olisko meille kaikille työttömille mahdollista saada kansalaispalkka?
Suomessa on paljon työttömiä
39
523
Vastaukset
- uk-ko
mahdollista, jos kaikki työttömät äänestäisivät sellaisia ehdokkaita, jotka ovat kansalaispalkan kannalla. Ei vaan oo näkynyt :-)
Tosin, ei sitä jaettavaa juuri sen enempää olisi, joten en tiedä paljonko se vaikuttaisi perustyöttömän perustoimeentuloon.
Joitakin kannustusloukkuja se ehkä purkaisi? - vähän outo
tilanne. Nuorten miesten työttömyys lähentelee 30%. Samaan aikaan meille tulee siivoajia Kiinasta ja metallimiehiä Venäjältä. Yritykset itse rekrytoivat. Mikä mättää?
- 53v ja työtön
Sama meno on monella muullakin alalla. Rakennustyömailla on paljon ulkomaista porukkaa. Metalliteollisuus on siirtänyt ja siirtää tuotantoansa halvemman työvoiman maihin: Eestiin, Tsekkkiin, Valkovenäjälle ja Suomen tuotantolaitosten työvoimaa on lomautettuna.
Itse hain erästä työtä, joka ei ole aivan samalta alalta kuin koulutukseni, mutta koulutustasoni riittää tehtävän vaatimien uusien tietojen omaksumiseen. Ei kutsuttu haastatteluun, eikä ilmoitettu hylkäämistäkään, mutta työpaikkailmoitus pantiin uudestaan esille. Työnantajat haluavat "täydellisiä" parhaassa iässä olevia hyvän työkokemuksen omaavia työntekijöitä. Jos sellaista ei löydy Suomesta, niin hakua laajennetaan ulkomaille. Tuolla asenteella Suomessa on jatkossakin korkea työttömyys, ja eläkeiän nosto on pelkkää small talkia.
Yritysmaailmassa suomalaisten työllisyydellä ei ole mitään arvoa. Korkea työttömyysaste on tavallaan jopa yritysten etu. Se lisää yritysten valinnanvaraa työtekijöiden rekrytoinnissa. Pitkällä aikavälillä se tarkoittaa sitä, että työelämän ulkopuolella jääville ei kartu työkokemusta, ja kokeneita työntekijöitä etsitään jatkossakin ulkomailta. Työperäisten maahanmuuttajien määrä lisääntyy, ja osa suomalaisista putoaa yhteiskunnan pohjasakaksi, joita saa vapaasti halveksua, kun "eivät viitsi tehdä töitä". Eläkeiän nosto-ideakin saattaa tähdätä pelkästään laajamittaisen työperäisen maahanmuuton lanceeraamiseen yhteiskuntaamme.
- G.J.
ja futurologia ennustivat (olin silloin nuorehko vielä) ja lupailivat että robotit ja teknologian ihmeet mullistavat globaalisti maailman: ihmisten ei tarvitse tehdä työtä 'selkänsä hiessä, kädestä suuhun palkalla, vaan kaikilla on elämä niin luksusta kuin haluaa, ajan saa käyttää niin kuin haluaa ja viisaat, taitavat ja nerot saavat harjoittaa taitojaan niin pitkälle kuin pystyvät, jotta ihmisen levittäytyminen muille planeetoille onnistusi kun oma planeettamme käy ahtaaksi. Pian käsikirjoitus muuttui. On olemassa nimeämätön taho jonka käsissä ovat kaikki ja heidän oikkujensa mukaan valtiovallat toimivat ja ihmisiä kyykytetään ja juoksutetaan milloin minkin median "nostaman" kohun perässä ja kulutushysterian painopisteitä vaihdellaan yhä kiivaammin. Entäs eettisyys ja moraali? Rappioluonto on ihmisen raadollisuuden ydin.
Onneksi maailmasta löytyy se kultainen keskitie ja silläkin riittää tallustelijoita; yleensä varsin viisaita sellaisia :-)- uk-ko
Haluan murusia tästä: kuka on nimeämätön taho ja mitä se juonii meidän pään menoksi? Täytin just 50. Olen nyt tarpeeksi vanha tietämään... että mitä tällä on tekoa kansalaispalkan kanssa?
