Millainen lemmikki kissa on?

Tuur

Iskenyt kissakuume. Aikaisemmin omistanut vain koiria, mutta nyt elämäntilanne sellainen, että lenkkeilyttämiseen ei välttämättä riittäisi aikaa niin paljon kuin aktiivinen koira tarvitsisi. Kissa on käsittääkseni helppohoitoisempi kuinkoira. Olenihastunut Norjalaiseen metsäkissaan ja koska kokemuksia kissoista itselläni ei juurikaan ole niin muutama kysymys: 1) Kuinka paljon kissa tarvitsee seuranpitoa. Itse teen töitä 8h pvä ja joskus iltaisin muita harrastuksia. Kärsiikö kissa, jos joutuu näin paljon yksin olemaan? Siis toki aina työpäivän jälkeen tulen heti kotiin. 2) Pystyykö kissaa kouluttamaan samalla tavoin kuin koiraa, miten? 3) Mies tuskailee valmiiksi, että sohva on sitten aina karvoissa ja kissa tuhoaa sohvat/tapetit/verhot? Tietysti kissan luonteesta pitkälti kiinni kuinka paljon tekee tihutöitä. Mutta tekeekö kissat oikeesti paljonkin pahojaan? Tuntuu, että näitä "pelotteluja" kertoo vain ne ihmiset joilla ei ole ollut kissaa ollut? 4) yhden tutun kissa mourusi kaikki yöt ja hän luopui kissastaan tämän takia....Siis kaikki neuvot tervetulleita. Ja mietiskelen sitten kuinka realistista kissan hankinta meidän perheeseen sitten onkaan.

22

5758

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • luulaa3

      Tosiaan, onnea vaan kissan hankintaan. Tässä vastauksia kysymyksiisi:

      1. Kyllä kissakin seuraa tarvitsee, mutta määrä riippuu luonteesta. Jotkut ovat tosi ihmis-orientuneita eli haluavat aina olla ihmisen seurassa, toiset vähemmän. Olen käsittänyt että norjalaiset eivät ole kaikkein ihmisriippuvaisimpia, tosin niistä ei omaa kokemusta ole. Kyllä kissa pärjää päivät ihan hyvin ja sietää harrastuksiasi, kunhan kotona ollessasi huomioit ja aktivoit sitä. (leikität, rapsuttelet, käytät ulkona valjaskävelyllä jne.)

      2. Kissaa ei pysty kouluttamaan ihan samalla tavalla kuin koiraa, koska kissa ei niinkään halua miellyttää ihmistä kuten koira vaan on enempi itsenäinen. Sen voi kuitenkin opettaa esim. olemaan hyppimättä pöydille tms. Kissa on hyvin älykäs eläin, se vain ei tottele ihmistä tottelemisen ilosta, vaan se pitää muuten motivoida. Kissalle on helppo opettaa esim. tassun anto tms. Se oppii lähes itsestään monia asioita kuten ovien avaamista. Joku on opettanut kissansa käymään vessassa asioillaan. Kyllä kissaa siis kouluttaa voi, se vain eroaa koiran koulutuksesta aika tavalla.

      3. Hyvin koulutettu oikeassa iässä luovutettu (12 viikkoa vähintään) kissa ei juuri tee tuhojaan. Pentu pitää heti opettaa niille tavoille jotka haluaa sen jatkossa osaavan, myös totutettava käsittelyyn. Esim. verhojen repimiseen apuna voi käyttää suihkepulloa. Ruiskaise kissaa kun se tekee jotain kiellettyä ja samaan aikaan tiukka "EI". Pian jo pelkkä ei-sana saa kissan lopettamaan epätoivotun toiminnan. Kissalla pitää myös olla paljon sallittuja raapimismahdollisuuksia, kuten raapimapuita tai seiniä. Luonteestahan tämä tosiaan riippuu, mutta kaikki kissat ovat opetettavissa pois pahoilta tavoilta. (ja kaikki kissat niitä varmaan aluksi kokeilevat). Karvoja tietenkin on joka paikassa, ellet sitten usein harjaa irtokarvaa pois. Tähän loistava väline on Furminator, joka tehokkaasti poistaa irtokarvan. Kallis, mutta varmasti sen arvoinen.

