Mammografia

javasiva

Haluaisin kuulla kokemuksia mammografiasta ja siitä, kuinka pian tulokset saadaan selville. Pystyykö lääkäri näkemään jo heti onko rinnassa jotain häikkää vai joutuuko tuloksia odottamaan viikkotolkulla?

Mikäköhän siinä muuten on että alle 30 vuotiailla on vaikeuksia päästä mammografiaan? Olen 22-vuotias nainen ja löysin kyhmyn rinnastani. Lääkäri totesi että on parasta käydä vielä mammografiassa kaiken varmuuden vuoksi ja antoi lähetteen. Mammografia aikaa varatessa minulle todettiin että ei noin nuorille kyllä mitään tutkimuksia tehdä. Selitin siinä sitten että minulla on kyllä lähete, enkä ole tulossa ihan huvin vuoksi rintojani tarkistuttamaan. Pitkin hampain siinä sitten antoi ajan ultraääneen (joka ilmeisesti ajaa kuitenkin saman asian?). Mielestäni todella tylyä toimintaa, varsinkin kun olen viikko tolkulla hermorauniona miettinyt jo pahinta, jos kyhmy paljastuukin syöväksi ja menettänyt tämän takia jo yöunetkin:(

Toki rintasyöpä tämänikäisenä on harvinaista mutta ei mikään mahdottomuus. Saavatko parikymppiset edes aikoja mammografiaan ilman lähetettä?

9

13881

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eräs toinen

Minä kävin eilen mammografiassa ja tänään aamulla kutsuttiin lisätutkimuksiin.

Eli kuvat voi katsoa heti kun ne on otettu, jos lääkäri vain ehtii.

• Ex-säderölli

Nuorten naisten rinnat tutkitaan pääsääntöisesti ensin (tunnustelun jälkeen) ultraäänellä ja jos röntgenlääkäri, tutkimuksen suorittaja, haluaa, niin sitten vasta mammografialla. Tämä sen vuoksi, että nuoria rintoja halutaan säästää turhalta röntgensäteilytykseltä. Ei vanhempienkaan naisten rintoja summamutikassa säteilytetä, mutta nuorilla on enemmän aikaa altistua muille karsinogeeneille ja kehittää kasvaimia.

Röntgenlääkäri näkee heti tutkimusta suorittaessaan, onko aihetta epäillä mitään pahempaa. Jos on, niin hän ottaa saman tien ohutneulanäytteen epäilyttävästä alueesta. Sen tuloksia joudutaan sitten odottamaan pitemmän aikaa. Joka tapauksessa radiologi sanelee tutkimuksen ja lähettävä lääkäri aikanaan saa sen. Hänen tehtävänsä on kertoa tutkimuksen tuloksista potilaalle.

Mammografia-aikasi varaajan olisi pitänyt selittää kaikki tämä sinulle. Ehkä hän heittäytyi ylisuojelevaiseksi. Katsos, yleinen luulo on, että röntgenin pitää suorittaa kaikki määrätyt tutkimukset. Tosiasiassa röntgenlähete kuitenkin on vain lääkärin pyyntö röntgenlääkärille tutkimuksen suorittamiseksi. Siksi lähetteessä lukee tutkimuksen edessä P.K. eli Pyydetään Kohteliaimmin. Röntgenlääkäri voi jättää tutkimuksen tekemättä tai muuttaa lähetettä. Ajanvaraaja olisi kenties ollut kohteliaampi, jos lähetteessä olisi lukenut "P.K. rintojen ultraääni, tarvittaessa myös mammografia." Tavallaan hän siis raivosi lähettävälle lääkärille eikä sinulle.

Kukaan ei pääse mammografiaan ilman lähetettä, paitsi seulontatutkimuksiin osallistuvat. Aiemmin seulonnoissa pääsi tutkimukseen ilman kutsuakin itsemaksavana, mutta se käytäntö alkaa olla loppumassa valtakunnallisesti. Yleensäkin röntgentutkimuksiin tarvitaan lähete. Jos kuka tahansa voisi vain lompsia röntgeniin ja kuvauttaa kaikkia kolottavia paikkojaan, niin kansan säteilyrasitus nousisi kohisten. Kuvaukset olisivat myös turhia, sillä kukaan lääkäri ei olisi kiinnostunut niiden tuloksista. Siksi lääkärin tulee arvioida, ylittääkö tutkimuksesta saatava hyöty säteilyrasituksen haitat. Sinun tapauksessasi lääkärin olisi pitänyt ensisijaisesti pyytää sinulle ultraäänitutkimusta ja jättää radiologin harkinnan varaan, onko myös mammografia tarpeen.

