"Kun lapsilisä loppuu, eläke alkaa", valkolaisten vanha sanonta. Kärjistystä tietenkin mutta onko siinä totta toinen puoli, pääsevätkö romanit helpommin eläkkeelle kuin valtaväestöön kuuluvat?
Miten muuten armeijan tai siviilipalveluksen suorittaminen, ei taida olla kovin kovassa huudossa, saavatko romanit niistäkin vapautuksen?
Pääsettekö helpommin eläkkeelle?
37
2621
Vastaukset
- luulisin
kait se on jokin tapa, epäsosiaalisen tyypin leima jne ja sitten vaan eläke.
- valtaväestössä
..eläke On kuntoutustukea ....sairasloman jälkeen. eli vastikkeellsita?
- sille tarjotaan
eläkettä niin ei ota,mistä tällainen johtuu?
- kerron,
Työnteko on hauskaa,on kivoja työkavereita ja siitä maksetaan vielä palkkaakin,mikäs voi olla sen hauskempaa:)
- tähti ainesta
kerron, kirjoitti:
Työnteko on hauskaa,on kivoja työkavereita ja siitä maksetaan vielä palkkaakin,mikäs voi olla sen hauskempaa:)
valta-asemassa oleminen on kuin sen sanois- se on huuma, ja ote, joka päihdyttää . riippuvuutta aiheuttaa, siitä ei pääsekään eroon, tulee tympeäksi toimistossaan....
ne työstä saa palkan , ja valitattavat aina elämättä jäänyttä...elämää.
- feeralo
Minä pääsin täysin palvelleena 43 työvuoden jälkeen, mutta yrittivät vielä pidätellä
ettei työpaikalla kaikki jäisi oman onnensa nojaan. Koko tuon työhistorian ajalta
maksoin tietysti veroni ja työnantajani maksoi yhteiskunnalle tulevat työeläke,
-ja sosiaaliturvamaksut. Nyt eläkkeestäni maksan edelleen veroa ja niin sitä
maksaa kuka tahansa romani joka eläkettä saa. Näistä verotuloista maksetaan
sitten sinunkin hyvinvointisi. Elikkä vastauksena kysymykseesi, en päässyt
helpolla eläkkeelle. Se miten helposti valtaväestöön kuuluvat pääsevät eläkkeelle,
olisi tietysti mielenkiintoista tietää, mutta sinulla lienee omakohtaisia kokemuksia
asiasta.- Paavo S
Mikä tarkoittaa täysin palvellut?
- feeralo
Paavo S kirjoitti:
Mikä tarkoittaa täysin palvellut?
Tarkoitan täysin palvelleella sitä, että on saavuttanut eläkeiän ja eläkekertymä-
prosentit ovat maksimissaan. Nykyisin kertymä on 1,5 % vuodessa ja kertymän
tavoitetaso on 60 %. Helpolla nämä ei kerry, mutta yritä jaksaa toveri hyvä.
- Warumwarum
Onko kukaan nähnyt nuorta mustalaiskollia asepuvussa hiljattain?
Minä en ole ikinä nähnyt, ja ikää on sentään kuudenkympin huonommalla puolella.
Mutta ne perusteet - miksi alle kaksikymppinen mustalainen saa eläkettä - on vaikeata hyväksyä ja: ymmärtää- viihtiipi olla
nuin lapsellinen. Sulla raukalla ei varmaan ole koskaan ollut elämää. Ja nythän se on myöhästä järjestää,kun olet jo sillä huonommalla puolella elämässä. Ja minäkun luulin että kyseistä asiaa kiinostaa joku teini poika tai tyttö,koulutehtävien merkeissä. Sinä olekin vain katkera vanhus.Otan syvällisesti osaa sinun tyhjään elämään.