- G.J.
uk-ko kirjoitti:
Haluan murusia tästä: kuka on nimeämätön taho ja mitä se juonii meidän pään menoksi? Täytin just 50. Olen nyt tarpeeksi vanha tietämään... että mitä tällä on tekoa kansalaispalkan kanssa?
kansalaispalkkaa aina vilautellaan ja sitten kun ihmiset ovat toiveikkaita niin ruuvia kiristetään. Ei kansalaispalkkaa voi maailmassa tulla kuin Monacon tapaisiin valtioihin joille on tärkeää että iso raha pyörii ja riittävä määrä syntyperäisiä tyytyväisiä asustelee siinä alueella sukupolvesta sukupolveen.
- uk-ko
G.J. kirjoitti:
kansalaispalkkaa aina vilautellaan ja sitten kun ihmiset ovat toiveikkaita niin ruuvia kiristetään. Ei kansalaispalkkaa voi maailmassa tulla kuin Monacon tapaisiin valtioihin joille on tärkeää että iso raha pyörii ja riittävä määrä syntyperäisiä tyytyväisiä asustelee siinä alueella sukupolvesta sukupolveen.
Minä taas olen sitä mieltä että se kansalaispalkka kaatuu ihan siihen, että joku pelkää jonkun muun saavan ansiottomasti fyrkkaa. Tärkeempää on estää stallareita makoilemasta kuin luoda helppo ja joustava järjestelmä.
Eihän se työttömille palkankorotusta tarkoita, mutta ei se valtiolle mikään lisämenokaan ole, jos sitä samaa pottia jaetaan eri periaatteella.
Mutta että joku sais rahaa pelkästä olemisesta - se e käy! - G.J.
uk-ko kirjoitti:
Minä taas olen sitä mieltä että se kansalaispalkka kaatuu ihan siihen, että joku pelkää jonkun muun saavan ansiottomasti fyrkkaa. Tärkeempää on estää stallareita makoilemasta kuin luoda helppo ja joustava järjestelmä.
Eihän se työttömille palkankorotusta tarkoita, mutta ei se valtiolle mikään lisämenokaan ole, jos sitä samaa pottia jaetaan eri periaatteella.
Mutta että joku sais rahaa pelkästä olemisesta - se e käy!olet aivan oikeassa. Voi meitä poloisia.
- HTZA
Miettikääpä miten, yht' äkkiä kaikki valtiot (Euroopassa) päättivät kieltä tupakoinnin epäillyttävän yhtäaikaisesti.
Muistaakseni siitä ei Suomessa käyty kaksistakaan keskustelua.
Päästökauppa, sähköpörssi jne.
- tuo kansalaispalkka
Mun mielestä järkevä vaihtoehto.. ei tarvi enää etsiä töitä.. vaan saa sen toimeentulonsa kansalaispalkan nimellä.. sillä ansiosidonnainen kestää vain tietyn ajan.. sen jälkeen työmarkkinatuki joka sekin on vai tietyn ajan.. sitten tulee eteen se, että jos oot aviossa tai avioliiton omaisissa olosuhteissa asuva.. vaikka avoliitossa.. katotaan ne puolison / asumiskumppanin tulot.. Jos toinen on töissä.. niin toisen puolison on elettävä toisen tuloilla.. monestikkaan toinen puoliso ei saa yhtikäs mitään.. No, entäpäs tilanne sitten jossa toinen puoliso onkin vakavasti sairas.. ja häntä joudutaan hoitamaan yötä päivää.. kuka hoitaa sitten onko se sosiaalitoimisto vai minkä kautta tuon sairaan hoito esim. jossain hoitokodissa kustannetaan.. ja entä sitten jos vielä sattuu olemaan niin ikävästi että tuolla sairaalalla ja työttömällä on vielä velkoja. niin kuka sitten kustantaa.. Kansalaispalkka olis kätevä.. ei tarvis hakea jälleen kerran töitä niiltä työnantajilta jotka aiemmin konkurssin tms. syyn vuoksi laittoi pois.. vaan vois ihan rauhassa olla.. ja elää elämäänsä eteenpäin..
- vertsidtukeaz
toimettomille luusereille toimeentulotukea!
Entäs sitten kansalaispalkka! Sais maata kotona ja sylkeä kattoon ja väistellä kun ne tippuu alas, MUN rahoilla!
