Miten määritellään "paljon ruokaa?"

--vieras

Epäilen, että minulla on BED. Olen 14-vuotias tyttö ja usein yksin kotona ollessa syön jonkin verran jotain makeaa. Syön esim. Jäätelötuutin ja kaksi pullaa. Onko tuossa niin paljon että se menee syömishäiriöksi asti? Muiden seurassa syön hieman järkevämmin. En osaa sanoa, että onko kyse vain normaalista makeanhimosta vai syömishäiriöstä. Painooni olen melko tyytyväinen. Makea vaan on niin hyvää. Tukiasema.net-sivulla oli joku bulimiakysely. Tein sen ja sain vastaukseksi että vastaukseni viittaavat vahvasti syömishäiriöön. Pelästyin todella tuota ja en ole varma että pitääkö tuota uskoa. Tämä on alkanut tämän vuoden aikana ja lihonut en ole. En oksenna syömääni ruokaa, mutta joskus saatan lähteä lenkille, vaikka en oikeastaan usko lihovani syömisestä.

11

1485

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pandalapsi

      - 6 _kokonaista_ pitaleipää (siis koko paketti), tämän kanssa ½ rasiaa margariinia
      - Muroja paketista ehkä 6 dl? (n. 3 annosta)
      - Hilloa ½ purkkia
      - ½ peltiä pannukakkua
      - "Vähän kaikkea" mitä käsiini saan, eikä siis oikeastaan vähän, esim lisää muroja, hedelmiä, suklaata, nameja, ihan mitä vaan... Myös voita purkista, näkkäreitä...

      Tuossa esimerkki, mitä voi mennä reilun tunnin sisällä. Tuossa on n. 4000 kcal, ja pahimmillaan voin vetää jopa lähes 6000, joten tuo ei ollut edes pahin mihin pystyn. Kaksi pullaa ja jätski on aivan normaalia. Itse olen vetänyt pullapitkon, jonka jälkeen vain jatkoin syömistä. Ole ihan rauhassa.

    • kuuleha

      toi on yhtä kaukana ahminnasta ku kiina amerikasta.

      • Omeletti

        Tosiaan, ei sinulla pitäisi olla hätää ainakaan vielä. Tunnen monia, jotka syövät samaan tyyliin, ja ovat aivan terveitä ja normaalipainoisia.
        Ahmimiskohtaukset ovat sitä, että tulee aivan hallitsematon ruoanhimo. Himo, joka ei sammu, himo joka ohjaa sinua. Sitä ei pysty yksinkertaisesti hallitsemaan, jolloin vetää usein juuri sen tolkuttoman määrän kaloreita yms. (Riippuen tietenkin sairastavan ihmisen koosta, BED:n vakavuudesta ja sen sellaisesta...)
        Älä siis huoli, etenkin nuorena makeaa tulee syödä vähän väliä! :)


      • liiannuori

        itse kärsin luultavasti epätyyppisestä syömishäiriöstä. minulla on anorektisempia jaksoja, jolloin päivän kalorimäärä on yleensä alle 500 kcal ja amimisjaksoja, jolloin syön koulusta tullessani tai illalla esim jäätelötuutin, 150 g suklaakeksipaketin, monta leipäpalaa, mysliä yms. ja tämä tuntuu jo ihan kauhealta, vaikkei se välttämättä jostain ahmimishäiriöisestä tuntuisi kovinkaan isolta määrältä...


    • !

      oon sua vuoden vanhempi, ja mulla on niin sama juttu ! Ehkä vähä pahempi, eksyin tänne ku söin 2 piirakkapalaa, puolikkaan jätskipaketin ja pari keksiä :( Täs vaihees oon jo alkanu huolestua, koska ton jälkeeni oisin voinu syyä vielä :/ Ja tiiän ettei oo paha verrattuna muitten ahmintamääriin mutten oo ikinä syöny noin paljon kerralla joten oon vähä paniikissa :D Parempi kiinnittää ahmimiseen huoniota jo nyt eikä sit ku se on liian myöhästä :O

      • Leipähullu

        Ahmimiskouhtauksen aikana et voi lopettaa vaikka tiedät ettet enää jaska syödä ja että nyt olet syönyt aivan liikaa. Sinä sait ilmeisesti omasta tahdostasi lopetettua? Jos sinulla olisi BED, olisit vetänyt lisää, ja paljon.
        Itselläni kattilallinen puuroa, perhepakkaus näkkileipää ja puoli pakettia margariinia, tai litroittain jogurttia ja paketti muroja ei ole poikkeus.
        Tuo ei ole BEDiä. Tuo ei ole mitään. Ole ihan rauhassa sinäkin


    • googlettttj

      ei sul mitään syömishäiriöö ole, don't worry! ihan normaalia makean syöntiä. jäätelötuutti ja kaks pullaa, so? jos sä vetäisit pari litraa jäätelöö, pullapussin ja vaikka kääretortun nii sit voisit miettii et onks se enää normaalii. Ei tos sun syömises oo mitään outoo, ainakaan mun mielestä.