- ollut viisas
mitä sitä asetta, ja armeaan menee.Ajattelepa kun tulee sotaan kutsu,niin me romanit jäämme eläke päiviä nauttimaan kun valtaväestö pelon alla piilossa katsoo ettei vihollinen vain osuisi mahaan ampua.
- mr-grillaaja
ollut viisas kirjoitti:
mitä sitä asetta, ja armeaan menee.Ajattelepa kun tulee sotaan kutsu,niin me romanit jäämme eläke päiviä nauttimaan kun valtaväestö pelon alla piilossa katsoo ettei vihollinen vain osuisi mahaan ampua.
Jos Romanit pääsee tosiaan noin nuorena eläkkeelle, niin vika ei ole meissä mustalaisissa, vaan valtiossa, että miks noin nuorena pääsee eläkkeelle? Ehkä valtio ei ees halua panostaa meidän työ asioihin? Ittelle tarjottiin eläkettä vaikka oon tosi nuori, mutta en suostunut. Syy miks tarjottiin, koska mulla on tiettyjä sairauksia, jotka rajoittaa työntekoa.. Nyt kuitenki olin töissä ja hyvin pystyin tekemään. Voin myös sanoa, että oon "elättäny" Suomalaisia, jotka eivät halua mennä töihin laiskuuden takia :)
- feeralo
Vaikea sitä on ymmärtää jos ei tiedä mitä ne perustelut ovat. Kertoisitko meille
kaikille, kun tunnut tietävän. - ylös ulos ja...
mr-grillaaja kirjoitti:
Jos Romanit pääsee tosiaan noin nuorena eläkkeelle, niin vika ei ole meissä mustalaisissa, vaan valtiossa, että miks noin nuorena pääsee eläkkeelle? Ehkä valtio ei ees halua panostaa meidän työ asioihin? Ittelle tarjottiin eläkettä vaikka oon tosi nuori, mutta en suostunut. Syy miks tarjottiin, koska mulla on tiettyjä sairauksia, jotka rajoittaa työntekoa.. Nyt kuitenki olin töissä ja hyvin pystyin tekemään. Voin myös sanoa, että oon "elättäny" Suomalaisia, jotka eivät halua mennä töihin laiskuuden takia :)
Miksi valtion pitäisi panostaa teidän työasioihin?
Ihan ite muutkin ne saavata hoitaa. - jokainen jossakin hyvä
mr-grillaaja kirjoitti:
...itselle tuli monenlaista ja vaikka siitä pahimmasta selvisikin, sitten tulee eläke paperi... eikä siinä mitään" kokemus siitä että on tehnyt työtä jos jotakin" on ihana rikkaus. uskokaa pois. nauttii vapaana olemisestaankin eritavalla, ikään kuin oikeutettuna! vaikken yhtään peremmaksi tunnista itteäni! olen ollut aina tyässä jos pääsen. mutta ei kaikki hyviä työkokemuksia silti ole olleet.. kiva päästä ettenpäin /pois sieltä joskus että kokemisen arvoista sekin oli........ näin.
jälkeenpäin.. - mitä oikeestaan?
feeralo kirjoitti:
Vaikea sitä on ymmärtää jos ei tiedä mitä ne perustelut ovat. Kertoisitko meille
kaikille, kun tunnut tietävän.ei niistä kelan päätöksistä he osaa itekään ennustella,. on niin suuri määrä hajaanusta niitä päätöksiin vaikuttavissa asioissa,
??? - Minä vain
Oma poikani kävi intin ja tykkäsi kovasti olla siellä. Töitä on tehnyt siitäasti kun on koulunsa lopetttanut ja tekee edelleen.
Niin että kyllä löytyy :)
Älkää ihmiset olko niin negatiivisia.
Toisekseen....ei se tee ihmisestä yhtään parempaa tai huonompaa jos ei ole armeijaa käynyt. Jokaisella on syynsä käydä tai olla käymättä. Paljon on valtaväestössäkin miehiä jotka ei halua armeijaan...tiedän niitäkin paljon. Joten...
