Onkohan tämmöiselle kaupunkilaistollolle josta vahingossa tuli mettänomistaja, antaa käytännön vinkkiä tuommoiseen polttopuiden ajeluun sopivasta vehkeestä?
Parikymmentä hehtaaria aluetta, joten ei mitään raskaampaa konetta viitisi hommata. Ammattilaisille jätän isommat ja vaativammat hommatkin.
Mönkijä tai moottorikelkka ilmeisesti riittäisi hommaan, vai onkohan jotain muutakin vaihtoehtoa?
Mitenkä on, kun olen kuullut että mettäpaloja on noista mönkijöistä aiheutunut, onkohan perää? Mistä moinen johtuu?
No..jokatapauksessa olisin kovasti kiitollinen jos teiltä paremmin asiaa tuntevilta alan ammattilaisilta jonkun neuvon saisin.
Kiitos kun luit.
Polttopuun ajoon mönkijä?
63
12354
Vastaukset
- Db 880
Ostat jo oikean traktorin vm 1970-1980 vm ei tarvitse "leikkiä"peittoaa mönkijän mennen tullen harrastus metsätöissäkin vanhat traktorit ovat ikikoneita vähällä ajolla ollessa.
- aksonman
Mönkijän maastokelpoisuus on yhtä kuin maavara.Rakenne on kuitenkin liian heppoinen raskaaseen työskentelyyn.Myös varaosien hinta on posketon verratuna vanhaan massikkaan jossa on sentään hytti.traktorilla vaan on vain vaikea leikkiä ja tehdä vaikutusta kavereihin.
- raktoristi
aksonman kirjoitti:
Mönkijän maastokelpoisuus on yhtä kuin maavara.Rakenne on kuitenkin liian heppoinen raskaaseen työskentelyyn.Myös varaosien hinta on posketon verratuna vanhaan massikkaan jossa on sentään hytti.traktorilla vaan on vain vaikea leikkiä ja tehdä vaikutusta kavereihin.
.
- 500 kuutioinen
raktoristi kirjoitti:
.
V-ttu ettäkö ääliöt vielä tiiä traktoreiden hintoja. Esim 10.000 eurolla ei sa juuri minkäälaista traktoria ja jos saakin se on kyllä 30-40 vuotta vanha paska loppuuajettu romu. Suosittelen ehdottomasti kyllä polaristraktorimönkijää sinulle.
- Mopolla metsään?
500 kuutioinen kirjoitti:
V-ttu ettäkö ääliöt vielä tiiä traktoreiden hintoja. Esim 10.000 eurolla ei sa juuri minkäälaista traktoria ja jos saakin se on kyllä 30-40 vuotta vanha paska loppuuajettu romu. Suosittelen ehdottomasti kyllä polaristraktorimönkijää sinulle.
Mulla on 71vm traktori.Hyvintoimii ja aikavähän ajettu.Hinnatkaan ei mitään 10 tonneja.Mönkijöillä en alkaisi leikkiin vähän kuin "mopoautolla"metsään.Tiedätkös paljonko bensiiniä kuluu tunnissa on kyseessä kelkka tai mönkijä.Muuten mulla on lumilinko pieni pihakone.Kahteenvuoteen en rakkinetta ole käyttänyt muutaman lumikikkareen olen kolalla hoitanut hyvää kuntoliikuntaa on.Traktorin otan käyttöön mailla suurempaan ajoon.Ota kaveri mukaan joka huom! tietää jotain muutakin kuin kiiltävä päältä.Ei tarvii katua kauppoja.
- Jorgga
Sitä yritän sanoa, että mitään taloudellista järkeä tuossa hankinnassa ei ole. Jos tarvitset perusteita muijallesi niin silloin niitä voin antaa. Mutta älä huijaa itseäsi kuitenkaan. Se vehje syö enemmän bensaa kuinniiden puiden arvo on jotka sillä korjaat.
- leluja
jolla voi aikuisena leikkiä sanoi meidän ÄITI joskus aikoinaan.
Olen kohta 20 vuotta ajellut vähät rankapuuajot -64 vuodelta olevalla hytittömällä Fergulla.
Koko ajan on toiminut hyvin, lähtee pakkasellakin käymään. Perässä on ollut pieni puurunkoinen peräkärry.