Toimeentulotuki vasrtuikkeelliseksi ja samoin kansalaispalkka>vanhainkoteihin syöttämään ja ulkoiluttamaan, päiväkoteihin kurahousuja pesemään, kouluihin auttamaan koululaisia ...muuten ei tipu penniäkään!
Toki jos on oma hoidettava kotona, se on eri asia, mutta siitä pitää olla kopion kopion kopio...kolmena kappaleena että ois oikeutettu kansalaispalkkaan. - tuo kansalaispalkka
tuolla sairaalla on vielä alaikäisia lapsia.. velat, häntä hoidetaan yötä päivää ja puolisokin on joka on vaikka työtön.. Mitenkäs sitten.. Kansalaispalkka tuolle puolisolle olis hyvä vaihtoehto.. Toimeentulotuessa ei oteta velkoja huomioon.. ainoastaan korot, samoin asumistuessa.. Mitä se on että vain korot otetaan huomioon.. onhan niitä lyhennettäväkin.. ja se lainanlyhennyshän on esim. asuntolainojen kohdalla yksi osa asumisen kustannusta..
- HTZA
tuo kansalaispalkka kirjoitti:
tuolla sairaalla on vielä alaikäisia lapsia.. velat, häntä hoidetaan yötä päivää ja puolisokin on joka on vaikka työtön.. Mitenkäs sitten.. Kansalaispalkka tuolle puolisolle olis hyvä vaihtoehto.. Toimeentulotuessa ei oteta velkoja huomioon.. ainoastaan korot, samoin asumistuessa.. Mitä se on että vain korot otetaan huomioon.. onhan niitä lyhennettäväkin.. ja se lainanlyhennyshän on esim. asuntolainojen kohdalla yksi osa asumisen kustannusta..
voi sanoa.
98 prosenttia Suomalaisista elää omillaan.
Jättävät lapsilleen perinnöksi kämpän ja jotain 20000 ekuu.
Ja useat vielä kesämökin.
Kunnolla kun elää ja tekee tuon, on vaikeaa antaa jotain kansalaispalkkaa niille jotka eivät ole eläneet, noh.. siististi.
Tämä ei koske syntymästään vajaita tai vammaisia, heitä tietysti autetaan alusta asti.
Mutta ei heidän vanhempiaan, taaskaan.
Vanhemmat elävät omillaan ja hoitavat lapsensa 18v. asti, sen jälkeen on lapsi aikuinen(?) ja vastuussa elämästään.
Ja vanhemmat vastaavat toisistaan, niin myötä- kuin vastoinkäymisissäkin.
Aviolupauksessa ei puhuta sosiaalihuollosta yhtään mitään.
Ja mutsi/faija jutussa tulee mukaan omatunto.
Inuiitit vievät ne jäätikölle ja jättävät ne sinne jos eivät pärjää omillaan.
Täälläpäin jätetään sitten laitokseen, mutta se hoito pitää heidän maksaa itse,
Ja sitten on lasten omatunto... mihin lie riittää kenelläkin.
Ohje vielä isovanhemmille ja lapsille:
Alkahaahan laittamaan säästöön, kymppi silloin toinen tällöin, vanhuuden varalle, lapsen tilille.
Voi olla että hänen lapsensa eivät halua hoitaa, tai että hänen tuleva puolisonsa ei myöskään halua hoitaa.
SIlloin on, tuleva vanhus, yksin ja vain oma raha auttaa. - löpö.
HTZA kirjoitti:
voi sanoa.
98 prosenttia Suomalaisista elää omillaan.
Jättävät lapsilleen perinnöksi kämpän ja jotain 20000 ekuu.
Ja useat vielä kesämökin.
Kunnolla kun elää ja tekee tuon, on vaikeaa antaa jotain kansalaispalkkaa niille jotka eivät ole eläneet, noh.. siististi.
Tämä ei koske syntymästään vajaita tai vammaisia, heitä tietysti autetaan alusta asti.
Mutta ei heidän vanhempiaan, taaskaan.
Vanhemmat elävät omillaan ja hoitavat lapsensa 18v. asti, sen jälkeen on lapsi aikuinen(?) ja vastuussa elämästään.
