vaneria parvekkeen lattialle?

9x9-90

Minulla on parvekkeen lattiana sementti ja siinä ei pysy maali. Tuli mieleeni, jos kattaisin sen vanerilla, niin että vanerin sementin väliin jää ilmarako ja vesi valuisi pois koska lattia on kalteva. Saako esim. havuvanerissa pysymään mitään maalia vuotta pitempään. Lattia on sään armoilla, koska parvekkaalla ei ole lasitusta. Onko kellään kokemusta? En ole koskaan kuullut että näin voisi tehdä. Ajattelin, että vanerin voisi maalata jollain säänkestävällä maalilla, mutta kuten sanottua ei ole tietoa asiasta.

16

3864

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pohjarimoilla

Katsele lattialle jokin ns "valumuottivaneri" eli kosteuden kestävää laatua. Itse laittaisin alle rimoituksen vaikka 60 cm välein, että pinta jää irti pohjastaan. Sitten päälle jokin 20 mm luokkaa oleva kunnon levy. Noita levyjä jöytyy kakkoslaatuna joistakin levyliikkeistä eli toisessa pinnassa saattaa olla virhettä, mutta toinen puoli paremi. Levyä löytyy myös karhealla pinnalla. Päälle voit sitten ajatella vielä harkintasi mukaan lämpöeristettyä kevyttä termomattoa, eli helppo siirtää tarvittaessa vaikka sivuun.

• 9x9-90

Suurkiitos neuvosta ja vihjeistä. Ehkä alan toteuttaa ajatusta, voihan sitä kokeilla.

• tämäkin huomioon:

Joudut aika ajoin puhdistamaan betonipinnan puulevyn alta sinne joutuneesta töhnästä (pölyä, koivun siemeniä, neulasia, puun lehtiä yms.). Sinne voi myös joutua jotain joka alkaa haista, esim. kaatunut lasillinen maitoa. Silloin on hyvin kätevää kun tieltä nostettava puuosa ei ole iso ja painava. Painavan saat paksusta vanerista. Käypäinen ratkaisu on esim. monin paikoin myytävät, valmiiksi ruuduiksi kyllästetystä tai lämpökäsitellystä laudasta naulatut puutrallit. Mikäli koko ei ole sopiva, voit niitä näppäränä sahata ja muotoilla itsekin. Voit tietysti itsekin tehdä lautatrallit oman parvekkeen mittoihin sopiviksi.

• vaneerin kannattaja

Tuo puuritilä on vain hyvä roskankerääjä, eli on pakko joskus irroittaa kuten edelle kerrotaan. Nuo kaikki roskat ovat sitten tuon irtoilevan maalipinnan päällä. Tuo karheapintaisen vaneerin pystyt myös maalaamaan ja pitämään puhtaana ja reunat voivat silti olla tuulettavia rakenteeltaan. Tämä on nyt sellainen valintakysymys ongelmaan nähden, eli molempi parempi ja mitä haluaa parvekkeelta. Tämä oli nyt sitä ideointia ongelmaan nähden ja voi tuon maitolasin puhdistaa vaneerinkin päältä.

• Vasta muuttanut

Meidän parvekkeella on todellakin terassilaudoitus ja se on olluta alusta(-96) lähtien. En tiedä kuinka paljon se kerää roskia ja onko niitä koskaan siivottu poiskaan. Ilmeisesti sen alla on metallikehys ja suoja ettei parvekkeen alta näe parvekkeelle.
      Tässä asunnossa parveke on muutenkin aika erikoinen, kaiteet katto ja väliseinäkin on tehty laudoista. Joka tapauksessa parveke on todella viihtyisä.

Osta vaikka muutama metri x metri -levyisiä terassipaloja, jotka sitten liität jollakin toisiinsa.

