pistooli / revolveri ?

edd

olen aloittelemassa ampumaharrastusta, eli siis radalla olisi tarkoitus käydä pamauttelemassa. Kaliiberi olisi ehkäpä tuo .22.. Mutta kuka valitsee revolverin ja kuka pistoolin, ja millä perusteilla ??

16

6756

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Industry

Itse valitsisin automaattipistoolin, koska omasta mielestäni sillä on mukavampi ampua kuin reukulla. Ihan siitä syystä että riittää kun aseen virittää kerran, sen jälkeen voi ampua vaikka lippaan tyhjäksi ennen kuin tarvitsee tehdä mitään. Revolverissahan täytyy hana virittää valmiiksi tai sitten painaa liipaisinta sen verta lujaa että hana virittyy samalla kun ampuu.

• S&W M36

Makuasioita... itse ammun mieluiten reukulla, varsinkin jos voi ampua lyhyiltä matkoilta. Ehdoton suosikkini on S&W M36 .38 Spl 2" piipulla. Kaksi toiminen laukaisu on taysi "kymppi"... selkeä iskurin virittävä osuus ja aina pystyy tuntemaan koska varsinainen laukaisu tapahtuu. Vastaavaa laukaisua en ole löytänyt vielä yhdestäkään "isommasta" aseesta.
        Ihan tarkka ase osaavissa käsissä ja antaa haastetta ammuntaa. Tosin ei sillä ole mitään järkeä ampua 25 m, vaikka sillä kohtuu kasaa sieltäkin tulee.
        Pistoolit on enemmänkin toiminnallisiin ammuntoihin, ainakin niissä itse käytän 9mm pistoolia practicalissa ja noissa ressu-ammunnoissa.

• niin

tehohävikki paljon suurempi, kuin pistoolilla. Siis rakenteen vuoksi. Revolverista pääsee ruutikaauja ja tehoja pois rullanvälistä, pistooli on taasen umpinaisempi ja siten tehokkaampi samoilla kudeilla ammuttaessa.

• willtell

Niin mutta miten revolverin tehohävikki näkyy tarkkuusammunnassa? Ei taulu sitä tehohävikkiä noteeraa mitenkään, reikä syntyy tauluun ihan normaalisti. Toisaalta ei tehohävikki niin suuri ole, että se näkyisi käytännössä esim. luodin lentoradan nopeampana laskemisena, varsinkaan 25 metrillä.

Valinta revolverin ja pistoolin välillä on, kuten todettu, makuasia. Itse pidän aloittelijalle sopivampana revolveria, koska 1) se on helppokäyttöisempi, 2) rakenteen selkeyden vuoksi ei aloittelijalla tule ainakaan vahingonlaukauksia niin helposti, 3) ase on helpompi puhdistaa (tärkeää ampumaharrastuksen alussa kun radalla käydään usein), 4) revolverilla voi ampua yleensä laajemman valikoiman panoksia (pistoolit ovat nirsoja joidenkin merkkien suhteen, samoin ongelmia voi tulla latausmäärien suhteen vrt. 22lr vs. 22minimag), sekä 5) hitaamman toimivuuden ansiosta ammunta ei mene päättömäksi räiskinnäksi, jossa lippaallinen tyhjennetään mahdollisimman pian ja loppuaika täytetään seuraavaa lipasta (säästää ammuksia ja rahaa).

Toisaalta pistooliin saa 1) enemmän panoksia lippaaseen, 2) sopii nopeaan toimintalajien tyyppiseen ammuntaan paremmin, 3) siihen saa äänenvaimentimen, 4) laukaisu on monesti pehmeämpi (ei häiritse tähtäystä), sekä 5) pistooli koetaan usein seksikkäämmäksi kuin reukku (osasyynä varmaankin luisti ja sen toiminnasta syntyvä ääni; leffoissakin vedetään kutia piippuun vaikka se olisi tehty jo aikaisemmin, ihan vain luistin äänen takia)

• Andy

Periaatteessa olet oikeassa, mutta käytännössä revolverilla ja pistoolilla ei koskaan ammuta samoja patruunoita pl. 22lr. Revolvereissä käytettävät panokset ovat säännönmukaisesti tehokkaampia patruunoita kuin pistoolissa. Mitä hyötyä tästä on, on sitten oma juttunsa.

