Hei!
Voiko epilepsia kohtaus tulla yöllä siten että herää unesta ja on huono-olo? Onko jollain yöllisiä kohtauksia?
Epilepsia kesken unen
31
16365
Vastaukset
- se
voi tulla nukkuessakin. Itse en niihin herännyt, mutta aamulla oli sellainen fiilis, että olis nähny painajaisia. Olo oli ahdistunut. Minulla oli poissaolokohtauksia -myös ne yölliset. Tiedän sen siitä, että mieheni heräsi ja näki ne. Hän heräsi, vaikka en äännellyt ollenkaan -vain vähän maiskuttelin. Tieto siitä, että hän herää toi jollakin tavalla turvallisemman olon illalla nukkumaan mennessä. Nyt olen ollut kohtaukseton kaks vuotta leikkauksen ansiosta. Lääkkeitä syön vielä, mutta ehkä vuoden kuluttua pääsis niistäki vähitellen eroon.
- yksi joukossa
Onko aloittajalla myös temporaaliepilepsia, kun leikattu? Kokemuksia jos voit siitä kertoa.
Ja minulla ainakin tieto, että lääkitys silti loppuelämän?
- Peeth.
Minulla ne useimmiten tuleekin yöllä, kun pää on täysin "rentona". En useinkaan herää niihin, mutta aamulla herätessä tiedän saaneeni kohtauksen. Olo on sen verran tokkurainen.
- minulla
tulee kohtauksia nimenomaan unen aikana. Viimeyönä en tiedä, että sainko oikeasti pahan kouristuskohtauksen, näin ainakin unta sellaisesta ja ihan kuin olisin oikeasti tajunnut kouristelevani..... Pieni haava näkyy sisäposkessa, mutta se on voinut tulla jostain muustakin :(((( Ihan kamalaa, lääkitykselläkin olen. Pelkään että tämä sairaus vaan pahenee kun se aikuisiällä vasta puhkesikin.
- aina tullut
kesken unen, viimeksi mä en kunnolla herännyt siihen, sitä ennen oon aina herännyt kouristelemaan...
- Rapu 1234
onkohan suo tutkittu tarkkaan,kun sulla on aikuisiällä tllut tuo epi.Toisinaan aikuisiällä saattaa kohtausten syynä olla aivokasvain.Ihan oikeesti.
- 393
Hei. Sain n.tunti sitten epin yksin kotona. Ei ole todettu epilepsiaa. Seon kauhea. Olen erittäin stressaantunut juuri nyt. Pohkeet on niin. Nyt nyt niin kipeä (krammppi. Tulee ensin esi-oire en ymmärrä omaa ajatustani ja sitten en pysty puhumaan. Ääntelen. Eihän sitä kerkeä soittamaan 112:aan. Pelkään kaheasti. N.8 v sitten oli kausi jolloin sain niitä vähän väliä. Ex-miesystäväni oli tukena (kuollut). Voisiko joku vastata jos tietää tästä. Pelottaa kauheasti. ?
- viima78
Minulla kohtaukset tulevat aina aamuyöstä / herätessä. Herään siihen kun kohtaus on loppunut mutta nukahdan hyvin pian uudelleen. Tiedän myös kun kohtaus alkaa (ennakkotunne)
- Tiuku14
Hei, millainen kohtauksesi on?
- Lellu80
kyllä voi...meidän pienellä pojalla on kohtauksia sekä yöllä että päivällä...
- epi-hki
tulee ainoastaan öisin eli nukkuessa.Joskus sen tavallaan tuntee että alkaa eli näkee painajaisia ja sellainen
hassu tuntemus.Vuoteen en ole saanut isoa kohtausta.Pieniä on ollut.Aamulla on heikko olo.Pää kipeä ja oksettava olo.Pahinta on se että joskus herää siihen ja sitten tulee hassu olo että taas tulee kohtaus ja taas kohtaus.Jos kysyn mieheltä että olenko saanut kohtauksen niin hän ei ole ainakaan herännyt siihen.Eli taitaa olla juuri sellainen ns "äänetön " kohtaus.Epilepsiaan olen sairastunut aikuisiällä. Ja tällä hetkellä on mulla tosi paska lääkäri.Eli hän ei usko että kärsin esim levottomista öistä eli näen hirveesti unia ja se ei ole mukavaa.Ja yleensäkkin on vaikea saada unta;(- No laittoi se mut kerran tälläiseen kahden yön uni-eeg eli piuhat päässä ja kamera katossa.Vastaus oli että yölä koko ajan aivosähköpurkausta ja myös torkkuessa.
