Tuija ruukussa

Maija R

Miten saan tuijan menestymään ruukussa? Viime kesänä ostettiin tuija, joka oli kesän hyvännäköinen ja talvella ja keväälläkin vielä vihreä. Suojasin sen kevätauringolta. Nyt kesän mittaan se on alkanut kuivumaan, kunnes eilen heitin sen pois. Onko aivan mahdotonta saada tuija menestymään monta vuotta ruukussa?

5

10278

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • daskjadsjk

      Mullakin on parhaillaan parvekkeella ruskeaksi kuivunut tuija. Onneksi Plantagenista saa 6 eurolla metrin mittaisen.

      • aurinkoa liikaa

        Saanut varmaan aurinkoa liikaa,käy kuten ihmisilläkin nahka palaa.
        Mieluummin puolivarjoinen paikka.Altakastelu ruukku tasaa veden saantia.


    • Voi Hyvin

      Parveke on lasitettu ilman suunta kaakkoon ja viides kerros.

      Keväällä, kun aurinko alkaa lämmittää, tarkastan pitkällä vartaalla että Tuijan juuri on sula, ellei kastelen lämpimällä tai jopa kuumalla vedellä. Tai siis mitä nyt hanasta tulee...
      Eli kun haihduttaminen alkaa, auringon lämmöstä, juuret ovat sitten sulat ja saa imettyä vettä..

      Tuija tarvitsee rautaa. Minulla on vanha rautainen suomustusrauta vedessä lasisessa astiassa, tätä ruostevettä lisään kaikkien kasvien kastelu veteen.
      Minulla Tuija on saviruukussa halkaisija 35 cm korkeus 34 cm. Ihan tavallista multaa laitoin, pinnalla on pieniä kiviä, pitää tasaista kosteutta ja ruukussa on painoa, kun puu kasvaa isommaksi ja painavammaksi. Kun ostin Tuijan, se oli n. 30 cm korkea, nyt se on 100 cm kivan tuuhea ja täysin vihreä. Ruukun alla on emalivati ja vadin ja ruukun välissä on ohutta styroksia samoin vadin ja parvekkeen lattian välissä. (jäätymisen hidastus jopa esto)

      Kastelen aina kerran kunnolla ja sitten annan kuivahtaa ennen seuraavaa kastelua. Olen antanut myös halvinta eli Balcony & Pot Plant Food ravinnetta muutaman kerran...

      Tuijani maksoi 5,4 € ja ruukun löysin kirpputorilta 2,5 €.
      Aikomukseni oli tehdä vihreä maja parvekkeelleni, mutta energia ja rahat ovat aina loppu. Olen katsellut isoja styroksi laatikoita mutta hintaa on yli 30 € joten ehkä sitten joskus…

      Kannattaa tutustu muihinkin kasveihin kuin vain kukkiviin, vihreää on montaa eri väriä ja sävyä, niistä saa näyttävän sisustuksen parvekkeelle, ovat helppohoitoisia kestäviä jopa monivuotisia.
      Ajatukseni oli laittaa amppeleihin niitä riippuvia matalia Tuijia ja pitkään styroksi laatikkoon rivi istutus muita, mutta elämä masentaa ja saamattomuus kukoistaa.

      Pieni lapsenlapseni huomasi myös Tuijani kasvaneen: "Tämä on kasvanut" totesi...

    • Anonyymi

      Minulla on ollut tuija parvekkeella ruukussa kolme vuotta.

    • Anonyymi

      Ensimmäiset tuija ja puksipuu selvisivät muutaman vuoden, mutta nykyään ei selviä kuin kärhö, eikä sekään taida enää kukkia, perennoja ja liljoja sentään viihtyy joitakin. Monia pensaita joutunut heittämään pois kun tulee jatkuvasti tuholaisia ja/tai härmää. Daaliaankin iskee härmä melkein heti, olisi varmaankin kesällä parempi olla lasit kokonaan auki eikä verhoja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      78
      1032
    2. Jani Wickholm on kuollut

      Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      92
      835
    3. Suomen Yrittäjät täräyttää: Sunnuntain tuplapalkka pois lomat lyhyemmiksi ja arkipyhät palkattomiksi

      Edunvalvontajärjestö Suomen Yrittäjät esittää muun muassa sunnuntain tuplapalkan lakisääteisyyden poistamista ja arkipyh
      Maailman menoa
      169
      832
    4. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      65
      775
    5. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      81
      745
    6. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      734
    7. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      109
      685
    8. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

      sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      114
      593
    9. Mennään näin sitten

      Ettei kohdata enää.
      Ikävä
      47
      570
    10. Pohjola talo

      Kuka arvaa lähimmäs miten nopeasti tulee konkurssi uusilla yrittäjillä
      Kuhmo
      18
      538
    Aihe