Olen sitä mieltä, että tällainen toimii moninkerroin paremmin kuin mönkijä, maavara paljon suurempi ja vetokyky moninverroin parempi.- kokemusta on
Kelkan käyttö ajoittuu vain talvelle ja silloinkin se on kunnollista nelivetomönkijää heikompi vaihtoehto. Mönkijä soveltuu pienimuotoiseen puun ajoon monesti jopa traktoria paremmin. Ketteryys on aivan toista luokkaa ja kevyempänä, sekä nelivetoisena mm. suotkin ylittyy paremmin. Kun kuormat pitää asiallisina ja katselee hieman ajoreittiä etukäteen niin eipä ole juuri paikkaa mistä ei puut kulkisi. Metsäpohja säästyy mönkijällä ja leveitä ajouria ei tarvita. Kunnon metsäkärry keinutelillä ja pyörivällä vetopäällä on vähintään yhtä tärkeä kuin itse mönkijä. Sen voi tarpeen mukaan varustaa vaikka hydraulisella kuormaajalla. Liikuteltavuus on plussaa myös, eli kulkee palstalle esim. h-auton peräkärryssä. Kulutus on luokkaa 2-3 litraa tunnissa, eli se ei päätä huimaa. > 400 kuutioinen peli on sopiva puunajoon. Merkeissä kannattaa pidättäytyä tunnetuissa jenkeissä tai japseissa.
Monet tilalliset, joilta löytyy myös traktori, hoitavat puunajon kuitenkin mönkijällä. Ruotsissa, jossa metsänhoito on ihan eri kantimissa kuin Suomessa, on mönkijät olleet jo pitkään kova sana metsänhoidossa. Takapajuisessa Suomessa kulttuuri on vasta kehittymässä kun vanhat peräkammarin pojat pelkäävät muutosta vailla parempaa tietoa tai kokemusta. Täällähän vallitseva menttaliteetti on aina ollut, että mitä isompi sen parempi. Oli kyseessä sitten mikä kone tahansa. Naisiahan ei mönkijällä saa, jos ei toki vanhalla vaseliinin peittämällä naftalouskullakaan.
Suosittelen tutustumaan esim. Koneviestin tai Metsälehden aihetta käsitteleviin artikkeleihin. Myös nettifoorumeilta esim. sammysatv.com tai skogsforum.se löytyy tarkempaa tietoa.Kelkka on Etelä- ja Keski-Suomessa tarpeeton.
Traktoripelit ihan hyviä, silloin kun ne ENNESTÄÄN OMISTAA. Monella tilallahan sellaiset käypäset vehkeet on jääneet nurkkiin rojumaan, mutta ostaminen???
Mönkijäkään ei silti ole taloudellisesti kannattava tuossa tilanteessa, mutta sillä nyt saa vähän hupiakin ajeltua.- aksonman
Vaari kirjoitti:
Kelkka on Etelä- ja Keski-Suomessa tarpeeton.
Traktoripelit ihan hyviä, silloin kun ne ENNESTÄÄN OMISTAA. Monella tilallahan sellaiset käypäset vehkeet on jääneet nurkkiin rojumaan, mutta ostaminen???
Mönkijäkään ei silti ole taloudellisesti kannattava tuossa tilanteessa, mutta sillä nyt saa vähän hupiakin ajeltua.Niin jos ostaa merkkimönkijän ja vetävän kärryn kuormaimineen tulee jo arvokkaat klapit kun rahaa palaa lähemmäs parikymmentä tuhatta euroa.
Ja taas ollaan sydäntalvella kun puita tehdään kiinni jossakin kannossa ja vetaria poikki. - Db 880
Siinä vaiheessa jos esim pitää vetää pitkänä paksumpi puu ajouralle puhumattakaan isosta tyvitukista mönkijä on täysin toivoton tapaus esim ky tilanteessa.Tule näyttämään mönkijällä puunkorjuuta metsäämme en usko sen kunnolla toimimista ennen kuin näen käytännössä.Myöskään traktorin polttoaineen kulutus ei ole mikään kynnyskysymys lähinnä tyhjäkäyntiä on rankojen keräys veto traktorille polttoainekulutus on n 2-3 l tunnissa.
- jdhjfhkdjhkj
kyllähän täällä ruotsissa isännät on ostanut ne mönkijät hupikäyttöön eihän niillä mettässä mitään tehokasta työtä tee.
- Onpa pieni kulutus
poika taisi unohtua sulta nollat noiden 2,3-perästä.Täydessä vedossa.Taidat olla samanlainen kuin kaverini jonka auto kuluttaa aina 2-3l vähemmän kuin muiden ja huollotkin liki ilmaisia.Kerroppa muuten mönkijän merkki niin ostan heti jos näinvähällä ajossa ja kuormanvedossa pääsee.
