Olin lauantaina mökkeilemässä, kävelin nurmikolla missä huomasin olevan melko paljon kusiaisia. Vähän ajan päästä alkoi kipu ja kutina vasemmassa reidessäni ja huomasin siihen ilmestyneen kaksi kutiavaa ja kipeää pattia. Eilen nuo patit olivat levinneet aivan valtavan kokoisiksi, reidessäni on kaksi suurta, punaista läiskää mitkä myös kutisevat kokoajan. Nyt ne ovat jo vähän vaalentuneet, mutta silti vielä hieman kohollaan ja punaiset. Voiko kusiaisen purema aiheuttaa noin suuren reaktion, vai mikä ötökkä voisi sitten olla kyseessä?
minkä hyönteisen purema
4
1746
Vastaukset
- Habboman
Se hyönteinen on tuotu suomeen ja on erittäin myrkyllinen.
Näytä se VÄLITTÖMÄSTI lääkärille koska kyseessä on ERITTÄIN VAKAVA reaktio. - Ponkaaja
Miksei se voisi aiheuttaa moista reaktiota? Onhan ampiaisenkin pistolla erilainen vaikutus eri ihmisiin. Eli uskoisin, että kusiainen on kyseessä ja reaktio oli vain jostain syystä hyvin voimakas. Havaitsitko muita hyönteisiä, jotka olisivat voineet pistää/purra sinua? Kusiaisella on muuten ikävän kivulias purema... :)
Ja toiseen vastaukseen liittyen: kusiainen eli jokin viholainen (Myrmica sp.) on ihan tavallinen suomalainen hyönteinen eikä mikään tulokaslaji. Jos puremasta olisi jotain vaaraa, ei kysyjä olisi kertomasta siitä foorumilla seuraavana päivänä. Suomessa ei onneksi niin myrkyllisiä otuksia olekaan, jotka aiheuttaisivat hengenvaaran puremallaan (ellei ota huomioon punkkien levittämiä tauteja). koko jalkapöydän kokoinen punainen alue , turvonnut, todella kipeä ei pysty edes kävelemään ja kutisee selvä purema jälki .. olisiko jollain tietoa mikä hyönteinen tekisi sellaista jälkeä
- Juhani A.
Mahdotonta tietää.
Se on ihan henkilökohtaista että mitkä hyönteiset aiheuttaa allergiaa.
Ihan niinkuin ampiaisenpistotkin: jotkut ei saa mitään oireita, toiset voi jopa kuolla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 204934
Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin
Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni861752Asunnottomuus lisääntyy
Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ2881602Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."
Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä741564Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja
Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S2561438Olen rakastunut sinuun mies edelleen
Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍1351187Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua
Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais121170Sulle on tullut
Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä1041119Minä pyydän,
jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi681084- 931064