Kissa-allergiaa

Giagi

Mulla on kissa-allergia, ollut lapsesta asti. Muutin pari vuotta sit poikaystävän kanssa yhteen, jolla on 2 kissaa. Aluksi oli hirveä nuha monta viikkoa ja kuumetta, vähitellen helpotti hieman mutta tilalle tuli hengenahdistus ja astma. Nykyään tuntuu että taas menee pahemmaksi allergia, olen aivastellut joka päivä kun olen kissojen kanssa tekemisissä ja MIKÄÄN lääke ei ole auttanut. Olen syönyt antihistamiineja useita eri merkkejä, eivät tehoa. Olen käyttänyt varmaan viittä eri nenäsuihketta, ei auta. Olen käyttänyt astmapiippua, ja avaavaa, ei auta. Olen myöskin ostanut kalliin suolapiipun, joka ei sekään auttanut oireisiin. Meillä on myös ilmanpuhdistimia ollut 2, ei ole tehonnut kumpikaan.
Höyryhengitys ei auta, siivoaminen päivittäin ei auta... Tuntuu et kaikkea oon jo kokeillu eikä mikään auta, ja mieheni ei missään nimessä halua luopua kissoista. Olen epätoivoinen!!
Onko vielä jotain mitä voin kokeilla vai onko meidän erottava kissojen vuoksi, kun näköjään kissat ovat miehelleni tärkeämpiä kuin minun terveys!

7

4940

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Giagi

      olen käyttänyt myös nenänhuuhtelukannua eli sarvikuonoa, eikä sekään auta, ei mene edes suolavesi nenästä useinkaan läpi, kun on niin tukossa koko nenä.

      • muuttakaa kämppään

        jonne voitte tehdä kissa- osasto erikseen, esim taloon jossa viimeistelemätön ullakkokerros. Ja sitten ovi rappuun. siellä sinä sitten pysyt visusti vain alakerrassa ja miehesi hoitaa kissat. Älä missään nimessä rupea siivoamaan hiekkalaatikoita, kissa allergia voi olla hiekka allergia. Tämä taloehdotus voi titty olla utopistinen jos asuu kalliilla alueella. parempi vielä on pihamökki kissoille esim vanha ulkosauna.


    • lilimko

      Kuulostaa kyllä aika pahalle tuo allergia:/ Minulla myös paha kissa-allergia (ja astma) todettu lapsena, mutta niinhän siinä sitten kävi että vihdoin teininä piti se kauan kaivattu kissa saada. Pari ensimmäistä kuukautta oli täyttä helvettiä. Hengitystiet aivan tukossa ja silmät jatkuvasti turvoksissa. Siitä se lähti kuitenkin sitten paremmaksi. Nykyään vanhemmilla on kaksi kissaa ja mulla vielä yksi kisu omassa kämpässä ja vaikka parhaimmillaan joutuu asumaan porukoitten luona käydessä kolmen karvakasan kanssa niin oireita ei tule juuri ollenkaan.

      Mutta asiaan. Suosittelisin sinulle että eristät makuuhuoneen kissoilta kokonaan. Jos kissat nukkuvat sängyssä tai mylläävät petivehkeissä, jää hilsettä aika helppoon täkkeihin eikä se varmasti auta sua hengittämisessä yhtään:( Yks juttu kanssa mikä mulla tehosi oli ahkera siivoaminen. Nykyäänkin imuroin vähintään neljä kertaa viikossa, vaikka allergiaoireita ei enää tule kuin todella harvakseltaan. Ja imuroinnin lisäksi pölyjen pyyhkiminen, mattojen tamppaaminen ja kämpän tuulettaminen saattavat auttaa.

      Ja kannattaa ehdottomasti pestä kädet heti kun olet kissojen kanssa leikkinyt tai silitellyt. Mulla turpoaa silmät vieläkin jos erehdyn kissakäsineni naamaa koskettamaan ja saattaa tulla pientä ihottumaakin käsiin.

      Ymmärrän kyllä miestäsi ettei halua luopua lemmikeistä. Hänelle ne ovat selvästi tärkeitä perheenjäseniä ja toivottavasti teillä menee tilanne paremmaksi. On kauhean kurjaa jos yksi asukas joutuu elämään jatkuvasti allergian kanssa:(

      • Giagi

        Makuuhuone on eristetty kissoilta, ovi kiinni aina. Pidän myös keittiön oven kiinni aina öisin, ettei kissat pääse pöydille hyppimään. Käsiä pesen aina tosi usein, ja yritän imuroida aika usein, mutta toisaalta imurointi nostattaa pölyä ilmaan niin silloin vasta huono olo tuleekin! Mulla on nimittäin myös pölyallergiaa ja siitepölyallergiaa... Mut ei niistä tule lähellekään yhtä paha olo kuin kissa-allergiasta. Tuntuu ettei saa kunnolla hengitettyä ja 2 vuoden ajan olen aivastellut n. päivittäin kymmeniä kertoja päivän aikaan... :( Jatkuvasti "nuha".

