Aspiriinisiedätyshoidosta

onko tietoa?

Onko kenellekään tällä palstalla vierailevalle tehty Suomessa aspiriinisiedätyshoitoa? Olisin kiinnostunut tietämään ko. hoidosta ennen kuin menen itse tapaamaan sairaalaan lääkäriä, jonka kanssa pohdimme siedätyshoidon tarpeellisuutta. Loppuivatko jatkuva nuha ja polyyppivaivat ja helpottiko astma ym. oireet? Palautuiko hajuaisti? Kuinka paljon päivittäin otat aspiriinia? Mitä sivuvaikutuksia päivittäisestä annoksesta on ollut? Sietääkö yksikään annos jäädä ottamatta päivittäin ilman uutta siedätystä?

Tietääkö kukaan yksityislääkäriä, joka osaisi ja haluaisi siedättää aspiriinia, jos sairaalassa ei satuttaisi siedättämään.

11

2184

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ........................

      Asetyylisalisyylihapolle???

      Itse en moista voi käyttää, onneksi on vaihtoehtoja olemassa.

    • ei vielä tietoa

      Minäkin ole kiinnostunut ko. hoidosta. Minulla on myös asa-yliherkkyys, polyypit ja astma. Astma on juuri nyt hallussa, mutta aiemmin vaivasivat poskiontelotulehdukset ja jatkuva nuha sekä astman oireet. Hajuaisti ei ole palautunut Juuri hajuaistin palautumisin takia olisin kiinnostunut siedätyshoidosta, joka mainitaan ensimmäisenä tämän vaivamme hoitona, wikipediassa toisin.

      Lähetin juuri AstraZenecan sivuilla kysymyksen asiasta keuhkolääkärille, jossa kysyin, onko Suomessa tehty siedätyshoitoa ja miten siihen pääsisi kiinni. Jos sinä olet saanut vastauksia kysymyksiisi, niin olisin kiitollinen jos jakaisin tietosi tänne.

      • kateissa since2004

        Samoista vaivoista kärsitään täälläkin. Onko siedätyshoidon tarkoituksena siis sopeuttaa elimistö ruoka-aineissa olevalle as:lle? Lääkkeitähän on helppo tosiaan välttää/käyttää korvaavia.


      • aloittaja
        kateissa since2004 kirjoitti:

        Samoista vaivoista kärsitään täälläkin. Onko siedätyshoidon tarkoituksena siis sopeuttaa elimistö ruoka-aineissa olevalle as:lle? Lääkkeitähän on helppo tosiaan välttää/käyttää korvaavia.

        palstoilta esim. yahoon Samter`s group löytyy paljon tietoa ASA yliherkkyydestä. USA:ssa näytetään tekevän siedätyshoitoja juuri meidän kaltaisllemme ja tulokset ovat vaihtelevia.

        Voitko rhinosinusitis kertoa, mitä Astra Senecalta kerrottiin. Suomessahan nämä siedätyshoidot tehdään enimmäkseen muille potilaille kuin ASA yliherkille. Näin olen ymmärrtänyt. Kerron sitten täällä, kun olen käynyt syyskuun alkupuolella sairaalassa keskustelemassa asiasta.

        ASA-yliherkkyyden toinen nimi on Samter`s triad ja sillä saa paljon tietoa netistä.


      • astrazeneca
        aloittaja kirjoitti:

        palstoilta esim. yahoon Samter`s group löytyy paljon tietoa ASA yliherkkyydestä. USA:ssa näytetään tekevän siedätyshoitoja juuri meidän kaltaisllemme ja tulokset ovat vaihtelevia.

        Voitko rhinosinusitis kertoa, mitä Astra Senecalta kerrottiin. Suomessahan nämä siedätyshoidot tehdään enimmäkseen muille potilaille kuin ASA yliherkille. Näin olen ymmärrtänyt. Kerron sitten täällä, kun olen käynyt syyskuun alkupuolella sairaalassa keskustelemassa asiasta.