• Lähetettä ei välttämätön

Ex-säderölli, ainakin suuren Terveystalon röntgeniin pääsee ,myös ilman lähetettä, vain pyytämällä kuvauksen. Kelan korvausta ei myönnetä ilman lääkärin lähetettä. Tuo ettei kukaan pääse ilman lähetettä ei koske suurimpia yksityisiä lääkäriasemia.

• pääsee!!!!
        Lähetettä ei välttämätön kirjoitti:

Ex-säderölli, ainakin suuren Terveystalon röntgeniin pääsee ,myös ilman lähetettä, vain pyytämällä kuvauksen. Kelan korvausta ei myönnetä ilman lääkärin lähetettä. Tuo ettei kukaan pääse ilman lähetettä ei koske suurimpia yksityisiä lääkäriasemia.

niin rtg-tutkimukseen kuin UÄ:n, KELA-korvausta ei tosiaankaan saa siinä tapauksessa.
        Eli kiitos edelliselle vastaajalle tarkkuudesta ja tarkkuutta lisää ex-säderöllille, kiitos!

nim. 2 viikkoa sitten ILMAN lähetettä molemmissa käynyt!

• Ex-säderölli
        pääsee!!!! kirjoitti:

niin rtg-tutkimukseen kuin UÄ:n, KELA-korvausta ei tosiaankaan saa siinä tapauksessa.
        Eli kiitos edelliselle vastaajalle tarkkuudesta ja tarkkuutta lisää ex-säderöllille, kiitos!

nim. 2 viikkoa sitten ILMAN lähetettä molemmissa käynyt!

saa mitä hyvänsä kunhan on valmis maksamaan. Tarkoitinkin julkista puolta, jossa kannetaan jotain vastuuta tutkimusten haitta-hyötysuhteesta. Surullisenkuuluisa esimerkki yksityisen puolen "tutkitaan mitä vain kunhan rahaa löytyy"-mentaliteetista on Hyvät, pahat ja rumat -ohjelman jakso, jossa muistaakseni Simo Rantalaiselle tehtiin gastroskopia ihan vain shown vuoksi. Mitään oireita hänellä ei ollut, tehtiin vain suorassa lähetyksessä hyvin epämukava tutkimus pelkästään katsojien kauhistuttamiseksi. Infamita.

• maininnut tämän
        Ex-säderölli kirjoitti:

saa mitä hyvänsä kunhan on valmis maksamaan. Tarkoitinkin julkista puolta, jossa kannetaan jotain vastuuta tutkimusten haitta-hyötysuhteesta. Surullisenkuuluisa esimerkki yksityisen puolen "tutkitaan mitä vain kunhan rahaa löytyy"-mentaliteetista on Hyvät, pahat ja rumat -ohjelman jakso, jossa muistaakseni Simo Rantalaiselle tehtiin gastroskopia ihan vain shown vuoksi. Mitään oireita hänellä ei ollut, tehtiin vain suorassa lähetyksessä hyvin epämukava tutkimus pelkästään katsojien kauhistuttamiseksi. Infamita.

että tarkoitat julkista sektoria!

Menin käymään ja radiologi tietysti katsoi kuvat, kertoi minulle tilanteen (onneksi ok) ja samoin ultratessaan kertoi koko ajan missä mennään.

Tietysti olen yhteydessä omaan lääkäriini lääkäriasemalla kunhan hän palaa 6 viikon kesälomaltaan.

Olisiko minun kenties pitänyt odotella 6 viikkoa? Ei, ei todellakaan. Lähetteenkin saan jälkikäteen, tosin mielenrauhasta mielusti maksoin koko summan, ilman KELA-korvausta.

Ja mitä tulee ex-nimeltään S.Rantalaisen tähystykseen, niin mitä sitten?
        Vai infamita....

• Yksityissektorin asiakas
        Ex-säderölli kirjoitti:

Oletpa ex-säderölli asenteellinen. Kyllä yksityissektorin lääkäreillä on realistinen käsitys kuvantamisesta, taatusti tulee rehellinen mielipide, jos kuvaus ei ole tarpeen. Itse käytän yksityistä, koska pääsen suoraan asiantuntijan luokse, ilman lähetettä, ilman viivästyksiä. Olen asioinut yksityisellä lähes kaksikymmentä vuotta, ilman heitä eivät vaivani olisi selvinneet.