onko kohtalotovereita? - nallemalle
epi-hki kirjoitti:
tulee ainoastaan öisin eli nukkuessa.Joskus sen tavallaan tuntee että alkaa eli näkee painajaisia ja sellainen
hassu tuntemus.Vuoteen en ole saanut isoa kohtausta.Pieniä on ollut.Aamulla on heikko olo.Pää kipeä ja oksettava olo.Pahinta on se että joskus herää siihen ja sitten tulee hassu olo että taas tulee kohtaus ja taas kohtaus.Jos kysyn mieheltä että olenko saanut kohtauksen niin hän ei ole ainakaan herännyt siihen.Eli taitaa olla juuri sellainen ns "äänetön " kohtaus.Epilepsiaan olen sairastunut aikuisiällä. Ja tällä hetkellä on mulla tosi paska lääkäri.Eli hän ei usko että kärsin esim levottomista öistä eli näen hirveesti unia ja se ei ole mukavaa.Ja yleensäkkin on vaikea saada unta;(- No laittoi se mut kerran tälläiseen kahden yön uni-eeg eli piuhat päässä ja kamera katossa.Vastaus oli että yölä koko ajan aivosähköpurkausta ja myös torkkuessa.
onko kohtalotovereita?Saan yöllisiä kohtauksia, olen saanut nuoresta asti. Kohtauksiin liittyy aina myös unen näkeminen
(usein painajainen)
Minua on aiemmin tutkittu ja nyt tutkittiin uudelleen. Nukuin ja olin eeg ssä muttei siinä ollut mitään poikkeavaa. Herään siihen että saan jonkunlaisen kouristus/täristyskohtauksen unen aikana. Herään kun se alkaa mutta en pysty liikkumaan enkä tekemään mitään.
Minulla välillä rankkojakin nuo kohtaukset kun lopulta herään voisin alkaa nukkumaan uudestaan saman tien, lihakset ovat letkuina ja olo tokkurainen ja on vielä monta päivää sen jälkeen. Pumpunkin päälle ne ottavat. Muutaman kerran on rakko pettänyt ja vuode ollut märkä.
Äänettömiä minunkin kohtaukseni ovat eikä niihin vieressä nukkuva herää. En putoa sängystä, olen vaan kuin "halvaantunut" siinä.
Epiä ei diagnostisoitu nyt ainakaan.
Silti itselle jäi hiukan epäileväinen olo, olenhan nuorena saanut poissaolokohtauksia, joita ei nyt vanhempana ole enää ollut. Sekä ihmetellyt mikä minua vaivaa ja miksei kohtauksilleni löydy mitään syytä. Kaikki kokeet ovat normaaleja.
Sain lääkityksen enkä tiedä vielä miten se vaikuttaa kun olen vasta aloittanut.
Minulla epäillään kohtausten alkavan psyykkisistä syistä. Ei minulla ole koskaan todettu mitään psyykkistä sairautta, paniikkihäiriöitä olen saanut. Nekin ovat olleet poissa jo useamman vuoden, en kärsi niistä enää.
Tiedän miten keljuja ja pelottavia kohtaukset voivat olla ja raskasta sairastaa jotain eikä tiedä mitä ? Eikä saa ehkä oikeaa lääkitystä tai apua. Niiden takia on vielä aika kuittina.
Uutta ei minulle ollut että epäiltiin psyykkeen puolen aiheuttavan näitä kohtauksia, epäilty aiemminkin.
Olisikin mielenkiintosita kuulla onko jollain samaa epäilty yöllisten kohtauksien aiheuttajaksi.
