Mustalistattu turvaistuin myynnissä!

Ronette

Moni nykyään tietää että lapsen niska kestää kulkea autossa kasvot menosuuntaan vasta noin neljävuotiaana. Silti monet vanhemmat Suomessa eivät tiedä tätä ja ostavat kasvotmenosuuntaan turvaistuimia pikkulapsilleen. Kukaan ei kuitenkaan luva että nämä istuimia olisivat yhtä turvallisia kuin selkämenosuunnassa-istuimet. Toivotaan vain ettei kukaan ota selvää...

Mutta. Nyt on Suomeen myyntiin tullut turvaistuin josta väitetään että tässä istuimessa jopa alle yksivuotias voi kulkea kasvot menosuunnassa. Tämä turvaistuin on mustalistattu Ruotsissa. Suomen vanhemmat, älkää uskoko valhetta! Älkää ostako saksalaista kiddy turvaistuinta!

Muistakaa että lapsen pitää kulkea selkä menosuunnassa ainakin 18 kg asti mutta mieluiten 25 kg asti tai 4 vuotiaaksi jos jo pienenä painaa paljon.

Levittäkää sanaa!

22

5392

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ronette taas

      Siis tämä: www.verkkokauppa.babystyle.fi/vk_pages/view/194

      Ja mustalistattu tässä:

      www.ntf.se/konsument/bilbarnstolar.asp

      Kuten huomaatte monet muutkin ovat mustalistattuja mutta huono juttu tästä Kiddy istuimesta on että ne väittävät että vatsaa ympäröivä tuki jollain maagisella tavalla estäisi pään "irtomista" selkäytimestä kuten normaalisti käy kun pieni lapsi istu kasvot menosuunnassa ja auto on kolarissa.

      • Ronette korjaa

        Http eikä www, anteeksi!


    • Asiasta enemmän tietävä

      Miksi jaat paniikissasi väärää tietoa ja omia mielipiteitäsi jonkinlaisena totuutena.

      Kyseinen "mustaksi listaksi" mainitsemasi artikkeli on ruotsalaisen kansalaisjärjestön tekemä mielipidelistaus, joka ei perustu oikeastaan mihinkään
      muuhun kuin ruotsalaisten ikiaikoja käyttämään suositukseeen.

      Suomen tieliikennelain ja -asetuksen sekä YK:n alaisen EU-alueella noudatettavan ECE-turvallisuusstandardin mukaisia tiurvaistuimia saa valmistaa, myydä, markkinoida ja käyttää Suomessa. Kyseessä oleva istuin täyttää kaikki nämä vaatimukset ja on katsottava muutaman ruotsalaisien toimittajan mielipiteestä huolimatta täysin turvalliseksi turvaistuimeksi niissä rajoissa, joissa se on hyväksytty käytettäväksi eli 9-36 kg painoisilla lapsilla.

      Turvaistuin alittaa lain vaatimat törmäystesteissä mitatut lapseen päähän ja rintakehään kohdistuvat sallitut maksimirasitusvoimat ja on siksi täysinväksyttävä turvaistuin. Suomen Kuluttajavirasto on mukana teettämässä EuroTest turvallisuustestisarjaa, jossa tämäkin turvaistuin on ollut mukana ja saanut lähellä kärkeä olevat testitulokst ja paremmat kuin yksikään selkä menonsuuntaan asennettava turvaistuin painoluokassa 9-25 kg.

      Ronette on varmaankin aika tuore näissä turvaistuinasioissa. Koko muu maailma Suomea ja Ruotsia lukuunottamatta käyttää juuri kasvot menosuuntaan asennettavia turvaistuimia yli 9 kg painoisilla lapsilla. Halua Ronetten näyttävän jonkinlaisen esimerkin miten 20-25 kg painava lapsi saadaa istumaan selkä menosuuntaan asennetussa turvaistuimessa normaalikokooisessa henkilöautossa niin, että lapsen jaloille ei tehdä reikiä auton istuimen selkänojaan. Käytännössä useimmat lapset, joille on hankittu ns. käännettävä Kombi-istuin käänetään istumaan kasvot menosuuntaan n. kahden vuoden iässä.

      Tätä Ronetten tarkoittamaa Kiddy- turvaistuinta ja sitä vastaavia kasvot menosuuntaan yli 9 kg (9kk ohjeellisena) asennettavia turvaistuimia myydään SUomessa vuosittain tuhansia ja muualla maailmassa kymmeniä miljoonia.

