Kyyn syöminen

Mieluummin ruuaksi

Mökillämme on sotaisa lähes metrinen kyykäärme, joka ei väistä kohdatessa. Sähisee vain ja tuijottaa. Mielelläni pääsisimme siitä eroon - ja ettei menisi hyvä liha hukkaan, söisimme sen. Olen syönyt Aasiassa käärmettä, ja se oli ihan mainiota. Onko kukaan syönyt kyytä? Ja ennen kaikkea: miten tuon saisi tapetuksi, vieläpä niin että se pysyisi suurin piirtein ehjänä? Metriä lähemmäksi en tuota petoa uskalla, eikä minulla ole esim. minkäänlaista ampuma-asetta.

13

3761

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olla...

      ...vanhus, koosta ja pelottomuudesta päätellen. Taitaisi olla sitkeää lihaa vaikka käärme tavallisesti on syömäkelpoista.

    • Briard-82

      Miksi kiusaatte sitä käärmettä, jos se kerta varoittaa teitä menemästä lähemmäs? Antaisitte vain olla rauhassa. Aika inhimillistämistä tuo sanavalintasi: sotaisa..tuskinpa kyy mitään sodasta ymmärtää. Peto? Kyllä siinä mielessä että saalistaa ruokansa, mutta aikamoista sananvalintaa, etten sanoisi..
      Ei siinä mitään jos haluaa käärmettä syödä, itsekin voisin joskus maistaa, mutta annetaan kuitenkin suomalaisten kyiden olla ihan rauhassa. Niitä tapetaan muutenkin ihan tarpeeksi..

      • Mieluummin ruuaksi

        On se aika ikävä jos on pihan kulkuteillä noin peloton kyy, astuu vaikka lapsi sen päälle tai ei ymmärrä muuten varoa. Toi kyy viihtyy parhaiten just saunapolun kiviportailla. Jos ei kyy kerta ole sukupuuttoon kuolemassa, miksei tällaista yksilöä voisi syödä pois? Tietääkseni syömäkäärmeet, jos niitä yleensä saa, tuodaan jostain Vietnamista. Siihen nähden tämä ois lähiruokaa, ihan ekoa.


      • Briard-82
        Mieluummin ruuaksi kirjoitti:

        On se aika ikävä jos on pihan kulkuteillä noin peloton kyy, astuu vaikka lapsi sen päälle tai ei ymmärrä muuten varoa. Toi kyy viihtyy parhaiten just saunapolun kiviportailla. Jos ei kyy kerta ole sukupuuttoon kuolemassa, miksei tällaista yksilöä voisi syödä pois? Tietääkseni syömäkäärmeet, jos niitä yleensä saa, tuodaan jostain Vietnamista. Siihen nähden tämä ois lähiruokaa, ihan ekoa.

        Kyiden määrä on tietääkseni vähentynyt rutkasti, johtuen siitä, että niitä monet tappavat heti nähdessään, enkä edes tiedä miksi.
        Kun eletään alueella, jossa kyitä on, lapselle tulee opettaa niiden varominen ja kunnioittaminen. Kyllä pienikin lapsi tajuaa asian, kun sille hyvin se selitetään. Itse osasin varoa kyitä aivan pienestä pitäen, koska elimme alueella jossa niitä kuhisi.

        Tottakai kiviportailla on varmasti mukava paistatella päivää..sitähän kyyt rakastavat tehdä. Peloton kyy tai ei, en tajua oikein sitä eläinten pelkoa, mitä nykymaailmassa on. Kaikki luonnollinen on nykyihmiselle pelottavaa ja/tai ainakin se pitää heti tappaa, jos se ei näytä lähtevän heti karkuun tai on asutuksen läheisyydessä.. Kuinka vaikeaa on opetella elämään eläinten ja luonnon kanssa?


      • namia on
        Mieluummin ruuaksi kirjoitti:

        On se aika ikävä jos on pihan kulkuteillä noin peloton kyy, astuu vaikka lapsi sen päälle tai ei ymmärrä muuten varoa. Toi kyy viihtyy parhaiten just saunapolun kiviportailla. Jos ei kyy kerta ole sukupuuttoon kuolemassa, miksei tällaista yksilöä voisi syödä pois? Tietääkseni syömäkäärmeet, jos niitä yleensä saa, tuodaan jostain Vietnamista. Siihen nähden tämä ois lähiruokaa, ihan ekoa.

        kyy ensin hengiltä, siinä samalla pitää päästä myös myrkkyrauhasista, joten lapiolla alas niskaan naseva isku ja kiärme on jo melkein pannussa.
        Sittenleikkaat pikkasen nahkaa irti ja lyö käärme naulalla lankkuun kiinni. Vedä nahkaa niinkuin ankeriaaltakin, se lähtee samalla lailla. Sitten vaan maha auki persreikään asti ja suolisto ulos. Pese käärme ja paloittele grillipaloihin. Varmaan yön yli marinoiminen tekee hyvää vanhalle käärmeelle. Isossakin kyyssä on verrattaen vähän syömistä, joten varaa vaikka perunasalaattia paljon herkkuhetkeen mukaan.