Ja vanhemmat vastaavat toisistaan, niin myötä- kuin vastoinkäymisissäkin.
Aviolupauksessa ei puhuta sosiaalihuollosta yhtään mitään.
Ja mutsi/faija jutussa tulee mukaan omatunto.
Inuiitit vievät ne jäätikölle ja jättävät ne sinne jos eivät pärjää omillaan.
Täälläpäin jätetään sitten laitokseen, mutta se hoito pitää heidän maksaa itse,
Ja sitten on lasten omatunto... mihin lie riittää kenelläkin.
Ohje vielä isovanhemmille ja lapsille:
Alkahaahan laittamaan säästöön, kymppi silloin toinen tällöin, vanhuuden varalle, lapsen tilille.
Voi olla että hänen lapsensa eivät halua hoitaa, tai että hänen tuleva puolisonsa ei myöskään halua hoitaa.
SIlloin on, tuleva vanhus, yksin ja vain oma raha auttaa.Lapset hankkikoon rahansa itse, ei jonkun lapsena oleminen oikeuta toisen siivellä ratsastajaksi!
- Hopia
Tuurailen tässä kahta ihmistä ja lisäksi omat hommat. Koskas se loma olikaan ;)
- Hopia
Tarkoitus oli kertoa, että hommia kyllä olisi työttömille muutta kun tekijöitä ei palkata.
Ja samaa aikaa puhutaan työvoimapulasta ja haalitaan maahanmuuttajia? - vähätöisiä!
Jos tehtävät ovat likimainkaan järkevästi mitoitettuja niin tuo on täysin mahdotonta!
Yhden ihmisen osittainen tuuraaminen omien töiden lisäksi on mahdollista rajallisen,lyhyrhkön ajan mutta kaikki sen ylimenevä kielii normaalitilanteen vajaakuormituksesta.
- vaan palkkaa
Tutustukaa Paltamon malliin. Siinä kaikki tuet ja päivärahat on muutettu palkoiksi. Siis työttömät saa palkan ja tekevät töitä sen sijaan, että saisivat tukea ja eivät tekisi mitään. Hieno homma! Tosin nurinaa kuuluu siitä, että JOUTUU tekemään tulonsa eteen jotakin...
- HTZA
on sama kun elintasopakolaisten palkkaaminen.
Ei siinä olla oikeasti töissä, työssä jossa on tulevaisuus.
Se on vain tapa teettää töitä halvalla.
Laitahan työtön satunnaisiin risusavotoihin?
Eipä sillä työllä unelmoida omasta talosta ja perheestä.
Se on orjatyötä.
- HTZA
Tarkoitus ei voi olla että jotkut "syövät toisten pöydässä".
Eli elävät toisten rahoilla.
Sosiaalimaksut ja eläkemaksut ovat toinen asia.
Ne on tarkoitettu juuri niille jotka ovat niiden maksamiseen osallistuneet.
Nykyinen toimeentulotuki on riittävä kansalaispalkka. JA sekin pitäisi arvioida kolmen kuukauden välein. - G.J.
vaihtoehto olisi luoda Suomesta valtio joka tarjoaa kansalaisilleen M I E L K Ä S T Ä työtä josta maksetaan kunnon palkka. Tämä tosin vaatisi väkiluvun satakertaistamista.
- HTZA
Jokunen työnantaja.
Tarkennahan tuo mielekäs työ.
Ja laita nuo yhteen.
Työnantaja työ tuote jota ostetaan = kunnon palkka.
Satakertaistamistahan nyt yritetään.
Suomalainenkin menisi töihin, mutta meillä on omakotitalo ja perhe odotus.
Marjanpoimijoillakin on, ja siksi he suostuvat kestämään kaikenlaista kohtelua.
Heille, jos kesästä jää käteen joku 300€, on tuleva talvi yhtä juhlaa. - HTZA
HTZA kirjoitti:
Jokunen työnantaja.
Tarkennahan tuo mielekäs työ.
Ja laita nuo yhteen.
Työnantaja työ tuote jota ostetaan = kunnon palkka.
Satakertaistamistahan nyt yritetään.
Suomalainenkin menisi töihin, mutta meillä on omakotitalo ja perhe odotus.
Marjanpoimijoillakin on, ja siksi he suostuvat kestämään kaikenlaista kohtelua.