      Ronetten kannattaisi nyt rauhoittua, perehtyä enemmän asiaan ja lukea vähän laajemmin kansainvälisiä lähdeteoksia ja testejä aiheesta, ennenkuin alkaa mustamaalamaan ketään yrittäjää tai tuotetta perusteettomasti julkisilla foorumeilla. Älkää uskoko Ronetten levittämiä valheita.

      • Ronettelta

        En ole väittänyt että tämä istuin olisi muita kasvot eteenpäin istuimia vaarallisempi mutta juuri se että tästä turvaistuimesta kerrotaan että jo 9 kk vauva voi istua kasvot eteenpäin on huono juttu. Missään ei sanota mihin verrataan kun näin väitetään. Verrataanko siihen että tämä istuin olisi yhtä turvallinen 9 kk:selle kuin istua selkä menosuunnassa, vai siihen että tämä istuin on turvallisempi kuin muita kasvot menosuunnassa istuimissa.

        Kun aikuinen on kolarissa hän voi saada whip lash vamman. Samassa autossa istuva lapsi voi kuolla kun niska katkeaa ellei hän olisi istunut selkä menosuunnassa. On kyse helposta fysiikasta.

        En halua mustaleimata yhtä firmaa, on vaikka kuinka monta firmaa jossa myydään vaarallisia turvaistuimia. En ole asiantuntija, mutta olen onneksi saanut paljon hyvää tietoa ruotsista asiasta.


      • luen paljon
        Ronettelta kirjoitti:

        En ole väittänyt että tämä istuin olisi muita kasvot eteenpäin istuimia vaarallisempi mutta juuri se että tästä turvaistuimesta kerrotaan että jo 9 kk vauva voi istua kasvot eteenpäin on huono juttu. Missään ei sanota mihin verrataan kun näin väitetään. Verrataanko siihen että tämä istuin olisi yhtä turvallinen 9 kk:selle kuin istua selkä menosuunnassa, vai siihen että tämä istuin on turvallisempi kuin muita kasvot menosuunnassa istuimissa.

        Kun aikuinen on kolarissa hän voi saada whip lash vamman. Samassa autossa istuva lapsi voi kuolla kun niska katkeaa ellei hän olisi istunut selkä menosuunnassa. On kyse helposta fysiikasta.

        En halua mustaleimata yhtä firmaa, on vaikka kuinka monta firmaa jossa myydään vaarallisia turvaistuimia. En ole asiantuntija, mutta olen onneksi saanut paljon hyvää tietoa ruotsista asiasta.

        Olet ts. lukenut näitä ruotsalaisia lehtijuttuja tai "testejä". Olisi hyvä lukea ja saada tietoa myös laajemmalti maailmalta ja miettiä miksi muualla maailmassa käytetään erilaisia turvaistuimia. Niillekin on varmaan perustelut.

        Tästä asiasta on väännetty vuosikymmeniä ja muualla maailmassa on täysin samat tiedot ja tutkimukset kuin ruotsalaisillakin. Kysymys on vain siitä, että ruotsalaisten hyviksi ymmärtämät tuotteet saavat silti muissa maissa lähes murska-arvostelut turvallisuudestaan, koska ruotsalaisten turvallisuusajattelu on hyvin yksisilmäistä ja niissä korostetaan vain yhtä turvallisuusajattelua (selkä menosuuntaan) kaiken muun kustannuksella. Ruotsalainen turvallisuusajattelu on meilläkin vitsien kohteena aika usein.

        Turvallisuusajattelu minunkin mielestäni on kokonaisuus, eikä ruotsalaisten tapa ajaa vain nokkakolareita ole kovinkaa perusteltua. Turvallisuus on aina kompromissi useista asioista, eikä ole vain yhtä "turvallisinta" istunmallia, koska kolareita ja autoja on hyvin erilaisia. Käsitykseni mukaan tällaiset tyynyllä kasvot menosuuntaan varustetut istuimet ovat jatkossa yleistymässä juuri siksi, että niissä lapsen päähän, niskaan ja rintakehään kohdistuvat rasitukset, joita sinäkin tarkoitat, ovat kohtuullisen pieniä, mutta muu, vaikkapa sivutörmäysturvallisuus ja asennuslujuus, on erittäin korkealla tasolla verrattuna lisävöillä autoon kiinnitettäviin, perinteisiin selkä menosuuntaan istuimiin..