      Jotkut pennut saattavat raapia tai purra myös omistajaa. Sitä ei saa hyväksyä ollenkaan. Jos kissa raapii päästä kimeä kiljaisu, vedä kätesi pois äläkä huomioi kissaa vähään aikaan. Yleensä tämä toimii ja pentu vähitellen tajuaa ettei ihminen ole leikkikalu, silloin se ei vanhempanakaan enää raavi tai pure ihmistä. Pennun pureminen ja leikkiminen kädellä voi olla hauskaa ja hellyyttävää, mutta sitä se ei enää ole kun kissa on aikuinen.
      4. Joo, mouruaahan ne, jollei niitä leikkaa. Eli jo ennen kuin kissa tulee sukukypsäksi se kannattaa leikkauttaa. Näin on helpompaa sekä kissalle että omistajalle. Usein varsinkin pennnut eivät oikein osaa ihmisen päivärytmiä, nehän ovat hämäräeläimiä ja aktiivisimmillaan usein juuri silloin kun ihminen yrittää nukkua. Ajan myötä ne usein tottuvat ihmisen päivärytmiin. Mieti etukäteen haluatko päästää kissaa ollenkaan makuuhuoneeseen. Minusta on ihana nukkua kissojen kanssa, mutta kieltämättä ne joskus häiritsevät unta. Jos haluat sulkea kissan makuuhuoneesta ulos, tee se heti ekana yönä, äläkä missään nimessä helly ottamaan sitä makuuhuoneeseen vaikka sen itku ulkopuolella olisi kuinka surkeaa. Tämä menee kyllä ohi parissa yössä ja kissa tottuu viettämään yönsä yksin.

      Ja kiteytettynä: Kissan kanssa tulee olla määrätietoinen ja päättäväinen. Se on opetettava tavoille heti pentuna. Tällöin kissasta kastaa tasapainoinen ja onnellinen yksilö josta on teille varmasti iloa ja rakkautta jopa 20 vuodeksi.

      • luulaa3

        Kissalla olisi hyvä olla kissakaveri, varsinkin jos olette paljon poissa. Siihen kissa voi purkaa energiaa ja saa siltä hellyyttä ja leikkikaverin. Ihminen on usein kissalle tärkeä ja rakas seuranpitäjä, mutta mikään ei voita kissakaveria. Jos kaksi metsäkissaa tulee mielestäsi liian kalliiksi voisit ehkä harkita toiseksi maatiaispentua? Usein kyllä kannattaa ottaa samaa rotua olevat kissat, koska roduilla usein on oma "mentaliteetti" eli ovat aktiivisuudeltaan ja tavoiltaan melko samankaltaiset (luonne eroja tietenkin on).


    • kissaihminenN

      Meillä on ollut aina kissoja, ja paljon riippuu kissan luonteesta millainen siitä tulee. Niitäkin kun on ihan eri luonteisia, ihan kuten koiriakin.

      Meillä on ollut sekä yhtä kissaa, että useampaa kerralla. Vanhin kissa on nyt 13v, sitten on 9-vuotias ja 4-vuotias. Kyllä kissa pärjää mainiosti työpäivän ajan yksin. Toki se sitten illalla on seurankipeä. Jos ottaa kaksikin kissaa, onhan niistä seuraa toisilleen. Mutta mielestäni ei ole mikään pakko ottaa useampaa kissaa. Kissa tottuu nopeasti päivärytmiin, ja tietää että omistaja lähtee päiväksi pois.

      Kissan pystyy hyvin opettamaan siihen mitä se ei saa tehdä. Jos ei halua kissansa hyppivän esimerkiksi pöydille, sitä pitää komentaa alusta alkaen. Raapimispuu kannattaa hankkia ja opettaa kissaa käyttämään sitä kynsiensä teroittamiseen. Kissa kyllä raapii tapetit ja huonekalut tms. jos sillä ei ole muuta paikkaa. Kissa oppii nopeasti käymään hiekkalaatikolla. Meillä ei ole ollut sen suhteen mitään ongelmia koskaan.

      Oliko tuttusi kissa leikkaamaton? Jos oli, en ihmettele mouruamista yhtään. Kollikissat mouruavat, ja naaraat kiimassa. Kissa kannattaa leikkuuttaa (mikäli ei halua teettää pentuja), se on parhaaksi sekä sille itselleen että omistajalle.

