Sain huhtikuussa diabeteslääkkeet, ditformin, 2*500 aamuin illoin.
Olo parani pikkuhiljaa, jaksoin kävellä ym. muutenkin alkoi elämä taas kiinnostaa.
Ruokavaliosta vähensin minimaaliseksi perunat, makaroonit, riisit pois. Pullat karkit ihan silloin tällöin verrattuna entiseen.
Maito kevytmaitoa, ruisleipää, ei vaaleata leipää kuin silloin tällöin.
Vaihdoin ruisleivänkin sit näkkäriin kun se närästää.
Nyt sokerit on kuitenkin pompannu taks alkulukemiin. 7-8, ja olo on tosi väsynyt ja kaikki vituttaa, kävely ei tuo mielihyvää kun ennen jaksoin lenkin jälkeen portaat hilipasta ylös nyt on tosi nihkeetä saada se jalka nouseen.
Kaikkein pahinta on tuo jatkuva hikoilu joka välillä loppui, nyt taas hikeä pukkaa teitpä jotain tai et.
Muilla vastaavia kokemuksia ja miten ootte tästä takapakista toipuneet?
Olo parani pikkuhiljaa, jaksoin kävellä ym. muutenkin alkoi elämä taas kiinnostaa.
Ruokavaliosta vähensin minimaaliseksi perunat, makaroonit, riisit pois. Pullat karkit ihan silloin tällöin verrattuna entiseen.
Maito kevytmaitoa, ruisleipää, ei vaaleata leipää kuin silloin tällöin.
Vaihdoin ruisleivänkin sit näkkäriin kun se närästää.
Nyt sokerit on kuitenkin pompannu taks alkulukemiin. 7-8, ja olo on tosi väsynyt ja kaikki vituttaa, kävely ei tuo mielihyvää kun ennen jaksoin lenkin jälkeen portaat hilipasta ylös nyt on tosi nihkeetä saada se jalka nouseen.
Kaikkein pahinta on tuo jatkuva hikoilu joka välillä loppui, nyt taas hikeä pukkaa teitpä jotain tai et.
Muilla vastaavia kokemuksia ja miten ootte tästä takapakista toipuneet?
Vastaukset 3
Vanhimmat
Vaikea sanoa suoraan, mistä on kysymys. Nuo ilmoittamasi arvot 7-8 ovat ilmeisesti ennen aamiaista mitattuja arvoja. Kannattaisi mitata myös joidenkin tyypillisten ruokailujen jälkeen verensokeri 1 ja 2 tunnin päästä. Sama koskee runsashiilihydraattisia kahvipullia tms.
Hikoilu on sinänsä kuumilla ilmoilla varsinkin liikkuessa normaalia. Mahdollinen ylipaino vielä lisää hikoilua. Normaalia korkeampi verensokeri voi saada hien virtaamaan vielä enemmän. Olo ei kuitenkaan kohtuullisen korkeillakaan verensokereilla tule huonoksi, koska verestä imeytyy sokeria lihaksiin.
Matala verensokeri aiheuttaa myös hikoilua. Liikunta vielä tehostaa sitä. Hikoilu on kuitenkin erityyppistä. On enemmän kylmän hien tuntuista. Aiheuttaa esimerkiksi kävellessä jalkojen "pökkelöitymistä". Matala verensokeri voi seurata varsinkin runsas/nopeahiilarisia aterioita sopivan ajan päästä
Kannattaa mitata verensokeri vaikka lennosta, kun väsymys ja heikko olo iskee. Alle 3,5 yleensä alkaa tuntua. Toisaalta liikkuessa varsinkin alussa verensokeri putoaa normaalistikin jonkin verran, mutta useimmiten pysyy kohtuullisella tasolla tai nousee liikunnan jatkuessa ylemmäksi. Viimeistään liikunnan loputtua pitäisi sokerin viimeistään palautua suunnilleen ennen liikuntaa olleisiin arvoihin.
Olet ottanut kävelyn ohjelmaasi kiitettävän hyvin. Olisikohan liian tiukka tahti käynyt rasittavaksi? Olisi hyvä joskus pitää vapaavuoro. Stressi nostaa myös verensokereita. Voi olla aivan tällaisistakin asioista kiinni. Noiden verensokerimittausten jälkeen selviää, onko kyse liian korkeista ja mahdollisesti myös matalista sokereista.
Usein on tuollaisia jaksoja, jolloin verensokerit eivät millään pysy ennallaan, vaikka noudattaa samaa kuin ennen. Kannattaa kuitenkin jatkaa samaa linjaa ja tarkkailla tilanneta. Jos se ei kohtuuajassa parane, tarvitaan ehkä ruokavalion tiukentamista tai lisälääkitystä.
Kävin "peruskokeissa" labrassa, mm. suolat oli ok. vaikka epäilin että runsas hikoilu on ne taas heittänyt nurinnarin. tämä piinallinen hikoilu on jatkunut jo useamman vuoden,
mitään kuumia aaltoja se ei ole koska en punoita niiden aikana.
Lääkärit ei ole sen kummemmin siihen puuttuneet, varsin ikävää kun on aamulla käynyt suihkussa ja vaihtanut kaikki puhtaat vaatteet niin mies sanoo parin tunnin päästä että haiset hielle.
Täytyy sanoa että kaikenlaista tää diabetes aiheuttaa...
http://personal.inet.fi/koti/haistahome/Oiretesti.html
lue:
http://personal.inet.fi/koti/haistahome/Kadonneiden_mh-bakteereiden_arvoitus.html