papillon

kasjf

Hei!

Millaisia kokemuksia teillä on papillon rotuisista koirista? Olen ajattellut hankkia kyseistä rotua olevan koiran ja haluaisin tietää kuinka vaativaa turkin hoito on? Soveltuuko kerrostalo elämään mm. haukkumisherkkyyden suhteen? Onko helppo kouluttaa ja tärkeimpänä millainen koira on luonteeltaan? Ja minkä hintaisia papillon pennut ovat? Kertokaa kokemuksianne! :)

42

15051

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Koira<3

      Naapurillani oli papillon, joka eli 14-vuotiaaksi. Turkki on aika helppohoitoinen, harjausta tarvitaan pari kertaa viikossa, myös tassut pitää siistitä. Pese koira silloin, kun se on likainen.

      Tuo meidän naapurin yksilö oli kova ilmoittamaan vieraista haukummalla. Papillonit ovat helppoja kouluttaa, joskin hieman tempperamenttisia, ja omaa tahtoa riittää.

      Pientä seurakoiraa ei Suomesta nykypäivänä saa alle 1000 eurolla.

    • papifani

      Itselläni on papillon uros Osku. Osku on nyt reilun vuoden vanha. Turkki vaatii päivittäistä harjausta ja jos ei näyttelyissä käy niin pesu ainakin kaksi kertaa kuukaudessa. Soveltuu kerrostaloon hyvin, mutta vahtii ulko-ovea haukkumalla. Ainakin meillä myös kun joku kävelee ulkona. Koira on nopea oppimaan ja leikkisä ja lojaali luonteeltaan. Pennut ovat noin 1000e. Kaikintavoin upea koira.

      • papifani

        Moi! minulla on papillon uros. Aina kun se saa lenkillä haistella tyttö koiria niin siitä alkaa show. Se alkaa kotona nylkyttämään apina-leluansa. Sitä kästää n.kaksi päivää. Sitten se on taas ihan normaali. jos sitä käskee se lopettaamaan se kyllä lopettaa, mutta onko se ongelma? Jos tiedät voisitko vastata? xD


    • pepsi

      meille tuli kuusi vuotta sitten papillon poika ja silloin maksoi kahdeksan sataa, nykyään vaikea paperillisia koiria löytää alle tonnilla...
      mutta esim. tuo koulutus oli meillä tämän vanhimma on kanssa aika haastava on niin itsepäinen luonteeltaan..
      turkki tulee harjata päivittäin koska alkaa helposti rastoittua ja korviin tulee erityisesti pennuilla todella herkästi takkuja joita on sitten myöhemmin vaikea selvitellä.
      meillä on koirat pesty parin viikon välein ja aina tarvittaessa jos joku ukoista on päättänyt pyöriä vaikkapa nyt turve kasassa.
      tuo kerrostalo sopivuus on kiinni paljon koiran luonteesta, kaksi meidän koirista ei hauku ollenkaan vieraita tai muutakaan korkeintaan joskus leikkiessä, mutta loput neljä ovat joissain tilanteissa koviakin räksyttämään...
      yleisesti ottaen aivan ihana rotu, kun vain kouluttaa oikein ja muistaa pitää riittävästi seuraa koska on miellyttämis halua ja seurankipeyttä vaikka muille jakaa..

    • mandi03

      Papillonit on oikein mukavia,älykkäitä ja ystävällisiä koiria. Ostin huhtikuussa-09 papillon narttu pennun ja maksoin siitä 1200 euroa. turkinhoito jonkin verran vaativaa mutta kun on hyvät välineet vain niin helppoa on. kyllähän ne tahtoo vaan haukkua jonkin verran mutta kouluttamalla saa kuriin senkin. Itse jätin radion päälle hiljaselle kun olin poissa kotoa. Suosittelen lämpimästi papillonia.... sydän puhdasta kultaa!!!!!

    • Anselmiina&Osku

      Meillä papillon uros Osku, kohta 13 vuotias vanha herra. Olen kaikin puolin ollut tyytyväinen rotuun, helppo kouluttaa ja haukkumisen saa kyllä opettamalla pois. Turkki ollut aina helppo (tosin kastraation jälkeen muuttui aika radikaalisti,joutuu harjaamaan enemmän). Leikkisä ja sosiaalinen kaveri, tosin tempperamenttiakin löytyy!

