Kun helmirihma tekee

pesän?

Eli siis helmirihmakala koiraani oli viikonlopun aikana tehnyt kuplapesän pintakasvien lomaan (n. 320 l) akvaarioon.
Mites nyt sitten kannattaa toimia...? Olen kuullut, että pesää pitää varoa, ettei vain hajota sitä. Koiras ei ole ainakaan vielä mitenkään erityisen aggressiivinen muita kohtaan. Ajaa toisia takaa välillä, mutta ei mitenkään aggressiivisemmin kuin ennenkään, aika rauhalliselta näyttää vielä touhu.

Voinko vaihtaa akvaarioon vettä? Meneekö pesä rikki jos vedenpinta laskee ja kasvit samalla?

3

669

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fish KING

      ... mutta ole varovainen sitä lisätessä ettei se pesä tosiaan mene rikki, ilmeisesti lisäät letkun kanssa suoraan raanasta. Koita suunnata uusi vesi pois pesän luota ja vältä että pinta vesi joutuisi liikkeelle, lisää vettä pienellä virtaus teholla niin eiköhän onnistu.

      Toisaalta, jos nitraatti ei ole nytkään korkeahko, yli 30mg/l voit jättää veden vaihtoa tuonnemmaksi ja vahtia samalla nitraatin sekä nitriitin pitoisuuden kohoamista.

      • ap.

        Jos homma jatkuu pesäntekoa pidemmälle ja haluaisi yrittää "pelastaa" poikasetkin, miten kannattaisi menetellä?
        Ilmeisesti kutuakvaarioon siirretään pesä ja koiras? Siirretäänkö pesä sitten kun naaras on laskenut siihen munansa, vai siirretäänkö pelkkä kuplapesä, koiras ja naaras kutuakvaarioon?

        Mitä kutuakvaariossa pitää olla?
        Kuinka suuri?
        Suodatin tietysti ja lämmitin, pitääkö olla valaistus? (kasveille kai ainakin?)
        Millainen suodatin pitää olla? Meneekö poikaset sinne?

        Jostain luin, että ei hiekkaa tai sitten aivan tosihienoa hiekkaa, etteivät putoilevat poikaset huku hiekan sekaan.


      • fish KING
        ap. kirjoitti:

        Jos homma jatkuu pesäntekoa pidemmälle ja haluaisi yrittää "pelastaa" poikasetkin, miten kannattaisi menetellä?
        Ilmeisesti kutuakvaarioon siirretään pesä ja koiras? Siirretäänkö pesä sitten kun naaras on laskenut siihen munansa, vai siirretäänkö pelkkä kuplapesä, koiras ja naaras kutuakvaarioon?

        Mitä kutuakvaariossa pitää olla?
        Kuinka suuri?
        Suodatin tietysti ja lämmitin, pitääkö olla valaistus? (kasveille kai ainakin?)
        Millainen suodatin pitää olla? Meneekö poikaset sinne?

        Jostain luin, että ei hiekkaa tai sitten aivan tosihienoa hiekkaa, etteivät putoilevat poikaset huku hiekan sekaan.

        lukases toi .. http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic.php?f=38&t=152151


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      122
      1241
    2. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      283
      919
    3. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      43
      825
    4. Milloin näit kaivattusi viimeksi?

      Mitä olisit halunnut tehdä tai sanoa hänelle?
      Ikävä
      33
      621
    5. Tappio Rydmanille

      Ei pystynyt Wille saamaan tahtonsa läpi. https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012093775.html
      Perussuomalaiset
      144
      600
    6. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      38
      557
    7. 52
      541
    8. Sometähti villisika-Seppo on kuollut

      Suomussalmella lemmikki­eläimeksi virallisesti hyväksytty villisika Seppo on kuollut. https://yle.fi/a/74-20232445
      Suomussalmi
      28
      508
    9. Tiesitkös rakas

      Mun taivas on pilvinen ja synkkä. Päivät värittömiä ja harmaita. Missä olet, aurinkoni? 💔
      Ikävä
      44
      491
    10. Wille antoi juuri potkut 29 suojatyöläiselle!

      Soste aloittaa yt:t, jos kaikki menee hyvin, niin 29 suojatyöläistä 31:sta saa kenkää. Mitäpä sostelaiset jos menisitte
      Maailman menoa
      238
      461
    Aihe