Ettei olekaan epilepsiaa vaan psyykkistä kouristelua.
Tuollaisen ainakin oon löytänyt kuin dissosiatiivinen, se on psyykken puolen aiheuttamaa kouristelua.
En tiedä mitä tarkoitit että yöllä on koko ajan aivosähköpurkausta, sitä minulta juuri ei löytynyt eikä viittaisi oikeaan epiin. Sulle ilmeisesti oikea epi sitten, epi-hki
En tiedä onko mun kokemuksistani mitään apua, kovasti voimia sulle sekä kohtalotovereiden löytymistä jonka kanssa voisi vaihtaa kokemuksia.
Jos et ole lääkäriisi tyytyväinen, oletko ajatellut vaihtaa toiselle tohtorille.
Luulisi että voisi sulle kirjoittaa jotain lääkettä levottomiin öihin että unielämäsi rauhoittuisi. - epi-hki
nallemalle kirjoitti:
Saan yöllisiä kohtauksia, olen saanut nuoresta asti. Kohtauksiin liittyy aina myös unen näkeminen
(usein painajainen)
Minua on aiemmin tutkittu ja nyt tutkittiin uudelleen. Nukuin ja olin eeg ssä muttei siinä ollut mitään poikkeavaa. Herään siihen että saan jonkunlaisen kouristus/täristyskohtauksen unen aikana. Herään kun se alkaa mutta en pysty liikkumaan enkä tekemään mitään.
Minulla välillä rankkojakin nuo kohtaukset kun lopulta herään voisin alkaa nukkumaan uudestaan saman tien, lihakset ovat letkuina ja olo tokkurainen ja on vielä monta päivää sen jälkeen. Pumpunkin päälle ne ottavat. Muutaman kerran on rakko pettänyt ja vuode ollut märkä.
Äänettömiä minunkin kohtaukseni ovat eikä niihin vieressä nukkuva herää. En putoa sängystä, olen vaan kuin "halvaantunut" siinä.
Silti itselle jäi hiukan epäileväinen olo, olenhan nuorena saanut poissaolokohtauksia, joita ei nyt vanhempana ole enää ollut. Sekä ihmetellyt mikä minua vaivaa ja miksei kohtauksilleni löydy mitään syytä. Kaikki kokeet ovat normaaleja.
Minulla epäillään kohtausten alkavan psyykkisistä syistä. Ei minulla ole koskaan todettu mitään psyykkistä sairautta, paniikkihäiriöitä olen saanut. Nekin ovat olleet poissa jo useamman vuoden, en kärsi niistä enää.
Tiedän miten keljuja ja pelottavia kohtaukset voivat olla ja raskasta sairastaa jotain eikä tiedä mitä ? Eikä saa ehkä oikeaa lääkitystä tai apua. Niiden takia on vielä aika kuittina.
Uutta ei minulle ollut että epäiltiin psyykkeen puolen aiheuttavan näitä kohtauksia, epäilty aiemminkin.
Olisikin mielenkiintosita kuulla onko jollain samaa epäilty yöllisten kohtauksien aiheuttajaksi.
Tuollaisen ainakin oon löytänyt kuin dissosiatiivinen, se on psyykken puolen aiheuttamaa kouristelua.
En tiedä mitä tarkoitit että yöllä on koko ajan aivosähköpurkausta, sitä minulta juuri ei löytynyt eikä viittaisi oikeaan epiin. Sulle ilmeisesti oikea epi sitten, epi-hki
En tiedä onko mun kokemuksistani mitään apua, kovasti voimia sulle sekä kohtalotovereiden löytymistä jonka kanssa voisi vaihtaa kokemuksia.
Jos et ole lääkäriisi tyytyväinen, oletko ajatellut vaihtaa toiselle tohtorille.