        Luettuani linkittämäsi artikkelin huomasin, että siinä oli listattu punaisella sen enempää perustelematta istuimet, jotka kuuluvat ECE-standardin mukaan ryhmään II. Tämähän on ollut ruotsalaisten johdonmukaista lobbausta, koska nyt kielletyn, ruotsalaisten oman standardin mukaan tällaista istuinryhmää ei ole ollutkaan.

        Teoriassa istuminen selkä menosuuntaan tietysti vähentää niskaan kohdistuvia rasituksia, mutta sellaiset istuimet ovat erittäin hankalasti kiinnitettäviä ja niissä on muitakin suuria heikkouksia ja riskitekijöitä, kuten Ruotsissa tehdyt toiset testitkin ovat osoittaneet.

        Linkittämäsi artikkeli on selkeästi tehty myymään ruotsalaisten laatimaa, omaa turvaistuinsuositusta. Aikaisemmin Ruotsissa sekä Suomessakin oli hyväksytty ruotsalaisten ns. T-hyväksyntä, joka poistettiin käytöstä sekavuuden ja sen yksipuolisuuden vuoksi tietääkseni n. vuosi sitten. Tämä oli voimassa vain Suomessa ja Ruotsissa ja muut maat taas eivät sitä lailliseksi hyväksyneet.

        Tällaisia kirjavia ja oman maan tuotantoa suosivia standardeja oli aikaisemmin lähes joka maassa ja istuinkanta hyvin kirjavaa ja heikkoa. Kaikissa EU-maissa on nyt yhteinen YK:n alainen ECE-hyväksyntämenettely. Tämä takaa sen, että kaikissa maissa voidaan kehittää, valmistaa, myydä ja käyttää hyväksyttyjä, samanlaisia, turvallisia turvaistuimia.

        Tämä uusi ruotsalaisen järjestön laatima "suosituslista", on vastaveto sille, etä EU:ssa ei saa enää hyväksyä ruotsalaisten puuttellista T-hyväksyntää ja protektionismia. Sillä ei ole mitään tekemistä virallisten turvaistuintestien kanssa ja se ei ole esimerkiksi Suomen tieliikennelain mukainen.

        Teoriat tahtovat olla aika kaukana todellisuudesta.


      • Ronette täällä taas
        luen paljon kirjoitti:

        Olet ts. lukenut näitä ruotsalaisia lehtijuttuja tai "testejä". Olisi hyvä lukea ja saada tietoa myös laajemmalti maailmalta ja miettiä miksi muualla maailmassa käytetään erilaisia turvaistuimia. Niillekin on varmaan perustelut.

        Tästä asiasta on väännetty vuosikymmeniä ja muualla maailmassa on täysin samat tiedot ja tutkimukset kuin ruotsalaisillakin. Kysymys on vain siitä, että ruotsalaisten hyviksi ymmärtämät tuotteet saavat silti muissa maissa lähes murska-arvostelut turvallisuudestaan, koska ruotsalaisten turvallisuusajattelu on hyvin yksisilmäistä ja niissä korostetaan vain yhtä turvallisuusajattelua (selkä menosuuntaan) kaiken muun kustannuksella. Ruotsalainen turvallisuusajattelu on meilläkin vitsien kohteena aika usein.

        Turvallisuusajattelu minunkin mielestäni on kokonaisuus, eikä ruotsalaisten tapa ajaa vain nokkakolareita ole kovinkaa perusteltua. Turvallisuus on aina kompromissi useista asioista, eikä ole vain yhtä "turvallisinta" istunmallia, koska kolareita ja autoja on hyvin erilaisia. Käsitykseni mukaan tällaiset tyynyllä kasvot menosuuntaan varustetut istuimet ovat jatkossa yleistymässä juuri siksi, että niissä lapsen päähän, niskaan ja rintakehään kohdistuvat rasitukset, joita sinäkin tarkoitat, ovat kohtuullisen pieniä, mutta muu, vaikkapa sivutörmäysturvallisuus ja asennuslujuus, on erittäin korkealla tasolla verrattuna lisävöillä autoon kiinnitettäviin, perinteisiin selkä menosuuntaan istuimiin..

        Luettuani linkittämäsi artikkelin huomasin, että siinä oli listattu punaisella sen enempää perustelematta istuimet, jotka kuuluvat ECE-standardin mukaan ryhmään II. Tämähän on ollut ruotsalaisten johdonmukaista lobbausta, koska nyt kielletyn, ruotsalaisten oman standardin mukaan tällaista istuinryhmää ei ole ollutkaan.

