Mitä kasveja teillä on ruusujen seurana?

vihertouhutoope

Olen perustamassa ruusupenkkiä enkä osaa päättää mitä istuttaisin ruusujen kaveriksi (jos mitään). Mitä teillä muilla kasvaa ruusupenkissä ruusujen lisäksi? Entäpä ovatko kasvit siistissä järjestyksessä vaiko sievästi sekaisin?

4

3007

Vastaukset 4

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Onttomukulakiurunkannus

Kyllä ruusukasvustoni on onnellisesti sekainen. Se koostuukin lähinnä jalostamattomista tai vain vähäsen jalostetuista vanhoista lajikkeista. En edes tiedä niiden muiden nimiä kuin juhannusruusun. Hoitoa ne saavat satunnaisesti, mitä nyt kuolleet versot keväällä leikkelen.

Niiden alla kasvaa suikeroalpia, se kattaa mukavasti maanpinnan ja suojaa sitä kuivumiselta. Matalajuurisena se ei kilpaile kosteudesta. Se myös estää yksivuotisten rikkakasvien itämisen.

Ruusujen vieressä on vuohenkelloa. Se pitää vaan rajata juurimatolla tms, muuten se ottaa koko tontin haltuunsa.

Paljon riippuu ruusujen väristä ja kukinta-ajankohdasta. Ja tietysti omista mieltymyksistä. Ruusujen kaveriksi sopii todella monenlaiset kukat. Jos ruusut ovat suhteellisen matalakasvuisia, taustalle voisi hienosti käydä morsiusharso.

• vihertouhutoope

Kiitos vastauksesta! Morsiusharso olikin hyvä idea, ihanan herkkää :)

Muitakin kommentteja saa vielä laittaa, kaikki otetaan ilolla vastaan!

• sekaisin maassa
        vihertouhutoope kirjoitti:

Minulla on jaloruusumaassa reunuspäivänkakkaraa sekaisin ruusujen väleissä, on kyllä kaunista,kun kakkaran lehdet ovat limen väriset ja ruusujen tumman vihreät.

• maanpeitekasveja
        vihertouhutoope kirjoitti:

Mullakin on ruusupöheikössä valkokukkaista maanpeitekasvia, nimeä en tiedä kun sitä sain. Kukat vähän isommat kuin morsiusharsolla. Itse ruusut ja pihlaja-angervo kisaavat keskenään tilasta ja lykkäävät kilpaa juuresta uutta tainta. Ruusut eivät tahdo pysyä juuri siinä, mihin ne on istutettu, vaan entiset kuolee ja vähän matkan päähän tulee uutta tainta. Välillä sukellan pöheikköön oksasaksien kanssa ja raivaan haluamilleni ruusuille elintilaa. Samalla maanpeitekukkakin innostuu yleensä entistä rehevämmäksi, kun saa taas valoa. Minusta tärkeintä on ruusupenkissä, ettei varsinaiset rikkaruohot pääse valloittamaan ruusupenkkiä, kun piikkien seassa kunnon kitkeminen on kivuliasta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomi meni ihan itse sössimään peruskoulunsa

Nyt syytellään maahanmuuttoa, vaikka ihan itse lopetettiin vaatimaan oppilailta koulunkäynnin tarkoitus eli opiskelu ja
      Maailman menoa
      297
      1223
    2. Miksi vanhusraiskaajaa ei ole palautettu?

Ukkola kysyy Rantaselta, vaikka perussuomalaiset ovat olleet hallituksessa kolme ja puolivuotta. Rantasen vastaus on "
      Maailman menoa
      308
      1166
    3. Tuli paha mieli miten kaikki meni meillä

Harmittaa myönnän sen, kun molemmilla oli selvästi toiveita ennen kuin sukset meni ristiin. Olen jäässä. 😔
      Ikävä
      50
      958
    4. Mitä kirjainta kaipaat?

🤣🤣🤣🤣🤣
      Ikävä
      87
      914
    5. Mitä sä teet

Juuri nyt?
      Ikävä
      106
      899
    6. Onko ikäerolla väliä?

Mitä mieltä ootte? Meillä on 14 vuotta ikäeroa.
      Ikävä
      101
      879
    7. Uusioperhe vai salasuhde?

Mitä ensisijaisesti haluat? Pelkään, että menetän järjen sun kanssa 😉
      Ikävä
      111
      742
    8. Katri Helena rikkoi hiljaisuuden dramaattisella uutisella: "Elossa ja ilossa ollaan"

Katri Helena on sinivalkoinen ääni. Hänen klassikkohittinsä ovat tärkeä osa suomalaista kansanperintöä. Katri veti jääh
      Suomalaiset julkkikset
      13
      594
    9. Miten vaikuttaa

Jos kaivatustasi on moni muukin kiinnostunut?
      Ikävä
      64
      588
    10. Anni Ihamäki ja Ilkka-rakas vetivät tiukan rajan TTK:ssa: "Kyllä spekuloitiin"

Anni Ihamäki on naimissa Ilkka Ihamäen kanssa. Aviopuoliso tunnetaan myös nimellä Hovimuusikko Ilkka. Heillä on kaksi yh
      Suomalaiset julkkikset
      3
      577
    Aihe