      Kissasta saa kyllä niin ihanan lemmikin itselleen. Mutta tosiaan kissan luonteesta riippuu pitkälti millainen siitä tulee. Meillä yksi on niin "sylivauva" kun olla ja voi ja minuun kiintynyt, toinen ei mielellään ole sylissä ja on hyvin itsenäinen, kolmas siltä väliltä.

      Ja tosiaan, muista että ota pentu vasta sitten kun se on 12 viikon ikäinen! :)

    • Kolme kissaa meillä

      1) Kannattaa ottaa kaksi kissaa samaan aikaan.
      Silloin niillä on seuraa toisistaan, eikä sinun tarvitse tuntea huonoa omatuntoa pitkän työpäivän aikana. Lisäksi pennut saavat keskenään harjoitella painimista, eikä sinusta tai miehestäsi tule vaanivan tiikerin uhria :)

      2)Minulla on kokemusta sekä koirista, että kissoista. Kissaa ei pysty kouluttamaan samalla tavalla, kuin koiraa. Kissaa saattaa innostua tavaroiden noutamisesta ja oppii helposti nimensä ja jotain temppujakin. Mutta kissa tekee asioita silloin, kun sitä itseään huvittaa ja jos ei huvita, niin sitten kissa vain tuijottaa sinua tylsistyneen näköisenä.

      3) Karvoja kissoista lähtee aina. Harjaamalla kissoja ja hyvällä ruokinnalla sekä imuroinnilla voi vähentää irtokarvojen määrää sohvassa ja yleensä asunnossa, mutta teippiharja on hyvä kissakodin vakiovaruste.
      Meillä kissat eivät ole raapineet sohvia, eivätkä kiipeilleet verhoissa. Työpäivien ajaksi niiden ollessa pentuja, peitimme sohvat lakanalla, joka ei houkutellut kynsien teroittamiseen. Lisäksi työnsimme sohvan ja nojatuolit seinän viereen, jolloin niiden selkämyksiä ei voinut käyttää kiipeilyseinänä. Verhoista ne vain eivät koskaan kiinnostuneet.

      Kannattaa varautua kuitenkin siihen, että yksi nojatuoli voi päätyä raapimapuuksi. Raapimapuita voi helposti rakentaa itse, kun ostaa sisalköyttä ja kieputtaa sitä vaikkapa kakkosnelosen ympärille (Ei tarvitse olla pyöreä puu) ja kiinnittää huopanauloilla.
      Kun hankkii tai rakentaa keralla riittävän vahvoja ja tukevia kiipeilypuita, niin kissojen ei tarvitse kohdella sohvaa kaltoin. Raapimapuita pitää olla enemmän, kuin yksi. Toiset kissat tykkäävät korkeasta, että saavat venyttää itseään ja toiset tykkäävät raapia lattiatasossa olevaa. Kaikki kissat tykkäävät kiivetä korkealle.
      Kun huomaat kissan raapivan kiellettyä kohtaa, voit ihan hyvin nostaa sen pois ja siirtää raapimpuun viereen. Kissaa voi myös kehua oikeasta toiminnasta, kuten koiraa. Kissa kyllä erottaa äänensävystäsi, milloin kehut sitä.
      Jos verhot alkavat liiaksi kiinnostaa, niin sellainen vesiruiskupullo on hyvä väline. Katsot vain, että kissa ei näe sinun ruiskivan vettä, vaan että kissa oppii yhdistämään verhoihin kiipeämisen ja vesisuihkun.

      4) Kissa voi mouruta yöt esim. yksinäisyyttään ja tekemisen puutteesta. Kissakaveri auttaa tässä. Kissa kuitenkin mitä varmimmin nukkuu sinun ollessasi töissä, joten sillä riittää energiaa öisin. Myöskin leikkaamaton kissa saattaa mouruta, kun hormoonit hyrräävät.

      Koiraan verrattuna suurin ero kissassa on, että pelätessään kissa ei turvaudu omistajaansa, kuten koira, vaan luottaa mieluiten vain itseensä.
      Tärkeintä on, että kissan ollessa pentu, se saa nukkua niin paljon, kuin haluaa (kuten koratkin) ja että niitä ei tipauteta sylistä yhtäkkiä tai tönäistä alas pöydältä. Kissakin pelästyy ja alkaa helposti inhoamaan sylissä oloa, jos se tipautetaan. Kissa voi myös loukata itsensä tipahtaessaan, eikä sillä oikeasti ole yhdeksää elämää, vaan vain yksi.