      • papifani

        meilläkin on papillon uros osku. tosin se on 2vuotias ja sitä ei ole kastroitu. tosi leikikäs ja reipas.
        ja egoa kyllä löytyy. millain se sun osku muuttu kastraation jälkeen? leikkiikö se silti yhtä paljon?
        totteleeko se yhtä paljon vai enemmän? ajattelin ehkä sitte ku se on vanhempi niin kastroida sen.
        xD


      • -papifani-
        papifani kirjoitti:

        meilläkin on papillon uros osku. tosin se on 2vuotias ja sitä ei ole kastroitu. tosi leikikäs ja reipas.
        ja egoa kyllä löytyy. millain se sun osku muuttu kastraation jälkeen? leikkiikö se silti yhtä paljon?
        totteleeko se yhtä paljon vai enemmän? ajattelin ehkä sitte ku se on vanhempi niin kastroida sen.
        xD

        se xD tuli automaattisesti. älä välitä siitä.
        se tuli vahingossa. sori.


    • hauvarakas

      Moi!
      Olen ajatellut hankkia papillonin. Haluaisin kuitenkin tietää, kuinka paljon karvaa siitä lähtee?

      • Papu124

        Mun elämän ajan mun perheellä on ollut papillon ja karvaa lähtee vaikka muille jakaa


    • perhostelia

      Meillä asustelee 1,5 v papillon narttu. Hyvä luonteinen ja nopea oppimaan. Vieraita kohtaa joskus hieman arka (ei siis pelkopuria vaan lähinnä vain tarkkailee ensin kauempaa).
      Kerrostalossa kun asutaa täytyy haukkuminen kieltää kokonaan ja sitten metsässä yms. saapi vähän päästellä mölyjä mahasta.
      Turkin hoito on aika helppoa kerran viikossa harjaus kynsien leikkuu ja pesu tarvittaessa (ja vedetään furminatorilla irtokarvat pois). Nosmi paplari ei haise koiralle, no koskaan.
      Meillä maksoi 800€ koska koira oli värivirheellinen (normaali olisi ollut 1200€)
      Tarvitsee tosin liikuntaa ja aktivointia eikä ole mikään sohvakoira vaikka nukkuminenkin on ihan kivaa.

    • n

      Hei! minulla on 4,5v papillon uros ja virtaa riittää. Rakastaa juoksemista ja on ihan pallo hullu. Harrastusmahdollisuudet on mm. agility ja siinä on todella etevä ja nopea oppimaan. Yleisestikkin minusta perhoskoira helppo koulutettava.
      Karvahan siitä lähtee ja saa olla imuroimassa. lisäksi meillä myös kissa. :D
      Maksoin 350e aikuisesta.

      • Anonyymi

        Terveestä papillonista lähtee kyllä hyvin vähän karvoja. Todennäköisesti teiltä löytyvät karvat ovat siltä kissalta.


    • Äitykkä 6,5kk

      Moikka! Mulla itsellä on 5.v leikattu poika Aatu. Aatu on tosi helppo oppimaan uusia juttuja (edelleen), mutta tämä kaveri on kuitenkin oikea luupää omalla tavallaan... Päässyt joskus isännäksi taloon, ja tätä on nyt tosi vaikea saada pois. Eli temput ja muut jutut kyllä oppii noin vain, mutta tämä talon herruus on nyt haasteellisimmasta päästä! Murisee puolisolleni ja minulle kun komentaa jne... Ja kun yksin jää, se on varma että pissat on jossain, leikkauksella ei enää saatu tapamerkkailua pois :( (Aatu oli jo parivuotias kun leikattiin)

      Vanhemmillani on taas kaksi narttu papillonia. Nämä taas haluavat miellyttää ihmistä kaikella mahdollisella tavalla. Ja kyllä, täälläkin haukutaan kaikki ovesta tulevat, niin täällä kotona kuin vanhempienikin luona.

