juuri aihettaa mietiskelyä, jokin kunnon sokkeli pitää olla ja pakkanen pitää pysyä loitolla alusrakenteistä. Lattian pitää nousta maanpinnasta noin 30 cm liikuntarajoitteisuuden johdosta. Ensin ajateltiin lämpökäsiteltyä ritiläpohjaa, mutta sitten ajattelimme toteuttaa pinnan tuolla lämpöeristetyllä dry step termomatolla pitempiaikaista käyttöä ajatellen. Ei tuo lämpömattokaan mikään routaerista ole pohjarakenteisiin nähden.
        Tuo "betonilaatat tukevalla pohjalla" juuri mietityttää kun ollaan takapihalla ja kaikki pitää kärrätä käsipelillä, eli ei mitään kaivurihommia. Peni terassi olisi juttu sinänsä, muutta mutta...
        Jos sitten tuo pohja ei kestä niin nauraa koko kylä, eli hyviä neuvoja tarvitaan tässäkin tapauksessa.


      • miten olisi...

        Tässä olisi yksi vaihtoehto lisää. Tällä tavalla välttyy salaojitukset ja monta muuta raskasta/kallista työvaihetta. Kunhan ruuviperustukset ruuvaa routarajan alapuolelle niin ei pitäisi olla pelkoa siitä että routa rikkoo lasiseinät...

        Itsellä ei ole kokemusta mutta harkitsen vakavasti rakentaa n. 25 m2 lasiterassin ruuviperustuksella.


      • miten olisi...
        miten olisi... kirjoitti:

        Tässä olisi yksi vaihtoehto lisää. Tällä tavalla välttyy salaojitukset ja monta muuta raskasta/kallista työvaihetta. Kunhan ruuviperustukset ruuvaa routarajan alapuolelle niin ei pitäisi olla pelkoa siitä että routa rikkoo lasiseinät...

        Itsellä ei ole kokemusta mutta harkitsen vakavasti rakentaa n. 25 m2 lasiterassin ruuviperustuksella.

        Lisätietoja löytyy vaikka sivuilta www.paalupiste.com


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      129
      1290
    2. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      118
      1117
    3. Luulet olevasi pidetty

      Luulet olevasi pidetty ihminen ja tärkeä monille. Oikeasti et ole! Kukaan EI oikeasti sinua jeesaa, kun tarvitset olkap
      Ikävä
      97
      924
    4. Miksi olet sitten

      Yksin? Eikö kukaan kelpaa sinulle?
      Ikävä
      113
      847
    5. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      271
      798
    6. Miten murun juhannus meni

      ❤️🤗 Muistithan olla kiltisti 😁😘
      Ikävä
      48
      705
    7. Kalateltta

      Ollaan tulossa Kuhmoon Kamarimusiikkiin jos majoitus viela jarjestyisi kuitenkin. Milloin kalateltta aukeaa naillanakymi
      Kuhmo
      19
      701
    8. Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?

      Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?
      Ikävä
      51
      680
    9. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      28
      627
    10. Miten j mies

      Sun juhannus meni?
      Ikävä
      49
      599
    Aihe