      • tuur

        Kiitos kaikista viesteistä. Itse olen yhä enemmän vakuuttuneempi siitä, että kissa meille sopisi. Vieläkun saisi miehen myös ymmärtämään asian...SItä piti vielä kysyä, että nyt on tosiaan ajatuksena yksi kissa ostaa. Jos jossain vaiheessa toisen kissan hankimme, niin hyväksyykö yleensä vanhempi kissa pennun nopeasti?


      • meillä on
        tuur kirjoitti:

        Kiitos kaikista viesteistä. Itse olen yhä enemmän vakuuttuneempi siitä, että kissa meille sopisi. Vieläkun saisi miehen myös ymmärtämään asian...SItä piti vielä kysyä, että nyt on tosiaan ajatuksena yksi kissa ostaa. Jos jossain vaiheessa toisen kissan hankimme, niin hyväksyykö yleensä vanhempi kissa pennun nopeasti?

        Meillä on ainakin hyväksynyt toinen toisensa. ON hauska katsella kissoja kun ne kirmaavat kahdestaan ja välillä ne myös taistelevat. On hyvä jos kissoja on kaksi,koska silloin on niistä toisilleen seuraa. Koita saada miehesi ymmärtämään kuinka vietteleviä ja kauniita kissat ovat ja yleensä ottaen maailman ihanampia "otuksia". Kannattaa todella harkita kissan ottamista tarkkaan , kissasta on vastuussa tosi pitkän ajan,lääkärissä käynnit..ym...onko siis valmis kaikkeen tähän. Itselläni kissani ovat kaikki kaikessa.


      • Kolme kissaa
        tuur kirjoitti:

        Kiitos kaikista viesteistä. Itse olen yhä enemmän vakuuttuneempi siitä, että kissa meille sopisi. Vieläkun saisi miehen myös ymmärtämään asian...SItä piti vielä kysyä, että nyt on tosiaan ajatuksena yksi kissa ostaa. Jos jossain vaiheessa toisen kissan hankimme, niin hyväksyykö yleensä vanhempi kissa pennun nopeasti?

        Koska sinulla on ollut koiria, niin opit varmaan nopeasti ymmärtämään myös kissaasi.

        Suosittelen kahta kissaa saman tien. Niistä ei ole yhtään sen enempää vaivaa, kuin yhdestäkään. Päin vastoin, pennut opettavat toisilleen kissojen juttuja ja niiden ei tarvitse käyttää ihmisiä painikaverina. Kissakaveri ei myöskään vähennä kissan kiintymistä omistajaansa.

        Meillä oli ensin kaksi kissaa samasta pentueesta ja myöhemmin otimme kolmannen. Viikon verran niillä meni sulattaa uusi tulokas. Ekat yöt ne kävivät murisemassa uudelle pennulle ja välillä jopa läppäisemässä sitä tassulla, mutta vähitellen ne hyväksyivät sen laumaan.


      • Sitten Maine coon
        tuur kirjoitti:

        Kiitos kaikista viesteistä. Itse olen yhä enemmän vakuuttuneempi siitä, että kissa meille sopisi. Vieläkun saisi miehen myös ymmärtämään asian...SItä piti vielä kysyä, että nyt on tosiaan ajatuksena yksi kissa ostaa. Jos jossain vaiheessa toisen kissan hankimme, niin hyväksyykö yleensä vanhempi kissa pennun nopeasti?

        Aluksi kissat tietty olivat vihaisia, kun uusi kissa tuli reviirille. Saattoi auttaa, että tulokas oli pentu, mutta jo viikon jälkeen hyväksyttiin mukaan ja täysipainoiseksi kaveriksi kuukauden jälkeen.


      • kissa__

        Kaikki kissat eivät viihdy korkealla, on myös kissoja jotka ei korkealle halaja, täällä asuu yksi semmoinen.

        Kaksi kissaa ei ole pakollinen. Monet kissat tykkäävät kavereista, mutta on paljon kissoja jotka viihtyvät perheen ainoana silmäteränä. Monilla löytöeläintaloilla on juuri tälläisiä kavereita tarjolla.