        Teoriassa istuminen selkä menosuuntaan tietysti vähentää niskaan kohdistuvia rasituksia, mutta sellaiset istuimet ovat erittäin hankalasti kiinnitettäviä ja niissä on muitakin suuria heikkouksia ja riskitekijöitä, kuten Ruotsissa tehdyt toiset testitkin ovat osoittaneet.

        Linkittämäsi artikkeli on selkeästi tehty myymään ruotsalaisten laatimaa, omaa turvaistuinsuositusta. Aikaisemmin Ruotsissa sekä Suomessakin oli hyväksytty ruotsalaisten ns. T-hyväksyntä, joka poistettiin käytöstä sekavuuden ja sen yksipuolisuuden vuoksi tietääkseni n. vuosi sitten. Tämä oli voimassa vain Suomessa ja Ruotsissa ja muut maat taas eivät sitä lailliseksi hyväksyneet.

        Tällaisia kirjavia ja oman maan tuotantoa suosivia standardeja oli aikaisemmin lähes joka maassa ja istuinkanta hyvin kirjavaa ja heikkoa. Kaikissa EU-maissa on nyt yhteinen YK:n alainen ECE-hyväksyntämenettely. Tämä takaa sen, että kaikissa maissa voidaan kehittää, valmistaa, myydä ja käyttää hyväksyttyjä, samanlaisia, turvallisia turvaistuimia.

        Tämä uusi ruotsalaisen järjestön laatima "suosituslista", on vastaveto sille, etä EU:ssa ei saa enää hyväksyä ruotsalaisten puuttellista T-hyväksyntää ja protektionismia. Sillä ei ole mitään tekemistä virallisten turvaistuintestien kanssa ja se ei ole esimerkiksi Suomen tieliikennelain mukainen.

        Teoriat tahtovat olla aika kaukana todellisuudesta.

        Väität että neljävuotias ei mahdu istumaan selkä menosuunnassa. Surffaile vähän niin löytyy kymmeniä kuvia netistä missä tämä mahdottomuus onnistuu vaikka kuinka hyvin. Muuten on British medical journalissa juuri ilmestynyt juttu siitä että lasten pitää matkustaa selkä menosuunnassa. Löytyy helposti googlaamalla.

        Saanko kysyä. Oletko turvaistuimen maahantuoja?


      • luen paljon
        Ronette täällä taas kirjoitti:

        Väität että neljävuotias ei mahdu istumaan selkä menosuunnassa. Surffaile vähän niin löytyy kymmeniä kuvia netistä missä tämä mahdottomuus onnistuu vaikka kuinka hyvin. Muuten on British medical journalissa juuri ilmestynyt juttu siitä että lasten pitää matkustaa selkä menosuunnassa. Löytyy helposti googlaamalla.

        Saanko kysyä. Oletko turvaistuimen maahantuoja?

        Jos tarkoitit minua kysymällä olenko turvaistuimen maahantuoja, niin en ole. Olen kyllä tekemisissä autojen kanssa työkseni. Näen myös päivittäin kuinka huonosti ja asiantuntemattomasti turvaistuimia on kiinnitetty, luottaen omiin taitoihin ja ymmärrykseen asiasta.

        En omassa jutussani halunnut ottaa esiin mitään merkkiä enkä tuotetta. En omista ko, istuinta, enkä ole sellaista koskaan lapsillani käyttänyt. Mutta itselläni on jo lapsena ollut tällainen etutyynyllä varustettu istuin, kiitos isäni.

        Kyllä. On päivänselvää, että selkä menosuuntaan matkustaminen on pienelle lapselle ainakin teoriassa turvallisinta, jos ajatellaan vain tätä pään piiskaheilahdusta. Ei siitä ole lainkaan kysymys ja varmasti kaikki lääkärit ovat samaa mieltä. Kysymys on enemmän siitä, mitä muita ominaisuuksia turvaistuimelta vaaditaan, jotta turvaistuin olisi KAIKISSA tilanteissa turvallinen ja suojaisi lapsia. Siitä syntyy ristitiita näiden istuinmallien välillä. Selkä menosuuntaan asennettavissa istuimissa on selkeitä puutteita esimerkiksi kiinnitystavan osalta.

        Tämä on monissa tutkimuksissa, Suomessakin julkaistuissa, todettu. Yli 50% selkä menosuuntaan asennetuista istuimista Suomessa on väärin tai huonosti kiinnitettyjä. Syynä on hankala ja eri autoihin eri tavalla toteutettava vyökiinnitys, joka on aina istuimen käyttäjän päätettä ja vastuulla.