        Kyy on parasta pannulla, eikä ne ole muyuta ko lisääntyneet viimevuosina.


      • culebrat
        namia on kirjoitti:

        kyy ensin hengiltä, siinä samalla pitää päästä myös myrkkyrauhasista, joten lapiolla alas niskaan naseva isku ja kiärme on jo melkein pannussa.
        Sittenleikkaat pikkasen nahkaa irti ja lyö käärme naulalla lankkuun kiinni. Vedä nahkaa niinkuin ankeriaaltakin, se lähtee samalla lailla. Sitten vaan maha auki persreikään asti ja suolisto ulos. Pese käärme ja paloittele grillipaloihin. Varmaan yön yli marinoiminen tekee hyvää vanhalle käärmeelle. Isossakin kyyssä on verrattaen vähän syömistä, joten varaa vaikka perunasalaattia paljon herkkuhetkeen mukaan.

        Kyy on parasta pannulla, eikä ne ole muyuta ko lisääntyneet viimevuosina.

        perustuu, vai oliko vaan 'veitto'


      • sddssdsdsd
        culebrat kirjoitti:

        perustuu, vai oliko vaan 'veitto'

        Täällä maalla ainakin olen törmännyt moniin katkeroituneisiin ukkoihin, jotka saattavat jopa ihan metsässäkin kaukana asutuksesta jos näkevät kyyn tappaa sen. Pahinta on että sitten tuo opetetaan usein typerille nuorempaan sukupolveen kuuluville lapsille, joista osa ainakin täällä maalla on sellaisia wnb metsästäjiä että haluaisivat tappaa kaiken mikä liikkuu. Ei ihme jos kyiden määrä on vähentynyt, ja jotkut ajaa myös tahallaan päälle. Vittu mitä kusipäitä tää suomi on täynnä ainakin täällä maalla. No, ehkäpä Pohjanmaan maaseutu on tälläistä paskaseutua.


      • TomiB
        sddssdsdsd kirjoitti:

        Täällä maalla ainakin olen törmännyt moniin katkeroituneisiin ukkoihin, jotka saattavat jopa ihan metsässäkin kaukana asutuksesta jos näkevät kyyn tappaa sen. Pahinta on että sitten tuo opetetaan usein typerille nuorempaan sukupolveen kuuluville lapsille, joista osa ainakin täällä maalla on sellaisia wnb metsästäjiä että haluaisivat tappaa kaiken mikä liikkuu. Ei ihme jos kyiden määrä on vähentynyt, ja jotkut ajaa myös tahallaan päälle. Vittu mitä kusipäitä tää suomi on täynnä ainakin täällä maalla. No, ehkäpä Pohjanmaan maaseutu on tälläistä paskaseutua.

        Haluan kuulla tuon saman kommentin sinun suustasi sddssdsdsd kun sinulla on lapsia tai lapsenlapsia mökillä. Todennäköisesti sut pistetään menemään tappamaan se sähisevä ja sihisevä kyy sieltä paskihuussin kulmalta hameväen toimesta. Tässähän nyt oli kyse siitä. En välttämättä keskellä metsää missä ne kuuluukin olla lähtisi tappamaan.


    • TomiB

      Terve,
      Tottakai tuommoisen vanhan kyyn saa ja pitääkin tappaa omasta pihasta. Antaa mennä vaan. Lapissa niitä on kymmeniä yhden vaaran päällä. Eiköhän niitä jouda muutaman omasta pihasta tappamaankin. Olen syönyt kerran kyyn ja oli aika jännä elämys. Tosiaan kyy perataan ja nyljetään ensin. Täytyy muistaa vain katkaista joku 5 senttiä pään takaa, että myrkkyrauhaset jää pään puolelle ja sitä en suosittele syötäväksi. Kun kaveri on nyljetty ja perattu niin vaikkapa katkaisee viidensentin mittaisiin pätkiin ja nuotiolla kärvistelee jonkun aikaa. Tämän jäljeen ei muutakun suuhun. Itse en siitä pitänyt. Oli tosi vähän lihaa ja helvetisti ruotoja. Mauksi tuli mieleen semmoinen tosi paskan ja mudan makuinen hauki. Tosin meillä ei ollut silloin mitään mausteita kun se liittyi selviytymiskurssiin.
      Kyyn purema ei todellakaan ole mikään vaarallinen normaalille ja hyväkuntoiselle ihmiselle. Melkeinpä voi verrata ampiaisen pistoon.. Mutta jos esim. koira, lapsi tai vanhus saa pureman. Kannattaa viedä nopeasti potilas lääkäriin kauheasti liikuttelematta. Toivottavasti tästä oli apua. ;) Ei muutakuin testaamaan kyyn makua. Seuraavana mulla testissä kyysoppa kun seuraavan pyydystän ja mausteiden kanssa.

