Tietääkö kukaan / onko kellään kokemuksia seuraavasta asiasta.
Olen jo monen vuoden ajan joutunut pitämään kurkkupastilliaskia yöpöydällä, koska herään usein heti nukahdettuani tukehduttavaan yskään. Pastillin pitäminen suussa estää yskän. Yskä tuntuu siltä kuin kurkku "leikkaisi kiinni" (vrt. moottorin leikkaaminen kiinni) ja pystyyn pomppaaminen saa tilanteen rauhoittumaan. Yskä yllättää vain nukkumista aloittaessa, ei siis esim. kesken unien tehdyn wc-reissun jälkeen. Käyn aina ensin nukkumaan mahalleni mutta kylkiasentokin on kokeiltu. Puolison mukaan kuorsaan vain joskus mutta en sitäkään mahallani.
Nyt olen jo usean kuukauden ajan ottanut pastillin suuhuni heti suosiolla nukkumaan käydessäni. Pari kertaa olen kokeillut nukkumista ilman pastillia, mutta lopputulos on aina ollut sama. Tukehtumiskuolemaa "odotan" siksi, että pelkään vetäväni pastillin henkeeni nukkuessani. Olenkin jo varoittanut perheenjäseniä asiasta. Jatkuva pastillin imeskely on itsestäni ärsyttävää ja vaikka pastillit ovatkin sokerittomia niin hammaslääkäreillä on silti varmasti sanansa sanottavana asiasta.
Mikä em. vaiva on, mistä se johtuu, mikä auttaa jne.?
Tukehtumiskuolemaako odotellessa...
19
1277
Vastaukset
- Kahlaa nuo bakteeri-
jutut läpi. Aloita vaikka tuosta.
http://personal.inet.fi/koti/haistahome/Opettava_tarina.html- jiitu
Mä oon vissiin vähän tyhmä mut en tajua, et miten noi jutut liittyy mun kysymykseen. Toi linkki ei ainakaan tuonu valaistusta. Voisiko joku vääntää rautalangasta?
- niin....
jiitu kirjoitti:
Mä oon vissiin vähän tyhmä mut en tajua, et miten noi jutut liittyy mun kysymykseen. Toi linkki ei ainakaan tuonu valaistusta. Voisiko joku vääntää rautalangasta?
tuo pappa levittää sivujensa linkitystä vähän joka rakoon. Täältä voit lukea hieman keskustelua siitä, mistä on kysymys:
http://keskustelu.suomi24.fi/listmessage/8344288/39270154
- Nukkumikko
Kuulostaa uniapnealta, http://www.uniapnea.fi/
Siihen näyttää olevan monia hoitokeinoja..
Mutta toki lääkäriä kannattaisi käydä jututtamassa.- jiitu
Eipä tunnu tuokaan vaihtoehto oikealta. Oireissa yms. ei ole mitään yhtäläisyyksiä omiini ja testistäkin sain pyöreät nolla pistettä.
- vaivana refluksi
eli mahahapot nousee makuuasennossa ylös ja ruokatorvi taitaa sulla olla tulehtunut,Nieleskelet ehkä enemmän kun pastilli suussa.Mahahapot aiheuttaa yskimistä ja maitohappobakteerit sais sitä mahaa parempaan kuntoon.
Eli ei muuta ku yritä päästä mahatähystykseen.- paremmin,
kun pitää korkeampaa tyynyä, jonka silti täytyy olla pehmeä päältä.
- jiitu
Tämäkin vaihtoehto on mietitty, mutta oireet eivät jälleen kerran täsmää. Ei ole mm. närästystä, ei hapanta makua suussa, ei nielemisvaikeuksia eikä edes pitkittynyttä yskää (mielestäni pitkittynyt yskä ei ole sitä, että kerran vuorokaudessa "joutuu" yskimään n. 2 sekuntia). Itsekin olen sen nieleskelyn pastilli suussa päätellyt mutta syy moiseen tarpeeseen puuttuu.
- jiitu
paremmin, kirjoitti:
kun pitää korkeampaa tyynyä, jonka silti täytyy olla pehmeä päältä.
Jos ihminen haluaa nukkua mahallaan niin korkean tyynyn kanssa tulee niska ja hartiat melko nopeasti kipeiksi. Ja sitä paitsi, määrittele korkea! Nykyinen tyynyni, jota raijaan mukana kyläpaikoissakin, on hieman vajaa 10 cm sillä maatessani. Matalampaa en pysty edes käyttämään, koska saan (kumma kyllä) niska- ja hartiavaivoja.
- kun nousee
jiitu kirjoitti:
Tämäkin vaihtoehto on mietitty, mutta oireet eivät jälleen kerran täsmää. Ei ole mm. närästystä, ei hapanta makua suussa, ei nielemisvaikeuksia eikä edes pitkittynyttä yskää (mielestäni pitkittynyt yskä ei ole sitä, että kerran vuorokaudessa "joutuu" yskimään n. 2 sekuntia). Itsekin olen sen nieleskelyn pastilli suussa päätellyt mutta syy moiseen tarpeeseen puuttuu.
ylös ,se pahentaa esim astman yöllistä yskää.