Luulisi että voisi sulle kirjoittaa jotain lääkettä levottomiin öihin että unielämäsi rauhoittuisi.Tosiaan sairastuin tuohon epilepsiaan -93 kun olin raskaana.Ja se vain tuli yks yö rajuna ja vauhdilla sairaalaan.Hmm -98 leikattiin.Ja tosiaan nuo yöt on kait jotain kohtauksen tapaisia mutta ei ne rajuja voi olla kun en "metelöi". Läääri on määränyt nukahtamis lääkettä jota tietenkin otetaan silloin täällöin.
Mitään psyykkistä ei ole.Tosiaan lääkäri ei ole mikään lämminhenkinen ihminen.Ja tässä sairaudessa pitäisi juuri olla.Ja esim niin pienikin asia kun menen hänen vastaanotolle ja mulla on mukana joskus 5v poikani niin hän vois vaikka tervehtiä häntä.Mutta hyvin kylmä lääkäri luonteeltaan.Tuolla unitutkimuksessa kun olin ja mainitsin hoitsuille hänestä.Niin he tiesivät kenestä puhuin ;) Naureskelivat niinpä sellainen hän on;) No tulipa sanottua ainakin lääkäristä mielipide! Vielä sulle nuo sun "kohtaukset"kuulostaa aika samanlaisilta kun minun! - nallemalle
epi-hki kirjoitti:
Tosiaan sairastuin tuohon epilepsiaan -93 kun olin raskaana.Ja se vain tuli yks yö rajuna ja vauhdilla sairaalaan.Hmm -98 leikattiin.Ja tosiaan nuo yöt on kait jotain kohtauksen tapaisia mutta ei ne rajuja voi olla kun en "metelöi". Läääri on määränyt nukahtamis lääkettä jota tietenkin otetaan silloin täällöin.
Mitään psyykkistä ei ole.Tosiaan lääkäri ei ole mikään lämminhenkinen ihminen.Ja tässä sairaudessa pitäisi juuri olla.Ja esim niin pienikin asia kun menen hänen vastaanotolle ja mulla on mukana joskus 5v poikani niin hän vois vaikka tervehtiä häntä.Mutta hyvin kylmä lääkäri luonteeltaan.Tuolla unitutkimuksessa kun olin ja mainitsin hoitsuille hänestä.Niin he tiesivät kenestä puhuin ;) Naureskelivat niinpä sellainen hän on;) No tulipa sanottua ainakin lääkäristä mielipide! Vielä sulle nuo sun "kohtaukset"kuulostaa aika samanlaisilta kun minun!Niinpä :( ... itsekin olen sitä mieltä ettei ihan psyykkisiä olisi mun kohtaukset mutta en voi lääkärin kanssa kinata.
On kyllä tosi harmi että lääkärisi on tuollainen ja siksi ehdotinkin olisko mahdollisuutta mennä jollekulle mulle... empaattisemmalle, kun se on niin tosi ettei lääkärin passaa kovin kylmäkiskoinen olla koska ollaan herkkien asioiden kanssa tekemisissä... siis ihmisten jotaka sairastavat ja hakevat apua - Anonyymi
nallemalle kirjoitti:
Saan yöllisiä kohtauksia, olen saanut nuoresta asti. Kohtauksiin liittyy aina myös unen näkeminen
(usein painajainen)
Luulisi että voisi sulle kirjoittaa jotain lääkettä levottomiin öihin että unielämäsi rauhoittuisi.Tässä voi olla kyse PENES, SHEFFIELD TEACHING HOSPITAL ON KIRJOITTANUT TÄSTÄ PALJON. PROF. MARCUS REUBER.
- wkeni
Mul on epilepsia ja kaikki kohtaukset on aina tullu yöllä
ekoina keroina kohtaukset oli vahvempia, tipuin sängystä, olin puol istuvassa asennossa lattialla, kouristelin ja vaahtos suu, silmät oli kääntyny ympäri
En oo kiihin heränny, mut kuulemma lievempien kohtausten , jos olis vaan pientä kouristelua, olin sen jälkeen nukahtanu kuorsaten ja akna jos mul on ollu kohtaus yöllä aamulla on ollu huono olo ja oon ollu kalpee - yksi joukossa
Voi tulla. Mulla vaikeahoitoinen temporaaliepilepsia ja siihen nimenomaan liittyi kauhukohtaukset (ennenkuin lääkkeet niihin auttoi). Pahimmat piikit onkin mulla yöllä, non-rem unen aikana oli seurannassa jatkuvasti.