        Noin muuten, hyviä vinkkejä. :)


    • ja koira

      Muista että koira tarttee isännän mutta kissa henkilökunnan!
      Siis koira uskoo mitä sinä komennat sen tekemään mutta kissan kanssa huomaat itse tekeväsi sen mitä kissa haluaa sinun tekevän! :)

      • lollaboo.

        Koira ajattelee:
        He antavat minulle ruokaa, hoitavat minua ja tarjoavat lämpimän kodin - heidän täytyy olla jumalia!

        Kissa ajattelee:
        He antavat minulle ruokaa, hoitavat minua ja tarjoavat lämpimän kodin - Minun täytyy olla jumala!


    • riiviökissa

      Kun koira heiluttaa häntäänsä, se on iloinen.
      Kun kissa heiluttaa häntäänsä, se on kiukkuinen tai saalistamassa.

      • meidän

        Ihan off topic, mutta pakko sanoa ettei meidän kissan häntään päde mitkään säännöt. Kissa heiluttelee häntäänsä ihan jatkuvasti, myös ollessaan iloinen tai ihan muuten vaan ohi mennessään. Kaverini oli ihan kummissaan kissan kanssa eikä uskaltanut koskea kun toinen heiluttelee vaan häntäänsä ja oli tottunut, että kissa on vihainen sillon. Olemmekin todenneet, että kissan hännällä on ihan oma elämänsä. :D


      • kissa__
        meidän kirjoitti:

        Ihan off topic, mutta pakko sanoa ettei meidän kissan häntään päde mitkään säännöt. Kissa heiluttelee häntäänsä ihan jatkuvasti, myös ollessaan iloinen tai ihan muuten vaan ohi mennessään. Kaverini oli ihan kummissaan kissan kanssa eikä uskaltanut koskea kun toinen heiluttelee vaan häntäänsä ja oli tottunut, että kissa on vihainen sillon. Olemmekin todenneet, että kissan hännällä on ihan oma elämänsä. :D

        Meillä myös! :D Meidän kissan hännällä on jopa oma nimi, koska se todellakin elää ihan omaa elämäänsä. :D Siskoni joka on paljon ollut kissojen kanssa tekemisissä ei aluksi tiennyt miten päin kissani kanssa olisi kun kissan hännästä lähti niin ristiriitaista sanomaa. Minullakin meni tovi tottua, mutta nyt olen oppinut tulkitsemaan kissan mielialaa enemmänkin kasvoista ja muista eleistä kun hännästä. :)


    • kissa rakas

      Meillä on kissa ja se pärjää hyvin kotona yksin ja se pääsee ulos itse kissanluukusta. Joskus minun täytyy silitellä ja leikkiä sen kanssa. Olen kuullut, että kissoja voi kouluttaa, mutta en tiedä miten, koska en ole itse kokeillut sitä. Kissa tekevät huomattavan vähän pahojaan, mutta välillä on raavittu tuoleja, mutta asian voi korjata hankkimalla kissalle raapimispuun. Kaverisi kissa olisi varmaan halunnut ulos tai märkää ruokaa en tiedä tarkemmin koska en tuntenut kaverisi kissaa.

      • Suosittelen

        Elikkä kissa on maailman paras lemmikki ei epäilystäkään, kokemusta on kyllä niin koirista chinchilloihin, mutta kissat ovat siltikin kaikkein parhaita lemmikkejä :)