        ASA-yliherkkyyden toinen nimi on Samter`s triad ja sillä saa paljon tietoa netistä.

        Eipä ole kuulunut mitään vastausta kysymyksiini.


      • astrazeneca
        aloittaja kirjoitti:

        palstoilta esim. yahoon Samter`s group löytyy paljon tietoa ASA yliherkkyydestä. USA:ssa näytetään tekevän siedätyshoitoja juuri meidän kaltaisllemme ja tulokset ovat vaihtelevia.

        Voitko rhinosinusitis kertoa, mitä Astra Senecalta kerrottiin. Suomessahan nämä siedätyshoidot tehdään enimmäkseen muille potilaille kuin ASA yliherkille. Näin olen ymmärrtänyt. Kerron sitten täällä, kun olen käynyt syyskuun alkupuolella sairaalassa keskustelemassa asiasta.

        ASA-yliherkkyyden toinen nimi on Samter`s triad ja sillä saa paljon tietoa netistä.

        Asetasalisyylihapolla (ASA) eli Asperiinilla on Suomessakin siedätetty potilaita. Ainakin HUS-piirissä HYKS:n Iho- ja allergiasairaalassa on annettu ASA-siedätyshoitoja. Mahdollisesti niitä annetaan muissakin yliopistosairaaloissa. Olen kuullut siedätyshoidon tehoavan astman oireisiin, mutta en ainakaan muista kuulleeni, että hoito auttaisi hajuaistiongelmaan. Hajuaisti kyllä kuuluu korvalääkärin (ja joskus neurologin) toimenkuvaan, mutta ASA-siedätyshoitoa ovat antaneet keuhkolääkärit, mutta vain erikoispoliklinikoilla.

        Kysymyksesi:
        Hei!
        Olen 38-vuotias toimistotyötä tekevä astma-potilas. En tupakoi, enkä käytä päihteitä. Hampaat on kunnossa. Strategiset mitat 183/89.

        Lisäksi minulla on ASA-yliherkkyys, joka on aiheuttanut jo usean vuoden ajan sen, ettei hajuaistini toimi. Lääkkeinä minulla on Flixonase 50 mikrog (1krt päivässäx2sumutetta), Zyzal 5 mg(1 päivässä), Singulair 10 mg ( 1 päivässä) ja Seretide Evohaler 25/250 mikrog (1 krt päivässä 2 imaisua). Astmani on nyt hyvin hallussa, ongelmia ei ole.

        Lueskelin netistä tästä Samter´s Triad oireesta ja siellä kerrottiin aspiriinin siedätyshoidoista, jotka olivat osalla tepsineet mm. tähän hajuaistiongelmaan. Tiedän toki, ettei netti ole mikään luotettava lähde, mutta jos siedätyshoidosta olisi apua tähän elämänlaatua laskevaan vaivaan.

        Tämän vuoksi kysyisin lääkäriltä, onko Suomessa siedätyshoitoa annettu, miten mahdollisen hoidon voisi laittaa alulle. Kuuluuko tämä keuhko -ja korvalääkäreille?


      • aloittaja
        astrazeneca kirjoitti:

        Asetasalisyylihapolla (ASA) eli Asperiinilla on Suomessakin siedätetty potilaita. Ainakin HUS-piirissä HYKS:n Iho- ja allergiasairaalassa on annettu ASA-siedätyshoitoja. Mahdollisesti niitä annetaan muissakin yliopistosairaaloissa. Olen kuullut siedätyshoidon tehoavan astman oireisiin, mutta en ainakaan muista kuulleeni, että hoito auttaisi hajuaistiongelmaan. Hajuaisti kyllä kuuluu korvalääkärin (ja joskus neurologin) toimenkuvaan, mutta ASA-siedätyshoitoa ovat antaneet keuhkolääkärit, mutta vain erikoispoliklinikoilla.