      Aatu on meillä ehkä parhaimillaan kun on toinen vanhempien koirista käymässä pitkällä kyläilyllä, käyttäytyy kuin unelma! Aatulla kun on ollut kaveri, Nette, joka kuoli viime vuonna elokuussa kymmenvuotiaana. Ehkäpä tässä jossain vaiheessa, kun isännyys on saatu ruotuun, otan Aatulle taas seuralaisen.

      • Anonyymi

        Näytä sille kuka on pomo. Flippaa se kyljelleen ja rapsuttele mahasta. Kun koira menee itse selälleen, se on alistunut. Laumaeläimenä koirilla pitää aina olla laumahierarkia, ja jonkun pitää olla se pomo. Koira ei ymmärrä tasa-arvosta yhtään mitään. Jos sen annetaan ymmärtää, että ihminen ei halua tai pysty ottamaan johtajuutta, se joutuu silloin ottamaan itse sen johtajuuden, ehkä vastentahtoisesti, jolloin se voi olla koiralle - varsinkin pienelle seurakoiralle kuten papi - erittäin stressaavaa. Siitä voi seurata kaikenlaista protesti- ja häiriökäyttäytymistä kuten juuri sisälle ulostamista.


    • Koiruus

      Meillä phalène (luppakorvaversio papillonista) yksivuotias. Erittäin herkkävaistoinen, älykäs, arka vieraita ihmisiä kohtaan, rakastaa vain omaa porukkaa kotona. Haukkuu kun ovi käy, ja kovaa! Helppo ollut kouluttaa perusasiat, oppii salaman nopsaan kaiken ja suorastaan imee tietoa ja uusia asioita. Virikkeet tärkeitä, lenkillä väsyy tunnin jälkeen emäntä, ei koira. Turkki meillä paksu (myös poikkeuksellisesti pohjavillaa on) ja vaatii kyllä harjaamista kolmekin kertaa viikossa, koska muutoin irtokarvaa on joka paikka täynnä. Koska on pieni 3.5kg, vatsa reagoi esim. vieraaseen ruokaan herkästi eli ripuloi. Mutta kun pysyy oikeassa annoskoossa ja samassa sapuskassa (meillä Royal canin) niin ei ole ongelmaa.

    • paplari-neiti

      Omistan leikatun paplari neidin.. virtaa riittää joka päivä, että leikki kaverin siitä kyllä saa. Eniten tykkää juosta ulkona vapaana ja rakastaa lunta, ei juuri palele talvellakaan kun meno on niin kova.
      Kerrostalossa viihtyy eikä hauku muulloin kun ovella on joku. Ulkona on menossa aina jokaisen koiran luo mitä näkee, eikä olekaan mikään tappelun haastaja vaikka välillä innostuu komentamaan muita.
      Turkkia hoidan itse ehkä vähemmän kun muut mitä olen kuullut, mutta on pysynyt ihan hyvässä kunnossa silti. En mielelläni pese jos ei ole tarvetta. Korvakarvojen kanssa täytyy olla varovainen ettei revi.

    • farfalle

      Papillon on aivan loistava rotu.

      Turkki hylkii likaa. Itselläni on 2 tyttöä. Toinen on 6 vuotias, kerran pesty ja toinen 1,5 vuotias eikä ole pesty kertaakaan. Turkkia kannattaa harjata pari kertaa ja pyllyyn jää joskus jarruraitoja, jotka on helppo suihkuttaa pois.

      Rotu on terve, leikkisä, oppivainen, älykäs, ihmisrakas ja jaksaa lenkkeillä jopa 15-20 km kerralla, kunhan lenkitetään säännöllisesti.

      Haukkuu vain vahtihaukkua, eli ei räksytä turhaan.

      Suosittelen lämpimästi.

      • Rikun kaveri

        Minulla on toukokuussa 16 vuotta täyttävä Papillon pappa. Sen turkkia on pesty tosi harvoin ja harjattukin noin kerran viikossa. Turkki on pysynyt hyvänä ja kiiltävänä, nyt tosin iän myötä hieman harventunut. Nuorempana haukkui ovikelloa ja puhelinta, ei esim. rappukäytävän kulkijoita eikä ulkona mitään.
        Toisille uroksille murahtelee vieläkin.