        Toivottavasti Isofix-kiinnitys tuo jotain apua tähän ongelmaan. Tosin Isofix-kiinnitys selkä menosuuntaan asennettavissa istuimissa on hankala toteuttaa useimpiin automalleihin tilanpuutteen vuoksi. Lisäksi muutamat nyt markkinoilla olevat Isofix-isrtuimet ovat vielä hyvin puuttellisia, eivätkä nekään näytä menestyneet törmäystesteissä kaikilta osin hyvin ja joitakin on jo vedetty pois markkinoilta.

        Edelleen peräänkuulutan esittämäsi yksisilmäisen, vaikkain tavallaan oikean, näkemyksen sijaan enemmän kokonaisvaltaista turvallisuutta ja parempia turvaistuimia, jotka olisivat kaikkien, osaamattomienkin käyttäjien kiinnitettävissä turvallisesti autoon. Pelkkä selkä menosuuntaan istuminen kun ei tuo turvaa läheskään kaikissa kolarityypeissä, joita ovat myös risteyskolarit (sivuttain), tieltäsuistumiset, joissa auto saattaa pyöriä moneen suuntaan jne. Niissä istuimelta vaaditaan muitakin ominaisuuksia kuin selkä menosuuntaan istuminen. Näissä tapauksissa lisävyökiinnitys ei ole kovinkaan tukeva, eikä suojaa lasta riittävästi.

        Yksikään turvaistuin ei ole vaarallinen kuten väitit. Likkenne ja kuljettajat ovat vaarallisia. Mahdolliset häiriötekijät autossa ovat myös riski liikenteessä. Turvaistuinten pitäisi olla sellaisia, että ne eivät käyttötavallaan ainakaan lisää erilaisia kuljettajaan kohdistuvia häiriötekijöitä.

        Muuten, kannattaa myös katsoa kuinka monessa autossa selkä menosuuntaan käytettävä istuin on käännetty kasvot menosusuntaan 2-vuotiailla ja pohdittava miksi. Vaikkakin joku 4-vuotiaalla käyttää istuinta vielä selkä menosuuntaan. Muistaakseni aloituksessasi puhuit jotain peräti kuuden vuoden iästä.


      • Pitkä poika
        Ronette täällä taas kirjoitti:

        Väität että neljävuotias ei mahdu istumaan selkä menosuunnassa. Surffaile vähän niin löytyy kymmeniä kuvia netistä missä tämä mahdottomuus onnistuu vaikka kuinka hyvin. Muuten on British medical journalissa juuri ilmestynyt juttu siitä että lasten pitää matkustaa selkä menosuunnassa. Löytyy helposti googlaamalla.

        Saanko kysyä. Oletko turvaistuimen maahantuoja?

        edes 4 vuotiasta istuimeen selkä menosuuntaan päin;5vuotiaana siirryttiin ihan pelkkään istuinkorokkeeseen ja nyt 7vuotiaana on jo sen verran pitkä että turvavyö on oikealla tavalla ilman mitään istuinta.

        Jalat oli ihan kippurassa kun yritettiin poikaa siihen laittaa;käytiin jopa myyjältä kysymässä neuvoa että onko istuin todella oikein laitettu.


      • jte
        Pitkä poika kirjoitti:

        edes 4 vuotiasta istuimeen selkä menosuuntaan päin;5vuotiaana siirryttiin ihan pelkkään istuinkorokkeeseen ja nyt 7vuotiaana on jo sen verran pitkä että turvavyö on oikealla tavalla ilman mitään istuinta.

        Jalat oli ihan kippurassa kun yritettiin poikaa siihen laittaa;käytiin jopa myyjältä kysymässä neuvoa että onko istuin todella oikein laitettu.

        Tieliikennelaki määrää, että alle 135 cm pituisten lasten täytyy istua painoluokalle hyväksytyssä turvalaitteessa, joten 7-.vuotias ei taida vielä täyttää tätä vaatimusta ja olla pelkässä turvavyössä. Rikesakko kuljettajalle on seurauksena, jos pysäytetääm liikennevalvonnassa.


    • Saara32

      Katsokaa autoliiton sivuilta muutamien viime vuosien törmäystestivideot ja kommentoikaa vasta sitten. Itse katsoin ne hiljattain ja totesin, että ostan Kiddyn jos joudun ostamaan kaksivuotiaalleni kasvot eteenpäin suunnatun istuimen piakkoin. Lapseni on kolmivuotiaan kokoinen juuri kaksi vuotta täytettyään, joten istuin jää selän pituuden puolesta lyhyeksi varhain.

