Heipa hei. : )
Minulla on kotonani 8 vuotta vanha kollikissa, ei niin ihmisystävällinen vieraita ihmisiä kohtaan, tuttuja perheenjäseniä tosin pitää hyvänä tämän tästä. Rakastan pientä kissaani, enkä mitenkään syrjäyttämisaikeissa ole tätä pohtinut, mutta ! Haluaisin ottaa kesyrotan. Tämä meidän kissa on nimenomaan maatiaiskissa, joka asuu täällä rauhaisassa metsässä, maalla, pyydystää pihalta niin hiiret, rotat, myyrät kuin jäniksetkin. Melko verenhimoinen otus siis.
Onko kesyrotan hankkiminen siis periaatteessa mahdollista ollenkaan ? Rotan hoitaminen jäisi varmasti minun harteilleni, perheenjäsenet kun eivät kovin innoissaan tästä ajatuksesta ole ja ovat sitä mieltä, että kissa ainakin tykkäisi rotasta - jossain muussa mielessä kuin leikkikaverina.
Mitä mieltä ovat muut ? Missään nimessä en aio kesyrottaa hankkia, mikäli siitä on jotain haittaa kissalle tai rotalle itselleen.
Rotta + kissa
10
2750
Vastaukset
- Pawpaw
...ja pienen pieni lisä ! Nimenomaan kahta rottaa olen tietysti hankkimassa, kuten on monelta eri kesyrottasivustolta tullut varsin hyvin selväksi.
- joukahainen...
Se riippuu ihan kissasta miten ottaa vastaan tuon ihanan saaliin :D Meillä on kolme sisä kissaa ja kyllähän nuo ihmettelee, mikä tuo tuollanen tuolla häkissä juoksentelee ja ihmisessä hyörii :D Muutaman kerran olen kissaa saanut häkin päältä roimasta pois.. Rottia kun sylissä pitää niin kissat tulee kyllä katteleen, mutta ei oo ikinä tehny mitään. Tietysti täytyy pitää varansa, ei ikinä tiiä mitä noien saalistajien päässä pyörii :D Kyllä on niinkin käynyt, että kissa on salaa hiipinyt minun taakseni kun rotat ovat telmineet edessäni :S Mutta ei käynyt mitenkään, rotat kävivät moikkaamassa kissaa ja kissa katteli ja häipyi kun rotta tuli liian lähelle :D eli meijän kissat ei halua niitä lähelleen :) Mutta sulla varmaan sun kissan vaistot on villimmät kuin meidän sisä kissoilla, jotka ei ulkona ole koskaan saalistaneet.
- Pawpaw
joukahainen... kirjoitti:
Se riippuu ihan kissasta miten ottaa vastaan tuon ihanan saaliin :D Meillä on kolme sisä kissaa ja kyllähän nuo ihmettelee, mikä tuo tuollanen tuolla häkissä juoksentelee ja ihmisessä hyörii :D Muutaman kerran olen kissaa saanut häkin päältä roimasta pois.. Rottia kun sylissä pitää niin kissat tulee kyllä katteleen, mutta ei oo ikinä tehny mitään. Tietysti täytyy pitää varansa, ei ikinä tiiä mitä noien saalistajien päässä pyörii :D Kyllä on niinkin käynyt, että kissa on salaa hiipinyt minun taakseni kun rotat ovat telmineet edessäni :S Mutta ei käynyt mitenkään, rotat kävivät moikkaamassa kissaa ja kissa katteli ja häipyi kun rotta tuli liian lähelle :D eli meijän kissat ei halua niitä lähelleen :) Mutta sulla varmaan sun kissan vaistot on villimmät kuin meidän sisä kissoilla, jotka ei ulkona ole koskaan saalistaneet.
Kiitos paljon. : ) Se voi kyllä olla, että meidän kissa ei kovin suvaitsevaisesti ottaisi moisia siimahäntiä vastaan. Noh, ei voi tietää. Pitäisi melkein oma, tiiviisti lukittu huone tehdä rotille jos sellaisia loppujen lopuksi hankkisin.
Noh, jää nähtäväksi. ; )
- brunski
Mulla on kans kissoja ja rotta, ei tosin mitään kärpästä suurempaa kissa metsästä mutta ovat ihan rennosti samassa huoneessa ja joskus tappelevat häkin raoista keskenään. Molemmat on siis poikia.
Myös mun hiiri ja kissa joskus tappelee häkin läpi. Minkäänlaista vahinkoo ei oo koskaan sattunu kummankaan puolelta. Mikä on aika outoo. Aluks jaksoin komentaa kissaa pois jyrsijöitten häkeiltä kun pelotti jos jotain käy, mutku ei niin ei ja sit 50 grammanen hiiri yrittää ihan täpöllä purra viiskilosta kissaa naamaan, niin ei sitä nyt ehkä sillai pelotakkaan.
Rottahäkki on mitä mainioin kissatelkkari. Mutta sen jaloittelun kanssa sitten pitää olla kyllä kissavapaa huone. Tai kissa pellolle ja rotat lattioille.