Viimeisen lääkevaihdon jälkeen oli yhden viikon aikana niin, että yhtenä aamuna heräsin kaksi kuhmua päässä, kahtena aamuna pissat sängyssä.
Jo joku kysyi onko kunnolla tutkittu kun aikuisiällä alkanut. Mulla ainakin otettiin magneetti sekä keskussairaalassa että yliopistollisessa.Yöaikaan kohtaukset vaan tuppaavat tulla herkemmin, siitä syystä esim. otetaan uni-EEG tutkimukset. Muistan kun ennen epilepsia-kirurgiaa otettiin video-EEG tutkimus yötä päivää muutaman päivän ajan. Tarkoituksena oli saada kohtaus videolle ja siinä samassa EEG-nauha kohtauksesta. Kuvaa sitten näytettiin, kun siinä sängyllä kohtauksia tuli.
Oma asiansa on vielä, kun hoitajat havaitsevat, että kohtaus on päällä, silloin suoneen ruiskutettiin hiukan radioaktiivista ainetta. Kohtauksen aikana aine hakeutui aivoissa kohtaus-alueeseen. Radioaktiivinen aine saatiin sen jälkeen kuvannettua, jolloin tiedeettiin mistä kohtaus sai alkunsa. Minulla se alue oli ohimolohkossa.
En tiedä käytetäänkö kyseistä menetelmää yhä?- Kuolaepileptikko
arpiko kirjoitti:
Yöaikaan kohtaukset vaan tuppaavat tulla herkemmin, siitä syystä esim. otetaan uni-EEG tutkimukset. Muistan kun ennen epilepsia-kirurgiaa otettiin video-EEG tutkimus yötä päivää muutaman päivän ajan. Tarkoituksena oli saada kohtaus videolle ja siinä samassa EEG-nauha kohtauksesta. Kuvaa sitten näytettiin, kun siinä sängyllä kohtauksia tuli.
Oma asiansa on vielä, kun hoitajat havaitsevat, että kohtaus on päällä, silloin suoneen ruiskutettiin hiukan radioaktiivista ainetta. Kohtauksen aikana aine hakeutui aivoissa kohtaus-alueeseen. Radioaktiivinen aine saatiin sen jälkeen kuvannettua, jolloin tiedeettiin mistä kohtaus sai alkunsa. Minulla se alue oli ohimolohkossa.
En tiedä käytetäänkö kyseistä menetelmää yhä?Tämä ei kaikilla päde läheskään :) Minulla tuli yöllä, ne nimenomaan eivät näkyneet missään EEG-tutkimuksessa (monessa muodossa tehty minulle tuo).
Öiset kohtaukset huomasin herätessäni: olin kuolannut tyynylleni. Kuulemma maiskuttelin niin, että sai säikähtää, josko tukehdun. - Tarkkana
Kyllä kohtaukset näkyvät video eeg varmasti.
- Temporaali
Tarkkana kirjoitti:
Kyllä kohtaukset näkyvät video eeg varmasti.
Itellä näkyi veeg.ssä mutta sun "tieto" on väärä.
Eivät välttämättä näy ja seuraava vaihtoehto kallonsisäinen rekisteröinti. - Kuolaepileptikko
Temporaali kirjoitti:
Itellä näkyi veeg.ssä mutta sun "tieto" on väärä.
Eivät välttämättä näy ja seuraava vaihtoehto kallonsisäinen rekisteröinti.Eivät tosiaan välttämättä näy. Minullakaan ei öiset näkyneet, edes kallonsisäisessä. Loppuivat, kun sain kirurgiahoidon ja muutkin kohtaukset jäi pois.