        Ja mitä kysymyksiin niin:
        1.Tämä riippuu ihan täysin kissan rodusta ja luonteesta, ihan saman kuin ihmisillä, että toiset tykkää enemmän ja toiset vähemmän seurasta, omille kissoille ei tosin riitä edes toi 24h... Ja tohon työssä käymiseen, nii yks vaihtoehto on toki kissakaveri, siinäki on sit puolens ja puolens...
        2.Noh kissan ja koiran koulutusta on aika paha keskenään vertailla, mutta kyllä kissaa pystyy yhtä lailla kouluttamaan ja opettamaan temppuja, itse ainakin olen opettanut kissoille muutaman tempun ja osavaat kyllä ihan itsestäänkin, esim. nuorempi kissoista osaa vääntää parvekkeen ovenkahvan alas :D Ja jos olet kiinnostunut niin kissoillekkin löytyy agility yms toimintaa..
        3. Tämäkin riippuu ihan kissasta ja ennen kaikkea miten kissi on koulutettu... Omat kissat saavat kyllä sohvaa syödä ja raapia, mutta tapetteihin eivät kyllä koske, ja tämäkin on mennyt aika hyvin kisuille jakeluun, eli ei sen suurempi ongelma ja myydäänhän niitä kaiken maailman karkotteita yms.. Ja enpä noista karvoista niin tiedä, itsellä ei ole koskaan ollut sen suurempaa ongelmaa karvanlähdön kanssa, ja lähtee koirista ja kaikista muistakin eläimistä karvaa... Ja ihan urbaanilegendaa, että kissat tuhoavat koko kämpän, entinen kissa tosin onnistui hajottamaan jalkalampusta kuvun ja toinen kissa tiputti yhden kukkamaljakon, kun oli niin kiva järsiä purkissa ollut kasvia :D Mutta eivät kissat sen suurempaa tuhoa tee, iha liioittelua...
        4. Joo se huuto ja kiljuminen on ärsyttävää kieltämättä ja etenkin kun niitä kissoja on huutamassa kaksi tai enempi niin järkihän siinä meinaa välillä mennä... Mutta minkäs teet, lemmikkin ottaessa täytyy myöskin olla valmis siihen etteivät lemmikit tee niinkuin itse haluat..
        Mutta suosittelen kyllä kissaa lemmikiksi, tosin siihen on syytä varautua,että pieni ja pörröinen kisuvauva kasvaa lähemmäs kymmenen kiloa painavaksi rontiksi ja elää 20 vuotta...


        Elikkä jos olet(te) valmiita sitoutumaan lemmikkiin (olipa se sitten kissa tai koira) niin mikä ettei, siitä vaan :D Ja ainakin omasta kokemuksesta suosittelen vahvasti, on näistä omista ainakin ollut niin paljon hyötyäkin ja saa ainakin päivän naurut kun seuraa kisujen toimintaa :D


    • kissanomistaja

      Meillä ihana maatiaiskissauros ja tässä kokemuksiani:

      1. Kyllä kissa pärjää hyvin 8h tai enemmänkin yksin kotona. Kunhan on tarpeeksi virikkeitä, leluja jne. Ja jos taloudessa on useampi ihminen, niin sitä vähemmän monesti täytyy olla yksin, ellei sitten oo jotain yhteisiä harrastuksia, jotka vie aikaa niin että kaikki on pois kotoa.

      2. Kissaa ei voi kouluttaa noutamaan palloja jne. niin kuin koiria, mutta käskyjä oppii, esim. mitkä paikat (kuten pöydät) ovat kiellettyjä hyppimiseen. Tosin kissa on niin itsepäinenkin eläin, että saattaa salaa hyppiä ruokapöydälle kun kukaan ei ole näkemässä. Näin meillä. Suihkupullon avulla voi opettaa.

      3. Tuskin kissasta enempää karvaa lähtee kuin koirastakaan. Vaikuttaa myös onko pitkä- vai lyhytkarvanen. Meillä ei ainakaan kolli tapetteja eikä muutakaan ole tuhonnut. Raapimispuuta raavitaan ja eteisen mattoa. Kukatkaan eivät kiinnosta, eikä niiden mullat. Pelotteluja sain minäkin ennen kissan ottamista ihmisiltä, joilla kissaa ei edes ollut. :) Osottautuivat turhiksi.

      4. Jos kissaa ei leikkauta, niin todennäköisesti mouruaa kiimoissaan kaiken aikaan. Voihan mouruamiseen joku muukin syy olla, mutta ei nyt kuulosta ihan normaalilta että kaiken aikaa mouruaa, jos ei mitään hätään.