Kaikki ei oo noin mustavalkoista kuin sun mielestä on.
Kyllä sulla vika on siellä mahassa ja ruokatorvesa,usko pois!
- kokeilut
otaa rennie ennen nukumaan menoa auttaa ainaki minua ,muuten samat jutut.
- henki hetkeksi
ennenkuin alat yskiä? Itselläni kurkku joskus leikkaa kiinni -ei tosin vielä koskaan nukkuessa- ja silloin ilma ei kulje mihinkään suuntaan. Voipi tulla ihan milloin vaan, puhuessa tai puhumatta, jos jotain menee vähän värään kurkkuun (leivänmuru, sylkeä ...) minulla kyse on toiminnalisesta äänihuulisalpauksesta.
- jiitu
Nyt kun otit puheeksi, niin herään aina siihen samaan kuristavaan tunteeseen, sitten alan yskiä ja taas henki kulkee. Ja kun tarkkaan miettii, niin on mulla joskus hereilläkin ollessa sellasia pieniä "kohtauksia", etten saa hengitettyä. Kohtaus kestää vain silmänräpäyksen tai kaksi ja niitä on todella harvoin mutta niistäkin taidan selvitä, yllätys yllätys, yskäisemällä. Joskus on myös sellaisia "kohtauksia", etten saa nielaistua (sylkeä), vaikka kuinka sitä yritän. Kurkku ei vaan yksinkertaisesti toimi.
Mutta kai sitä on ensin nieltävä letkua, koska sitä se lääkäri ensin ehdottaa. Vaikka tiedä sitä ehdottako se sitäkään, kun on nää säästöt... Taidan ihan ensin kuitenkin kokeilla pientä Rennie-kuuria ennen nukkumaan menoa, jos se vaikka sittenkin auttas. - tässä minun viesti
jiitu kirjoitti:
Nyt kun otit puheeksi, niin herään aina siihen samaan kuristavaan tunteeseen, sitten alan yskiä ja taas henki kulkee. Ja kun tarkkaan miettii, niin on mulla joskus hereilläkin ollessa sellasia pieniä "kohtauksia", etten saa hengitettyä. Kohtaus kestää vain silmänräpäyksen tai kaksi ja niitä on todella harvoin mutta niistäkin taidan selvitä, yllätys yllätys, yskäisemällä. Joskus on myös sellaisia "kohtauksia", etten saa nielaistua (sylkeä), vaikka kuinka sitä yritän. Kurkku ei vaan yksinkertaisesti toimi.
Mutta kai sitä on ensin nieltävä letkua, koska sitä se lääkäri ensin ehdottaa. Vaikka tiedä sitä ehdottako se sitäkään, kun on nää säästöt... Taidan ihan ensin kuitenkin kokeilla pientä Rennie-kuuria ennen nukkumaan menoa, jos se vaikka sittenkin auttas.Tuollaisia oireita oli minullakin ja usein hoitui helpommaksi kun lääkäri totesi keuhkoputkentulehduksen tai jopa keuhkokuumeen (ilman kuumetta) ja sain lääkkeet niihin. Nyt sitten todettiin keuhkoahtaumatauti ja johan tupakka katosi ja korvaavat lääkkeet tilalle ( ei enää nikotiiniakaan minulle ). Aikoinaan pastillit poskessa nukuin viikkoja vuodessa, jos sain nukuttua. Työ ajoittain pölyistä ja kotona kylläkin ilmanpuhdistimiakin ja siivotaan asiallisesti. Keuhkoahtaumatauti tulee salaa, kenelle tulee. Hengitys kun ei kulje niin kyllä sitä miettii miten tästä eteenpäin. Ruuan ja kahvin ihana jälkimaku tuntuu tunteja ja niitä en poista enää tupakalla vaan nautin niistä.
- näin sain avun
Itselläni on ollut vastaavia ongelmia joista olen päässyt eroon näin. Ensin lopetin tupakoinnin, eli jos poltat lopeta. Seuraavaksi aloin käyttämään suuta kostuttavaa geeliä, sitä saa apteekista. Nukkuessa suu avautuu ja kurkku kuivuu seuraa yskimistä. Laitoin myös ihoteipillä (pienipala) suun kiinni kun aloin nukkumaan, näin opin nukkumaan suu kiinni, nielu ei enää kuivu eikä tule yskänkohtauksia, enään en tarvi tuota teipinpalaa, suu pysyy nukkuessa kiinni. Olen myös harjoitellut nenän kautta hengittämistä, nenänkostutus ja avoinna pysyminen tärkeää, vauvoille tarkoitetut suolatipat sopivat hyvin tähän tarkoitukseen ovat vaarattomia ja halpoja. Näillä konsteilla minä pääsin vastaavista ongelmista. Toivottavasti löydät avun ongelmaasi.