        Pappa on ollut tosi terve ja käy vieläkin 3-5 km lenkeillä, pääsee portaat kolmanteen kerrokseen.
        Leikkisä ja aivan ihana kaveri.


    • papilove

      Itselläni on kohta 1,5v papillon narttu koira.Todella kiltti, nopea oppimaan uusia asioita ja on kyllä niin halukas tekemään tuttavuutta kaikkien kanssa, vaikka aluksi saattaa vähä ujostella. Ei hauku turhia sisällä paitsi jos joku soittaa ovikelloa niin meidän neiti ilmottaa, että vieraita on tulossa :) Haukkuminen yleensäkin loppuu siihen kun pääsee haistelemaan vierasta.. Asun omakotitalossa, joten koira on ollut pennusta asti pihalla irti, eikä lähde tosiaan mihinkään vaeltamaan vaikka koirakavereita menisikin ohi. Rajat kun asettaa koiralle jo pentu iässä niin kaikki sujuu varmasti hyvin! Sen minkä nuorena oppii, sen vanhana taitaa, eikös se näin mene.. Minun ja koirani elämässä on aktiivisesti myös näyttelyissä käymistä ja menestystä tulee joka kerta! Jos joku miettii koiran viemistä näyttelyihin , kannattaa sen harjoittaminen aloittaa jo pentuna Match Show:ssa, "Mätsäreissä". Niistä saa niin paljon harjoitusta tulevia isompia näyttelyitä varten. Kannatan!
      Meidän neidille ei ole vieläkään kasvanut niin pitkäksi karva kuin yleensä näillä on. Eli vielä meidän turkinhoito on erittäin helppoa ja käsittelykin sujuu ongelmitta.
      Suosittelen todella paljon ja lämpimästi tätä rotua! Antaa paljon rakkautta ja iloa perheeseen, jos sinä vain annat hänelle! :)

      • Papsipa

        Sopisko papillon 13-v tytön koulutettavaksi? Meillä kun tytär haluaisi kokeilla itse kouluttaa :)


      • 13+1
        Papsipa kirjoitti:

        Sopisko papillon 13-v tytön koulutettavaksi? Meillä kun tytär haluaisi kokeilla itse kouluttaa :)

        Kyllä uskoisin sopivan,mutta koiran hoito ja ulkoilutus on oltava lopulta kuitenkin vanhempien vastuulla.Perhoskoirat ovat herkkiä,eli niitä ei saa kohdella mitenkään kovakouraisesti,ei saa kiusata eikä koskaan härnätä.Tulevat muuten agressiiviseksi,ja häiriintyneiksi.Koulutus olisi hyvä tehdä siis kehuilla ja herkuilla.Ja vaikka tyttö koiraa kouluttaisikin,on kaikkien perheen jäsenten toimittava määrätietoisesti,esim. herkkuja ei anneta pöydästä jos ei haluta ruinaavaa koiraa,niitä ei anna sitten omat eikä vieraatkaan.Ja koiralle sovitut säännöt pätevät koiran kotiin tulosta lähtien.
        Pentu kannattaa ottaa kunnolliselta kasvattajalta,rekisteröitynä.Ja tutkia voi suvun taustatietoja jalostustietokannasta etukäteen,kunhan ensin tietää vanhempien nimet.Toivotaan että se oikea löytyy :)


      • Papsipa
        13+1 kirjoitti:

        Kyllä uskoisin sopivan,mutta koiran hoito ja ulkoilutus on oltava lopulta kuitenkin vanhempien vastuulla.Perhoskoirat ovat herkkiä,eli niitä ei saa kohdella mitenkään kovakouraisesti,ei saa kiusata eikä koskaan härnätä.Tulevat muuten agressiiviseksi,ja häiriintyneiksi.Koulutus olisi hyvä tehdä siis kehuilla ja herkuilla.Ja vaikka tyttö koiraa kouluttaisikin,on kaikkien perheen jäsenten toimittava määrätietoisesti,esim. herkkuja ei anneta pöydästä jos ei haluta ruinaavaa koiraa,niitä ei anna sitten omat eikä vieraatkaan.Ja koiralle sovitut säännöt pätevät koiran kotiin tulosta lähtien.
        Pentu kannattaa ottaa kunnolliselta kasvattajalta,rekisteröitynä.Ja tutkia voi suvun taustatietoja jalostustietokannasta etukäteen,kunhan ensin tietää vanhempien nimet.Toivotaan että se oikea löytyy :)