      Kasvot menosuuntaan matkustavista ns. 3-vaiheen istuimista vain pari on saanut hyvän arvosanan törmäystestissä ja Kiddy on niistä yksi.

      • Ronette-äiti

      • ^^^`
        Ronette-äiti kirjoitti:

        http://www.carseat.se/videos/

        Kyseessä on linkki ruotsalaiseen verkkokauppaan, joka jo otsikkopalkissaan kertoo mihin istuimiin se on suuntautunut. Eihän heillä ole mitään intressiä kertoa tai näyttää vastakkaisia argumentteja. Taitaa olla kyseessä yhden tädin ristiretki muuta maailmaa vastaan.


      • Raikk.A

        Suomessa on ollut nyrkkisääntönä että alle 3 vuotiasta EI KOSKAAN laiteta autoon istumaan kasvot menosuuntaan päin. Tästä voi hankkia tietoa mm. autoliitolta ja liikenneturvalaitokselta jos epäilee asiaa.

        Meidän tuttavien 2 vuotias lapsi oli tukevasti istuimessa mutta peräänajo joka perheelle sattui oli niin raju ettei tämä pienokainen selvinnyt kolarista. En voi kertoa yksityiskohtia, mutta jokainen varmaan tajuaa että pienessäkin vauhdissa ihmisen paino moninkertaistuu ja mitä voi käydäkään pienen lapsen päälle kun törmäys tapahtuu.... vaikeaa sanoa olisiko lapsi selvinnyt jos olisi ollut selkä menosuuntaan, mutta kaikki arviot ja vamman laatu osoittavat että olisi jäänyt henkiin.


      • LK
        Raikk.A kirjoitti:

        Suomessa on ollut nyrkkisääntönä että alle 3 vuotiasta EI KOSKAAN laiteta autoon istumaan kasvot menosuuntaan päin. Tästä voi hankkia tietoa mm. autoliitolta ja liikenneturvalaitokselta jos epäilee asiaa.

        Meidän tuttavien 2 vuotias lapsi oli tukevasti istuimessa mutta peräänajo joka perheelle sattui oli niin raju ettei tämä pienokainen selvinnyt kolarista. En voi kertoa yksityiskohtia, mutta jokainen varmaan tajuaa että pienessäkin vauhdissa ihmisen paino moninkertaistuu ja mitä voi käydäkään pienen lapsen päälle kun törmäys tapahtuu.... vaikeaa sanoa olisiko lapsi selvinnyt jos olisi ollut selkä menosuuntaan, mutta kaikki arviot ja vamman laatu osoittavat että olisi jäänyt henkiin.

        5-pistevöissä vain lapsen niska retkahtaa, ja siksi sellaista istuinta ei saa asentaa pienelle lapselle kasvot menosuuntaan. Kun koko yläkroppa pääsee osallistumaan heilahdukseen, niskaan tuleva äkkiliike ei olekaan enää niin paha kuin 5-pistevyöistuimessa.

        Eiköhän Ronette ole itse jokin perinteisia istuimia myyvän liikkeen omistaja, ei kenelläkään muulla liene intressissä tulla mollaamaan noin läpinäkyvästi yhtä istuinta.


      • ihmeellinen tarina
        Raikk.A kirjoitti:

        Suomessa on ollut nyrkkisääntönä että alle 3 vuotiasta EI KOSKAAN laiteta autoon istumaan kasvot menosuuntaan päin. Tästä voi hankkia tietoa mm. autoliitolta ja liikenneturvalaitokselta jos epäilee asiaa.

        Meidän tuttavien 2 vuotias lapsi oli tukevasti istuimessa mutta peräänajo joka perheelle sattui oli niin raju ettei tämä pienokainen selvinnyt kolarista. En voi kertoa yksityiskohtia, mutta jokainen varmaan tajuaa että pienessäkin vauhdissa ihmisen paino moninkertaistuu ja mitä voi käydäkään pienen lapsen päälle kun törmäys tapahtuu.... vaikeaa sanoa olisiko lapsi selvinnyt jos olisi ollut selkä menosuuntaan, mutta kaikki arviot ja vamman laatu osoittavat että olisi jäänyt henkiin.