Paljon on myös työtävieroksuvia sekä tummissa että vaaleissa.
Kaikki ei saa töitä vaikka kuinka haluaisi. Nyt on vaikeeta valtaväestön nuortenkaan saada töitä vaikka olisi hyvä koulutuskin, niin montakertaa vaikeampi on romaneitten. Bussikuskiksi on kai helpoin päästä jos on ajotaitoa ja kortti...ja kykyä asiakaspalveluun. Ei siihenkään hommaan kaikki sovi.
Mutta...oikein mukavaa sadepäivää kaikille ikään, kokoon sukupuoleen tai rotuun katsomatta. - meilä kyllä aurinkoista
Minä vain kirjoitti:
Oma poikani kävi intin ja tykkäsi kovasti olla siellä. Töitä on tehnyt siitäasti kun on koulunsa lopetttanut ja tekee edelleen.
Niin että kyllä löytyy :)
Älkää ihmiset olko niin negatiivisia.
Toisekseen....ei se tee ihmisestä yhtään parempaa tai huonompaa jos ei ole armeijaa käynyt. Jokaisella on syynsä käydä tai olla käymättä. Paljon on valtaväestössäkin miehiä jotka ei halua armeijaan...tiedän niitäkin paljon. Joten...
Paljon on myös työtävieroksuvia sekä tummissa että vaaleissa.
Kaikki ei saa töitä vaikka kuinka haluaisi. Nyt on vaikeeta valtaväestön nuortenkaan saada töitä vaikka olisi hyvä koulutuskin, niin montakertaa vaikeampi on romaneitten. Bussikuskiksi on kai helpoin päästä jos on ajotaitoa ja kortti...ja kykyä asiakaspalveluun. Ei siihenkään hommaan kaikki sovi.
Mutta...oikein mukavaa sadepäivää kaikille ikään, kokoon sukupuoleen tai rotuun katsomatta.muutama sata kilometriä ja asiat niin eritavalla. toivoisin tietenkin että sade päiväkin siellä missä on, sujuisi mukavissamerkeissä. esim. Ystävien kanssa.
siitä sitten
että hyvä kirjotus oli sulla.
"minä vain"
sitä vain aloin sanomaan, tässä! - ###
mr-grillaaja kirjoitti:
ei ole ottajassa vika, vaan antajassa. ei kukaan tavallinen ihminen voi itse päättää eläkkeele pääsyään. Kyllä ne on ne Fiksummat herrat jotka niitä päätöksiä antaa ja lakeja valmistelee.
- Teillä,
mr-grillaaja kirjoitti:
Ei Eläkkeelle päästä....Eläkkeelle joudutaan, kun kysymyksessä on sairaus, siinä on suuri ero.
- Minä vain
meilä kyllä aurinkoista kirjoitti:
muutama sata kilometriä ja asiat niin eritavalla. toivoisin tietenkin että sade päiväkin siellä missä on, sujuisi mukavissamerkeissä. esim. Ystävien kanssa.
siitä sitten
että hyvä kirjotus oli sulla.