- Se toinen tollo
Mökin oston mukana tuli reilut 10 hehtaaria metsää. Laskin, että kaikkein halvimmaksi polttopuiden keruussa tuli itsetehtyjen puurankojen ajattaminen paikallisella metsäkärryn ja kuormaimen omistavalla viljelijällä pinoon mökin pihalle. Ja vaivatta, muuta ei tarvinnut kuin näyttää pinon paikka, ja kaivaa kuvetta mielestäni jotakuinkin kohtuullisessa määrin. Suosittelen, jos tällainen mahdollisuus on käytettvissä.
- tuo
4 euroa tunnille löpö, 5 euroa?
- vuoden
tuo kirjoitti:
4 euroa tunnille löpö, 5 euroa?
polttopuitten ajamisesta on alle 200€ jos ajomatka ja maasto on kohtuullinen
Eri asia jos tykkää leikkiä mönkijällä, niin onhan se varmasti mukavaa - ikioma lelu
vuoden kirjoitti:
polttopuitten ajamisesta on alle 200€ jos ajomatka ja maasto on kohtuullinen
Eri asia jos tykkää leikkiä mönkijällä, niin onhan se varmasti mukavaapääsee kaljanhakuun ja kirkolle baarikaljoille
- Polaris metsään
Ensin pitää kokeilla, sen jälkeen voi vasta muodostaa oikean mielipiteen asiasta.
Näin se vaan on - tässäkin asiassa.
Itse olen osa-aikamaanviljelijä ja kyllähän asia on on sillai, että polttopuut metsästä
haen mönkijällä, enkä traktorilla. Minäkin luulin ensin, että aivan huu-haa hommaa tuo mönkijällä puiden hakeminen metsästä, mutta väärässä olin.
Hieman söi miestä kun olin päinvastaista naapurin isännälle väittänyt, hän kun alkoi tuota mönkijällä puiden hakua minulle ehdottaa.
Varustuksena siis Polariksen viissatanen mönkijä ja siinä perässä siihen sopiva telikärry, ns. mönkijämallinen.
Puut olen katkonut kolmimetriseksi, on sitten hyvä käsitellä klapikoneen kanssa.
Tämä mönkijäyhdistelmä menee metsässä kuin unelma, myös kuorman kanssa ja metsään ei jää mitään ylimääräisiä ajojälkiä, eikä tule puiden viottumisia, eikä vahingoita puiden juuristoa.
Lastauskorkeus mönkijän telikärryyn on todella pieni, ei käy selän päälle.
Ja mönkijällä voi suunnitella ajoreitit myös sellaiseen maastoon, johon traktorilla ei ole mitään asiaa. Lisäksi tällä yhdistelmällä pystyy hyvin kiertämään kannot ja kivet. Ja telivaunu tulee perässä kuin uistin.
Ennen mönkijää olin monet kerrat kiinni pikkutraktorilla (MF 35 X) kun satuin ajamaan vahingossa kannon päältä, vetokoukun kohdalta se jäi jumiin. Eli pikkuferkun maavara on tämän mönkijän kanssa samaa luokkaa. Erona se, että mönkijällä pääset kiertämään kivet ja kannot, traktorilla ei aina.
Neliveto Fiatti on taasen liian iso ollenkaan metsään ja sen vyörenkaat eivät metsäajosta pidä.
Lisäksi kun mönkijä on tyypitetty traktoriksi, niin sillä voi sitten ajella myös tiellä.
On lisäksi vähennyskelpoinen ostos maataloudessa.
EU-direktiivien pitäisi määrätä mönkijä pakolliseksi jokaiselle toimivalle maatilalle,
on se sen verran kätevä vehje.
Sillä ajat ne polttopuut, keräät kivet pellolta keväällä, aidanteossa tosi kätevä, kuivurinpäivystyksessä ehdoton.
Ja onhan sillä kätevä käydä viemässä puintimiehelle kahvit pellolle, samoin kuin
kyntömiehellekin.
Aivan ehdoton se on Lapin hillasoilla, kärry maasturin perään ja ajat mönkijän kärryyn ja sidot sen kiinni ja kuomu päälle, niin siellähän se tulee perässä, kohti pohjoista.
No ei niin paljon hyvää, ettei jotain puutettakin. Lumenauraus sen kanssa on näpertelyä. Silloin pitää ottaa se neliveto Fiat tallista. Lumikauha edessä ja linko takana, se peittoaa kyllä mönkijän.
Hyvää puinti- ja kyntösyksyä kaikille maanviljelijöille. Peltohommat kun ollaan saatu tehtyä, niin sitten pieni loma Lappiin sen mönkijän kanssa, ajelemaan vaikka erätulille. Sen jälkeen on sitten hyvä viilata tai vaihtaa moottorisahan teräketju ja laittaa se sinne mönkijän tarakalle ja lähteä kaatamaan ja kasaamaan niitä polttopuita.