        Tämä oli taas sarjassa mielenkiintoisia juttuja. Kummassa autossa tämä menehtynyt lapsi oli ? Peräänajetussa vai peräänajavassa ? Siinä on aikamoinen ero. Lisäksi olisi hyvä tietää, ajoiko rekka pysähtyneen henkilöauton perään maantiellä vai tapahtuiko tämä liikennevaloissa kaupungissa.
        Näitä urbaanilegendoja on liikkeellä ja viljellään jatkuvasti ja oikeaa, asiallista tietoa niisä on aika niukalti, kun ei voida kertoa muka mitään. Ei näissä nimiä tarvitse juttuun laittaa, mutta faktoja kyllä.


      • Raikk.A
        ihmeellinen tarina kirjoitti:

        Tämä oli taas sarjassa mielenkiintoisia juttuja. Kummassa autossa tämä menehtynyt lapsi oli ? Peräänajetussa vai peräänajavassa ? Siinä on aikamoinen ero. Lisäksi olisi hyvä tietää, ajoiko rekka pysähtyneen henkilöauton perään maantiellä vai tapahtuiko tämä liikennevaloissa kaupungissa.
        Näitä urbaanilegendoja on liikkeellä ja viljellään jatkuvasti ja oikeaa, asiallista tietoa niisä on aika niukalti, kun ei voida kertoa muka mitään. Ei näissä nimiä tarvitse juttuun laittaa, mutta faktoja kyllä.

        Jos tarkoitat kertomaani, niin en tietenkään voi kertoa yksityiskohtia perheen yksityisyyden suojaamiseksi.

        Kerron kuitenkin että peräänajo tapahtui talviaikaan kun perheen auto lähti jäisellä tiellä heittelehtimään ja kuski menetti auton hallinnan ja se törmäsi lopulta edellä ajavaan henkilöautoon.


      • ihmeellinen tarina
        Raikk.A kirjoitti:

        Jos tarkoitat kertomaani, niin en tietenkään voi kertoa yksityiskohtia perheen yksityisyyden suojaamiseksi.

        Kerron kuitenkin että peräänajo tapahtui talviaikaan kun perheen auto lähti jäisellä tiellä heittelehtimään ja kuski menetti auton hallinnan ja se törmäsi lopulta edellä ajavaan henkilöautoon.

        Onpa tapaus. Jos ei tarkemmin voi kertoa, niin koko juttu jää omaan arvoonsa. Tapauksessa on niin paljon erikoisuuksia, edellä AJAVA auto, jolloin molemmat liikkuivat samaan suuntaan. Jos keli oli olettettavan liukas, niin kitka/kautta voima ei ollut sama kuin kuivalla asvaltilla. Luulenpa ettei lapsen menehtymisessä ollut lainkaan kysymys turvasistuimesta tai sen suunnasta, vaan muut tekijä vaikuttivat menehtymiseen, jos juttu nyt sitten alkuunsakaan on siine suuntaan, mitä yllä on kirjoitettu.


      • Saara32
        Raikk.A kirjoitti:

        Suomessa on ollut nyrkkisääntönä että alle 3 vuotiasta EI KOSKAAN laiteta autoon istumaan kasvot menosuuntaan päin. Tästä voi hankkia tietoa mm. autoliitolta ja liikenneturvalaitokselta jos epäilee asiaa.

        Meidän tuttavien 2 vuotias lapsi oli tukevasti istuimessa mutta peräänajo joka perheelle sattui oli niin raju ettei tämä pienokainen selvinnyt kolarista. En voi kertoa yksityiskohtia, mutta jokainen varmaan tajuaa että pienessäkin vauhdissa ihmisen paino moninkertaistuu ja mitä voi käydäkään pienen lapsen päälle kun törmäys tapahtuu.... vaikeaa sanoa olisiko lapsi selvinnyt jos olisi ollut selkä menosuuntaan, mutta kaikki arviot ja vamman laatu osoittavat että olisi jäänyt henkiin.

        Raikk.A. Katso niitä törmäystestivideoita, jotta ymmärrät miksi ei suositella perinteistä 5-pistevöillä varustettua istuinta alle 4-vuotiaille. Kun lapsi on tiukasti vyötetty hartioistaan istuimeen, pelkkä pää lähtee törmäystilanteessa rajusti kaaressa eteenpäin. Siinä hennolle niskalle käy huonosti. Kiddyn tapaiset turvatyynyllä varustetut istuimet ovat asia erikseen, koska niissä törmäysvoima jakautuu koko rangan alueelle, eikä pelkkään niskaan. Pieni lapsi ei ole täysin turvassa niskavammoilta matkustaessaan selkä menosuuntaankaan. Kaikki riippuu törmäyssuunnasta, nopeuksista ja mihin törmätään.