      Jos otat rotukissan niin kasvattajalta pitäisi saada neuvoja ja tukea kaikissa tilanteissa jos tulee ongelmia. Suosittelen kyllä kissaa lemmikiksi. Ennen olin vannoutunut koiraihminen, vaan enpä ole ollut sen jälkeen, kun kollini tapasin. :)

      • 09876543

        Jotain omia näkemyksiä vielä edellä mainittujen lisäksi:
        1. Kissan viihtymisestä sen verran että Jos kissa oppii pienestä pitäen olemaan yksin, ei se siitä itse varsinaisesti kärsi, mutta saattaa kyllä purkaa tylsistymistään tekemällä tuhojaan jos on sisäkissana, eli repii niitä tapetteja tai verhoja. Ei kissa aina tee pahojaan vain siksi että saisi teroittaa kynsiään, vaan siksi että sillä on tylsää. Kissakaverin kanssa päivät kuluisivat paremmin, kun saisivat purkaa energiaansa toisiinsa. Toisaalta kissat ovat enemmän yöeläimiä ja valvovat monesti öisin, ja kaksi kissaa viihdyttää mielellään toisiaan niin että isäntäväki saa nukkua yönsä rauhassa. Itse olen ollut sekä yhden kissan emäntä, että tällä hetkellä kahden kissan emäntä, ja täytyy sanoa että kahden kanssa on paljon helpompaa kuin yhden. Yksi kissa vaati kokoajan seuraa ja leikitystä, yötä päivää, kun taas kaksi kissaa huolehtivat keskenään niistä painimatseista ja vaanimisleikeistä.

        2. Kissaa ei voi kouluttaa muutakuin sellaisiin asioihin, joista kissa katsoo itse hyötyvänsä. Kissaa ei koskaan voi eikä pidä kouluttaa pienenkään rankaisun kautta (koiriin tämä tehoaa koska koiralla on lauman johtaja jota totellaan, kissa ei koe omistajaansa johtajana, vaan palvelijana). Kissa muuttuu rankaisun vuoksi ainoastaan epäluuloiseksi ja pelokkaaksi, pahimmassa tapauksessa aggressiiviseksi, omistajaansa kohtaan, joten sanoisin että unohtakaa ne kouluttamiset. Enkä edes ymmärrä miksi kissaa pitäisi kouluttaa? Mitä tarkoitusta varten? Kissa oppii tekemään asiansa hiekkalaatikkoon koska sillä on tarve olla siisti, ja hiekka tassujen alla herättää sen kaivamis- ja tarpeidentekemisvaiston. Riittää kun kissaa nostaa pentuna laatikkoon aina ruokailun jälkeen ja mahdollisimman usein muutenkin. Kissaa voi kouluttaa avaamaan ovia ja soittamaan ovikelloa, mutta ei kai se mitenkään kovin mielekästä ole. Kissaa ei voi kouluttaa olemaan hyppimättä pöydille tai kiipeämättä kirjahyllyyn tms. Jos kissa tahtoo pöydälle mennä, niin se menee sinne silloin kun kukaan ei näe, ja sama pätee muihinkin asioihin. Kissa tekee täsmälleen niitä asioita, joita se haluaa tehdä ja joita sen luontaisesti kuuluu tehdä, kuten oleilla korkeilla ja keskeisillä paikoilla. Meillä kissat usein makaa ruokapöydällä kun me syödään, ja vaikka meillä pieniä lapsia on niin enpä jaksa kissoja siitä hätistellä kun ei se mitään auta, eikä ne siinä pöydällä mitään haittaa. Siistejä elukoita ovat, peseytyvät jatkuvasti. :)

        3. Karvoja todennäköisesti kyllä lähteekin, erityisesti keväisin ja syksyisin. Tehokasta imurointia vaan ja laitatte esim. sohvalle jonkun vanhan huovan jota kissa voi käyttää makuualustanaan. Meillä ainakin kissat mieluummin makaa huovalla kuin paljaalla sohvalla. Huopia saa halvalla kaupasta uusia sitten kun vanhat alkaa olemaan tarpeeksi ällöttäviä. :D Ja tosiaan siitä kissan tuhoamisvimmasta, niin meillä ei ainakaan yksikään kolmesta kissasta ole koskaan kiipeillyt verhoissa eikä repinyt tapetteja eikä tuhonnut mitään. No sohvaa nämä ketkut joskus yrittävät raapia, mutta sohva onkin kangasta joka kestää kissojen kynsimistä hyvin (ostettu varta vasten juuri siksi) eikä mitään repeämiä ole vielä tullut. Ja raapimispuut on kovassa käytössä niin ei tarvitse kaappien kulmia kynsiä. Ja yleensä kissa tuhoaa asioita protestoidessaan tai tylsistyessään. Ulkona käyvät kissat luonnollisesti saavat tarpeeksi virikettä kun pääsevät pihalle, mutta yksinäisellä sisäkissalla voi tulla tylsää pitkän päivän aikana ja silloin voi vähän jotain särkyäkin. Meillä ei ole koskaan tuhottu mitään turhautumisen vuoksi, paitsi yhdet kengät jotka entinen ulkokissamme tuhosi oven vieressä, kun häneltä evättiin pääsy ulos. :) Mutta siis tuo ei ole mitenkään kissojen luontaista ja jokapäiväistä käyttäytymistä eikä siitä koidu mitään ongelmaa että kerran vuodessa pitäisi tapetoida ja ostaa uusi sohvakalusto vain siksi että talossa on kissoja. Ei, niin se ei ole, se on vain kissattomien ja kokemattomien ihmisten luomia kauhukuvia. Jos näin olisi, eihän kukaan ottaisi kissaa lemmikiksi.