        Kysymyksesi:
        Hei!
        Olen 38-vuotias toimistotyötä tekevä astma-potilas. En tupakoi, enkä käytä päihteitä. Hampaat on kunnossa. Strategiset mitat 183/89.

        Lisäksi minulla on ASA-yliherkkyys, joka on aiheuttanut jo usean vuoden ajan sen, ettei hajuaistini toimi. Lääkkeinä minulla on Flixonase 50 mikrog (1krt päivässäx2sumutetta), Zyzal 5 mg(1 päivässä), Singulair 10 mg ( 1 päivässä) ja Seretide Evohaler 25/250 mikrog (1 krt päivässä 2 imaisua). Astmani on nyt hyvin hallussa, ongelmia ei ole.

        Lueskelin netistä tästä Samter´s Triad oireesta ja siellä kerrottiin aspiriinin siedätyshoidoista, jotka olivat osalla tepsineet mm. tähän hajuaistiongelmaan. Tiedän toki, ettei netti ole mikään luotettava lähde, mutta jos siedätyshoidosta olisi apua tähän elämänlaatua laskevaan vaivaan.

        Tämän vuoksi kysyisin lääkäriltä, onko Suomessa siedätyshoitoa annettu, miten mahdollisen hoidon voisi laittaa alulle. Kuuluuko tämä keuhko -ja korvalääkäreille?

        Palaan asiaan syyskuun alkupuolella käytyäni sairaalassa tutkimuksissa ja juteltuani lääkärin kanssa. Mukava tietää, että siedätyshoitoja tehdään.


      • nikosan
        aloittaja kirjoitti:

        Palaan asiaan syyskuun alkupuolella käytyäni sairaalassa tutkimuksissa ja juteltuani lääkärin kanssa. Mukava tietää, että siedätyshoitoja tehdään.

        Olen menossa ensi viikolla kolmeksi päiväksi (8:00-16:00) Meilahden allergiaklinikalle aspiriinisiedätykseen. Toinen vaihtoehto (kuulemma huonompi) olisi ollut HUS Korva- ja kurkkupolilla nenän limakalvojen kautta tehtävä siedätys kotona.

        En tiedä käytännössä mitä tapahtuu päivien aikana tapahtuu, mutta luulen, että annostusta lisätään pikku hiljaa ja vaikutuksia seurataan jatkuvasti (ihoallergiatestit ja PEF -mittaukset, mahdollinen antihistamiini ja anafylaktisen shokin hoito jne.). Omat neutraalit eväät on otettava kuulemma mukaan, joten välttämättä edes kahvioon ei pääse :).

        Minulla on kaikki ASA -syndroomaan viittaavat oireet ja poskiontelotähystysleikkauksia (FESS) on tehty jo kolme kertaa. Polyyppeja on poistettu myös paikallispuudutuksilla. 18-vuotiaana minulla todettiin astma. 38 vuotiaana minulle todettiin tutkimuksissa, ettei minulla ole astmaa. Ja nyt 46 -vuotiaana epäillään, että astma on piilevänä. Aspiriiniallergia on todettu käytännössä nokkosrokon ja anafylaktisen shokin kautta. Ei voi käyttää mitään johdannaisia, edes iholla.

        Muutama viikko sitten kävin myös nenän välilevyn leikkauksessa HUS Korva- ja kurkkupolilla. Siitä minulla on vain positiiviset kokemukset, sillä olen pystynyt leikkauksen jälkeen hengittämään nenän kautta ja jopa hajuaistikin on palautunut erittäin hyvin leikkauksen myötä :)
        Innolla odottelen limakalvojen toipumista ja aspiriinisiedätyksen tehoa siihen.

        Kaikki nämä hoidot olen saanut ravaamalla vuosikausia poskiontelotulehduksien vuoksi eri lääkäreillä ja vaatimalla vaatinut lähetteet HUS Korva- ja kurkkupolille. Korva- ja kurkkupoli teki puolestaan lähetteen allergiapolille. Harmillista tässä on se, etteivät polit tiedä lähetteen tekemisen jälkeen toistensa tekemisestä vaan minä potilaana viestittelen lääkäreiden välillä hoitosuunnitelmista.