Puut saa sitten kätevästi haettua sillä mönkijällä, kuten edellä tuli todettua.
Traktorit saa olla hallissa odottamassa niille kuuluvia töitä.
On se niin kätevä peli - se mönkijä, ei mahda mitään :)- Sarvet solmuun
Ajelepa vaan omilla tilkuillas. Jos tapaan möngertäjän lapin jängillä pörräämässä niin tangon väännän solmuun ja teen koko vehkeestä samanlaisen eunukin kuin omistajastaan. Joka loppukesä noita "spedejä" pulpahtelee pintaan kuin viherlevä konsanaan.
- Db 880
Maastoltaan sellaisia että siellä olisi mitään toivoa mönkijällä pärjätä myöskin meidän metsissä on otettava huomioon todellinen kaatumisvaara moottoriajoneuvo kypärä päässä mesätöissä ?.Fm 35 on varmasti yksi huonoimpia vaihtoehtoja toimivaan metsäajoon.
- kpf2
Db 880 kirjoitti:
Maastoltaan sellaisia että siellä olisi mitään toivoa mönkijällä pärjätä myöskin meidän metsissä on otettava huomioon todellinen kaatumisvaara moottoriajoneuvo kypärä päässä mesätöissä ?.Fm 35 on varmasti yksi huonoimpia vaihtoehtoja toimivaan metsäajoon.
Kyllähän maastossa mönkkärillä pärjää paremmin kuin pienellä takatuupparitraktorilla. Itse en osaa kuvitella paikkaa josta pieni takavetoinen traktori suoriutuisi mönkijää paremmin. Taas paikkoja joissa mönkijällä pärjää paremmin on useampia. Turvallisuus on tärkeä molemmilla. Tietysti hytillinen traktori suojaa paremmin.
- kuin traktorit
kpf2 kirjoitti:
Kyllähän maastossa mönkkärillä pärjää paremmin kuin pienellä takatuupparitraktorilla. Itse en osaa kuvitella paikkaa josta pieni takavetoinen traktori suoriutuisi mönkijää paremmin. Taas paikkoja joissa mönkijällä pärjää paremmin on useampia. Turvallisuus on tärkeä molemmilla. Tietysti hytillinen traktori suojaa paremmin.
ite oon ajanut puita molemmilla vehkeillä jonka kyllä mönkkäri vie voiton 4-1. se on ketterä, ei jää kiinni ja paljon mukavampi työskennelläkin. ostaa vaan tarpeeks ison peräkärryn et tavaraa mahtuu. mulla on 500kuutioinen kone ja kerran on jääny kiinni ku ison kannon päälle jäi. mut lähti irti ku nosti käsivoimilla koneen ylös. teepäs sama traktorilla.
ps. ostin koneen 2005 ja 7000euroa ja on jo maksanu ittensä takas. - Jorgga
kuin traktorit kirjoitti:
ite oon ajanut puita molemmilla vehkeillä jonka kyllä mönkkäri vie voiton 4-1. se on ketterä, ei jää kiinni ja paljon mukavampi työskennelläkin. ostaa vaan tarpeeks ison peräkärryn et tavaraa mahtuu. mulla on 500kuutioinen kone ja kerran on jääny kiinni ku ison kannon päälle jäi. mut lähti irti ku nosti käsivoimilla koneen ylös. teepäs sama traktorilla.
ps. ostin koneen 2005 ja 7000euroa ja on jo maksanu ittensä takas.Ajotaksaksi kuutiolta voisi ottaa 3,5 €. Se tarkottaa, että 2000 kiintokuutiota oot ajellut. Jos oot ajellut oikein valtavia kuormia niin sitten oot vieny kahta kiintokuutiota kuormassa. Joten tuhannen kuormaa oot ajanu.
Jos kaksi tuntia on menny kuorman kanssa niin silloin oot kaksituhatta tuntia pörryyttäny joka on vieny n. 8 tuhatta litraa bensaa minimissään, se taas on maksanu kymppitonnin. - Polaris metsään
Sarvet solmuun kirjoitti:
Ajelepa vaan omilla tilkuillas. Jos tapaan möngertäjän lapin jängillä pörräämässä niin tangon väännän solmuun ja teen koko vehkeestä samanlaisen eunukin kuin omistajastaan. Joka loppukesä noita "spedejä" pulpahtelee pintaan kuin viherlevä konsanaan.
Tervehdys!
Ihan omalla suolla siellä ajellaan :)
Lapinmies kun myi silloin tuota "tonttia" sieltä, niin parikymmentä hehtaaria
suota piti ostaa siinä samalla.
Muuten ei olisi kauppoja tullut - kuulemma.