    • Määääähhh

      Esimerkiksi normi-BEDiläisen päiväni voi sisältää:
      16kpl kaupan pakastepullaa (siis kaksi pussillista)
      Pakastepizza (ISO) 1-2kpl
      TuttiFrutti-karkkipussi 400g koko pussi
      Sipsipussi n.300g koko pussi
      Juustonaksuja niin paljon ku mennee, yleensä koko pussi
      Leipää voi mennä koko pussillinen
      Voita puolisen purkkia
      Päälle kasoittain roinaa

      Tässä vaiheessa tauko,jolloin oksettaa ja paha olo. Olon lieventyessä, noin tunnin päästä uusintakierros. Tuloksena sokerihumala, ahmin 1-2 tunnissa tuon määrän ja nukahdan. Herään sohvalta puolen yön aikoihin, kauhea morkkis päällä. Menen omaan sänkyyn ja aamula herään itseinhoon. Silti illalla töitten jälkeen sama kaava jatkuu.
      Painoa tuli puolessa vuodessa 13kg, tarkottaen päivittäistä 4000-10000 kalorin saantia. Nyt viimiset puoli vuotta menneet ihan ookoo, silloin tällöin repsahdan edelleen. Selkeästi kuitenkin pyrin näinä päivinä jotenkin kompensoimaan ahmimiseni, ettei vaan vaa'alla näy...

      • BED vm-75

        ei oksentele.
        Sinulleko on ihan virallisesti diagnosoitu psykiatrin toimesta BED? Outoa...


      • N
        BED vm-75 kirjoitti:

        ei oksentele.
        Sinulleko on ihan virallisesti diagnosoitu psykiatrin toimesta BED? Outoa...

        Juu, olkaa rauhassa vaan, pari pullaa ja jätski ei ole yhtään mitään. Ehkä nuo pienet "ahmimiset" johtuvat siitä, että ette syö joka päivä kunnolla vaan pidätte alle 500 kalorin päiviä...ne saattavat kostautua jossakin välissä - kannattaa kokeilla syödä normaalisti päivittäin.


      • aivanaivan
        N kirjoitti:

        Juu, olkaa rauhassa vaan, pari pullaa ja jätski ei ole yhtään mitään. Ehkä nuo pienet "ahmimiset" johtuvat siitä, että ette syö joka päivä kunnolla vaan pidätte alle 500 kalorin päiviä...ne saattavat kostautua jossakin välissä - kannattaa kokeilla syödä normaalisti päivittäin.

        aivan! muistan itekkin kun kituuttelin, kaloreista en niinkään tiedä, en vaan syöny juuri mitään. tottakai sitä tuli ylilyöntejä jotka tuntu vielä kauhealta sillä hetkellä, vaikka oikeesti ne ehkä oli päivän normaaliruuat jotka tuli vaan vedettyä hetkessä. eli päivän kaloreiks varmaan jäi sen max. 1200kcal...IIIKS!
        näinhän se on et kun ihminen on säästöliekillä niin kun antaa ruualle pikkurillin niin se voi viedä koko käden. se on meidän ihmisten selviytymiskeino kun elimistö luulee että nyt on ainut mahdollisuus saada ruokaa niin sitä pitää saada saada saada ja syödä, nauttia, ahmia, kun on niin nälkä ja ei tiedä koska seuraavan kerran sitä saa taas apetta.
        BEDiä taitaa olla sitten se että voi vaikka syödäkin normaalisti mutta ei vain enää tiedä mitä on kylläisyys, että tulee sen kaiken lisäksi PAHOJA ylilyöntejä. jotain tyhjiötä täytetään ylenpalttisella ahmimisella. ei tiedä että mitä on se olo, kun ihminen on kylläinen...ah, ruoka on ihanaa, herkut ovat ihania. ihan sama vaikka niitä syö syö ja syö. ei täyty mistään. ja on edes hetken hyvä olo: syödessä. kunnes tulee paha olo mutta jatkaa silti.
        2 pullaa ja jäätelö...kuuluu mun normaaliruokavalioon.
        12 pullaa ja kokonainen jäätelölitra...ei välttämättä kuulu. plus toki se, että olenhan niitäkin ennen syönyt jo vaikka mitä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      66
      1612
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      162
      1359
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1202
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      119
      1176
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      46
      1064
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      67
      828
    7. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      815
    8. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      90
      698
    9. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      184
      693
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      644
    Aihe