        Asutaan kerrostaloasunnossa ja kissat siis sisäkissoja, paitsi valjaissa joskus viedään ulos. Ei ole varaa ostaa omakotitaloa. Enkä tiedä onko kissoillekaan hyvä jos ne eristetään johonkin "leikkimökkiin" asumaan, kissatkin tarvii seuraa ja elämää ympärilleen.

        On vaan yhtä tuskaa tämä, en tiedä onko meidän kissoilla sit joku karvanlähtöongelma ku tuntuu et karvaakin lähtee tosi paljon aina. Ollaan myös pesty kissojamme silloin tällöin, mut eiväthän ne siitä pidä ja ei se edes auta kuin päiväksi-pariksi ja sitten alkaa taas karvaa ja hilsettä irtoomaan.


      • wwwwwwwwwwwww
        Giagi kirjoitti:

        Makuuhuone on eristetty kissoilta, ovi kiinni aina. Pidän myös keittiön oven kiinni aina öisin, ettei kissat pääse pöydille hyppimään. Käsiä pesen aina tosi usein, ja yritän imuroida aika usein, mutta toisaalta imurointi nostattaa pölyä ilmaan niin silloin vasta huono olo tuleekin! Mulla on nimittäin myös pölyallergiaa ja siitepölyallergiaa... Mut ei niistä tule lähellekään yhtä paha olo kuin kissa-allergiasta. Tuntuu ettei saa kunnolla hengitettyä ja 2 vuoden ajan olen aivastellut n. päivittäin kymmeniä kertoja päivän aikaan... :( Jatkuvasti "nuha".

        Asutaan kerrostaloasunnossa ja kissat siis sisäkissoja, paitsi valjaissa joskus viedään ulos. Ei ole varaa ostaa omakotitaloa. Enkä tiedä onko kissoillekaan hyvä jos ne eristetään johonkin "leikkimökkiin" asumaan, kissatkin tarvii seuraa ja elämää ympärilleen.

        On vaan yhtä tuskaa tämä, en tiedä onko meidän kissoilla sit joku karvanlähtöongelma ku tuntuu et karvaakin lähtee tosi paljon aina. Ollaan myös pesty kissojamme silloin tällöin, mut eiväthän ne siitä pidä ja ei se edes auta kuin päiväksi-pariksi ja sitten alkaa taas karvaa ja hilsettä irtoomaan.

        Minulla on astma ja paha kissa-allergia, ja siihe ei auta se että kissa on eri huoneessa. Kyläillessämme kissaperhessä saan voimakkaat oireet vaikka kissa ei sillä hetkellä ole sisällä, ja jos minulle tulee kylään kissan omistaja, saan hänen vaatteistaan irtoilevasta hilseestä myös voimakkaat oireet. Kissan hilse on niin hienojakoista että se kulkeutuu ilmavirran mukana asunnon kaikkiin huoneisiin ja listojen rakoihin yms. Kestää n. vuoden ajan että kaikki kissan hilse on siivottu talosta pois. ONpa kyllä itsekäs mies jos ei kumppanin allergiaa voi ottaa huomioon ja hävittää kissoja. Niille varmasti löytyisi hyvä koti, esim. tuttavan luota missä voisi käydä hoitamassa. Se allergia tuskin häviää koskaan kun on noin paha. Älä leiki hengelläsi, minä olen yhden kerran joutunut sokkitilassa sairaalaan happiarvot 30:ssä kun ne pitäsi olla lähellä 100.


      • klobbb
        wwwwwwwwwwwww kirjoitti:

        Minulla on astma ja paha kissa-allergia, ja siihe ei auta se että kissa on eri huoneessa. Kyläillessämme kissaperhessä saan voimakkaat oireet vaikka kissa ei sillä hetkellä ole sisällä, ja jos minulle tulee kylään kissan omistaja, saan hänen vaatteistaan irtoilevasta hilseestä myös voimakkaat oireet. Kissan hilse on niin hienojakoista että se kulkeutuu ilmavirran mukana asunnon kaikkiin huoneisiin ja listojen rakoihin yms. Kestää n. vuoden ajan että kaikki kissan hilse on siivottu talosta pois. ONpa kyllä itsekäs mies jos ei kumppanin allergiaa voi ottaa huomioon ja hävittää kissoja. Niille varmasti löytyisi hyvä koti, esim. tuttavan luota missä voisi käydä hoitamassa. Se allergia tuskin häviää koskaan kun on noin paha. Älä leiki hengelläsi, minä olen yhden kerran joutunut sokkitilassa sairaalaan happiarvot 30:ssä kun ne pitäsi olla lähellä 100.

        allerginen kissoille. Niit on nyt tossa jaloissa kaks ja olen 30v. Allergia todettiin kun olin noin 13v ja kotona oli siltikin kaikkiaan 4 misua ja ei luovuttu, vaikka niin ehdotettiinkin. Onneksi asuttiin omakotitalossa ja mulla oli koko vintti ja sinne en kissojen antanut tulla.