Mutta äärimmäistä huolellisuutta vaatii kuitenkin, että sitä pitää miettiä jos itseltään sellaista löytyy. Ei oo kiva jos tulee vahinkoja. - iidaww
itse omistan kaksi rottaa ja saimme juuri vuoden vanhan kissan kotiin. Kerran kun en huomannut, kissa hiipi rottieni häkin luo ja kun se huomasi vipeltäjät se päästi sähisevän äänen. Rotat saivat kunnon kohtauksen. noin puoli tuntia seisoivat pallosilmillä paikallaan aivan liikkumatta. kauhea näky kun ne eivät minnkkään kykenee liikkumaan kun pelästyivät niin kissaa. Nykyään kissa ei oikeastaan väitä rotista mutta rotat pelkäävät kissaa kauheasti. jos otat rotat kannatan että pitäisit ne eri huoneissa
- näinn miellä
itselläni on 2 rotaa ja omistan myös kolme kissaa jotka ovat melkein koko päivän ulona hiiriä pyydystämässä. yksi kissa ei välitä ollenkaaan ja voi ihan hyvin olla samassa huoneessa jalottelun aikana ja vaikka samasssa häkissä. toinenkin kissani voi ihan hyvin olla samassa huoneessa jalottelun aikana. tämä kissa monesti pesee rottani ja yrittää kantaa niitä nisksta mutta siinävaiheessa otan rotat kissan luota pois. yksi kissa pelkää niitä ja kiertää maddollisimman kaukaa.
- Pawwpaw
Näinkin pitkän ajan päästä olen vielä täällä käynyt lukemassa näitä vastauksia. Kiitos paljon niistä!
Olen siihen tulokseen pitkän pohtimisen jälkeen tullut, että hankin rottia vaikka tuo kissavanhus tuossa vielä jaksaa taapertaa. Eikä se haittaa, se on yhtä ihana kuin aina ennenkin, minun vieressäni saa nukkua niinkuin aikaisemmin. :3 Kaksi tyttörottaa olisi siis tänne tulossa, musta ja valkoinen. Eiköhän siinä hyvin käy, kunhan ei kovin lähelle kissaa päästä.
- Kissanpentu tulossa
Haha, saa nähdä saako tämänkin ketjun vielä eloon... Eli minulla on nyt ollut rottia vuodenvaihteesta lähtien ja ostin niille käytetyn itse vaatekaapista väkerretyn häkin jossa on pleksilasit ovissa ja verkkoa vain katossa. Kaverini kissa olisi nyt saamassa pentuja ja tahtoisin niin ottaa yhden niistä, mutta rottien turvallisuus tietenkin mietityttää. Varmaan ne häkissään olisivat ainakin turvassa, mutta onko kokemuksia että pystyykö ulkopuolellakin pitämään? Tykkäävät kovasti seurata hupusta kun olen koneella tai katson televisiota ja muutenkin tutkivat mielellään paikkoja. Varmaan aika yksilökohtaista, mutta pentukissan saisi varmaan sopeutumaan rottiinkin ihan hyvin kus pienestä lähtien opettaa?
- 14+7
Siis millainen ilmanvaihto häkissä on olevinaan? Jos vaatekaappi on sen lähemmäs 2 metriä korkea niinkuin ne yleensä ovat, tuossa hökötyksessä ei tasan tarkkaan vaihdu ilma yhtään mitenkään. Vaihda ovet ehdottomasti verkoksi, ettei rottaparat kuole ammoniakkihuuruihin ja hapenpuutteeseen!
Kissoista ei ikinä tiedä. Maatiaisilla (kuten voisi olettaa kaverisi kissojen olevan) on yleensä metsästysviettiä yllin kyllin, joten en ehkä ottaisi, jos kissaa ei saa pidettyä toisessa huoneessa rottien ollessa poissa häkistä. Yleensä rotat tottuvat kissan hajuun muutamassa viikossa. Sitä taas ei kukaan pysty ennustamaan, miten kissa käyttäytyy jatkossa; onko se koko ajan häkillä nyhjäämässä ja yrittämässä metsästää vai jättääkö rauhaan. Rotat kyllä antavat yleensä hammasta pennulle. Mutta tulevaisuudesta ei kukaan voi sanoa mitään varmaa, ja kunhan vaihdat häkin ovet verkko-oviksi, voi kissa päästä kynsineen esim. verkon välistä ulos tulevan hännän kimppuun. Eli en ehkä ottaisi. - KissaexPertti
Itselläni ei ole kokemusta rotista (vaikka semmoisista haaveilen), mutta minulla on kissa. Rottakirjoissa ja muutamassa muussa paikassa lukee, että koirat, kissat ja rotat tulevat ihan hyvin toimeen keskenään, kunhan jaloittelu järjestetään kissattomassa tilassa.
Kissanpentu tulossa // suosittelen lämpimästi häkin vaihtamista! Siihen on 2 syytä: rotat tarvitsevat todella hyvän ilmanvaihdon herkkien hengitysteidensä takia, ja ne tykkäävät kiipeillä häkin verkoissa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .18010430Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde523575Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja543331- 642885
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että2112255- 1162213
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai252043Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä671648Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t221466Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1121386