Miten suunnittelitte keittiönne uuteen taloon? Kannattaako ottaa suunnittelija vai pähkäillä itse? Millaisia kokemuksia keittiöfirmojen suunnittelupalvelusta?
Keittiösuunnittelu
7
1437
Vastaukset
- hyvin toimii
http://www.ikea.com/fi/fi/
Ikean suunnittelukone - sivun alaosassa - toimii riittävän hyvin ja fiksuna antaa myös hinnat suunnitelmillesi. Ikea keittiön saat itse noutamalla heti mukaasi tai Ikea toimittaa kotiovelle.
Kohtuu hintainen, laadukas (runkotakuu 25 v), asianmukainen keittiö.
Muista, että Ikean keittiön mitoitus poikkeaa hieman suomessa valmistetuista. - apuna
Itse otin koko talon kalusteiden suunnittelun keittiömaailmasta sekä samalla myös sisustussuunnittelun. Näin sain harmonisen kokonaisuuden läpi koko talon, olen erittäin tyytyväinen, suosittelen ehdottomasti.
Keittiössä lähdimme siitä, mitä toiveita itselläni on, eli laitanko paljon ruokaa, leivonko ym. Toiveet koneiden sijoittelusta ylös vai alas, sekä värimaailman kalusteisiin. Suosittelen ammattilaisen käyttöä, vaikka vain suunnittelun osalta, nykyään on saatavissa vaikka minkälaisia juttuja esim. keittiöön, joita itse en edes osannut ajatella, mutta toimivuuteen vaikuttivat ratkaisevasti.
Pääväreiksi koko talon teemaksi otimme neljä väriä, jotka toistuvat joka huoneessa, siis ainakin joku näistä neljästä väristä (vaikea selittää). Talon ilmettä on sitten helppo maustaa mielialan mukaan erivärisillä tekstiileillä, verhot, matot ym.
Kokonaisuudesta tuli kaunis ja selkeä, ja palvelu Keittiömaailmassa oli huippuluokkaa:)- Joo ga
asiallisista kommenteista molemmille.
- Ketä mainostat, itteeskö
kaikkihan riippuu aina kaikesta. Paljonko rahaa, paljonko neliöitä, mitä tarvii, mistä haaveilee, tajuaako ite yhtään mitään mistään. jne.
Noh, kolme keittiötä oon väsännyt ite, Miettimisestä viimeseen silikonisaumaan. Toki oon suunnittelija ite, mutta aivan eri alalta. Tiedän mitä tarvitsen, tiedän mitä massissa on rahaa, tiedän myös mikä pelkkää huuhaata.
Perusidea kauppojen suunnittelijoilla ja suunnittelutoimistoilla, on saada mahdollisimman suuri tulos. Siis firmalle, kaupoissa suunnittelijat voi olla ihan provikkapalkallakin. Perusidea kuitenkin on varsin yksinkertainen. Katotaan pohjapiirrustus, udellaam toiveista ja sitten koitetaan myydä kalliimpaa. Komerot ja koneet on standadi mittaisia, tai vaikka ei oiskaan, tarkoitus on saada myytyä mahdollisimman kalliita kaappeja ja koneita mahdollisimman paljon. Siitä ne saa leipänsä.
Jos tarvit apua, saa sitä, se on aina keittiön hinnassa. Jos ei tarvi suunnittelua, voi ehkä ostaa kunnollisen kahvinkeittimen tai laittaa tietsikan ja telkkarin köökkiin. No nyt mulla on viinikaapit, tietokone, telkkari kaasuliesi jne. Sain mitä tarvitsin ja halusin, kun mietin ite ja ihan ruutupaperilla pyörittelin kaappien paikkoja ja vesiliittymien järjestämistä jne. Ja sitten se ite tekeminen on tietysti hommansa, siinäkin pitää ottaa paljon asioista selville, rakennusmääräyksistä jne.
Mutta vaikka aikaa menikin, massissa oli rahaa ostaa sellaista mitä tarvitsi ja halusi.
Siis periaatteessa koko suunnittelu on vähän kuin leekoilla rakentelua. Jos joku alkaa höpisemään sävyistä ja fenfsuista ja tekstiileistä, se kyllä kusettaa aivan varmasti. Koittaa luoda mielikuvaa. Ja tuurillaan saa mytyä sulle monta kertaa liian kalliit kaapit jonkin parin euron arvoisen vetimen takia. Mutta hinta on siis eri asia kuin laatu, ei aina, mutta usein näyttää olevan.
Monilla kalustekauppiailla ja talotehtailla on tietokoneohjelmansa, jopa ilmaiseksi netissä käytettävissä. Niillä sitten laitteley erilaisia kaappeja erilaiseen järjestykseen ja mietit, miten sen pitää sun mielestä olla.
