Venäläisten suku Savossa

L.V.

Onko kukaan tutkinut Savon ja erityisesti Kuopion alueen Venäläisten sukua? Venäläinen ei käsittääkseni ole alkuperäinen suvun nimi vaan se on jossain vaiheessa vaihdettu jostakin muusta nimestä. Sen verran olen ottanut selvää, että Venäläisten suku on hyvin tiukasti Savon ja Itä-Suomen alueella viihtynyt. Kuopiossa on Venäläisiä asunut ainakin 1750-luvun tienoilta saakka.

21

3755

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kälylläni

Netissä on varsin tuoretta tietoa Venäläisten sukuseurasta ja maininta uunituoreesta sukuselvityksestä,
      http://venalaiset.petja.com/
      kokeileppas tätä kautta lähteä eteenpäin. Seuraan tilannetta, itseäni myös kiinnostaa tämäkin suku.
      t. Riitta

• L.V.

Erityisesti minua kiinnostavat Kuopion ja Karttulan alueen Venäläiset koska isäni suku on Karttulasta. Tuo sukuseura ei taida olla kovinkaan hyvin perillä Kuopion lähialueiden Venäläisistä. Olen tutkinut isäni puolen sukua niin pitkälle kuin olen luotettavasti pystynyt ja suku on asustellut hyvin tiiviisti akselilla Karttulan Airaksela-Vehmasmäki-Sotkanniemi. Olen aivan varma siitä, että jos tehtäisiin DNA-testaukset, löytyisi tänäkin päivänä kaukaisia sukulaisia noilta alueilta. Harmi ettei meidän suvussamme ole enää elossa ketään kovin iäkkäitä ihmisiä joilta voisi tarkistaa tietoja. Isäni puolen suku ei muutenkaan ole ollut kovin sikiävää sorttia. Hämmästyttävän monet ovat jääneet naimattomiksi. Karttulan Airaksiset ovat yksi meitä lähellä oleva suku.

• Suvun jäsen.

vieläkö Venäläisen suku Kerimäellä sukututkimus kiinnostaa? Kuka tai ketkä ovat lähtöhenkilöt, joiden jälkeläisitä tietoa tarvitset?

• Lemmetty
        Suvun jäsen. kirjoitti:

vieläkö Venäläisen suku Kerimäellä sukututkimus kiinnostaa? Kuka tai ketkä ovat lähtöhenkilöt, joiden jälkeläisitä tietoa tarvitset?

Hei Olen tyttönimeltäni Venäläinen. Olen päässyt omia sukujuuria tutkiessani 1800-alkuvuosille Venäläisen osalta. L.V. minunkaan isän puolen suku ei ole ollut kovin sikiävää sorttia. 4 sukupolvea taaksepäin meneen niin että on vain yksi poika ollut peheessä. Osaisimmekohan auttaa toinen tosiamme? katselin myös tuota Kerimäen sukua mutta mulla ei ole tietoa et sieltä oltais lähtösin, ainakaan vielä.

• Suku kiinnostaa
        Lemmetty kirjoitti:

Hei Olen tyttönimeltäni Venäläinen. Olen päässyt omia sukujuuria tutkiessani 1800-alkuvuosille Venäläisen osalta. L.V. minunkaan isän puolen suku ei ole ollut kovin sikiävää sorttia. 4 sukupolvea taaksepäin meneen niin että on vain yksi poika ollut peheessä. Osaisimmekohan auttaa toinen tosiamme? katselin myös tuota Kerimäen sukua mutta mulla ei ole tietoa et sieltä oltais lähtösin, ainakaan vielä.

Tunteeko Lemmetty Vilhelmiina Juhontytär Venäläisen? Hän syntyi 1877 ja muutti Karttulasta Kuopioon vuonna 1925.

• Yks Venäläinen
        Suku kiinnostaa kirjoitti:

Tunteeko Lemmetty Vilhelmiina Juhontytär Venäläisen? Hän syntyi 1877 ja muutti Karttulasta Kuopioon vuonna 1925.

Olen tutkinut Kuopion Hirvimäen Venäläisiä aina vuoteen 1655. Sukuni on ollut melkein koko ajan samoille kulmilla. Sotkanniemen Venäläiset ovat eri haaraa, ainakaan ne eivät minun tiedostoissani ole vielä yhtyneet.
        Voihan se olla että suvustani löytyisikin joitakin sinullekin tuttuja ihmisiä. Ja varmaankin Vehmasmäen hautuumaalta löytyy.

• Piko Ruotsista!"

Paljon en tiedä, mutta uteliaisuus pisti minut liikkeelle. Minun mummo oli tyttönimeltään Vilhelmiina Venäläinen. Hän meni naimisiin ja sukunimeksi tuli Pirinen. Hän asusti Säyneisessä Savossa. Mahtaako kyseessä olla mummoni??