Mielestäni revolverin paras puoli tarkkuusammunnassa on se, että niissä on usein todella hyvä laukaisu.

• kummastunut
        willtell kirjoitti:

Niin mutta miten revolverin tehohävikki näkyy tarkkuusammunnassa? Ei taulu sitä tehohävikkiä noteeraa mitenkään, reikä syntyy tauluun ihan normaalisti. Toisaalta ei tehohävikki niin suuri ole, että se näkyisi käytännössä esim. luodin lentoradan nopeampana laskemisena, varsinkaan 25 metrillä.

Valinta revolverin ja pistoolin välillä on, kuten todettu, makuasia. Itse pidän aloittelijalle sopivampana revolveria, koska 1) se on helppokäyttöisempi, 2) rakenteen selkeyden vuoksi ei aloittelijalla tule ainakaan vahingonlaukauksia niin helposti, 3) ase on helpompi puhdistaa (tärkeää ampumaharrastuksen alussa kun radalla käydään usein), 4) revolverilla voi ampua yleensä laajemman valikoiman panoksia (pistoolit ovat nirsoja joidenkin merkkien suhteen, samoin ongelmia voi tulla latausmäärien suhteen vrt. 22lr vs. 22minimag), sekä 5) hitaamman toimivuuden ansiosta ammunta ei mene päättömäksi räiskinnäksi, jossa lippaallinen tyhjennetään mahdollisimman pian ja loppuaika täytetään seuraavaa lipasta (säästää ammuksia ja rahaa).

Toisaalta pistooliin saa 1) enemmän panoksia lippaaseen, 2) sopii nopeaan toimintalajien tyyppiseen ammuntaan paremmin, 3) siihen saa äänenvaimentimen, 4) laukaisu on monesti pehmeämpi (ei häiritse tähtäystä), sekä 5) pistooli koetaan usein seksikkäämmäksi kuin reukku (osasyynä varmaankin luisti ja sen toiminnasta syntyvä ääni; leffoissakin vedetään kutia piippuun vaikka se olisi tehty jo aikaisemmin, ihan vain luistin äänen takia)

Miten seitsemän reikää on helponpi puhdistaa kuin yksi?
        Eihän useinpien revolverien piippua edes voi tarkistaa ilman peiliä.
        Pistoolit taas saa usein alkutekijöihinsä paljain käsin ilman työkaluja, kun tarvetta ilmenee.

Aloittelijalle revolveri on kyllä turvallisempi.
        Siitä näkee helpommin, että se on ladattu.
        Iskuvarmistin estää useimmiten putoamisesta aiheutuvan vahingonlaukauksen.

On ihan makuasia kumpaa käyttää.
        Automaatti kestää kyllä useampia laukauksia.
        Revolverissa tulee rullan sovitusvirheet esille vanhetessa.

• willtell
        kummastunut kirjoitti:

Miten seitsemän reikää on helponpi puhdistaa kuin yksi?
        Eihän useinpien revolverien piippua edes voi tarkistaa ilman peiliä.
        Pistoolit taas saa usein alkutekijöihinsä paljain käsin ilman työkaluja, kun tarvetta ilmenee.

Aloittelijalle revolveri on kyllä turvallisempi.
        Siitä näkee helpommin, että se on ladattu.
        Iskuvarmistin estää useimmiten putoamisesta aiheutuvan vahingonlaukauksen.

On ihan makuasia kumpaa käyttää.
        Automaatti kestää kyllä useampia laukauksia.
        Revolverissa tulee rullan sovitusvirheet esille vanhetessa.

Nimenomaan pistoolin purettavuuden vuoksi en pidä sitä helpompana puhdistaa. Eihän palapelikään purettuna paloihin ole helpompi hahmottaa kuin kokonaisena. Revolvereissa ei ole minkäänlaista tarvetta purkaa asetta osiin, vaan riittää kun rassaa kerran piipun ja rullan, sekä pyyhkii osat päältä. Kun ampuu vaikkapa 100 laukausta, niin yleensä ase on varsin likainen sen jälkeen muualtakin kuin piipusta; värikin on monessa kohtaa 'savuinen'. Revolverissa kun tarvitsee pyyhkiä päältä, niin pistoolissa se jo vaatiikin purkamista. En itse ainakaan jätä mielelläni likaa aseen 'sisälle'; pistoolissa kun se vaikuttaa toimintaakin oleellisesti.