No nyt saadaan hillat omalta suolta, jos niitä sitten joka vuosi edes sattuu tulemaan.
Ja siinäkin hommassa tuo mönkijä on tosi hyvä.
Tervetuloa vaan poikkeamaan - ilman turhaa uhoa ja rellestystä.
Isompi v*****kin häviää jo toivottavasti sulta siihen mennessä.
Jotain lämmikettäkin löytyy, niin ei tarvitse käydä sen mönkijän ohjaustangon kimppuun kylmiltään. Se tosin on niin lujaa ainetta, että pysyy kyllä kuosissa.
Mutta otetaan koko homma tarvittaessa videolle ja laitetaan tuonne You Tube - sivustolle.
Mistäs sitä tietää vaikka tehtäisiin susta vielä elokuvatähti, ehkä se oikeampi
Spede vielä.
Hyviä puintikelejä kaikille! - Anonyymi
Olen ajanut mönijllä puita ja traktorilla,molemmat hyviä jos on talven puista kyse ,traktorilla kauempaa läheltä mönkärillä puuta tulee 😄
- taas..
Haen polttopuut ja muutkin puut metsästä 500 sarjan Avantin pienkauhakuormaajalla. Renkaat ovat nuo 26 tuumaiset, joilla on päässyt kulkemaan melko mukavasti. Tosin isoja kiviä joutuu kiertämään, kun tuo maavara on vaan 24 senttiä ja kun pyörät uppoo, niin vielä vähän vähemmän. No puuhommiin pelkästään ei kannata hommata, on niin perhanan kallis, mutta sillä tekee paljon muutakin.
- oikeen selittää
ahhahaha mitähän se JORGGA oikein sekoilee ja kenelle viesti tarkotettu. Luulee tyhmä että sillä mönkijällä pelkkiä polttopuita ajellaan. siinä on kuule paras peli niin energiapuun, rankapuun, mullan, soran ja hiekan ajoon. kaikki muut työt päälle mitä on. ja se huvi käyttö vielä. se vasta on komiaa! painella menemään maastossa kuin maastossa!
MÖNKIJÄ ON PARAS!
- ja juontokoura
Mönkijästä ei itsellä mitään kokemusta, mutta traktori ja juontokoura olisi mielestäni sopiva yhdistelmä tuollaiseen hommaan. Sillä pääsee ahtaisiinkin paikkoihin, kulkee epätasaisessa ja upottavassa maastossa, ei tarvitse nostella käsipelillä puita kuormaan (tai välttyy kuormaajan hankinnalta). TJa se traktori olisi hyvä olla neliveto, tai ainakin riittävästi painoa keulassa.
- Konemies_88
Niin eihän se taloudellisesti poltto puun ajoon kannata ostaa mitään noista vekottimista. Joka kylältä löytyy isäntä jolla on metsävarusteltu traktori tai pikku ajokone, Ja ajotaksat pyörii siinä 5 euron kuutiion tietämillä. Niin vaikka 100 mottia vuodessa noita poltto puita hamuaisit metsästäsi, niin eihän se maksais kuin 500 euroo vieraalla ajettuna. Ja voit itse tehdä jotain järkevämpää sen ajan.
No tietenkään ihan harrastelijan ei kannata mitään vanhaa ajokonetta ostaa ellei tykkää rassata sitä. Itse olisin jonkun 70-87 vuosluvun pikku neliveto traktorin kannalla vaikka 602,502 valametti tai mikä vaan fiiatti fergu, mutta menee vanhemmat ja takavedotkin, Ja noita paketteja saa valmiinakkin vaikka nettikoneesta jossa on karry ja kuormain valmiina sanotaanko että 20000 saa jo melekeen urakka vehkeitä, tietenkin nuo sinun ajoihin soveltuvat vehkeet saa jo alle kymppitonnilla. Ja voihan tulla pikku traktorilla vaikka kasvimaan kyntää, aurata lunta ym ym. Ja eip noita paljoa vähäsissä ajoissa tartte huoltaa, kunhan muistaa oljyt vaihtaa ja tankata. Niin ja traktoreissa on lämmitys laite. Ja jos vehkeessä on pikku kuormain niin eipä tarvii hikeä vuodattaa töissä.