Olen vasta muuttanut rivitalosta ja yllätys oli että parveke ei ollutkaan betonista, vaan metallista ja puusta. ;))

• Vasta muuttanut
      • vaneerin rinnalla

Tuossa alunperin yhtenä ongelmana oli tuo maalipinnan irtoaminen. Mielestäni tuuletettava kosteudenkestävä vaneeripinta voisi olla tässä tapauksessa parasta. Ei tuon rimoituksen tarvitse olla kuin laudan vahvuinen. Vaneeri suojaa alapohjan, eikä roskaa kerry välitilaan. Sitten päälle tuo esimerkiksi lämpöeristetty termomatto joka on helppo poistaa syksyn ja talven pahimpaan aikaan, eli painaa vain reilun kilon / m2 ja kestää myös säätä vastaan. Vaneeri suojaa sitten nuo betonipinnat talveakin vastaan, eikä ala homehtumaan kun on oikeaa säänkestävää laatua. Palakaupassa maksanee elle 10 euron m2.
        Kyllä tuo teakki on hienon näköistä, mutta vaatisi ilmeisesti parvekelasit, ettei ongelmat jatkuisi entiseen malliin, ja maksaa tuokin jotakin.

• vasta muuttanut
        vaneerin rinnalla kirjoitti:

Tuossa alunperin yhtenä ongelmana oli tuo maalipinnan irtoaminen. Mielestäni tuuletettava kosteudenkestävä vaneeripinta voisi olla tässä tapauksessa parasta. Ei tuon rimoituksen tarvitse olla kuin laudan vahvuinen. Vaneeri suojaa alapohjan, eikä roskaa kerry välitilaan. Sitten päälle tuo esimerkiksi lämpöeristetty termomatto joka on helppo poistaa syksyn ja talven pahimpaan aikaan, eli painaa vain reilun kilon / m2 ja kestää myös säätä vastaan. Vaneeri suojaa sitten nuo betonipinnat talveakin vastaan, eikä ala homehtumaan kun on oikeaa säänkestävää laatua. Palakaupassa maksanee elle 10 euron m2.
        Kyllä tuo teakki on hienon näköistä, mutta vaatisi ilmeisesti parvekelasit, ettei ongelmat jatkuisi entiseen malliin, ja maksaa tuokin jotakin.

Pistin vain esimerkkejä, googleen kun laittaa hakuun "parveke" niin johan löytyy katettuja -parvekkeita, joita asukkaat ovat itse luoneet. ;)

Ei sen välttämättä pakko olla teakkia, sehän on aika tyyristä muutenkin.

• Remppamasa

Kaikenlaista ratkaisua tuli ongelmaan 'maali ei pysy'.

Jospa putsaisit vanhat epäonnistuneet maalaukset pois ja tekisit epoksipinnoitteen tasantarkkaan ohjeiden mukaan.
      Päälle voi sitten laittaa kaikenlaista kivaa, mutta tärkeä asia eli betonilaatan kuivana pysyminen tulisi varmistettua.

• kkkk.

.. se parvekken kaiteen korkeus lattiasta - jos uusit lattiaa on EDELLEENKIN jäätävä vähintää metrin korkeus tuota kaidetta lattiasta mitattuna.

Maalaamisen sijasta suosittelisin näitä uusia muovilaattoja/lautoja, jotka näyttää erehdyttävästi puulta ja on huoltovapaita ja värikkäitäkin ( en muista tuotenimiä - rautakauppa kyllä tietää).

• 9x9-90

Tästä jutusta olen myös kiinnostunut, ajattelin, että en aio tehdä mitään rankkoja korjauksia, naishenkilö, kun olen. Mietin nyt, että levitän sittenkin pelkän muovimaton (niitä, joita käytetään lattian päällysteenä) kesäksi partsille, ja päälle voin laittaa vaikka räsymattoja. Muovimatto on siisti, sen voi pyyhkiä ja kääriä varastoon talveksi. Nykyiset ns. parvematot, joissa on muovinystyrät alla, on tosi hankala ja pölyävä keksintö. Kai sen tietysti voi imuroida puhtaaksi, mutta en halua käyttää imuria.

• Ja kuplat puhkeaa
        9x9-90 kirjoitti:

Tästä jutusta olen myös kiinnostunut, ajattelin, että en aio tehdä mitään rankkoja korjauksia, naishenkilö, kun olen. Mietin nyt, että levitän sittenkin pelkän muovimaton (niitä, joita käytetään lattian päällysteenä) kesäksi partsille, ja päälle voin laittaa vaikka räsymattoja. Muovimatto on siisti, sen voi pyyhkiä ja kääriä varastoon talveksi. Nykyiset ns. parvematot, joissa on muovinystyrät alla, on tosi hankala ja pölyävä keksintö. Kai sen tietysti voi imuroida puhtaaksi, mutta en halua käyttää imuria.