        4. Kissat eivät pääsääntöisesti mourua jatkuvasti yötä päivää. Kuten edellä mainittiin, leikkaamattomat kissat usein mouruaa, samoin leikatut kissat joskus meuhkaavat keväisin maaliskuun tietämissä kun olemattomat hormonit alkaa hyrrätä ja mieli tekisi ulos lintujahtiin. Meillä ainakin kissat on vähän sekopäitä keväisin. Mutta eivät siis mourua pitkin yötä eivätkä edes koko päivää, mutta aavistuksen enemän juttelevat, kiehnaavat, vaativat hellyyttä ja huomiota ja kulkevat levottomina ikkunalta toiselle. Lähinnä se on kai sitä talven jäljiltä eloon heräämistä.

        Miettikää kissan ottamista tarkkaan. Kissa ei ole vain joku eläin joka otetaan, kun muuta ei voida ottaa. Kissa vaatii yhtä lailla omistautumista ja sitoutumista jopa pariksikymmeneksi vuodeksi, ja jos toista osapuolta vähänkään epäilyttää, niin älkää ottako ennenkuin olette molemmat aikeistanne varmoja, ja päässeet yhteisymmärrykseen.


      • kissa__

        Kuten monessa viestissä aiemminkin on todettu. Kissaa voi kouluttaa. Meidän kissa osaa antaa tassua ihan perinteiseen malliin sekä high five tyyliin, antaa pusun, istua kahdella eri tapaa, kaataa kupin jonka alla on nami jne. Kissa tekee nämä omaksi huvikseen ja koska tietää saavansa herkkupala kiitokseksi. Kissaa ei voi pakottaa mihinkään temppuun, se tekee niitä jos se katsoo sen sopivan hänelle juuri silloin. Mutta koulutus todellakin on mahdollista ja monet sitä harrastavatkin. Myös agilitystä monet kissat pitävät.


    • kattipaatti

      kissoja voi kouluttaa tekemään temppuja esim hyppäämään renkaan läpi minä kuolutan kissaani sillain että hypytän sitä renkaan läpi teen semmoisen naks äänen ja se yleensä sitten hyppää ja jos kissa onnistuu annan sille makupalan

    • Anonyymi

      Kissat syövät mehtälintujen poikaset. Siksi tapan kaikki kissat väkivallalla murskaamalla ja tuskalla kiduttamalla. Raadot jätän korppien korjattavaksi. T. Kauko Iivari Pellikka. P. 0403005172

    • Anonyymi

      Kyllä kissat voiva 5 tuntia olla yksin mutta kissat kaipaavat seuraa.Kyllä kissaa pystyy kouluttamaan. Vaikka virittämään tukkia. Antamaan tassua. Mutta monet ihmiset eivät nää tähän hirveesti vaivaa ja siksi epäonnistuvat. Ei ainakaan meidän 4 kissaa mitään oo tehny vaan yks kyllä pentu aikoina repi sohvia. Tottakai kissoista karvaa lähtee lähtee hän ihmisiltäkin. Jos kissa mouruaa suihkuta sitä vedellä ja kun se lopettaa sen anna sille herkku!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1468
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1022
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      761
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      35
      745
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      707
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      690
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      669
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      654
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      70
      628
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      303
      597
    Aihe