Heille, jos kesästä jää käteen joku 300€, on tuleva talvi yhtä juhlaa.kuusi uutta ydinvoimalaa.
Silloin meillä on jotain mitä myydä, kun paperitehtaat ajetaan alas.
Paperitehtaat ovat aina olleet se betoniantura jolla Suomi on elänyt ja kasvanut.
Ja jos meillä on edullista energiaa, tulevat tänne firmat.
Ja työpaikat
ja mielekkäät työt
ja ihmisarvoinen, työhön perustuva, palkka.
Palkka joka tuntuu omalta, ja jonka pohjalta voi alkaa lirkuttelemaan tytöille ja suunnittelemaan 6-henkistä perhettä.
Perhettä joka on Suomen perusta.
Ilman tuota, on Suomenkansa kohta kadonnut.
Jäljellä vain tummia, vinosilmäisiä ihmisiä, joita lehdet kutsuvat Suomalaisiksi.
Tulee olemaan näyttävä, Suomi-Ruotsi maaottelu Sinivalkoisella Stadionilla. - G.J.
HTZA kirjoitti:
kuusi uutta ydinvoimalaa.
Silloin meillä on jotain mitä myydä, kun paperitehtaat ajetaan alas.
Paperitehtaat ovat aina olleet se betoniantura jolla Suomi on elänyt ja kasvanut.
Ja jos meillä on edullista energiaa, tulevat tänne firmat.
Ja työpaikat
ja mielekkäät työt
ja ihmisarvoinen, työhön perustuva, palkka.
Palkka joka tuntuu omalta, ja jonka pohjalta voi alkaa lirkuttelemaan tytöille ja suunnittelemaan 6-henkistä perhettä.
Perhettä joka on Suomen perusta.
Ilman tuota, on Suomenkansa kohta kadonnut.
Jäljellä vain tummia, vinosilmäisiä ihmisiä, joita lehdet kutsuvat Suomalaisiksi.
Tulee olemaan näyttävä, Suomi-Ruotsi maaottelu Sinivalkoisella Stadionilla.suomalaisissa on lauennut itsetuhoinen jokin, kun kansan tarinoita kuuntelee - siis syvientuntojen ihmisiä. Sanoin minkä sanoin, lapsikin lukee sen näin: ahaa, tuo on täysi mahdottomuus. Ei siis perusteluja.
Kaunis päivä tänään ;-)
- sairas
kyllä olis hyvä saada mutta kun ei edes työkyvytön saa itselleen kunnon eläkettä.Jouduin hakemaa lääkäreiltä kaikenmailman todituksia ja ja hakemaa eläkettä 5 vuotta ja sairastuin lisää koska todistukset maksoivat paljon jäi lääkkeet apteekkiin rahapulan vuoksi.Taitaisi tässä käydä samoin että kansalaispalkka olisi 300 e tai vähemmän.Näi kävi minulle,että lääkeet vie kuussa 100e ja elämiseen jää
200e jolla kiva viettää kulutusjuhlaa.En muuten saa mistään tukia enään kun asun omassa asunnussa eli oli työttömilläkin edessä tosi kurjuus tuon kansalaispalkalla eläminen kun muut tuet vietäisiin pois.Ensin pitäisi saada kaikille minimi toimeentulo ja sitten vasta kansalaispalkka päälle?!?Vai mitä ovat muut mieltä???- HTZA
Myy ihmeessä se pois, ei oman asunnon omistajan pidä saada mitään tukia.
Tukia pitää saada vasta kun muu ei auta. - sairaseläkeläinen
Ihmettelen näitä vaikeasti sairaseläkkeelle pääseviä/pyrkiviä.
Sairastuin itse 52-vuotisena.
Sairaslomia muutamassa erässä 9kk ja sen jälkeen KELA:ssa ehdotettiin eläkkeelle siirtymistä.
Päätös tuli alle kolmen kuukauden.
Olen sitä mieltä että todella sairaat saavat myönteisen eläkepäätöksen vaikeuksitta.
Tiedän tämän, omaan kokemukseeni perustuvan mielipiteen aiheuttavan närää.
Lääkekustannuksissa on omavastuun katto.
Turha ruikuttaa kuukausittaisia menoja.
Katto määrittää ka. kuukasikulut.
