Terassin perustuksista

Maato

Kummalla kannattaa tehdä terassin perustus, kannattaako valaa pilarit vai käyttää aidan teräsjalkoja?

5

1294

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rivitaloon terassi

      Ajatuksenani on tehdä rivitalon seinustalle terassi ja vielä lasitetuilla seinillä. Ensin ajattelin pilarien varaan perustamista, mutta kun talvi tulee niin pakkanen voi mennä alle. Tässä tänään ajattelin, että teen kunnon harkkoperustuksen ja lämpöeristeet alle. Siinä sitten alapohjaan myös kunnon eristeet, niin ei pakkanen yllätä. Sanotaan, että huonon ja hyvän tekee samaan hintaan, satanen sinne tai tänne.
      Minulla tuo ajatus on, että tehdään kuunon sokkelit, lämpöeristetty pohja, päälle sitten joku vaneeripohjainen pinta ja lämpöeristetty termomatto päälle. Siinä on sitten terassi ympärivuotiseen käyttöön. Lasituksen yritän löytää kierrätyksestä, eli toisten purkamaa tavaraa, mitoissa kun on varaa sovitella.

      • sskaka

        Et ole tekemässä terassia vaan viherhuonetta.Tarvitset rakennusluvan.

        Tavallisen pienen rivariterassin perustukseksi riittää betonilaatat tukevalla pohjalla.Päälle juoksut ja kansi. Ei kannata ylimitoittaa perustuksia muutaman neliön terassin takia.


      • Viherhuonetta pihaan
        sskaka kirjoitti:

        Et ole tekemässä terassia vaan viherhuonetta.Tarvitset rakennusluvan.

        Tavallisen pienen rivariterassin perustukseksi riittää betonilaatat tukevalla pohjalla.Päälle juoksut ja kansi. Ei kannata ylimitoittaa perustuksia muutaman neliön terassin takia.

        Tuo betonilaatta "tukevalla pohjalla" hieman epäilyttää seinän vierustalla kun ainakin pitää tehdä kuitenkin kunnon routaeristeet hiesupohjaiselle pihalle. Jos sitten pakkanen pääsee alle niin ikkunat ovat säpäleinä, tai eivät ainakaan toimi. Meillä tuo suunta on lähes pohjoiseen, kylmällä puolella, eli lämpöeristyksen pitää toimia. Tuo 20 neliön pinta-ala juuri aihettaa mietiskelyä, jokin kunnon sokkeli pitää olla ja pakkanen pitää pysyä loitolla alusrakenteistä. Lattian pitää nousta maanpinnasta noin 30 cm liikuntarajoitteisuuden johdosta. Ensin ajateltiin lämpökäsiteltyä ritiläpohjaa, mutta sitten ajattelimme toteuttaa pinnan tuolla lämpöeristetyllä dry step termomatolla pitempiaikaista käyttöä ajatellen. Ei tuo lämpömattokaan mikään routaerista ole pohjarakenteisiin nähden.
        Tuo "betonilaatat tukevalla pohjalla" juuri mietityttää kun ollaan takapihalla ja kaikki pitää kärrätä käsipelillä, eli ei mitään kaivurihommia. Peni terassi olisi juttu sinänsä, muutta mutta...
        Jos sitten tuo pohja ei kestä niin nauraa koko kylä, eli hyviä neuvoja tarvitaan tässäkin tapauksessa.


      • miten olisi...

        Tässä olisi yksi vaihtoehto lisää. Tällä tavalla välttyy salaojitukset ja monta muuta raskasta/kallista työvaihetta. Kunhan ruuviperustukset ruuvaa routarajan alapuolelle niin ei pitäisi olla pelkoa siitä että routa rikkoo lasiseinät...

        Itsellä ei ole kokemusta mutta harkitsen vakavasti rakentaa n. 25 m2 lasiterassin ruuviperustuksella.


      • miten olisi...
        miten olisi... kirjoitti:

        Tässä olisi yksi vaihtoehto lisää. Tällä tavalla välttyy salaojitukset ja monta muuta raskasta/kallista työvaihetta. Kunhan ruuviperustukset ruuvaa routarajan alapuolelle niin ei pitäisi olla pelkoa siitä että routa rikkoo lasiseinät...

        Itsellä ei ole kokemusta mutta harkitsen vakavasti rakentaa n. 25 m2 lasiterassin ruuviperustuksella.

        Lisätietoja löytyy vaikka sivuilta www.paalupiste.com


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      63
      1852
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      123
      1354
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      128
      1308
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      140
      1064
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      917
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      340
      854
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      744
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      684
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      663
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      644
    Aihe