        Juu, tietty kaikki siihen osallistuu :)


    • Miraaa

      Hei! Olen ajatellut hankkivani itselleni toiseksikoiraksi Papillonin :) Soveltuuko papillon lapsiperheeseen? Lapseni ovat jo kouluikäisiä. Aijempi koirani oli lapinkoira. Kävittekö te paplarin kanssa pentukurssia? Kävin itse lapinkoirani kanssa! Suosittelen! Pentukurssista on hyötyä vanhempanakin!

      • pikkunen7

        Perhoskoiran soveltuvuus lapsiperheeseen,riippuu niistä lapsista.Tiedän perheitä joissa lapset ymmärtävät miten koiran kanssa ollaan,ja pärjäävät pienenkin koiran kanssa hyvin.Joillekkin lapsille ei oikein pienet koirat sovi,mutta sekin johtuu enemmän niistä vanhemmista,että miten niitä lapsiaan ohjaavat.
        Tuskin tulee mitään ongelmia jos lapset ovat jo koiriin tottuneita,ja ymmärtävät että pientä koiraa on vähän enemmän varottava kuin suurempaa.
        Pentukurssit ovat hyviä,olen itsekkin käynyt.Saa kivasti vinkkejä koiran koulutukseen,ja koira saa tutustua muihin.


    • papillon10

      Moi olen 11.v tyttö ja asun kerrostalossa. Olen ajatellut hankkia papillonin, haluaisin kuitenkin tietää kuinka haukkuherkkä papillon on. Olen koulussa noin 6.tuntia matka. n.15. min. Pikkusisko pääseee kuitenkin aikaisemmin niin se vois käyttää lenkillä?? Kuinka paljon papillon maksaa?

    • haaveilijan nro1

      Olemme perheeni kanssa Ajattelin hankkiaa papillonin, mutta vanhempani ovat eronneet (asuvat kuitenkin aika lähellä toisiaan) joten mitenhän koira mahtaisi suhtautua siihen, että se joutuisi siirtymään talosta toiseen vähä väliä? Haluaisin kysyä papillonien hinnoista myös. Vastaatehan mahdollisimman pian.

      • Kiljuhanhi

        Eiköhän koira sopeudu. Koira menee sinne, minne omistajakin. Asia lienee ok, mikäli koirasta huolehditaan. Lenkkeilytetään, ruokitaan jne.

        Rekisteröidyt maksavat tonnin tai enemmän, rekisteröimättömiäkään harvoin saa alle 700 euron.


      • annu80
        Kiljuhanhi kirjoitti:

        Eiköhän koira sopeudu. Koira menee sinne, minne omistajakin. Asia lienee ok, mikäli koirasta huolehditaan. Lenkkeilytetään, ruokitaan jne.

        Rekisteröidyt maksavat tonnin tai enemmän, rekisteröimättömiäkään harvoin saa alle 700 euron.

        Minulla on kaksi perhosta (papillon ja phalene) 8 ja 9-vuotiaat. Tajuttoman haukkuherkkä ja kovaääninen, vaatii paljon huomiota ja sylissä pitämistä. Äkäinen muille koirille, voi olla myös kovaluontoinen. Turkki ON työläs. Toinen ei oppinut sisäsiistiksi ennen kuin kastroinnilla. En ehkä ensi valinta lapsiperheeseen tai ensikoiraksi. Huomioi että voi olla pitkäikäinen jos perhettä suunnittelet. Arkuutta ja pelkopuremista myös esiintynyt meillä. Toisaalta leimaantuu omistajaan herkästi, todella nokkela ja nopea oppinen (vaatii paljon viihdykettä), ikinä ei ole paikkoja minulla kyllä tuhonnut. Ikinä en mitään muuta rotua voisi kuvitella ja aivan ihania koiria, mutta näill' palstoilla maalaillaan liian ruusuisia kuvia ja suututtaa kun ihmiset luopuvat koiristaan, kun eivät tiedä mitä ko. rotu vaatii (paljon aikaa ja rakkautta).