"minä vain"
sitä vain aloin sanomaan, tässä!No sellasta se on...joskus sataa joskus paistaa :) eilen paisto ja nyt sataa taas....mutta ei se mitään...saa kasvit vettä ja ehkä huomenna taas aurinkoa :)
kiitos vaan sulle ja kiva että tykkäsit :) - HaiSieDimitri
Oliskohan armeija käyttämässä romaneita sodassa vasta miinanraivaajina? varmaan sillo ne joutuu kävelee miinakentälle :D
- TOIVOSSA ON AINA HYVÄ EL
ETTÄ TILASTOKESKUKSEN MUKAAN -70 LUVULLA OLI 75% ROMANEISTA ELÄKKEELÄ,
TOIVOTAAN ETTÄ TÄNÄPÄIVÄNÄ SE OILISI PIENEMPI.- 40-luvulla syntynyt
tilastotieteilijälle olen ollut kansaeläkelaitoksen palveluksessa vuodesta 1971. seuraan mielenkiinnosta hakemuksissa esiintyviä nimiä jos vaikka tuttuja nimiä osuisi silmään en ole havainnut erityisen runsaasti romaneitten nimiä hakupapereissa joitakin kylläkin . uskoisin huomaavani heimoveljieni nimet muita paremmin sillä tunnistan heidätkin joilla nimet ovat vaihtuneet valtaväestön nimisiksi etunimien toiset nimet kertovat keistä on kyse ihmettelenkin tietolähdettäsi se kun on täyttä utopiaa, sillä tälläisiä tilastoja ei kela ole tehnyt onkä usko että tulee tekemäänkään . PS sairauseläkkeen saanti on ja on ollut minunkin ammatillisen ymmäryksen mukaan erittäin vaikeata kaikille joten kaikella ystävyydellä olet täysin hakoteillä terveisin seija.
- Paavo S
40-luvulla syntynyt kirjoitti:
tilastotieteilijälle olen ollut kansaeläkelaitoksen palveluksessa vuodesta 1971. seuraan mielenkiinnosta hakemuksissa esiintyviä nimiä jos vaikka tuttuja nimiä osuisi silmään en ole havainnut erityisen runsaasti romaneitten nimiä hakupapereissa joitakin kylläkin . uskoisin huomaavani heimoveljieni nimet muita paremmin sillä tunnistan heidätkin joilla nimet ovat vaihtuneet valtaväestön nimisiksi etunimien toiset nimet kertovat keistä on kyse ihmettelenkin tietolähdettäsi se kun on täyttä utopiaa, sillä tälläisiä tilastoja ei kela ole tehnyt onkä usko että tulee tekemäänkään . PS sairauseläkkeen saanti on ja on ollut minunkin ammatillisen ymmäryksen mukaan erittäin vaikeata kaikille joten kaikella ystävyydellä olet täysin hakoteillä terveisin seija.
Kyllä sairaat pääsevät eläkkeelle, ja niin pitääkin päästä.
t. tehdastyöläinen kolmannessa polvessa. - munuaispotilas
Paavo S kirjoitti:
Kyllä sairaat pääsevät eläkkeelle, ja niin pitääkin päästä.
t. tehdastyöläinen kolmannessa polvessa.loukkaannuin 2007 autokolarissa sairasloma 1vuosi minusta tuli dialyysi potilas 3päivän väein ei maksa vakuutusyhtiö ei toistaiseksi kela kelan lääkäri joka ei ole nähnyt minua koskaan epäsi väliaikaisenkin sairaseläkkeen ennusteeni erikoislääkäriltä erittäin huono siirrännäisjono liian pitkä tuskin kestän 2v näin hoituu suomessa asiat
- eläke pääsy on vaikeaa
munuaispotilas kirjoitti:
loukkaannuin 2007 autokolarissa sairasloma 1vuosi minusta tuli dialyysi potilas 3päivän väein ei maksa vakuutusyhtiö ei toistaiseksi kela kelan lääkäri joka ei ole nähnyt minua koskaan epäsi väliaikaisenkin sairaseläkkeen ennusteeni erikoislääkäriltä erittäin huono siirrännäisjono liian pitkä tuskin kestän 2v näin hoituu suomessa asiat
oikeesti sairas ei pääse kuyin pää kainalossaan... eläkkeelle. totuus on karmea.
- Vaahtot
Turhaan täällä vaahtoat. Kirjoita valitus sosiaali-ja terveysministeriöön. Siellä vissiin valmistellaan myös eläkkeelle pääsyyn oikeuttavat kriteerit. Ja kelan tohtoori antaa viimeisen sanan, vaikka ei potilasta koskaan edes nää.