Lisää faktoja.
Myös omaan asuntoon saa asumistuen kun täyttää vaatimukset.
Puppua voi vääntää mutta tuossa ei ole mitään hauskaa! - sairas
HTZA kirjoitti:
Myy ihmeessä se pois, ei oman asunnon omistajan pidä saada mitään tukia.
Tukia pitää saada vasta kun muu ei auta.Ainoa missä voi asua ilman suurta vuokraa on oma asunto. sekä se mitä työssäoloaikana on tienannut ennen työttömyyttä ja sairautta. Kai olisi paras vetää kaulakiikkuun itsensä.Sitä olen harkinnut monena yönä kun ei pysty nukkumaan sairauksien takia. Sitähän tarkoitit?
- HTZA
sairas kirjoitti:
Ainoa missä voi asua ilman suurta vuokraa on oma asunto. sekä se mitä työssäoloaikana on tienannut ennen työttömyyttä ja sairautta. Kai olisi paras vetää kaulakiikkuun itsensä.Sitä olen harkinnut monena yönä kun ei pysty nukkumaan sairauksien takia. Sitähän tarkoitit?
ei ole tarkoitus maksaa turhasta.
Tuskallista se on, mutta yhteiskunnan osana, katson että sinun pitää vastata ensin asioistasi ja yhteiskunta tulee sitten avuksi.
Yhden talon myyminen ei voi olla syynä kaulakiikkuun.
Jos sairastuu, on huono tuuri, jos jää työttömäksi on opiskellut väärän ammatin.
Kummassakaan tapauksessa ei yhteiskunnan velvollisuus ole maksaa kaikkea.
Kyllä sinä ensin teet kaikkesi, ja jos se ei auta, niin sitten me. - sairas
sairaseläkeläinen kirjoitti:
Ihmettelen näitä vaikeasti sairaseläkkeelle pääseviä/pyrkiviä.
Sairastuin itse 52-vuotisena.
Sairaslomia muutamassa erässä 9kk ja sen jälkeen KELA:ssa ehdotettiin eläkkeelle siirtymistä.
Päätös tuli alle kolmen kuukauden.
Olen sitä mieltä että todella sairaat saavat myönteisen eläkepäätöksen vaikeuksitta.
Tiedän tämän, omaan kokemukseeni perustuvan mielipiteen aiheuttavan närää.
Lääkekustannuksissa on omavastuun katto.
Turha ruikuttaa kuukausittaisia menoja.
Katto määrittää ka. kuukasikulut.
Lisää faktoja.
Myös omaan asuntoon saa asumistuen kun täyttää vaatimukset.
Puppua voi vääntää mutta tuossa ei ole mitään hauskaa!Onneksi olkoon olen ainoa jonka minä olen kuulut pääsevän noi helpolla eläkkeele.Olin ensin työtön ja sitten tulivat sairaudet.Ei tullut eläkettä vaikka minä en pystynyt kävelemään 10m pidemmälle ilman tukea ja sitten piti huilata!Oli monen lääkärin puoltavat todistukset mutta aina tyrmättiin.Jalkani ovat niin huonot että lääkärit olivat antanee lausunnon että polvista poikki näin selko kiellä muuta ei ollut vaihtoehtona tai pitää kipeät jalat ja kärsiä.Lääkeistä saan kaikki korvaukset mutta koita ymmärtää että tuloni on 300e ja lääkekulut katton asti 100e joka täyttyy lokakussa,lisäksi on monta täysinkorvattavaa vain omavastuu osuus maksaa.eläkettä hakiessa samaan aikaan todettu myös 5 muuta sairautta. Olet tosi onnenpekka
- sairaseläkeläinen
sairas kirjoitti:
Onneksi olkoon olen ainoa jonka minä olen kuulut pääsevän noi helpolla eläkkeele.Olin ensin työtön ja sitten tulivat sairaudet.Ei tullut eläkettä vaikka minä en pystynyt kävelemään 10m pidemmälle ilman tukea ja sitten piti huilata!Oli monen lääkärin puoltavat todistukset mutta aina tyrmättiin.Jalkani ovat niin huonot että lääkärit olivat antanee lausunnon että polvista poikki näin selko kiellä muuta ei ollut vaihtoehtona tai pitää kipeät jalat ja kärsiä.Lääkeistä saan kaikki korvaukset mutta koita ymmärtää että tuloni on 300e ja lääkekulut katton asti 100e joka täyttyy lokakussa,lisäksi on monta täysinkorvattavaa vain omavastuu osuus maksaa.eläkettä hakiessa samaan aikaan todettu myös 5 muuta sairautta. Olet tosi onnenpekka
Sairaudestani en ole onnellinen mutta väistämättömän hoitoon olen tyytyväinen.
