Terassin perustuksista

Maato

Kummalla kannattaa tehdä terassin perustus, kannattaako valaa pilarit vai käyttää aidan teräsjalkoja?

5

1294

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rivitaloon terassi

      Ajatuksenani on tehdä rivitalon seinustalle terassi ja vielä lasitetuilla seinillä. Ensin ajattelin pilarien varaan perustamista, mutta kun talvi tulee niin pakkanen voi mennä alle. Tässä tänään ajattelin, että teen kunnon harkkoperustuksen ja lämpöeristeet alle. Siinä sitten alapohjaan myös kunnon eristeet, niin ei pakkanen yllätä. Sanotaan, että huonon ja hyvän tekee samaan hintaan, satanen sinne tai tänne.
      Minulla tuo ajatus on, että tehdään kuunon sokkelit, lämpöeristetty pohja, päälle sitten joku vaneeripohjainen pinta ja lämpöeristetty termomatto päälle. Siinä on sitten terassi ympärivuotiseen käyttöön. Lasituksen yritän löytää kierrätyksestä, eli toisten purkamaa tavaraa, mitoissa kun on varaa sovitella.

      • sskaka

        Et ole tekemässä terassia vaan viherhuonetta.Tarvitset rakennusluvan.

        Tavallisen pienen rivariterassin perustukseksi riittää betonilaatat tukevalla pohjalla.Päälle juoksut ja kansi. Ei kannata ylimitoittaa perustuksia muutaman neliön terassin takia.


      • Viherhuonetta pihaan
        sskaka kirjoitti:

        Et ole tekemässä terassia vaan viherhuonetta.Tarvitset rakennusluvan.

        Tavallisen pienen rivariterassin perustukseksi riittää betonilaatat tukevalla pohjalla.Päälle juoksut ja kansi. Ei kannata ylimitoittaa perustuksia muutaman neliön terassin takia.

        Tuo betonilaatta "tukevalla pohjalla" hieman epäilyttää seinän vierustalla kun ainakin pitää tehdä kuitenkin kunnon routaeristeet hiesupohjaiselle pihalle. Jos sitten pakkanen pääsee alle niin ikkunat ovat säpäleinä, tai eivät ainakaan toimi. Meillä tuo suunta on lähes pohjoiseen, kylmällä puolella, eli lämpöeristyksen pitää toimia. Tuo 20 neliön pinta-ala juuri aihettaa mietiskelyä, jokin kunnon sokkeli pitää olla ja pakkanen pitää pysyä loitolla alusrakenteistä. Lattian pitää nousta maanpinnasta noin 30 cm liikuntarajoitteisuuden johdosta. Ensin ajateltiin lämpökäsiteltyä ritiläpohjaa, mutta sitten ajattelimme toteuttaa pinnan tuolla lämpöeristetyllä dry step termomatolla pitempiaikaista käyttöä ajatellen. Ei tuo lämpömattokaan mikään routaerista ole pohjarakenteisiin nähden.
        Tuo "betonilaatat tukevalla pohjalla" juuri mietityttää kun ollaan takapihalla ja kaikki pitää kärrätä käsipelillä, eli ei mitään kaivurihommia. Peni terassi olisi juttu sinänsä, muutta mutta...
        Jos sitten tuo pohja ei kestä niin nauraa koko kylä, eli hyviä neuvoja tarvitaan tässäkin tapauksessa.


      • miten olisi...

        Tässä olisi yksi vaihtoehto lisää. Tällä tavalla välttyy salaojitukset ja monta muuta raskasta/kallista työvaihetta. Kunhan ruuviperustukset ruuvaa routarajan alapuolelle niin ei pitäisi olla pelkoa siitä että routa rikkoo lasiseinät...

        Itsellä ei ole kokemusta mutta harkitsen vakavasti rakentaa n. 25 m2 lasiterassin ruuviperustuksella.


      • miten olisi...
        miten olisi... kirjoitti:

        Tässä olisi yksi vaihtoehto lisää. Tällä tavalla välttyy salaojitukset ja monta muuta raskasta/kallista työvaihetta. Kunhan ruuviperustukset ruuvaa routarajan alapuolelle niin ei pitäisi olla pelkoa siitä että routa rikkoo lasiseinät...

        Itsellä ei ole kokemusta mutta harkitsen vakavasti rakentaa n. 25 m2 lasiterassin ruuviperustuksella.

        Lisätietoja löytyy vaikka sivuilta www.paalupiste.com


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      137
      1337
    2. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      289
      966
    3. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      43
      855
    4. Milloin näit kaivattusi viimeksi?

      Mitä olisit halunnut tehdä tai sanoa hänelle?
      Ikävä
      33
      631
    5. Tappio Rydmanille

      Ei pystynyt Wille saamaan tahtonsa läpi. https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012093775.html
      Perussuomalaiset
      145
      623
    6. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      38
      587
    7. 52
      551
    8. Sometähti villisika-Seppo on kuollut

      Suomussalmella lemmikki­eläimeksi virallisesti hyväksytty villisika Seppo on kuollut. https://yle.fi/a/74-20232445
      Suomussalmi
      28
      528
    9. Tiesitkös rakas

      Mun taivas on pilvinen ja synkkä. Päivät värittömiä ja harmaita. Missä olet, aurinkoni? 💔
      Ikävä
      44
      511
    10. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      107
      488
    Aihe