• kummastunut
        willtell kirjoitti:

Nimenomaan pistoolin purettavuuden vuoksi en pidä sitä helpompana puhdistaa. Eihän palapelikään purettuna paloihin ole helpompi hahmottaa kuin kokonaisena. Revolvereissa ei ole minkäänlaista tarvetta purkaa asetta osiin, vaan riittää kun rassaa kerran piipun ja rullan, sekä pyyhkii osat päältä. Kun ampuu vaikkapa 100 laukausta, niin yleensä ase on varsin likainen sen jälkeen muualtakin kuin piipusta; värikin on monessa kohtaa 'savuinen'. Revolverissa kun tarvitsee pyyhkiä päältä, niin pistoolissa se jo vaatiikin purkamista. En itse ainakaan jätä mielelläni likaa aseen 'sisälle'; pistoolissa kun se vaikuttaa toimintaakin oleellisesti.

Käytät siis mustaruuti patruunoita.

En minä saa ulkopintaa likaiseksi tuhannellakaan laukauksella, enkä ampumalla niin likaiseksi, että se toimintaa haittaisi.
        Tietysti, jos pudottaa tussarin kuralätäkköön, mutta silloin on myös revolveri kiireesti siivottava.

Revolverilla kyllä likaantuu helpommin.
        Etusormen päällä on yleensä musta nokiraita rullavuodon vuoksi ja voihan tarkkasilmä nähdä sen mustalla rungollakin.

Revolverin kriittinen kohta on rullan lukitus, jonka toimivuudesta on syytä pitää huolta.
        Mitä suurempi kaliberi, sitä enemmän.
        Minulla on ollut paljon harmia revolvereissa juuri lukituksesta ja syötön täsmällisyydestä.

22:sista revolvereista en tiedä muuta kuin, että kevytmetallista ei kannata hankkia. Ne ei kestä.
        Automaatti voi kestääkin, ainakin Beretta on kestänyt pian 30-vuotta.
        En ole koskaan itse omistanut 38 Specialia pienempää revolveria, joten olen jäävi 22:siin.

Sitäpaitsi piippu tulisi rassata takaapäin, ettei suu trattiudu. Revolverissa se harvoin onnistuu.

• willtell
        kummastunut kirjoitti:

Käytät siis mustaruuti patruunoita.

En minä saa ulkopintaa likaiseksi tuhannellakaan laukauksella, enkä ampumalla niin likaiseksi, että se toimintaa haittaisi.
        Tietysti, jos pudottaa tussarin kuralätäkköön, mutta silloin on myös revolveri kiireesti siivottava.

Revolverilla kyllä likaantuu helpommin.
        Etusormen päällä on yleensä musta nokiraita rullavuodon vuoksi ja voihan tarkkasilmä nähdä sen mustalla rungollakin.

Revolverin kriittinen kohta on rullan lukitus, jonka toimivuudesta on syytä pitää huolta.
        Mitä suurempi kaliberi, sitä enemmän.
        Minulla on ollut paljon harmia revolvereissa juuri lukituksesta ja syötön täsmällisyydestä.

22:sista revolvereista en tiedä muuta kuin, että kevytmetallista ei kannata hankkia. Ne ei kestä.
        Automaatti voi kestääkin, ainakin Beretta on kestänyt pian 30-vuotta.
        En ole koskaan itse omistanut 38 Specialia pienempää revolveria, joten olen jäävi 22:siin.

Sitäpaitsi piippu tulisi rassata takaapäin, ettei suu trattiudu. Revolverissa se harvoin onnistuu.

Mustaruutiaseet voisivat ollakin mielenkiintoisia harrastuksena, mutta kyllä aseen saa tarpeeksi likaiseksi ihan nykyaikaisellakin ruudilla. Ammutusta määrästähän se vain on kiinni, tosin halvemmissa patruunoissa ainakin .22:ssa likaantuminen on yleistä. Sinänsä likaantumisesta vielä: eihän se yhdestä patruunasta tuleva lika ole sen enempää tai vähempää, ampui sen sitten revolverilla tai pistoolilla. Sensijaan eroa on siinä, minne se lika kerääntyy. Revolverissa luonnollisesti lika pössähtää ulos rullan ja piipun välistä, näin liaten ulkopintaa. Pistoolissa kyseinen pilvi hakeutuu aseen sisäosiin hylsyä ulosheitettäessä luistin liikkuessa. Tuosta piipun trattiutumisesta puhdistettaessa; itsestä se on kiinni jos puhdistustyyli on sellainen, että puhdistusvälineistä jää jämiä siihen. Luonnollisestihan voi puhdistuspuikon työntää piipusta rullaan päin täysin läpi, rulla auki, ja ruuvata pois puikon kärjen rullan kohdalla. Ei jää jäämiä piipunsuulle. Peilin käytöstä vielä: paperinpala tai oma (vaalea) peukalonkynsi rullan puoleiseen päähän piippua ajaa saman asian. Näkyy pienetkin likahiukkaset, en ymmärrä mitä se peili siihen tuo lisäarvoa.