• Kiinnostunut

Onko etsitty henkilö Vilhelmiina Juhontytär Venäläinen s. 30.3. 1877 k.11.6.1965
        puoliso K. Haring, vihitty Karttulassa 23.2.1901

• Pirkko Iisalmesta
        Piko Ruotsista!" kirjoitti:

Paljon en tiedä, mutta uteliaisuus pisti minut liikkeelle. Minun mummo oli tyttönimeltään Vilhelmiina Venäläinen. Hän meni naimisiin ja sukunimeksi tuli Pirinen. Hän asusti Säyneisessä Savossa. Mahtaako kyseessä olla mummoni??

Piko Ruotsista!
        Olemme toden näköisesti sukulaisia. Minun ukki oli Antti Venäläinen synt. Säyneisissä ja hänen siskonsa nimi oli Vilhelmiina. Olen tutkinut kyseistä Venäläisen suvun haaraa enemmänkin. Olisipa kiva vaihtaa sähköpostia kanssasi. terv. Pirkko Iisalmesta

• Rakaja
        Yks Venäläinen kirjoitti:

Olen tutkinut Kuopion Hirvimäen Venäläisiä aina vuoteen 1655. Sukuni on ollut melkein koko ajan samoille kulmilla. Sotkanniemen Venäläiset ovat eri haaraa, ainakaan ne eivät minun tiedostoissani ole vielä yhtyneet.
        Voihan se olla että suvustani löytyisikin joitakin sinullekin tuttuja ihmisiä. Ja varmaankin Vehmasmäen hautuumaalta löytyy.

Hei!
        Erästä toista sukuhaaraa tutkiessani päädyin näihin Hirvimäellä asuneisiin Venäläisiin. Olisin kiinnostunut kovin näistä tiedoista.

• Kimmokuopio
        L.V. kirjoitti:

Erityisesti minua kiinnostavat Kuopion ja Karttulan alueen Venäläiset koska isäni suku on Karttulasta. Tuo sukuseura ei taida olla kovinkaan hyvin perillä Kuopion lähialueiden Venäläisistä. Olen tutkinut isäni puolen sukua niin pitkälle kuin olen luotettavasti pystynyt ja suku on asustellut hyvin tiiviisti akselilla Karttulan Airaksela-Vehmasmäki-Sotkanniemi. Olen aivan varma siitä, että jos tehtäisiin DNA-testaukset, löytyisi tänäkin päivänä kaukaisia sukulaisia noilta alueilta. Harmi ettei meidän suvussamme ole enää elossa ketään kovin iäkkäitä ihmisiä joilta voisi tarkistaa tietoja. Isäni puolen suku ei muutenkaan ole ollut kovin sikiävää sorttia. Hämmästyttävän monet ovat jääneet naimattomiksi. Karttulan Airaksiset ovat yksi meitä lähellä oleva suku.

Isäni on lähtöisin säyneisnimentieltä.t kimmo venäläinen.Isän isä oli niilo venäläinen

• Jälkeläinen21

hei, onko vastaan tullut Påhl Venäläinen s. 1731, k. 4.4.1795 Maaninka Vänälä. Tämän syntymäpaikka ja vanhemmat kiinnostaa.

• Venäläinen61

Moi
        On tullut vastaan tuo påhl(paavo) tosin eri syntymä ajalla liekkö sama ei iedä..
        Mutta jos kiinnostaa laita postia. arto.vena@gmail.com

• Piko Ruotsista

Olen saanut selville täällä Ruotsissa että kaikki Venäläiset sukunimeltään ovat tulleet Venäjältä, johon mummono kuului.

• Onko varma?

Asia pitänee sikäli paikkansa, että tämän sukunimen haltijoiden oletetaan muuttaneen Suomeen silloisen (Ruotsi-) Suomen ja Venäjän rajan itäpuolelta. Kansallisuudeltaan tulijat lienevät olleet suomalaisia, sillä esimerkiksi vuosina 1323-1595 voimassa olleen Pähkinäsaaren rauhansopimuksen mukaan raja kulki Savon halki Imatran tienoilta Oulun eteläpuolelle.

Nimi saattaa johtua myös siitä, että nämä "venäläiset" olivat ehkä venäjänuskoisia eli ortodokseja. Esimerkiksi Pohjois-Karjalassa asui aikanaan paljonkin tähän uskontokuntaan kuuluvia, mutta Ruotsin laajentuminen 1600-luvulla sai monet ortodoksit muuttamaan idemmäksi Inkeriin ja jopa Tverin alueelle asti.