8-vuotta sitten todettu harvinaislaatuinen verisyöpäni on teoriassakin parantumaton.
Sairauden luonteesta johtuen lääkkeeni ovat kokonaan korvattavia, poikkeuksena vatsansuoja.
Olen elänyt ja elän toistaiseksi normaalia elämää.
Solumyrkyillä alhalla ( < 100 ) pidettävä Hb rajoittaa kestävyysluontoisia ponnisteluja mutta muuten vaivani on huomaamaton.
Myös ulkopuolisen silmin.
Eläkepäätös tuli minullekin yllättäen.
Minulla ei ole mitään yhteyksiä terveydenhuollon eikä KELAn piireihin.
Mieluummin olisin ilman päälläni olevaa kuolemantuomiota (max. elinikäennuste diagnoosista 12v) mutta siihen saakka ei ole valittamista. - joutis
Riittävän pienituloinen saa myös omistusasuntoon asumistukea.
Ml. omakotitalo.
Ilman muuta minimi toimeentulo = asunto, ravinto ja nautintoaineet, vaatetus, vapaa-aika kuten teatteri, elokuvat konsertit, kuntosali, ratsastus, kulmapubin tili, lomamatkat yms.
1000E/kk netto/hlö. Yksineläjän korotus 200E/kk netto. - sairas
sairaseläkeläinen kirjoitti:
Sairaudestani en ole onnellinen mutta väistämättömän hoitoon olen tyytyväinen.
8-vuotta sitten todettu harvinaislaatuinen verisyöpäni on teoriassakin parantumaton.
Sairauden luonteesta johtuen lääkkeeni ovat kokonaan korvattavia, poikkeuksena vatsansuoja.
Olen elänyt ja elän toistaiseksi normaalia elämää.
Solumyrkyillä alhalla ( < 100 ) pidettävä Hb rajoittaa kestävyysluontoisia ponnisteluja mutta muuten vaivani on huomaamaton.
Myös ulkopuolisen silmin.
Eläkepäätös tuli minullekin yllättäen.
Minulla ei ole mitään yhteyksiä terveydenhuollon eikä KELAn piireihin.
Mieluummin olisin ilman päälläni olevaa kuolemantuomiota (max. elinikäennuste diagnoosista 12v) mutta siihen saakka ei ole valittamista.samaa täällä minulla sydänsairaus ja voin kuolla koska vain,mutta elän päivä kerrallaan.Toivoisin että saisin eläkkellä rahani jotka olen maksanut työvuosinani ja eläkemaksuina,nyt joudun elämään rahahuolien kanssa. joka päivä on muutenkin vaikea että luulisi edes eläkkeen olevan kohtuullinen ,enkä tarkoita että sillä pitäisi rikastua kuteen eräät johtoportaassa. Olisin valmis vaitamaan sairauteni ja tehdä työtä kuten ennen,mutta en ole valinnut sairauttani vaan ne ovat tulleet.
- sairas
HTZA kirjoitti:
ei ole tarkoitus maksaa turhasta.
Tuskallista se on, mutta yhteiskunnan osana, katson että sinun pitää vastata ensin asioistasi ja yhteiskunta tulee sitten avuksi.
Yhden talon myyminen ei voi olla syynä kaulakiikkuun.
Jos sairastuu, on huono tuuri, jos jää työttömäksi on opiskellut väärän ammatin.
Kummassakaan tapauksessa ei yhteiskunnan velvollisuus ole maksaa kaikkea.
Kyllä sinä ensin teet kaikkesi, ja jos se ei auta, niin sitten me.Kaiki on käytetty olen myynny huonekaluja ja tv:n ja radion ainoa vanha matkaradio jostaa kuulee edes jotain ulkopuolelta.Tietokonekin on ystävän korjaama romuki oli heitetty roskii josta kaveri löysi.Ulko en ole liikkunut kuin 30m pääs kotoa ja ystävä on viennyt terveyskeskukseen vaikka on itse sairas.toivoisin vain että pystyisin elämään edes jotenkin normaalia elämää!!Näkisi vain että joku ulkopuolinen auttaisi!