Kun koko jutussa on loppujen lopuksi kyseessä ruokahuolto. Onko kuivalle kamalle sopivasti tilaa, saako maksalaatikon näppärästi grilliin, oletko oikea vaiko vasen kätinen, siis miten päin on tiskialtaat jne. Niin ja nykyään pitää aatella kunnolla myös jätteitten lajiyyelu. Ennen riitti kun oli paikka jossain laskisangolle.
Nämä sisustusohjelmat ja muut hypetykset on mun mielestä naurettavia. Joku iskee muka tukun rahaa pöytään joku suuri lahjakkuus sitten "suunnitttelee". Tosiasia on, että asiaks saa sitä mitä tilaa. Jos joku välttämättä haluaa keittiöön uima-altaan, tottakait suunnittelija sen sinne sitten koneella piirtelee. Ja nostaa julmetun tilin paskan tekemisestä.
Kiertele muutamat kalustekaupat niin hokaat kyllä jutun. Ai nii, monet noista hienoista designereistä on varsin vähän koulutettua porukkaa. jotain merkantteja, kotka osaavat vähän tietsikoita ja tajuavat, että pitää kauppaa tehdä, muuten ei tuu niitä provikoita. Sisustusarkkitehtejä toki on. Mutta ei nekään kaikki oo hyviä. Sitäpaitsi hyvät tekee rahakkaampia hommia kuin jotain keittiöitä nuorelle paeille pakettitaloon.
Eli, istu nyt alas. Mieti, ja mieti sen seittemän kertaa mikä on tarpeesi ja budjettisi. Sitten teetät sellasen.- välttämättä ole
noin, että tuputetaan kallista ja turhaa tavaraa... Tosin tietyt myyjät/liikkeet voivat näin tehdäkin. Itselläni on erittäin positiiviset kokemukset Keittiömaailmasta jossa asioin, asiallista, mitään ei tuputettu vaan vaihtoehdot katsottiin läpi ja itse tein päätökset ilman mitään painostusta. Kävipä jopa niin, että kaapin ovet jotka olin alunperin ajatellut keittiööni vaihtuivat halvempiin samanvärisiin oviin, koska suunnittelijan mielestä kyseinen malli kävi paremmin taloon ja yleisilmeeseen, ja oikeassa oli.
Joten myyjiäkin on varmasti erilaisia kuten myös asiakkaita.
- ei tarvi
Paras tietäjä keittiösi suhteen olet sinä itse. Jos et ole koskaan ennen näitä asioita miettinyt saatikka omaa keittiötä suunnitellut, silloin kannattaa luottaa myös ammattilaisen näkemykseen, tai ainakin kuunnella sitä.
Ekaa taloa rakennettaessa keittiöliikkeen myyjä hahmotteli alustavan idean meidän keittiöstä. Sitä muokattiin yhdessä, kunnes tuli hyvä. Meidän kokemus keittiöfirman tekemästä suunnittelusta oli erinomainen, mutta niin oli kyllä myyjäkin, kaikki ei välttämättä ole yhtä hyviä. Myyjän asiantuntemus riittää, kun itsekin osaa jotain ajatella eikä lähde ihan h-moilasena keittiökaupoille, eli mitään erityistä suunnittelijaa siihen ei rahareiäksi tarvita. Myöhemmin rakennettiin toinen talo, ja siihen osasin jo itse miettiä, mitä halusin ja minne, kun kaikki käytettävissä olevat palikat oli tiedossa. Samoin pari muuta keittiötä, lähinnä mökkeihin, on tullut matkan varrella pohdittua.
Suunnittelu on kuitenkin kaiken a ja o. Kun palikat on suunnitelmassa paikoillaan, sitten voi pohtia, riittääkö pätäkkää hidastimien sun muiden härpäkkeiden sisällyttämiseen budjettiin, vai pärjäiskö kumminkin ihan tavallisilla laatikoilla. Hyvä myyjä ei pakkomyy asiakkaalle mitään, mitä tämä ei halua, mutta sitä, että myyjä esittelee niitä kalliimpiakin vaihtoehtoja, ei pidä heti ottaa "tuputtamisena". - kkkkkkkkkkkk.
... jo samalla kun talon LVI suunnitelmat tehdään, sillä turha se on moneen kertaan putkia ja piuhoja vedellä.
Keittön vesi- viemäri- ja sähköpisteet pitäisi siis pitäisi olla valmiina mietittynä / kuviin piirrettynä, kun taloa taloa aletaan rakentamaan.
Jos ostat peklettitalon siihenkin voidaan tehdä tarvittavat muutikset, kun let ajoissa liikkeellä - rahaakin säästyy, kun ei tartte uudelleen tehdä.
VASTYA noiden perustoöiden jäkeen aletaan miettimään kaappien ulkonäköjä ums.
PERUSASIAT siis ensin kuntoon - mietri mihin tahdot uunin, lieden mikron, jääkaapin, pakastimen, kaatoalataan, hanan tiskarin, pistokkeita yms.
Loppu on pelkkään sisustusta ja värien materiaaleiden valintaa
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236809Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää391209Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka241013- 75881
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal47814Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a59804Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93774Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38761Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14716- 43713