- itsekin 40-luvulla synty
40-luvulla syntynyt kirjoitti:
tieteillä, vaan silloinen kansaneläkelaitoksen pääjohtäja, eräässä tv-keskustelussa korjasi luvun 75:een %.
Tiedän ettei kannata napata lukuja ilmasta ne täytyy perustua totuuteen, ja voi ne tarkistaa alävästä arkistostakin jos tiukka paikka tulee.
- romanimiehetkäviar
meijan..
Ny ne ei suorita ees sivaria..:(- tai toivoisin niin
meillä kävi sivarin!
toimi kiitettävästi terveyskeskuksessa, kuolleitakin uskalsi kuljettaa...
ja pojat menee armejaan toivottavasti aseettomana, että vaikka ajaa ajokortin siellä: kuljettajana, ja toinen voisi mennä puolestani musiikillinen harrastus kondervatoriossa kun on, niin sinne soittokuntaan. kirjuri kolmennesta.
äitinä - rohkee ja
tai toivoisin niin kirjoitti:
meillä kävi sivarin!
toimi kiitettävästi terveyskeskuksessa, kuolleitakin uskalsi kuljettaa...
ja pojat menee armejaan toivottavasti aseettomana, että vaikka ajaa ajokortin siellä: kuljettajana, ja toinen voisi mennä puolestani musiikillinen harrastus kondervatoriossa kun on, niin sinne soittokuntaan. kirjuri kolmennesta.
äitinäisänmaallinen poika. Opiskellu ihan kondervatoriossa, kas kun ei krematoriossa!!
- vastineeksi siihen äsken
rohkee ja kirjoitti:
isänmaallinen poika. Opiskellu ihan kondervatoriossa, kas kun ei krematoriossa!!
Ei tarkoitus ollut
ylpeillä. ihan otin kantaa vain että kukin valitsee #""lievemmän vaihtoehdon "" toivottavasti sota-alalta! mutta yksi poika on niin kiinnostunut teknisesti atk sata että voi olla että tekee jonkin, radioon liittyvän Armeja Breikin?????
EI, kon kon -esioita eikä muutakakaan i kondersioita
kirjoitus tuli hätäiltyä. konservatirio sibeliusakatemian esikoulu! - rohkenen
vastineeksi siihen äsken kirjoitti:
Ei tarkoitus ollut
ylpeillä. ihan otin kantaa vain että kukin valitsee #""lievemmän vaihtoehdon "" toivottavasti sota-alalta! mutta yksi poika on niin kiinnostunut teknisesti atk sata että voi olla että tekee jonkin, radioon liittyvän Armeja Breikin?????
EI, kon kon -esioita eikä muutakakaan i kondersioita
kirjoitus tuli hätäiltyä. konservatirio sibeliusakatemian esikoulu!vieläkin se tuli
- trio.
kirjottakaa miten sattuu!!!
- rumamustalainen
Eläkkeellä on aikaa notkua kaupunkila mölisemäsä ja olemas ruma rikolinen!
- Rumavalkolainen
Vähä vammasena ja yksinäisenä ressukkana on kivaa ja jopa aika jännää olla kovaa jätkää yksin yksiössä tietsikalla,ja aikaa on.
- Toolsit
Kaikki mikä irtoaa ilman työkaluja on romaneille ilmaista, koska työkalun käyttö olisi jo työntekoa. Voisin itsekkin keksimällä keksiä kaikenmoisia sääntöjä jotka estää osallistumalla yhteiskunnan toimintaan, vaikkapa sitomalla kengännauhat yhteen, pukeutumalla michelinmieheksi, naapurissa ei saa asua lapsia, ei yllä eikä alla tms.. Helppoahan se on imeä tukia kun tekee rajoitukset "kylttyyrinsa" pohjalta. Ps. Oma vikanne kun ryssitte imagonne..
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 856314
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t303793törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/283150Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3691706- 331398
- 271330
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi46959Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11946Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11880- 42859