No neliveto monkijät ovat suhteellisen kalliita 400-500 kuutuioiset maksaa jo enemmän kuin nuo vanhat traktorit, ja on se kovaa hommaa käsin nostella pölliä kyytiin, eli kuormaaja pitää melkeen olla. Ja vetävä kärry että varmasti menee kyllä noissakin puhti riittää mutta pito ei. Ja hintahan jo ruppee vetävineen kärryineen jo lähentelemään sitä paria kymmentä tuhatta. Ja ollaan ulkona säitten armoilla ja pitää osata kattoa mistä ajaa. Ja kyllä on paikat leviämässä ainakin itellä on kokemusta eräästä p alkavasta jenkki merkistä, kun pohja panssaritkin on muovia niin ei sitä tarvitse paljoa kolhasta kun ruppee koko vehe leviämään. Ja käytettyjä ei kannata ostaa yleensä ovat loppuun ajettuja. Niin ja traktori mönkijät on aika kuristettuja tehoiltaan kun lähestulkoon kaikissa on nopeus neljäänkyppiin rajoittamalla on se tehty tehot puottamalla.
Omasta mielestäni tuo monkijä on oiva hupiväline, mmootorikelkan. Varsinkin nää tieliikenne mönkijät joilla saa ajaa tie kohtaisia rajoituksia ja tehot on kuristettu 15kw ja näistä ei edes kovin herkästi jää kiinni kun kun sillä muutenkin saa ajaa kovaa.- Konemies_88
Niin tieliikenne monkijän virityksestä eijää ees nnin hyvin virka vallalle kiinni, kuin traktori monkijä tai mopon. Kun sillä kuitenkin saa kovaa ajaa
- Konemies_88
Että kyllä ootte helvetin koviä jätkiä työ monkijä miehet pölliä ajamaan jos kerran on traktoria tehokkaampia. Tai ootte muutamassa vuodessa saaneet vehkeet
maksettua pökkin ajossa.
Kun kyllä tolla traktori yhdestelmällä sen 60 kuutiota saa 8tunnissa helposti ajettua, ja koneena 89 vuosmallin fergu 9 tonnin kärry aisaohjauksella ja 6,5 metrinen patu kuormaimena. Ei varmaan ole yhtään kalliimpi yhdistelmä kuin uudehko mönkijä vetävällä kärryllä ja kuormaimella. jos monkkärin kärryyn se 2 mottia mahtuu niin pittää tohonkin ajomaaraan aika monta kuormaa ajaa.
Mutta minkähän takia kukaan urakoitsija ei osta pollea tai hondaa vaan valmetin jos kerrän tuo monkijä on niin tehokas.- jakunnonkasoista
no enskalta saa kyllä jo ajaa eikä kovin kauas jos 60 kiintoa pistää laanille.
- on hepponen,. ,.
Onhan mönkijä kiva lelu. Mönkijän omapaino on senverta pieni,
jotta traktori on monin verroin kätevämpi. Jollain tasasessa kangasmaastossa
saattaa mönkijällä pärjätä, mutta muuten loppuu maavara kesken äkkiä.
Traktoriin saa niin paljon erilaisia lisälaitteita perään ku vaan kerkiät keksiä,
että on niidenkin kanssa kiva pelata. Esim. klapikoneen.
En tiedä missä asut, mutta uskon, että m-kelkkaa et tarvitse. Osta hyvä moottorisaha. Kulkee helposti mukana,
on kevyt kantaa ja pääset metsään huseeraamaan. Koneajot jätät
metsänaapurille tai vuokraat häneltä traktoria, jos suostuu vuokraamaan
vaikka pelkkien klapien tekoon. On monta murhetta vähemmän.
Ainakin jos metsä on hiukan kauenpana, eikä traktorille ole säilytyspaikkaa.
Ei riitä että vedät mönkijän kärryillä metsään. Pitäisi mönkijän kärrytkin saada mukaan, joten tarvitset pian kuorma-auton.
Rakenna säästyvillä kuluilla pieni taukotupa tai klapivarasto.- lkjhj
Mönkijällä mennään tasan siitä mistä jollain takatuuppari traktorillakin. Mennään myös monesta paikasta mistä traktorilla ei enää mennäkään. Kätevämpi traktori ei ole millään tavalla, päin vastoin. Isompi ja vahvempi se kyllä on. Metsänhoitoon ja pienimuotoisiin hakkuisiin mönkijä kunnon telikärryllä on mitä mainioin yhdistelmä.
- Konemies_88....
lkjhj kirjoitti:
Mönkijällä mennään tasan siitä mistä jollain takatuuppari traktorillakin. Mennään myös monesta paikasta mistä traktorilla ei enää mennäkään. Kätevämpi traktori ei ole millään tavalla, päin vastoin. Isompi ja vahvempi se kyllä on. Metsänhoitoon ja pienimuotoisiin hakkuisiin mönkijä kunnon telikärryllä on mitä mainioin yhdistelmä.