        Valitettavasti pitkät lapset eivät mahdu olemaan selkämenosuuntaan asennettavissa istuimissa suositusikään asti. Turvaistuin ei ole turvallinen enää silloin, kun korvien yläreuna on istuimen yläreunan tasolla tai vöiden kiinnityskohta on lapaluiden alareunaa alempana!


    • sisäelin

      Kiddyssä ja muissa plkki-istuimissa tulee suuri voima sisäelimiin. Miettikääpä sitä, selviääköhän pieni lapsi vakavista sisäelinvammoista. Siinä kun tulee moneen elimeen vammoja....

      • vaatii perehtymistä

        Olet väärässä. Ei voi yleistää, että kaikissa palkki-istuimissa olisi suuri voima sisäimiin. Esim. Cybex Pallas istuimissa on etutyyny paljon korkeampi ja ottaa rasitukset vastaan rintakehän yläosasta alas saakka. Tämä on istuimien suunnittelussa otettu huomioon jo lähtökohtaisesti ja sisäelimiin kohdistuu merkittävästi vähemmän rasituksia kuin vaikkapa perinteisissä viisipistevöillä varustetuissa turvaistuimissa, joissa on todettu vöiden aiheuttavan sekä sisäelin sekä rintakehä- sekä ylävartalovammoja.

        Cybex etutyynyistuimissa ei tapahdu tämä nyt keskustelun ytimessa olevaa "linkkuveitsi-ilmiötä", josta nyt kirjoitellaan.

        Voi katsoa vaikka Cybex kotisivuilta videon missä tämä on näytetty.

        Tietenkään näiden kirjoittelijoiden tarkoitus ei olekaan jakaa oikeaa ja puolueetonta tietoa, vaan mustamaalata kaikkia kilpailevia merkkejä.


      • katinka_79

        mikä tämä linkkuveitsi ilmiö on?? kertokaa mullekin! ollaan kahden vaiheilla, ennestään jo esikoisella cybex mutta harkittiin seuraavalle jopa selkämenosuuntaan penkkiä kun turvapalkin turvallisuudesta on niin ristiriitaista tietoa. Löysin jo kiddyn luvut etutörmäyksessä ja se rauhoitti mieltä mutta miten cybexissä??? onko cybexin lukuja missään vai oisko samat? eli paine kaulaan 1 vuotiaalla?


    • asldfkasdkfölasd

      Linkkuveitsi-ilmiö tarkoittaa tilannetta, jossa lapsi taittuu alavartalon kohdalta kaksinkerroin kuten lantiovyössä. Täma SAATTAA jossain tilanteessa olla haitallista lapsen sisäelimille. Cybex istuimien etutyyny on huomattavasti korkeampi ja nojaa myös lapsen rintakehään, eikä pehmytkudoksiin. Se on myös syvyyssäädettävä, joten siinä ei tapahdu samanlaista linkkuveitsi-ilmiötä kuin Kiddyssä. Samoin korkeampi etutyyny pitää paremmin lapsen paikoillaan erilaisissa kolaritilanteissa. Rasitusluvut saattavat vaihdella törmäystilanteesta ja -suunnasta riippuen, joten ne eivät oikeastaan kerro maallikolle mitään, ellei ole paljon muutakin tietoa niiden soveltamiseksi. Joka tapauksessa n.s palkki-istuimessa on rasitus päälle ja niskalle on pienempi kuin viisi-pistevöillä kasvot menosuuntaan varustetuissa turvaistuimissa.

      Erilaisten istuintyyppien turvallisuudesta on erilaista "tietoa" riippuen sen antajan intresseistä. Selvää on kuitenkin, että suorassa nokkakolarissa on turvallisempaa istua selkä menosuuntaan, mutta sitten onkin monia muita turvallisuustekijöitä. joita pitäisi ottaa myös huomioon kuten sivutörmäyssuojat, istuimen kiinnitys autoon. sen sopivuus auton tiloihin ja rakenteisiin ja lapsen koko ym.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

      Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      38
      4659
    2. Jos me voitais puhua

      Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      20
      3195
    3. Jenna meni seksilakkoon

      "Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      272
      2376
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

      Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      53
      2247
    5. Mikä sinua ja

      kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      165
      2079
    6. Vain yksi elämä

      Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      89
      1670
    7. Vielä kerran.

      Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      360
      1661
    8. On ikävä sua

      Koko ajan
      Ikävä
      17
      1653
    9. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

      Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      113
      1642
    10. M nainen tiedätkö mitä

      Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      15
      1289
    Aihe