- jiitu
En tupakoi. Ja mulla ei todellakaan suu avaudu nukkuessa, vaikka olen sitä toivonut ja liki rukoillut jo yli seitsemän vuotta. Mulla on nimittäin sellanen vika, että puren leukoja yhteen yöt päivät. Nukkuessa mulla onkin aina purentakisko, jonka pelkään vielä joku kerta "räjähtävän" suuhuni, kun puren sitä niin kovaa.
Aloitan nyt Rennie-testin, kun pääsin kesäflunssasta eroon. - ???
jiitu kirjoitti:
En tupakoi. Ja mulla ei todellakaan suu avaudu nukkuessa, vaikka olen sitä toivonut ja liki rukoillut jo yli seitsemän vuotta. Mulla on nimittäin sellanen vika, että puren leukoja yhteen yöt päivät. Nukkuessa mulla onkin aina purentakisko, jonka pelkään vielä joku kerta "räjähtävän" suuhuni, kun puren sitä niin kovaa.
Aloitan nyt Rennie-testin, kun pääsin kesäflunssasta eroon.Viimeisessä viestissäsi mainitsit purentakiskon käytöstä, minulle tuli mieleen sellaista, että mitäköhän ainetta tuo purentakisko on, voisiko olla mahdotonta että olisit tullut allergiseksi jollekin sen aineelle (muovi, metalli) pitkäaikainen käyttö saattaa altistaa allergialle, vaikka sitä ei aikaisemmin ollut, mutta tosi pitkäänhän sinulla on tuo vaiva ollut. Olisiko sinun mahdollista kokeilla 1-2 viikkoa ilman purentakiskoa nukkumista, jos siitä vaikka löytyisi syy.
- tiivistysongelmaa
??? kirjoitti:
Viimeisessä viestissäsi mainitsit purentakiskon käytöstä, minulle tuli mieleen sellaista, että mitäköhän ainetta tuo purentakisko on, voisiko olla mahdotonta että olisit tullut allergiseksi jollekin sen aineelle (muovi, metalli) pitkäaikainen käyttö saattaa altistaa allergialle, vaikka sitä ei aikaisemmin ollut, mutta tosi pitkäänhän sinulla on tuo vaiva ollut. Olisiko sinun mahdollista kokeilla 1-2 viikkoa ilman purentakiskoa nukkumista, jos siitä vaikka löytyisi syy.
1.
2.
3.
4.
Meneekö jokainen välilyönti kohta yhteen. - keuhkoahtauma..
Todettiin uniapnea jonka muu hoito ei enää sopinut joten avartamisleikkaus oli edessä. Avarrettiin mm.ssa sieraimia ja lopulta nielua avarrettiin ja kaikki löysä poistettiin. Toipuminen vei huomattavan ajan josta on nyt jo 16 vuotta mutta epämääräinen oireilu on yhä päällä. Yöllä yskiminen on ajoittaista ja on hoidettu symbicort fortella ja kohta pari vuotta. Olen jättänyt sen pois aina kun voin ja oireetonta kautta saattaa kestää viikkojakin. Pastillikeino on pettämätön ja käytän sitä myös ajoittain. Astmalääkitys on kelan listoilla määrätty luokiteltujen sairauksien korvattaviin joten kalliit lääkkeet tulevat kohtuullisesti korvatuiksi.
Ei ole mikään helppo tauti ollenkaan joten ajoissa hoitoon.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joensuun kaupunki levittelee tonttitietoja Keskisuomalaiselle
Sähköposteja ja tonttitietoja levitellään mm. Pasi Koivumaalle263214Tiesitkö tätä ex-miehistä? Noriko Salo jysäytti yllätyspaljastuksen
Noriko Salo ja ex-F1 kuski Mika Salo olivat naimisissa v. 1999-2022. Kirsi Salon ex-mies puolestaan on muusikko Sammy A122359Kuka? Riehui valtuuston kokouksessa tänään ?
Onko puolangan puolesta porukkaa. Vaikuttaa siltä. Sairasta.762252Huh, huh! Sofia Belorf ei ole itse pessyt hiuksiaan kolmeen vuoteen
Sofia Belorf elää ökyelämää Dubaissa. Sofian arjessa kulta, raha ja luksus ovat vahvasti läsnä. Luksuselämään tottuneell1051991Toivoisitko Rakas vielä?
Haluaisitko vielä? Uskoisin osaavani näyttää sinulle, kuinka ainutlaatuinen nainen olet.761643Ihan pieni näkeminen vaan
👋 ja minä olisin valmis jo vaikka mihin sun kanssa. Nämä on näitä.. 🤫🫣😘💥451489Sointu Borg tilittää - Ei suostu enää tähän työhön: "Katastrofi"
Sointu Borg on mediapersoona, joka löi itsensä läpi Diili-realityssä. Borg on monipuolinen tekijä: mediapersoona, juonta221406Keskustelua kasteesta
You tubessa kaksi pappia keskustelivat kasteesta ja kritisoivat raamatullista uskovien kastetta. Toinen heistä yritti4001295- 1191159
Tulipalo viimeyönä
Olipa ikävä kuulla tämä tulipalo, nyt on jatkuvasti asuinpaloja.Grillikausi alkanut.Grillit pois parvekkeilta ja asuntoj151116