      • Mehturi mies

        En hemmetissä kyllä laittaisi suuhuni vaikka olisi mikä hengenhätä. Ennemmin syön vaikka heinäsirkkoja tai matoja mutta en kyytä.
        Tuosta kyyn yleisyydestä sanoisin reilun parinkymmenen vuoden metsurin kokemuksella että kyy kanta on räjähtänyt käsiin 2000 luvun puolenvälin jälkeen.
        -90 luvulla jos kerran kahteen tai kolmeen vuoteen näki kyyn oli hyvä. Nykyään kyitä on joka ainoalla hakkuuaukealla kun olet istuttamassa ja sähisevät keväisin ja alkukesästä kallioiden kupeissa ja suo notkanteissa kun sahailet raivaus sahalla.
        Vastoin vihreiden luulo puheita hyvin harva kyy poistuu meteliä kuullessaan. Jopa raivurin 120 db.n ääni ei pelota kyytä ja ei pottiputken kolkotus istutuksilla. Hyvin maaston värisinä olen aukoilla useasti astunut vahingossa päälle ja saappaan varteen iskevät vihaisesti. Ei onneksi ole vielä iholle tulleet.
        Viimeksi tänään raivuulla kyy lekotteli sammalikossa sahasta vähät välittämättä.
        Ainakin pirkanmaalla elävien "kyyn ystävien" jotka väittää niiden olevan sukupuutossa voin lyödä vaikka mistä summasta vetoa että joka hakkuuaukealta löytyy kun lähette sinne siksakkia kävelemään.
        Koskaan aiemmin en tällaisia kyymääriä ole tavannut.
        Ja kyllä. En siedä niitä ollenkaan jaloissa sähisemässä ja iskemässä joten jokainen pääsee hengestään.


      • Anonyymi
        Mehturi mies kirjoitti:

        En hemmetissä kyllä laittaisi suuhuni vaikka olisi mikä hengenhätä. Ennemmin syön vaikka heinäsirkkoja tai matoja mutta en kyytä.
        Tuosta kyyn yleisyydestä sanoisin reilun parinkymmenen vuoden metsurin kokemuksella että kyy kanta on räjähtänyt käsiin 2000 luvun puolenvälin jälkeen.
        -90 luvulla jos kerran kahteen tai kolmeen vuoteen näki kyyn oli hyvä. Nykyään kyitä on joka ainoalla hakkuuaukealla kun olet istuttamassa ja sähisevät keväisin ja alkukesästä kallioiden kupeissa ja suo notkanteissa kun sahailet raivaus sahalla.
        Vastoin vihreiden luulo puheita hyvin harva kyy poistuu meteliä kuullessaan. Jopa raivurin 120 db.n ääni ei pelota kyytä ja ei pottiputken kolkotus istutuksilla. Hyvin maaston värisinä olen aukoilla useasti astunut vahingossa päälle ja saappaan varteen iskevät vihaisesti. Ei onneksi ole vielä iholle tulleet.
        Viimeksi tänään raivuulla kyy lekotteli sammalikossa sahasta vähät välittämättä.
        Ainakin pirkanmaalla elävien "kyyn ystävien" jotka väittää niiden olevan sukupuutossa voin lyödä vaikka mistä summasta vetoa että joka hakkuuaukealta löytyy kun lähette sinne siksakkia kävelemään.
        Koskaan aiemmin en tällaisia kyymääriä ole tavannut.
        Ja kyllä. En siedä niitä ollenkaan jaloissa sähisemässä ja iskemässä joten jokainen pääsee hengestään.

        Rakas lapsi, käärmeet ovat kuuroja.


    • Anonyymi

      On totta että kyyt on lisäätyneet ,mutta nyt 2019 olen huomannut niitä vähemmän. Johtuneeko siitä ,että olen lähistöltä tappanut satoja kyitä ,viimeksi valtava kyy jonka nitistin oli 92 cm pitkä. Olen tehnyt myös passiivipyydyksen joka on tuottanut jo kymmeniä kyitä, jotka poltan nuotiossa. Lapsuuteni asuin myös samassa paikassa ja 5 edesmennyttä sukupolvea ei ole näillä alueilla kyitä nähnyt ennen 2009 vuoden kesää. Kootkaa muutaman miehen partioita kyyjahtiin ,se on tosi hyödyllistä ja hauskaa.

    • Anonyymi

      Minä en kyllä itse söisi ja tee sille jonkun lainen ansa

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2131
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1938
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1888
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1690
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1488
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1180
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe