Äidiksi 16 vuotiaana

mamma 83

Tässä rohkaisuviesti tuleville teiniäideille :)
Sain ensimmäisen lapseni vuonna 2000 ja olin vain 16 vuotias.
Aloitin ammattikoulun edellisenä syksynä joka tosin jäi puolen vuoden jälkeen kesken,pojan ollessa 8 kktta jatkoin opiskelua.
Kävin koulun kantapään kautta loppuun. Raskasta se oli joo mutta mummojen avulla se onnistui hyvin :) Töitä rupesin tekemään opiskelun ohella kahdessakin paikassa mutta jostain se leipä oli saatava,ei kaikki tullut sosiaalihuollon kautta,tuskin mitään! Jäin yh-äidiksi lapsen ollessa 2 vuotias,mutta en ollut siltikään yksin.Silloin tiesi ketä on tosi ystäviä.Poikani oli 4 vuotias kun vaihdoimme paikkakuntaa,ja asiat on hyvällä mallilla.Sain toisen pojan vuonna 08 ja kolmas lapsi on tulossa.Olen tällä hetkellä 26 vuotias mutta tyytyväinen elämääni vaikka sainkin ensimmäisen lapseni teininä :) Moni on kysynyt vaihtaisinko mitään pois elämästäni mutta vastaukseni on aina pysynyt samana eli en vaihtaisi päivääkään pois. Olen joutunut opettelemaan asiat aikalailla kantapään kautta ja piti kyllä aikuistua TOSI nopeasti mutta jotenki aina on selvinnyt. Toivottavasti tämä nyt rohkaisisi tulevia teiniäitejä. Rohkeasti eteenpäin vaan ja älkääkä antako haukkujen ja mollaamisien lannistaa! Tsemppiä tulevaan :)

15

1280

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aikuinen nainen

      Onnea vaan joo. Kannattaa vain hankkiutua raskaaksi keskenkasvuisena. Niin kyllä sitä selviytyy lapsesta kuka vaan, mutta millä hinnalla.

      Tässä yhdysvaltainen tutkimus
      http://www.pregnancy-info.net/teen_pregnancy_statistics.html
      "Teen pregnancy is viewed to be the cause of many problems. Teen mothers are more likely to not finish high school or college. Additionally, it is estimated that as much as 80% of unwed teen mothers end up welfare. Compared to 25 years ago, pregnant teens are also far less likely to be married.

      A child born to a teenage mother is also seen to be at a disadvantage in society. Newborns of teen mothers tend to have a lower birth weight. As they get older, they are more likely to do poorly in school and have a greater chance of experiencing abuse and neglect. It has been found that sons of teenage mothers are more likely to wind up in prison. Daughters of teen mothers have an increased risk of experiencing a teenage pregnancy themselves."

      Te joilla on jäänyt koulut kesken ja ette osaa englantia: Teiniäitiyden katsotaan aiheuttavan monia ongelmia, teiniäidit todennäköisesti eivät suorita kouluaan loppuun, suurin osa elää sosiaalituen varassa. Lisäksi teiniäidin lapsella on huonommat eväät elämään...

      • iänikuisia tutkimuksia

        mitkä ei suoraan sanottuna suomessa edes päde :) Että joo hyvin kannustavaa laittaa tällaisia tänne :)

        Aloittajalla ollut rankkaa mutta hyvin selvinnyt :) Hyvä esimerkki siitä että teiniäitikin voi olla ihan yhtä hyvä äiti kuin vanhempikin! Ja sisukas :)


      • äippi

        ..keskenkasvusena?miten määrittelet sen?
        naurettavaa, en voi muuta sanoa. siinä on ruudun takana hyvä sorsia kun et tunne tapausta!
        ja minä itse nuorena lapsen saanut..
        Itselläsi ei lapsia varmaan olekkaan, olenko väärässä?
        Sillä kukaan(täysijärkinen) toinen ÄITI ei ala arvostelemaan toisia äitejä sillä he tajuavat sen että lapsi on muutos ihan jokaisen elämässä.

        tsemppiä kaikille äideille!


      • järkeä päähän
        iänikuisia tutkimuksia kirjoitti:

        mitkä ei suoraan sanottuna suomessa edes päde :) Että joo hyvin kannustavaa laittaa tällaisia tänne :)

        Aloittajalla ollut rankkaa mutta hyvin selvinnyt :) Hyvä esimerkki siitä että teiniäitikin voi olla ihan yhtä hyvä äiti kuin vanhempikin! Ja sisukas :)

        Miksi nämä tutkimukset eivät päde myös Suomessakin? Suomessa tosin on vähemmän teiniraskauksia kuin Yhdysvalloissa, kiitos ehkäisyvalistuksen ja vähemmän kiihkouskonnollisen ilmapiirin vuoksi. Kiinnostaisi tietää, jos joku löytäisi Suomessa tehdyn tutkimuksen, veikkaisin että samat asiat koskevat myös suomalaisia teiniäitejä (koulutuksen puute, tuilla eläminen).


      • hshfdsk
        järkeä päähän kirjoitti:

        Miksi nämä tutkimukset eivät päde myös Suomessakin? Suomessa tosin on vähemmän teiniraskauksia kuin Yhdysvalloissa, kiitos ehkäisyvalistuksen ja vähemmän kiihkouskonnollisen ilmapiirin vuoksi. Kiinnostaisi tietää, jos joku löytäisi Suomessa tehdyn tutkimuksen, veikkaisin että samat asiat koskevat myös suomalaisia teiniäitejä (koulutuksen puute, tuilla eläminen).

        http://www.tohtori.fi/?page=6771267&id=1262904


      • mkok
        äippi kirjoitti:

        ..keskenkasvusena?miten määrittelet sen?
        naurettavaa, en voi muuta sanoa. siinä on ruudun takana hyvä sorsia kun et tunne tapausta!
        ja minä itse nuorena lapsen saanut..
        Itselläsi ei lapsia varmaan olekkaan, olenko väärässä?
        Sillä kukaan(täysijärkinen) toinen ÄITI ei ala arvostelemaan toisia äitejä sillä he tajuavat sen että lapsi on muutos ihan jokaisen elämässä.

        tsemppiä kaikille äideille!

        Kyllähän kaikki tietävät, että teini-ikäinen on vielä fyysisesti ja etenkin henkisesti keskenkasvuinen. Monesta 16-vuotiaasta voi tuntua, että olenhan minä jo aikuinen, mutta jos ajassa mennään 10-15-vuotta eteenpäin, tietää hän että ei ollut lähelläkään aikuisuutta silloin 16-vuotiaana.

        Kuka tahansa voi tehdä lapsen, ruokkia ja vaihtaa vaipat. Teiniäiti voi kyllä hyvin huolehtia pienen lapsen fyysisistä tarpeista. Mutta entä se kasvatus? Uskon, että vanhemmat äidit ovat keskimääräisesti parempia kasvattajia. Heillä on enemmän annettavaa lapselleen niin henkisesti kuin taloudellisestikin. Tämä on minun mielipiteeni, jota tilastot tukevat - ei tarvitse vetää hernettä nenään kuitenkaan siitä että joku uskaltaa sanoa ääneen sen mitä puolivaltakuntaa ajattelee.


      • kanssasi...
        mkok kirjoitti:

        Kyllähän kaikki tietävät, että teini-ikäinen on vielä fyysisesti ja etenkin henkisesti keskenkasvuinen. Monesta 16-vuotiaasta voi tuntua, että olenhan minä jo aikuinen, mutta jos ajassa mennään 10-15-vuotta eteenpäin, tietää hän että ei ollut lähelläkään aikuisuutta silloin 16-vuotiaana.

        Kuka tahansa voi tehdä lapsen, ruokkia ja vaihtaa vaipat. Teiniäiti voi kyllä hyvin huolehtia pienen lapsen fyysisistä tarpeista. Mutta entä se kasvatus? Uskon, että vanhemmat äidit ovat keskimääräisesti parempia kasvattajia. Heillä on enemmän annettavaa lapselleen niin henkisesti kuin taloudellisestikin. Tämä on minun mielipiteeni, jota tilastot tukevat - ei tarvitse vetää hernettä nenään kuitenkaan siitä että joku uskaltaa sanoa ääneen sen mitä puolivaltakuntaa ajattelee.

        Olen samaa mieltä tossa, että aikuinen vanhempi on varmasti parempi kasvattaja kuin teini-ikäinen vanhempi. Nimittäin ei se elämänkokemus pahitteeksi ole lasta kasvatettaessa., ja teineillä kun sitä ei juuri ole... Ei mulla mitään teinivahempia vastaan ole, saavat mun puolesta olla ihan rauhassa, ettei sen puoleen mitään.


      • äippi
        mkok kirjoitti:

        Kyllähän kaikki tietävät, että teini-ikäinen on vielä fyysisesti ja etenkin henkisesti keskenkasvuinen. Monesta 16-vuotiaasta voi tuntua, että olenhan minä jo aikuinen, mutta jos ajassa mennään 10-15-vuotta eteenpäin, tietää hän että ei ollut lähelläkään aikuisuutta silloin 16-vuotiaana.

        Kuka tahansa voi tehdä lapsen, ruokkia ja vaihtaa vaipat. Teiniäiti voi kyllä hyvin huolehtia pienen lapsen fyysisistä tarpeista. Mutta entä se kasvatus? Uskon, että vanhemmat äidit ovat keskimääräisesti parempia kasvattajia. Heillä on enemmän annettavaa lapselleen niin henkisesti kuin taloudellisestikin. Tämä on minun mielipiteeni, jota tilastot tukevat - ei tarvitse vetää hernettä nenään kuitenkaan siitä että joku uskaltaa sanoa ääneen sen mitä puolivaltakuntaa ajattelee.

        saanen kysyä että millä tavalla kasvatus eroaa vanhemman- ja nuorenäidin kohdalla?

        Lapsi on kaikille uusi asia, tajutkaa jo herran jumala se että äidiksi kasvetaan _raskauden_ aikana/adoption prosessin aikana, ei kukaan pystyisi hoitamaan lasta jos se vain annettaisiin syliin.¨
        Ja ihan ikää katsomatta on niitäkin äitejä jotka eivät kasva odotuksen aikana henkisesti, mutta tuo ylestys on kuvottavaa!
        Silloin kun lapsi syntyy,Äidin ja lapsen välinen vuorovaikutus kehittyy ym.
        Et sinä opi äitiytta kirjoista, onhan sielä(kin) hyödyllistä tietoa muttei kaikkea.

        Mitkä ovat kriteerit tälle hyvälle vanhemmalle?
        "Lapsi osaa tiettyyn ikään mennessä"... vai millä te ruudun toisella puolella olevat mittaatte sen?

        Ja sitten on hyvä ja vastuullinen vanhempi kun on ensin reilu 25v. elänyt,rymyten kaikki miehet ja baarit läpi ja hankkia kenties ohessa joku koulutus kunnes tulee aika rauhoittua ja hankkia lapsi.

        En näe sillä mitään tekemistä "hyvän" kasvatuksen kanssa.
        Mitä hyötyä tuosta on lapsen kanssa?


      • mutta turhaa se on
        äippi kirjoitti:

        saanen kysyä että millä tavalla kasvatus eroaa vanhemman- ja nuorenäidin kohdalla?

        Lapsi on kaikille uusi asia, tajutkaa jo herran jumala se että äidiksi kasvetaan _raskauden_ aikana/adoption prosessin aikana, ei kukaan pystyisi hoitamaan lasta jos se vain annettaisiin syliin.¨
        Ja ihan ikää katsomatta on niitäkin äitejä jotka eivät kasva odotuksen aikana henkisesti, mutta tuo ylestys on kuvottavaa!
        Silloin kun lapsi syntyy,Äidin ja lapsen välinen vuorovaikutus kehittyy ym.
        Et sinä opi äitiytta kirjoista, onhan sielä(kin) hyödyllistä tietoa muttei kaikkea.

        Mitkä ovat kriteerit tälle hyvälle vanhemmalle?
        "Lapsi osaa tiettyyn ikään mennessä"... vai millä te ruudun toisella puolella olevat mittaatte sen?

        Ja sitten on hyvä ja vastuullinen vanhempi kun on ensin reilu 25v. elänyt,rymyten kaikki miehet ja baarit läpi ja hankkia kenties ohessa joku koulutus kunnes tulee aika rauhoittua ja hankkia lapsi.

        En näe sillä mitään tekemistä "hyvän" kasvatuksen kanssa.
        Mitä hyötyä tuosta on lapsen kanssa?

        Iällä ja kokemuksella ei ole mitään tekemistä sillä että on käynyt baarit ja miehet läpi. Kokemuksella tarkoitetaan, että on opiskellut, hankkinut itselleen ammatin, asunut omillaan, tienannut omia rahoja eli oppinut kaikkia sellaisia perusasiota, joita elämässä pärjäämiseen tarvitaan. Tietenkin äitiys tulee jokaiselle uutena asiana ja siihen kasvetaan ja ei etukäteen tarvitse tietää miten vauvaa imetetään ym. Nämä äitiys asiat ovat uusia, mutta ne elämän perusjutut pitäisi hallita jo ennalta. Nuorena lapsen saaneella on kaikki asiat hakusessa. Niin se vain on, turha on väittää, että 16-vuotiaalla olisi koulutus, oma asunto ja kokemusta elämästä jo valmiina.


      • Education educatio
        mutta turhaa se on kirjoitti:

        Iällä ja kokemuksella ei ole mitään tekemistä sillä että on käynyt baarit ja miehet läpi. Kokemuksella tarkoitetaan, että on opiskellut, hankkinut itselleen ammatin, asunut omillaan, tienannut omia rahoja eli oppinut kaikkia sellaisia perusasiota, joita elämässä pärjäämiseen tarvitaan. Tietenkin äitiys tulee jokaiselle uutena asiana ja siihen kasvetaan ja ei etukäteen tarvitse tietää miten vauvaa imetetään ym. Nämä äitiys asiat ovat uusia, mutta ne elämän perusjutut pitäisi hallita jo ennalta. Nuorena lapsen saaneella on kaikki asiat hakusessa. Niin se vain on, turha on väittää, että 16-vuotiaalla olisi koulutus, oma asunto ja kokemusta elämästä jo valmiina.

        Sinäpä sen sanoit. Olen täysin samaa mieltä. Sana ''teiniäiti'' tuo mieleeni sanan ''roskaväkeä''. Väittäkää vastaan molopäät tiedätte itsekkin olevanne väärässä


      • mamma 83
        Education educatio kirjoitti:

        Sinäpä sen sanoit. Olen täysin samaa mieltä. Sana ''teiniäiti'' tuo mieleeni sanan ''roskaväkeä''. Väittäkää vastaan molopäät tiedätte itsekkin olevanne väärässä

        enpä oo ennen kuullukkaan että teiniäitejä oisi kutsuttu roskaväeksi.......


      • koulutus:
        järkeä päähän kirjoitti:

        Miksi nämä tutkimukset eivät päde myös Suomessakin? Suomessa tosin on vähemmän teiniraskauksia kuin Yhdysvalloissa, kiitos ehkäisyvalistuksen ja vähemmän kiihkouskonnollisen ilmapiirin vuoksi. Kiinnostaisi tietää, jos joku löytäisi Suomessa tehdyn tutkimuksen, veikkaisin että samat asiat koskevat myös suomalaisia teiniäitejä (koulutuksen puute, tuilla eläminen).

        Yhdysvalloissa työntekijöiden ja opiskelijoiden oikeudet ovat suomea heikommat, äitiyslomat lyhyempiä ja uskonto katolilaisuuteen painottuvaa, mikä helpommin johtaa siihen että odottava nuori joutuu menemään matalapalkkaduuneihin ja keskeyttämään/lopettamaan opintonsa selvitäkseen lapsen hoidosta ja elatuksesta. Sikäläistä systeemiä ei voi verrata suomeen, ja siksi siellä tehdyt tutkimukset eivät päde suomessa. Suomessa opintojen keskeyttäminen ja niiden jatkaminen normaalisti vanhempainloman jälkeen ei ole mikään ongelma. Käyväthän monet nuoret miehet armeijankin kesken opintojen.

        Niin ja suomessa aika lailla 100% kaikenikäisistä äideistä elää tuilla kunnes lapsi on 9kk - 3 vuotta. Lasten onneksi!


      • vauvasta asti
        mutta turhaa se on kirjoitti:

        Iällä ja kokemuksella ei ole mitään tekemistä sillä että on käynyt baarit ja miehet läpi. Kokemuksella tarkoitetaan, että on opiskellut, hankkinut itselleen ammatin, asunut omillaan, tienannut omia rahoja eli oppinut kaikkia sellaisia perusasiota, joita elämässä pärjäämiseen tarvitaan. Tietenkin äitiys tulee jokaiselle uutena asiana ja siihen kasvetaan ja ei etukäteen tarvitse tietää miten vauvaa imetetään ym. Nämä äitiys asiat ovat uusia, mutta ne elämän perusjutut pitäisi hallita jo ennalta. Nuorena lapsen saaneella on kaikki asiat hakusessa. Niin se vain on, turha on väittää, että 16-vuotiaalla olisi koulutus, oma asunto ja kokemusta elämästä jo valmiina.

        Siinä vaiheessa, kun lasta aletaan todella ohjaamaan on nuori ehtinyt kokea jo todella paljon: Raskausaikana moni muuttaa omilleen (ellei siis jo ole) ja harjoittelee juuri noita mainitsemiasi perusasioita, lapsen syntyminen mullistaa paljon, lapsen vauva-aika on myös hyvin aikuistuttavaa aikaa. Kyllä siinä vaiheessa kun vauvanhoito loppuu ja lasta aletaan kasvattamaan tätä maailmaa varten, on äidilläkin jo usein muodostunut omat käsitykset, arvot, kokemus mitä haluaa lapselleen tarjota - ja eväät vaan kasvaa samaa tahtia kuin lapsi kasvaa. Ei äitiys ole sentään mikään este elämälle, että jos saat lapsen 16-vuotiaana niin siinä sitten jumitat ja pysyt. 16-vuotiaskin äiti on edelleen 16 vuotta lastaan vanhempi ja viisaampi.

        Sitä en kyllä ala kiistämään, etteikö tuo vaikeaa olisi, kun täytyy aikuistua ikäänkuin pikakelauksella. Eikä se pääkoppa valitettavasti kaikilla kestä mukana. Mutta tästä syystä nuoria äitejä tulisi ennemminkin tukea kuin jatkuvasti lyödä maahan - vaikka kuinka ärsyttäisi se että lapset tekee lapsia niin vaikka sitten sen pienemmän lapsen tähden, he ovat vanhempiensa ikään täysin syyttömiä.


    • matimato

      En kadu myöskään itse.En ymmärrä ihmisiä jotka pelkän ulkonäön tai iän perusteella tekevät päätökset ihmisestä.Olen törmännyt ihmisiin jotka haukkuu meitä nuorena tulleita äitejä ajattelen näin itsekkin että jokainen tuntee varmasti itsensä sen verran hyvin että onko varma ottamaan pienestä ihmeestä vastuuta itse muutin ylä-asteen jälkeen kotoa pois ja hyvä niin.Nyt olen 20 ja kaksi ihanaa lasta 4-vuotta maaliskuussa syntynyt Juuso poika ja Miro kohta 7kk=)!Näissä asioissa punnitaan kuka jää rinnalle ja kuka ei!?

    • teinitytsy

      hei, olen todella huolissani että olen raskaana!
      olen 16vuotias, kesällä täytän 17. pelkään
      vanhiempieni suhtautumista, tai no, lähinnä
      isäni on enemmän kärttyisempi kuin äitini.
      pelkään myös miten suku suhtautuu muut
      tuttavat... pari ystävää sekä äiti on tukena..
      muita ei sitten olekkaan..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      74
      5338
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      17
      2396
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1917
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      45
      1625
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1571
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1368
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1287
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      7
      1248
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1219
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1183
    Aihe