        Vaikka tiesin, et allergia vaivaa, otin kaksi kissaa. (Taustatarina on aikamoinen stoori noilla misuilla) Kuitenkin, ekat 1-2kk olin ilman oireita ja olinkin aika varma, et jee jee, nyt on allergiasta "toivuttu" tai sitten en vain oireillut heti ensin. Mut sitten alkoi se nuha!! aivastelu. Siihen tuli otettua tabuja ja sumutteitakin olen kokeillut. Jonkin verran ovat auttaaneet, mutta ei paljoa. Oli hengenahdistusta noin pari viikkoa, mutta se sitten katosi, mut tietysti pelko, et milloin tulee takaisin.

        Olin jatkuvasti tukossakin yhes vaihees, mut nyt on helpottanut, vaikka joutuu niisteleen joka pv.


      • Kissa-allergia
        Giagi kirjoitti:

        Makuuhuone on eristetty kissoilta, ovi kiinni aina. Pidän myös keittiön oven kiinni aina öisin, ettei kissat pääse pöydille hyppimään. Käsiä pesen aina tosi usein, ja yritän imuroida aika usein, mutta toisaalta imurointi nostattaa pölyä ilmaan niin silloin vasta huono olo tuleekin! Mulla on nimittäin myös pölyallergiaa ja siitepölyallergiaa... Mut ei niistä tule lähellekään yhtä paha olo kuin kissa-allergiasta. Tuntuu ettei saa kunnolla hengitettyä ja 2 vuoden ajan olen aivastellut n. päivittäin kymmeniä kertoja päivän aikaan... :( Jatkuvasti "nuha".

        Asutaan kerrostaloasunnossa ja kissat siis sisäkissoja, paitsi valjaissa joskus viedään ulos. Ei ole varaa ostaa omakotitaloa. Enkä tiedä onko kissoillekaan hyvä jos ne eristetään johonkin "leikkimökkiin" asumaan, kissatkin tarvii seuraa ja elämää ympärilleen.

        On vaan yhtä tuskaa tämä, en tiedä onko meidän kissoilla sit joku karvanlähtöongelma ku tuntuu et karvaakin lähtee tosi paljon aina. Ollaan myös pesty kissojamme silloin tällöin, mut eiväthän ne siitä pidä ja ei se edes auta kuin päiväksi-pariksi ja sitten alkaa taas karvaa ja hilsettä irtoomaan.

        Hei!
        Meillä oli ehtinyt olla kaksi kissaa vuoden ajan, kun miehelläni tuli ensimmäiset allergiaoireet: nenä vuoti jatkuvasti, aivastutti ja kurkusta nousi kirkasta limaa. Allergiatesteissä varmistui, että kissa-allergiasta oli kysymys.

        Soitin silloin hädissäni Allergialiiton neuvontapuhelimeen, josta antoivat paljon hyviä neuvoja, mitä tehdä ilman, että joudumme antamaan kissat pois. Olemme ohjeita noudattaneet ja nyt on kulunut reilut kaksi vuotta allergian puhkeamisesta, kissat ovat edelleen meillä ja miehellä vain satunnaisesti allergiaoireita, lähinnä siitepölykaudella, koska hänellä on myös koivuallergia.

        Allergiasi tosin kuulostaa pahalta, jos mitkään lääkkeet eivät oloa helpota. Toki voithan kokeilla tiettyjä asioita, jos niistä olisi apua. Esim. kaikki kodin tekstiilit on syytä käydä läpi ja miettiä, ovatko matot, verhot, sohva jne. sellaista materiaalia,joka kerää pölyä ja karvaa paljon. Paras olisi, jos kaikki olisi pestävää ja samalla mahdollisimman vähän pölyä keräävää. Allergiaoireiden jälkeen olemme vaihtaneet esim. villamatot paperinarumattoihin, pesseet verhot useammin ja muuttaneet sisustusta siten, ettei kasveja ja turhaa tavaraa (paperia, vilttejä jne.) ole esillä pölyä keräämässä. Lisäksi siivoamme asuntoa usein, mikä tarkoittaa, että lattiat sekä imuroidaan että pyyhitään märällä rätillä muutaman kerran viikossa, samoin sohva imuroidaan ja pölyt pyyhitään kirjahyllystä jne. Imurissa tulisi olla Hepa-suodatin, joka suodattaa eläinpölyn. Kumppanin allergia tarkoittaa kyllä käytännössä sitä, että sen pölisevämmän osuuden siivouksesta, kissojen harjaamisen ja hiekkalaatikon putsaamisen tekee se osapuoli, jolla kissa-allergiaa ei ole. Sänkyvaatteitakaan ei tietenkään pidä kuivattaa missään, mihin kissat pääsevät, koska eläinpöly tosiaan tarrautuu ja kulkeutuu niin helposti.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      115
      9214
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      41
      2709
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      152
      2493
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2019
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1766
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1560
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1527
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1464
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      7
      1330
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1326
    Aihe