Fiat Uno Fire vm-89

Jakopään hihna

Mikä on yllä olevan Fiat Uno Firen jakopään hihnan vaihtoväli? Muistelen, että vaihtoväli olisi 60 000 km. Autollani on ajettu noin 193000 km, ja olen merkinnyt huoltokirjaan, että hihna pitäisi vaihtaa kun tulee 195 000 km täyteen. Mutta jos olen vähänkin hajullaan, niin tuolla kilometrimäärällä jakopään hihnalla pitäisi tulla 40 000 km täyteen.

Kun se sitten pitää vaihtaa, mitä muita osia siihen jakopäänhihnan vaihtoon kuuluu?

6

774

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kannata vaihtaa

      on sen verran iäkäs jo että aja niin kauan kun kestää ja sit jätät tienpskeen, auton arvo on vähemmän kun se hihna maksaa

      • idiootti....

        Hihna maksaa 8 euroo ja auton myyntihinta on kuitenkin muutamia satasia, käyttöarvosta puhumattakaan.

        Hajosiko kiinalaisesta skootterista variaattori vai mikä risoo????


    • tarkistaa

      Mulla on sellainen muistikuva, että vaihtoväli olisi 90 tkm. Pitää tarkista autodatasta. Kiristin kannattaa vaihtaa samalla, omaani juuri vaihdoin 86 tkm kohdalla ja kiristimen laakerissa oli jo pientä kulumisen aiheuttamaa vikaa.

      • edelleen

        se 60000 km. En löytänyt ohjekirjasta mistään kohtaa kilometrimäärää.

        Kun kävin tänään autotarvikeliikkeessä, siellä myös sanottiiin, että kiristin pitää vaihtaa samalla. Siellä niiden hinnat, sekä kiristimen ja hihnan oli 12€, eli 24€. Tuossa alla olevassa Motonetin varaosaluettelossa oli myös niiden hinnat, mutta kun en osaa oikein katsoa, kun on monia hihnoja ja kiristimiä.

        http://www.motonet.fi/web/guest/varaosat?partview=true

        Siinä on mm.

        FIAT UNO Jakohihn kirist Fiat Fire/Tipo
        45-Fire/1,0 85->93 KIRISTIN [1985->1993] Hinta 11,40€.

        FIAT UNO Jakohihna FiatFire/Opel-1,3OHC
        45-Fire/1,0 85->93 [1985->1993] Hinta 6,40€.

        Onkohan nuo juuri autooni sopivat osat?


      • nuo
        edelleen kirjoitti:

        se 60000 km. En löytänyt ohjekirjasta mistään kohtaa kilometrimäärää.

        Kun kävin tänään autotarvikeliikkeessä, siellä myös sanottiiin, että kiristin pitää vaihtaa samalla. Siellä niiden hinnat, sekä kiristimen ja hihnan oli 12€, eli 24€. Tuossa alla olevassa Motonetin varaosaluettelossa oli myös niiden hinnat, mutta kun en osaa oikein katsoa, kun on monia hihnoja ja kiristimiä.

        http://www.motonet.fi/web/guest/varaosat?partview=true

        Siinä on mm.

        FIAT UNO Jakohihn kirist Fiat Fire/Tipo
        45-Fire/1,0 85->93 KIRISTIN [1985->1993] Hinta 11,40€.

        FIAT UNO Jakohihna FiatFire/Opel-1,3OHC
        45-Fire/1,0 85->93 [1985->1993] Hinta 6,40€.

        Onkohan nuo juuri autooni sopivat osat?

        olla oikeat osat. Mutta mistä ihmeestä saisi tuon kilometrimäärän ongittua esiin, jolloin jakohihna pitäisi vaihtaa?

        Miksi kysyin varmistusta noista osista, johtuu siitä kun en ole automies siinä mielessä, että tuntisin osat varmanpäälle. Mutta jos noita osia alkaisi tilaamaan, tulee ne kalliimmisksi kuin täältä, kun siihen tulee toimituskuluja 11,90€.


      • kaikki on jo varattu
        nuo kirjoitti:

        olla oikeat osat. Mutta mistä ihmeestä saisi tuon kilometrimäärän ongittua esiin, jolloin jakohihna pitäisi vaihtaa?

        Miksi kysyin varmistusta noista osista, johtuu siitä kun en ole automies siinä mielessä, että tuntisin osat varmanpäälle. Mutta jos noita osia alkaisi tilaamaan, tulee ne kalliimmisksi kuin täältä, kun siihen tulee toimituskuluja 11,90€.