• käytin
        Yksityissektorin asiakas kirjoitti:

Oletpa ex-säderölli asenteellinen. Kyllä yksityissektorin lääkäreillä on realistinen käsitys kuvantamisesta, taatusti tulee rehellinen mielipide, jos kuvaus ei ole tarpeen. Itse käytän yksityistä, koska pääsen suoraan asiantuntijan luokse, ilman lähetettä, ilman viivästyksiä. Olen asioinut yksityisellä lähes kaksikymmentä vuotta, ilman heitä eivät vaivani olisi selvinneet.

aikoinaan julkista ja käytän toki vieläkin, mutta pääsin tosi nopeasti mammografiaan, siis homma meni näin, joulun alla löysin kyhmyn, joulun jälkeen tk:n, jossa sanottiin, että varaa heti aika mammografiaan, Suomen terveystaloon, heti ensimmäisenä arkipäivänä uuden vuoden jälkeen kuvattiin, otettiin paksuneulanäyte, kärvisteltiin reilu viikko ja sain tuloksen: rintasyöpä.
        Tästä viikko ja tuli kutsu keskus-sairaalaan, oli maanantaipäivä, samanviikon keskiviikkona kirjauduin sairaalaan ja torstaina leikattiin molemmat rinnat, toisesta kasvaimen poisto osapoistolla ja toinen pienennettiin, perjantaina kotiutus.
        Kutsu sädesairaalaan tuli helmikuussa ja ekat sytot maaliskuun alussa.
        Sytot viivästyi, koska patologin tulokset eivät tulleet heti, joutuivat tekemään jonkun testin uudelleen, koska ensimmäinen oli epäselvä.
        Jos haluaa maksaa älyttömiä summia yksityiselle niin siitä vaan, mutta ottakaa huomioon, siellä on todella helposti sama lääkäri vastassa kuin julkisellakin puolella, unohtamatta sitä tosiasiaa, että julkiseltakin puolelta pääsee todella nopeasti jatkotutkimuksiin.

• voidaan

korvata nuorella naisella ultraäänellä, sitäpaitsi, kaikki ei näy mammografiassa, mutta ultraäänellä näkyy kaikki rinnassa oleva.
      Tiedän tapauksen, jossa nainen löysi selvän kyhmyn rinnastaan, mammografia kuvissa ei näkynyt mitään ja päättivät tarkistaa asian uä:llä, jonka seurauksena syöpäkasvain löydettiin ja paikannettiin.
      Yksi mammografia vastaa muistaakseni 10 thorax kuvausta, siis eivät tee ellei välttämätöntä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Klaukkalan onnettomuus 4.4

Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes
      Nurmijärvi
      127
      6332
    2. Yleltä tyrmäävä uutinen

Ylen uutisen mukaan Raamattu on keksitty n. 2600. Putoaako kristinuskolta pohja kokonaan alta pois? https://yle.fi/a/74
      Luterilaisuus
      581
      2297
    3. Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.

Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk
      Maailman menoa
      46
      1560
    4. Pakko kertoa mies

Äitini tietää, että olen ihastunut sinuun. 😳 halusin että hän näkisi sinun kuvan ja pyysin googlaamaan sinua. Kommentti
      Ikävä
      112
      1318
    5. Sinä vain tulit elämääni

Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna
      Ikävä
      88
      1186
    6. Miten koskettaisit häntä?

Miten lähestyisit jos hän olisi lähelläsi nyt..
      Ikävä
      66
      1038
    7. Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?

Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.
      Ikävä
      48
      1035
    8. Tiesitkö mies

Kuinka paljon mulla oli tunteita sua kohtaan? Jos et tiennyt,olisiko tietäminen vaikuttanut tapahtumiin? Ihmettelen kyll
      Ikävä
      64
      1010
    9. Kuulin että Metsa Manille kaavaillaan Maaseudun Sivistysliiton kunniakirjaa ja jotain

muutakin huominosoitusta. Syystä että on on elvyttänyt huomattavasti videoillaan vanhemman väen englanninkielentaitoja.
      Tuusniemi
      27
      968
    10. Mitä ajattelet

Kaivattusi uskosta tai onko hän uskossa?
      Ikävä
      63
      946
    Aihe