- Leikattu98
Minulla on yli 10 vuotta leikkauksen jälkeen alkanut olemaan öisin auratuntemuksia. Aluksi vain 1-2 x vuodessa, viime aikoina enemmän. Neurologi oli sitä mieltä, ettei lääkitystä tarvitse nostaa koska niistä ei ole haittaa. Huolestuttaa kumminkin. Eikö epilepsia yleensä hoitamattomana pahene, ja siksi yritetä kohtaukset estää heti alkuunsa? Käski ottamaan uudestaan yhteyttä sitten jos pahenee.
Millainen lääkitys teillä on yöllisiin kohtauksiin? Otatteko iltaisin enemmän kuin aamulla? Epäilen Lamictalin aiheuttavan minulle nukahtamisvaikeuksia, siksi en haluaisi sitä lisää kun olen huono nukkuja muutenkin ja kohtaukset tulee juuri vaikeimman valvomisen yhteydessä. Neurologi olisi sitten vaihtamassa koko lääkitystä. Ei se päiväväsymyskään kivaa ole. Aikanaan käytössä ollut Tegretol väsytti aivan julmetusti, mutta vain illalla toisena lääkkeenä se voisi olla hyväkin.
Kaiken huipuksi tämä kumosi kaiken ettei ne ole kohtauksia koska kuvailin tuota auratuntemusta eri sanoin kuin ennen. Se nyt vaan on sellainen, ettei oikein voi sanoin ilmaista joten tuli erilainen selitys nyt. Minä kai sen sentään paremmin tiedän, onko samanlaisia kuin ennen, eikä se mitä epikriisiin on aikanaan sepustuksestani kirjoitettu. Luulisi, että leikkauksen jälkeen kohtaukset voi hyvinkin muuttua erilaisiksi. Kysymyksistään aavistelen, että tämä yritti määritellä minulla olevan uniapnea. - syväpäinen
Öiset kohtaukset tuttuja takavuosilta. Olen myös temporaaliepileptikko. Öisin heräsin, kun olin kuolannut tyynylleni. Ei saatu kohtauksia näkymäään veegissä, ei edes kallonsisäisessä noita öisiä. Leikkaus onnistui kuitenkin hoidoksi, nuokin jäivät pois.
- Sirpukka46
Minulla kohtaus tuli yöllä. Mieheni on sitä mieltä, että johtuu minun syömätavoistani (en illalla syönyt mitään). Piti minulle kamalan saarnan - tuli paha mieli. Neuvokaa.
- Kokemuksesta
Ei täysin syömättä illalla. Lääkkeiden oton yhteydessä syö illalla jotain.
- yöstressi
En huomannut mitään yhteyttä ilta-aterian ja kohtausten välillä aikanaan. Stressi käynnisti epilepsiakohtaukset yöllä. Lähes kaikki epilepsiakohtaukseni alkoivat aamuyöllä. Kiitos KYS:lle täydellisestä kirurgiasta!
- Anonyymi
Mulla on elämän aikana 2 kohtausta yöllä mutta nyt lääkitys auttaa harvoin enää tulee mutta ei voi koskaan olla varma minulla nykyään huono olo mutta ei tajuuttomuutta eikä kouristuksi lääkkeelläni ehkäistään kouristuksia!
- Anonyymi
Monet on kuollu yölliseen kohtaukseen; aamulla löydetty naama tyynyä vasten tukehtuneena. Kysykää lääkäreiltänne!
- Anonyymi
Kolme tajuttomuuskouristuskohtausta ollut unessa. Itsellä ei mitään tietoa niistä. Herätessä paikat kipeinä, sekava olo ja kerran purrut kielen. Apydania syönyt reilu 2 kk eikä sen aikana ole ollut mitään.
- Anonyymi
Mulla yks kohtaus, joka tuli unessa ja oli tosi paha. Välilevyt oli selässä niin kipeät että söin viikon sirdaludia ja panacodia, kieleen purin niin lujaa että turposi muodottomaksi ja reilun vuoden oli paha tuntohäiriö.
Trileptalia syön nyt 300+600mg, ei ongelmia aloittamisen jälkeen, kaikki päänsäryt yms hävisi
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1155965Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta324067- 823352
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182986Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2522054Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?882004- 1431795
Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui431787Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81696Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881569