        FIRE-koneella ei tule mitään vahinkoa, vaikka hihna katkeisikin, meno vain loppuu. Vaihda samalla kerralla hihna ja kiristinlaakeri, kun ovat kuitenkin aika edullisia. Ja osta orginaalit osat. Delta-autosta molemmat 49€.
        Hihna on helppo tarkistaa avaamalla kaksi ylintä kopan kiinnityspulttia (10mm kanta) ja raottamalla kantta. jos näkyy murtumia hampaissa, kannattaa vaihtaa pian.
        Vaihtokaan ei ole hankala. Löysää laturin nivelpultti ja alempi säätöpultti ja löysää ja irroita laturin hihna sekä kampiakselin pään hihnapyörä (kolme kpl muistaakseni 13mm kanta) Hammashihnan suoja on kiinni kolmella 10mm kannalla olevalla pultilla, kaksi ylhäällä ja yksi alhaalla sivulla.
        Kopan poiston jälkeen tulee kone pyörittää niin, että hihnan merkit ovat kohdallaan, ylempi merkki kannessa olevassa merkissä ja alempi merkki lohkossa olevassa merkissä. merkit ovat myös ylä ja alahihnapyörissä osoittaen taaksepäin. Eli molemmissa kaikki kolme merkkiä tulee olla kohdakkain eikä se onnistu kuin hihnan ollessa oikein päin. Jos eivät ole, laitat ne merkit ensin alapyörälle ja sen jälkeen yläpyörälle hyppäyttämällä pyörää hampaissa. Huomaa hihnan merkkien ero, toinen on hampaan kohdalla ja toinen on kolon kohdalla hampaiden välissä. (muistaakseni ylämerkki hihnan hampaan kohdalla)

        Aika yleistä näyttää olevan virhe, että hihna laitetaan merkeistä välittämättä, miten sattuu ja menee hampaan, kaksi pieleen: kone tuntuu toimivan oikein, mutta ei silti vedä kunnolla, ainakaan yli sadan vauhdissa.

        Kun merkit kohdallaan, löysää kiristin rulla (13mm), vaihda hihna, varo pyörittämästä kumpaakaan hihnapyörää. Kiristä hihna uudella kiristin pyörällä niin, että pitkältä sivulta voi hihnaa kiertää pituus suuntaan 90 astetta, ja kiristä kiristinpyörän pultti. Kasaa osat päinvastaisessa järjestyksessä. (vaihda samalla laturin hihna jos ei ole ihan uusi, saat siitä vielä varahihnan (ei tosin haittaa vaikka katkeaa, kunhan akussa riittää virtaa, ajaa autolla ilmankin)

        Vesipumppu kannattaisi vaihtaa samalla, kun se saa voimansa samasta hammashihnasta. (tämä jos autolla ajettu päälle 150tkm samalla pumpulla)

        http://fiatforum.ath.cx/viewtopic.php?t=19939&highlight=hammashihna vaihtov%E4li


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Persujen mukaan rasismi on huumoria

      Vaan kun koomikko kutsui Halla-ahoa fasistiksi, niin piti haastaa oikeuteen. Mihin se huumorinitaju yhtäkkiä hävisi? ⠀
      Maailman menoa
      137
      4654
    2. BOIKOTOIN - Ei mitään Suomi.fi postilaatikoita käyttöön

      Ainakaan minulle! Vai että pitäisi alkaa siellä käyädä katselemassa tammikuusta 2026 siis periaatteessa päivittäin että
      Maailman menoa
      204
      3900
    3. 210
      3132
    4. Lasse Lehtonen vaatii persuja pyytämään anteeksi aasialaisilta

      Persut ova romahduttaneet Suomen maakuvan parissa päivässä negatiiviseksi rasismillaan ja se alkaa vaikuttamaan jo Suome
      Maailman menoa
      109
      2999
    5. Hallitus on kaadettava ja Orpon on erottava

      Mikään muu hallitus ei ole oman elämäni aikana tuhonnut näin paljon tämän maan taloutta ja työllisyyttä sekä suomen main
      Maailman menoa
      71
      2813
    6. Lasse Lehtonen palasi ambulanssilennolla Suomeen

      Nyt on syytä lopettaa irvailu.
      Maailman menoa
      119
      1626
    7. HS 12/25 kysely: persut romahti, demarit raketoi

      Kyyti on kylmää persuleirissä, saattaa vetää siellä silmätkin viirulleen. Sen sijaan SDP:n puoluetoimistolla voidaan pok
      Maailman menoa
      7
      1579
    8. 60
      1306
    9. Aitolehti Capital

      HehkuB on myynnissä, kovalla työllä saavutettu unelma joka sekin lässähti kuten kaikki mihin ryhtyy! Nyt Sewen asialle
      Kotimaiset julkkisjuorut
      246
      1143
    10. MOT: Työmarkkinatori on olemattomien työpaikkojen hakupaikka

      Työpaikkojen tietoja ei tarkisteta, ja ainakin noin noin 10% on olemattomia työpaikkoja ja sen lisäksi eri rekryfirmat t
      Maailman menoa
      139
      1087
    Aihe