Otetaanko kisa puun ajossa, Mönkijä vaikka 800 kuutioinen polle kunnon telikärryllä, Valtra vaikka 6300 mezzo kärryllä kuormaajalla, ja sitten vaikka 1010 A mallin timberjackki sillä vanha että kukaan ei valita että se on liiän kallis muihin vehkeisiin verrattuna kun tuo vallukin 90 luvulta kun on mezzo.
No työmaana vaikka ihan tommonen perus männikön ensi harvennus vaikka reilu 300 mottia hakattavaa kullekkin se 100 mottia mitä veikkaatte millä peleistä nopeinten ajaa pöllit tien varteen.
No niin olhan tuo vähän ikävä juttu. Mutta monessa metsätilassa se traktori löytyy omasta takaa ja ei siihen kyllä käytetty pikku kuormaaja ja kärry kauheasti maksa monkijän hinnalla jo jotain melkeenpä saa ja sitä kuormaaja voi käyttää hyvinkin monessa hommassa kesällä esim helvetin kova vehe vaikka kivien keräämisessä voin sanoa että melkeen se kannattaa jo sen takia ostaa se kuormaaja kun sillä on niin hyvä jo kaikkee muutakin nostella.
No sitten pieni muotoiset hakkuut no jos vaikka joka talvi hakkaa maanomistaja sen vaikka 150 mottia sitä pienimuotoista harvennusta niin ei se vielä tosiaan paljoa maksa vieraalla ajattaminen jos taksa on vaikka 5 euroa kuutio siitä voi jokainen laskea kannattaako se mönkijä metsä hommissa ja onhan omallekkin työlle joku arvo laskettava.
Niin on tuo mönkijö hupi käytössä oikeen hyvä peli ja keksii sille kyllä tekemistä vaikka hirvi metällä hirven vetää maastosta ym ja hupi ajoa ja voihan sillä ne poltto puut vetää metästä. Mutta isompiin puun ajo hommiin kyllä leluja nuo kelkka mönkijä yhdistelmat on liikuntaa ainakin saa ja jos ei tosiaan ole muuta tekemistä kuin leikkiä metässä, itse menen viikon lopuilla mielummin vaikka hirvi passiin.
No onhan tuo mönkijän ja traktorin vertailu yleensäkkin nyt vähän turhaa, eihän niitä nyt tosissaan voi toisiinsa verrata kyllä ne tossa puunajo hommassa painii ihan eri sarjassa. En jaksa uskoa että sellainen henkilö joka voi verrata harvennusten ajamisessa traktoria ja mönkijää toisiinsa on kummallakaan ajanut metsässä. Se vaan sääli kyllä se isoin ja rumin voittaa siellä metässä eli taitaa se timberi oikeissa metsä töissä se kätevin olla.
Itse en nai siinä mitään järkeä ostaa uutta 10 000 euron arvosta monkijä kärry yhdistelmaa että ajaa mökilleen sillä sauna puut ( kyseiseen hommaan kyllä mönkijä on ehkä edullisin vaihto ehto), kun halvemmaksi olis tullut ostaa ne puut valmiina klapeilta joltain kuka myy niitä (meiltä lähtis 35euron hintaan heittokuutio). No joo onhan niitä tyhmempiäkin harrastuksia ja kalliimpia joku panee autoonsa sen 80 000 euroa ja ajaa sillä 20 000 km vuodessa että ei tuo mönkijä näin aatellen niin tyhmä ole, kuka panee rahat mihinkin ja miten paljon on sitä löysöö rahaa.
Mutta turha sitä mönkijätä on verrata melkeen urakkavehkeisiin(traktoreihin) tai urakka vehkeisiin ajokoneisiin, voi tulla itku silmään jos koittas ajaa yhtä paljon pölliä tai yhtä huonosta maastosta. - mönkijä, se on lelu
Konemies_88.... kirjoitti:
Otetaanko kisa puun ajossa, Mönkijä vaikka 800 kuutioinen polle kunnon telikärryllä, Valtra vaikka 6300 mezzo kärryllä kuormaajalla, ja sitten vaikka 1010 A mallin timberjackki sillä vanha että kukaan ei valita että se on liiän kallis muihin vehkeisiin verrattuna kun tuo vallukin 90 luvulta kun on mezzo.
No työmaana vaikka ihan tommonen perus männikön ensi harvennus vaikka reilu 300 mottia hakattavaa kullekkin se 100 mottia mitä veikkaatte millä peleistä nopeinten ajaa pöllit tien varteen.