- joutis
Mihin kansaispalkan raja pitäisi vetää?
Vai pitäisikö lainkaan rajata?
On oikeasti työhaluisia ja pystyviä työttömiä.
On haluja mutta ei kykyä.
Ei ole halua vaikka olisi kykyä.
On alkoholi- tai sosiaalisesti työrajoitteisia.
Ei ole halua eikä kykyä.
Haluttomuuskin voi johtua monesta tekijästä.
Paikkakunta, työn laatu tai sisältö, korvauksen taso tai yksinkertaisesti vahvaksi rakentunut taloudellinen pohja.
Yksinkertaisinta olisi maksaa kaikille 1000E/kk nettona ilman vastiketta.Moni eläkeläinen olisi onnellinen.
Minun vanhat, hyvät kaverini olisivat tuolla järjestelmäällä kuolleet nyt tapahtunutta aikaisemmin.
Olisihan se saattanut tulla kokonasuudessaan halvemmaksi mutta yhteiskunnan olisi tuon 1000:n lisäksi pitänyt asuttaa ja syöttää heidät koska rahat olisivat menneet ryyppäämiseen ja tumppien keräämisen asemesta tupakkaan.
Elämäni sulostuttaja olisi myös tyytyväinen tuohon 1000:iin nykyisen 880E:n asemesta.
Kansalaispalkka edellyttäisi kukin ottavan vastuun itsestään ja elämästään.
Kuka siihen ei kykenisi niin heidän tuhoutumisensa olisi vain hyväksyttävä.
Väkiluku kääntyisi laskuun.
Nyky moraalilla ajatus kansalaispalkasta on älytön.
Sosku, kela, työkkäri ym. byrokratia olisi kyllä hoidettavissa muutenkin järkevämmin.
En ole nähnyt kansalaispalkan kustannuslaskelmia millään palkan tasolla.
Ainakin osittain kustannukset korvaantuisivat pienentyneinä terveydenhuollon kuluina.
Työelämän rajoitteista vapaana ihmisen on mahdollista hoitaa kuntoaan ja terveyttään.
Sopivasti terveellistä, perusraka-aineista itse valmistettua, halpaa ruokaa.
Riittävästi lepoa.
Aika ja energiaa parisuhteen hoitamiseen tai uuden etsimiseen.
Rentouttavia, stimuloivia harrastuksia.
Mahdollisuus aktivoitua yhteiskunnallisiin asioihin, varsinkin kunnallispolitiikassa.
Ainoana ikävänä puolena olisi eläkepommin paisuminen.
Terve poukka eläisi pitempään.
Tosin pienemmillä terveydenhuollon kustannuksilla.
Elinikäni on vielä arvoitus.
Muusta onkin kokemusta.
Siis, ainakin terveydenhuollon ennakoitavien kustannussäästöjen suuruinen kansalaispalkka kaikilla!- Löyhässä hirressä
...suomalaisista työttömistä, orjaillaan E.U:ta ja maksellaan Keski-Euroopan romaneille matkoja ja maastapoistumisia (joita kukaan ei valvo).
Kukaan ei vaan halua tehdä mitään. Siis kyllä ihmiset haluaisivat tehdä töitä, mutta ne ihmiset joita työn luomiseksi tarvittaisi eivät ole kiinnostuneita mistään, tai muuten tavoittamattomissa. Työttömyyttä hoidetaan vaan paperilla, jolla kierrätetään vaan ihmisiä eri listoilta toiselle.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1017433
Siekkilässä ajettu ihmisten yli- mitä tapahtui? Länsi-Savo ei ole uutisoinut asiata
Manneja, vaiko matuja?805018- 794849
- 1324258
Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan103048- 522679
- 402576
- 482229
Törkeää toimintaa
Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818102211Suudeltiin unessa viime yönä
Oltiin jossain rannalla jonkun avolava auton lavalla, jossa oli patja ja peitto. Uni päättyi, kun kömmit viereeni tähtit211840