      • vastausta odottaen
        nikosan kirjoitti:

        Olen menossa ensi viikolla kolmeksi päiväksi (8:00-16:00) Meilahden allergiaklinikalle aspiriinisiedätykseen. Toinen vaihtoehto (kuulemma huonompi) olisi ollut HUS Korva- ja kurkkupolilla nenän limakalvojen kautta tehtävä siedätys kotona.

        En tiedä käytännössä mitä tapahtuu päivien aikana tapahtuu, mutta luulen, että annostusta lisätään pikku hiljaa ja vaikutuksia seurataan jatkuvasti (ihoallergiatestit ja PEF -mittaukset, mahdollinen antihistamiini ja anafylaktisen shokin hoito jne.). Omat neutraalit eväät on otettava kuulemma mukaan, joten välttämättä edes kahvioon ei pääse :).

        Minulla on kaikki ASA -syndroomaan viittaavat oireet ja poskiontelotähystysleikkauksia (FESS) on tehty jo kolme kertaa. Polyyppeja on poistettu myös paikallispuudutuksilla. 18-vuotiaana minulla todettiin astma. 38 vuotiaana minulle todettiin tutkimuksissa, ettei minulla ole astmaa. Ja nyt 46 -vuotiaana epäillään, että astma on piilevänä. Aspiriiniallergia on todettu käytännössä nokkosrokon ja anafylaktisen shokin kautta. Ei voi käyttää mitään johdannaisia, edes iholla.

        Muutama viikko sitten kävin myös nenän välilevyn leikkauksessa HUS Korva- ja kurkkupolilla. Siitä minulla on vain positiiviset kokemukset, sillä olen pystynyt leikkauksen jälkeen hengittämään nenän kautta ja jopa hajuaistikin on palautunut erittäin hyvin leikkauksen myötä :)
        Innolla odottelen limakalvojen toipumista ja aspiriinisiedätyksen tehoa siihen.

        Kaikki nämä hoidot olen saanut ravaamalla vuosikausia poskiontelotulehduksien vuoksi eri lääkäreillä ja vaatimalla vaatinut lähetteet HUS Korva- ja kurkkupolille. Korva- ja kurkkupoli teki puolestaan lähetteen allergiapolille. Harmillista tässä on se, etteivät polit tiedä lähetteen tekemisen jälkeen toistensa tekemisestä vaan minä potilaana viestittelen lääkäreiden välillä hoitosuunnitelmista.

        Jos olet vielä "kuulolla", niin voisitko kertoa miten siedätyshoito onnistui.


      • siedätyksestä
        vastausta odottaen kirjoitti:

        Jos olet vielä "kuulolla", niin voisitko kertoa miten siedätyshoito onnistui.

        Hei!

        Siedetäyshoitoja (kaikenlaisia) tehdään Iho ja allergiasairaalassa Helsingissä.
        Samalla osastolla tehdään myös altistuksia, eli katsotaan josko joku lääke/ruoka-aine sopii tai ei.
        Myös astmantehohoitopaketteja tehdään siellä.

        Itse olen ollut altistuksessa ja astmantehohoidossa. Siedätyksiä en ole tarvinnut, mutta seurannut vierästä kun muita on siedätetty.

        Olin siellä mm tänään.
        Tällä kertaa siedätyshoidossa oli henkilö joka oli allerginen maidon proteiinille. Eli kaikenlaista löytyy kyllä!


    • asiaa paljon tutkinu

      Moi!

      Vilkaiskaapa facebookista sellainen ryhmä kuin Samter's Triad Support Group.

      Siiri

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      68
      4903
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      15
      2320
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1836
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1546
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      37
      1530
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1338
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1257
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      13
      1176
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1171
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1166
    Aihe