• Gentuch

oon ite saksalais-venäläis-kreikkalais-espanjalais-suomalainen. :D

• Itse metsästän tietoja Heinävedellä/ Rantasalmella vaikuttaneesta esiäidistäni Sara Venäläisestä, joka rippikirjojen mukaan olisi syntynyt 1811. Emme löydä häntä kuitenkaan mistään syntymäluettelosta. Koska on sukunimemme ensimmäinen kantaja, olemme täysin jumissa tutkimuksen kanssa.. Kukaan tietoinen hänen alkuperästään? Toimi piikana Osikonmäellä, Vaahersalossa sekä Petrumalla.

• Löytänä

AIna ei kaikkia merkitty kastekirjaan; papeille sattui unohduksia, Isomummoni pääsi kyllä ripille syntymäkunnassaan, vaikka hän ei kirjojen mukaan ollut lainkaan kastettu...
      Älä luota, että syntymävuosi pitää paikkansa, erityisesti jos siinä ei ole päivämäärää mukana - todennäköisesti on tullut toiselta paikkakunnalta ja silloin vuodet voivat muuntua.
      Tutkisin sinuna kaikki Venäläiset Heinävedellä ensin, sillä usein piikomaan tultiin sukulaisiin tai isonsiskon mukana.
      Venäläisiä näkyy olevan kaikissa ympäristökunnissa, myös ortodoksisessa Taipaleessa (tosin Sara ei ole ortodoksinimi), joten seuraavaksi käy läpi sisarussarjoja lastenkirjoissa tai Hiskissä.

• Lemmetty

Lemmetty ei tunne Wilhelmiina Juhontytärtä. Oma Venäläisen suku on asustanut Itä-Karttulassa, mistä sinne tullut 1800-luvun alussa ei tietoa.

• -M-

Minun suvun Venäläisiä asuu Sotkanniemessä ja sieltä myös lähtösin.

• venkim

lamperila pohjois -savo sieltä löytyy paljon venäläisiä varsinkin hirvilahdesta sieltä olen itsekin t. kimmo venäläinen

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Syöksit minut syvälle masennukseen

Olit se suurin syy suruuni, jos olen rehellinen. Mutta ethän voinut tietää. Et voinut tietää, että poljit rikkimennyttä. Mielestäni et ollut rehelline
      Ikävä
      228
      1701
    2. Entä jos me törmätään mies

Sattumalta joskus?
      Ikävä
      46
      1032
    3. Horoskooppi: Skorpionilla maltti on valttia, rapu kohtaa muutoksia, leijonalle apua epävarmuuteen...

Uskotko horoskooppeihin? Lue tästä päivän horoskooppi ja katso, pitääkö se paikkaansa... Klikkaa: https://www.suomi24.fi/viihde/horoskooppi-skorpion
      Viihde ja kulttuuri
      11
      926
    4. Ökymenoa Monacossa! Valtteri Bottas esittelee harvoin julkisuudessa nähdyn Tiffany-rakkaansa tv:ssä

No nyt on ökyä… F1-kuski Valtteri Bottas kutsui Maria Veitolan yökylään luksuskohteena ja rikkaiden asuinpaikkana tunnettuun Monacoon. Tiedossa mm.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      15
      894
    5. Yhä useammat miehet jäävät ilman seksikumppania

Seksuaalinen yksinäisyys on myös yhteiskunnallinen ongelma: https://www.hs.fi/mielipide/art-2000009348479.html?share=e7236ee8014c17d4d350174fb6afe007
      Sinkut
      232
      829
    6. PERUSSUOMALAISET HALPA-HALLILLA

On varmaa tietoa, että huomenna lauantaina on Haapaveden Halpa-Hallin edessä klo 10 alkaen tavattavissa perussuomalaisten eduskuntavaaliehdokkaita läh
      Haapavesi
      156
      744
    7. Neljä lasta! Minttu Murphy-Kaulanen rehellisenä uusperheestä Sampon kanssa: "Me ei olla pidetty..."

Lapset on lahja. Tsemppiä suurperhe-elämään Minttu ja Sampo! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/nelja-lasta-minttu-murphy-kaulanen-rehellisena-
      Kotimaiset julkkisjuorut
      9
      728
    8. Muistatko kun sähläsin

Edessäsi nainen? Hienomotoriikkakin sakkasi katseestasi ♥️
      Ikävä
      47
      708
    9. Martina ei viihdy kotona!

Montako päivää ehti Martina olla kotona ennen kuin oli taas menossa. Tällä kertaa sentään koira mukanaan mutta loput perheestä jäi taas muiden hoidet
      Kotimaiset julkkisjuorut
      258
      647
    10. Mitä jos...

Lähdetään autoajelulle joskus. Puhutaan aamuyöhön ja katsotaan voisimmeko olla joskus "me". Sopisiko tämä miehelle? PS. Minä ajan, koska sinä ajaisit
      Ikävä
      52
      628
    Aihe