    • 3xperhonen

      Meillä on 3 perhosta, 7, 5 ja 2 vuotiaita. Vanhimman neidin turkki on niin "pellavainen" että korva karvoja harjataan säännöllisesti. Muiden koirien turkit ovat silkkisempiä ja päivittäisiä eikä edes viikottaisia harjauksia tarvita. Turkit pestään vain tarvittaessa, noin 4 kertaa vuodessa. Olen huomannut ruokavalion vaikuttavan turkin laatuun. Kaikki ovat omanlaisia luonteeltaan, rauhallisesta tempperamenttiseen. Haukkuvat kun joku tulee kotiimme, ei muuten lainkaan. Meidän kaikkien perhosten murrosikä on ollut todella vaativaa aikaa. Mutta sinnikkyys ja johdonmukaisuus on ollu palkitsevaa, ovat aikuisina aivan mahtavia persoonia. Meillä ei ole arkuutta, perhonen on tosiaan luonteeltaan ja egoltaan isompi koira kuin onkaan...;) eikä puremista ole ollut, ei ihmisen eikä kotimme. Eläinlääkärillä on käyty vain rokotuksissa. Jokainen perhonen on ollut pitkän harkinnan takana sekä olen ollut erittäin tarkka miten kasvattaja on pentua pitänyt. Meillä on rekisteröityjä sekä rekkaamaton perhonen. Yhden kanssa harrastan Agilitya ja on mennyt todella hyvin. En suosittele ensimmäiseksi koiraksi jos ei ole mitään kokemusta koiran kasvattamisesta. Hyvin pidettynä perhosesta saa erittäin hyvän lemmikin.

    • piskinen

      aivan älyttömiä räksyttämään!!!

    • Santtu ja Minttu!

      Itselläni on 2 papillonia, uros ja narttu. Narttu on nimeltään Minttu ja se on kohta 7kk. Uros on nimeltään Santtu ja se on 1v 1kk. Minttu on selvästi villimpi ja tottelevaisempi kuin taas Santtu on niin sanottu sohvaperuna ja kova räksyttäjä. Santun kanssa ollaan käyty näyttelyissä pari kertaa ihan hyvällä menestyksellä. Santun kanssa harrastan myös flyballia. Mintun kanssa alan harrastamaan näyttelyitä ja agilityä. Tokoakin ois varmaan ihan kiva kokeilla kun tota miellyttämisen halua on sen verran. Mintun kanssa olen käynyt pentunäyttelyssä ok menestyksellä. Santtu rakastaa muita koiria, vaikka joskus yrittääkin kovasti komentaa. Minttu taas pelkää muita koiria ja on jopa joskus hyvin dominoiva niitä kohtaan. Santtua voi pitää vapaana, Minttua myös. Ei ne lähe minnekkään. Santtu ei tykkää uimisesta ja Minttu tykkää.

      Minä itse ainakin harjaan koirat n. 1 kerran viikossa, joskus useammin. Santun turkki vielä ainakin selvästi vaikea hoitoisempi kuin Mintun. Huuhtelen koirat n. kerran viikossa, mutta pesen ne n. 1 kerran kk.

      Meillä käydään ulkona vähintään kerran päivässä. Yleensä käymme aamulla n. 5-10min pyörä tai kävely lenkin. Päivällä joskus n. 20min-2h Kävely lenkin tai joskus myös pyörällä. Iltapäivällä n. 15min-1h kävely tai pyöräily lenkin. Ja illalla n. 10-15min pienen pissatuslenkin.

      Meillä on myös kolme muuta koiraa ja ne ovat ainoat koirat joiden kanssa Minttu tulee toimeen. Joskus syntyy pientä kinaa ja jopa tappelua. Ja se on aika vaarallista jos se alkaa meidän Husky pojan tai Aussi tytön kanssa tappelemaan. Tulee pahaa jälkeä. Lääkäriinkin on jouduttu jo 2 menemään. Meillä on myös Mintun, Santun, Huskyn ja Aussin lisäksi myös mopsi. Siinä on minun kokemukseni rodusta!

    • paplari1

      Papilloneita on eri turkinlaadulla. Harjaaminen kerran kuussa sopii useimmille mutta jotkut vaativat harjausta kerran viikossa. Paljon karvaa ei niin pienestä koirasta tipu.
      Rotu sopii kyllä ekaksi koiraksi, eikä minulla kokemusta räksyttämisestä.
      Jalat aika kapeat joten ei sovellu perheisiin missä pieniä vilkkaita lapsia muuten kyllä sopii lapsiperheeseen.

    • Heebe

      Osaako teistä joku sanoa, onko papillon miten allergisoiva?

    • 11177

      Ei pitäisi olla. Käy koetutustumassa paplarikennelissä, niin tiedät kroppasi reaktion.

    • TassuPartio

      Meillä on 11v ikäinen narttu. Osana laumaa ja kissaparvessa myös se on pysynyt solakkana 3,4 kg ja pirteänä. Valitettavasti monesti näkee liian lihaviksi turvotettuja papilloneja myöskin. Todellisuudessa se on lauman johtaja, vanhimpana narttuna ja hyvä niin, kun porukassa on isoja paimenkoiria myöskin. Ei mikään paha räksy, erittäin skarppi ja huomaa kaiken porukan ensimäisenä. Hyväkuntoinen myös, 15 kilsan lenkit menevät tuosta vain, vaikka umpihangessa.

      Älykäs koira, ymmärtää puhetta yllättävän paljon, kommunikoi älykkäästi. Esimerkiksi jos se haluaa yöllä ulos, ei mene ulko-ovelle raapimaan, vaan raapii makkarin oven pieltä vaikka ovi on auki. Kertakaikkiaan maino veitikka, vaikka ensin ajattelin että meille ei sylikoiria tarvita. Taidetaan tarvita sittenkin. Paras.

      • TassuPartio

        Itse kommentoiden: ei tarvitse harjailla kuin silloin tällöin, jos silloinkaan. Korvista joskus takkuja pois.


    • Miten_onnaa_paplarilta

      Ihan mielenkiinnosta kysyn, että miten urospapillonilta onnistuu tuo virtsaaminen? Koiran penishän on karvojen sisällä, joten valtaosa virtsasta jäänee sinne karvoihin ja päätyy sitten myöhemmin sohvaan! Sisareni perheellä on leikattu shelttinarttu, ja nyt haluaisivat papillonuroksen. Eivät olleet ajatelleet lainkaan tuota mielestäni päivänselvää asiaa. Itselläni on ollut vain lyhytkarvaisia koiria, mutta niilläkin on ollut joskus etujalat ihan kusessa, etenkin juoksuaikoina!

      • Kyselijä2017

        Hei osaako kukaan teistä sanoa onko papillonilla paljon mielenterveysongelmia tai muuta


      • päivänselvää

        Miten juoksut vaikuttaa uroksen etujalkoihin virtsaamiseen?
        Minusta siihen vaikuttaa vaan rakenne ;)


      • ihmisistenkeksintö
        Kyselijä2017 kirjoitti:

        Hei osaako kukaan teistä sanoa onko papillonilla paljon mielenterveysongelmia tai muuta

        No,en oo kyl ikinä kuullu,ja monia tiedän.

        Kissojen omistajissa on ainakin niitä,jotka luulee ainaki et kissalla on mielenterveysongelmia.Jos heil itelläkin on.Kissa yleensä on kuitenkin terve,tai sairastaa virtsatieongelmia.


    • Merja24

      Moi! Meillä on 3v tiibetinspanieihan ja olemme ajatelleet hankkia sille seuraa. Ensimmäisen kerran jonkun muun rodun kuin tippunut. Ajattelinkin että miten papillonit pärjäävät toisten rotujen kanssa ja laumassa? Mitä olen lukenut se olisi täydellinen minun tipsupojan kaveriksi. Kyse onkin onko kellään ollut tulisivat toimeen. Kannattaako edes yrittää?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1545
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1174
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1117
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1016
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      975
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      937
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      852
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      684
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      650
    Aihe