Tuo termomatto on pohjaltaan tasapintainen ja sopii kyllä suoraan tuon irtoilevan maalipinnan päälle. Tuossa yksi naapuri teki sillä tavoin juuri irtoilevan pinnan päälle. Matto painaa reilun kilon neliö, eli on helppo käsitella ja on lämmin jalalle sellaisenaan. Noissa halvoissa nystyrämatoissa on tuo "kuplarakenne" joka sitten irtoilee epätasaisella pinnalla, ei hyvä.

• Joku meistä vastaaji

Kiinnostaisi tietää mikä oli ratkaisusi parvekkeen lattialle menikö puuta vai faneeria ja montako mattoa päällekkäin. Vai jätitkö kokonaan tekemättä.

• 9x9-90

No, pähkäilin asiaa puoleen ja toiseen. Sitten laitoin kesäksi lopulta rehellisen muovimaton ja otin sen pois viime kuussa. Periaatteessa ratkaisu saattaa toimia, mutta sitä on vielä kehitettävä. jos sementti pääsee kostumaan alta, se ei sitten kuivu. Mutta kesällä siitä ei ehkä ole haittaa, mutta sitten se matto pitää nostaa varastoon ajoissa, että lattia kuivuu ennen pakkasia, luulisin. Kiitos kaikille.

• Sitä sun tätä
        9x9-90 kirjoitti:

No, pähkäilin asiaa puoleen ja toiseen. Sitten laitoin kesäksi lopulta rehellisen muovimaton ja otin sen pois viime kuussa. Periaatteessa ratkaisu saattaa toimia, mutta sitä on vielä kehitettävä. jos sementti pääsee kostumaan alta, se ei sitten kuivu. Mutta kesällä siitä ei ehkä ole haittaa, mutta sitten se matto pitää nostaa varastoon ajoissa, että lattia kuivuu ennen pakkasia, luulisin. Kiitos kaikille.

Tuossa vain ajattelin, että hengittävä termoatto oli minulle paras vaihtoehto, saa olla paikoillaan kok0o talven. Minulle tuo maksoi hieman yli satasen mutta kyllä kannatti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Järkyttävä tieto Purrasta

Purra tapasi nykyisen miehensä täällä. Suomi24:ssä! Tulipa likainen olo. Nyt loppuu tämä roikkuminen tällä palstalla.
      Maailman menoa
      226
      4553
    2. Näin asia on

Tiedän ettei hän koskaan aio lähestyä minua eikä niin ole koskaan aikonutkaan, eikä lähesty ja enkä minä enää tee sitä k
      Ikävä
      22
      3399
    3. Mikseivät toimittajat vaadi Orpoa vastuuseen lupauksistaan

Missä ne 100.000 uutta työpaikkaa muka ovat? Eivät yhtään missään. Näin sitä Suomessa voi puhua ja luvata mitä sattuu. E
      Maailman menoa
      262
      1965
    4. Taas varoitusta lumesta ja jäästä

Ai kauhea! Vakava säävaroitus Lumi-/jäävaroitus Varsinais-Suomi, Satakunta, Uusimaa, Kanta-Häme, Päijät-Häme, Pirkanmaa,
      Maailman menoa
      7
      1726
    5. Aavistan tai oikeastaan

tiedän, että olet hulluna minuun. Mutta ilman kommunikointia, tällaisenaan tilanne ja kaikki draama ovat mun näkökulmast
      Ikävä
      38
      1237
    6. Mistä erotat onko joku kiinnostunut vai muuten mukava?

Voi sekaantua yleiseen ystävällisyyteen vai voiko?
      Suhteet
      161
      1199
    7. Poliisi tahtoo pääsyn 4 miljoonan suomalaisen sormenjälkiin.

https://www.is.fi/digitoday/art-2000011009633.html Tämä sormenjälkiin poliisin pääsy on erittäin tärkeä rikollisten kiin
      Maailman menoa
      100
      934
    8. Sulla on upeat pakarahalihakset

todella hyvä muoto...
      Ikävä
      30
      767
    9. Uskotko että halaatko

Kaivattuasi koskaan vai et?
      Ikävä
      63