• bookstore owner

vaihtoehto on reukku, koska se on tyylikkäämpi, siihen SAA äänenvaimentimen, ei tarvi kyykkiä hylsyjä maastosta.

• willtell

Niin, kyllähän revolveriin toki saa äänenvaimentimen, saahan vaimentimen vaikka putkenpätkään, mutta se on revolverissa turhuuksien rovio rullan ja piipun välisen raon vuoksi. Vaimentimen vaikutus käytännössä on olematon.

Revolverissa pystyy sensijaan käyttämään laajempaa kirjoa erilaisia luotityyppejä( FMJ:stä wadcutteriin) ; pistooli on myös näistä tarkempi. Lisäksi yhteiskaliipereissa (jotka ovat saatavana sekä revolveriin että pistooliin) revolveri pystyy hyödyntämään muitta mutkitta esim. 357Mag/38Special -tyyppiset vaihtoehdot.

Tuon hylsyjen kyykkimisen allekirjoitan täysin; luonnollisesti jossain 22:ssa ei ole mitään väliä, mutta isommissa kaliipereissa keräys on yleistä ja hylsyjen etsiminen turpeesta on turhauttavaa.

• Kanto

Se on makuasia. Äänenvaimentimia saa pistooliinkin mulla on 22.ssa. Ei se tosin äänettömäksi sitä tee ehkä ääni putoo noin 50%.

• phoenix82

Itse omakohtaista kokemusta ei ole kuin tuosta automaatista ja 22. nen ei toimi. Tosin ase on järeä ja luistin liike taakse vaatii paljon enemmän energiaa kuin 22.shortti tarjoaa. Tästä johtuu useat lataushäiriöt kun luistin liike jää vajaaksi ja joskus on käynyt niinkin että aseen kyllä syöttää patruunan mutta ei ole virittänyt sitä. Luolametsästyksessä on meinannut käydä ikävästi juuri tämän takia. Isommilla kalibereilla en ole huomannut näitä ongelmia. joten tääsä tapauksessa suosittelen reukkua jos on pieni kaliberi

• piraattipilotti

Jos toimintahäiriöitä esiintyy usein .22 LR (ei short), niin joko käytetään tiukempaa patruunaa tai sitten käydään sepällä. Kyllä aseen saa toimintavarmaksi tekemällä.

Nopeilla patruunoilla toimivat kaikki (jos ase sallii Hi Velocity -paukkujen käytön), mutta usein nopeat patruunat eivät ole kovin tarkkoja. Eli jos haluaa saada epävarman aseen toimivaksi ja silti tarkaksi rata-ammuntaa varten, niin sepälle on mentävä.

• Kassara

Itsellä on 22. Margolin / Vostok ja toimii kaikilla LR. patruunoilla. Olen ampunut tuhansia latinkeja tauluun ja muuanne on myös tarkka eikä ole mitään vikaa vielä ollut ase on noin 15 vuotta vanha. Short paukut on tarkoitettu olumpia pistooli ammuntaan ase on myös senmukainen.

• edd

vastauksista ...!! Apua tuli ihan mukavasti, saa antaa lisääkin kommenttia. Esim. Helsingin ampumaradoista ja -seuroista...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensi kesänä

Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      66
      3402
    2. Tukalaa kuumuutta

Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      46
      3222
    3. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      127
      2850
    4. Sinä, ihastukseni

Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      46
      2579
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1973
    6. Okei, myönnetään,

Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1860
    7. Onko kaivatullasi

himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1646
    8. Mihin hävisi

Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      87
      1525
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1340
    10. Et siis vieläkään

Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      39
      1321
    Aihe