No niin olhan tuo vähän ikävä juttu. Mutta monessa metsätilassa se traktori löytyy omasta takaa ja ei siihen kyllä käytetty pikku kuormaaja ja kärry kauheasti maksa monkijän hinnalla jo jotain melkeenpä saa ja sitä kuormaaja voi käyttää hyvinkin monessa hommassa kesällä esim helvetin kova vehe vaikka kivien keräämisessä voin sanoa että melkeen se kannattaa jo sen takia ostaa se kuormaaja kun sillä on niin hyvä jo kaikkee muutakin nostella.
No sitten pieni muotoiset hakkuut no jos vaikka joka talvi hakkaa maanomistaja sen vaikka 150 mottia sitä pienimuotoista harvennusta niin ei se vielä tosiaan paljoa maksa vieraalla ajattaminen jos taksa on vaikka 5 euroa kuutio siitä voi jokainen laskea kannattaako se mönkijä metsä hommissa ja onhan omallekkin työlle joku arvo laskettava.
Niin on tuo mönkijö hupi käytössä oikeen hyvä peli ja keksii sille kyllä tekemistä vaikka hirvi metällä hirven vetää maastosta ym ja hupi ajoa ja voihan sillä ne poltto puut vetää metästä. Mutta isompiin puun ajo hommiin kyllä leluja nuo kelkka mönkijä yhdistelmat on liikuntaa ainakin saa ja jos ei tosiaan ole muuta tekemistä kuin leikkiä metässä, itse menen viikon lopuilla mielummin vaikka hirvi passiin.
No onhan tuo mönkijän ja traktorin vertailu yleensäkkin nyt vähän turhaa, eihän niitä nyt tosissaan voi toisiinsa verrata kyllä ne tossa puunajo hommassa painii ihan eri sarjassa. En jaksa uskoa että sellainen henkilö joka voi verrata harvennusten ajamisessa traktoria ja mönkijää toisiinsa on kummallakaan ajanut metsässä. Se vaan sääli kyllä se isoin ja rumin voittaa siellä metässä eli taitaa se timberi oikeissa metsä töissä se kätevin olla.
Itse en nai siinä mitään järkeä ostaa uutta 10 000 euron arvosta monkijä kärry yhdistelmaa että ajaa mökilleen sillä sauna puut ( kyseiseen hommaan kyllä mönkijä on ehkä edullisin vaihto ehto), kun halvemmaksi olis tullut ostaa ne puut valmiina klapeilta joltain kuka myy niitä (meiltä lähtis 35euron hintaan heittokuutio). No joo onhan niitä tyhmempiäkin harrastuksia ja kalliimpia joku panee autoonsa sen 80 000 euroa ja ajaa sillä 20 000 km vuodessa että ei tuo mönkijä näin aatellen niin tyhmä ole, kuka panee rahat mihinkin ja miten paljon on sitä löysöö rahaa.
Mutta turha sitä mönkijätä on verrata melkeen urakkavehkeisiin(traktoreihin) tai urakka vehkeisiin ajokoneisiin, voi tulla itku silmään jos koittas ajaa yhtä paljon pölliä tai yhtä huonosta maastosta.Joo kyllähän tuo mönkkäri on varmaan mukava keksintö huviajoja aatellen, mutta rattorilla ne puut ajettaan. Kelkka on hyvä keksintö jos on paljon ojia ja mettä on lyhyen matkan päässä, mutta jos on vaan pieniä ojia niin tuo fiiatti tai joku muu oikea rattori (ei mikkään rattorimönkija tai belarus) on kyllä peto noissa puittenajo hommissa, mutta mönkijää älä sorru ostamaan sen ja kärryn hinnala saa tosissa jo hyvän vaikkaki käytetyn rattori mettäkärry yhistelmän eikä sillä muutenkaan mittään oikeita töitä tehä ko on heti kiini jonku kannon nokassa tai ko tullee oja vastaan niin meno loppuu ko ei pääse yli. Rattorilla voi esim. tehä lumi työt taikka vaikka pyörittää kaiken laisia konneita. Ennemmin se on tuo rattori maksanu ittesä takas ko mönkijä. Jatuosta kulutuksesta niin ei se ole paljon mönkijää isompi ja onhan tuo nafta paljon bensaa halvempaa. Niin ja taitaa olla rattorin vakkuutuksekki halvemmat ko tuossa mönkijässä. Jos rattorissa on koppi voi mennä sateen tullessa sinne suojaan ja ei tule kylmä kattokkaa ko siinä kopissa on lämmitin varmasti, en kyllä usko että missään mökkärissä on korkeampi maavara ko vaikka tuommosessa 60-80 heppasessa rattorissa. Esim. foorti tai fiiatti on aika ketteriä. Ja voihan tuola rattorillaki ajaa hauskaaki jos haluaa.
Tätä listaa nyt vois jatkaa vaikka kuinka pitkasti, mutta ei viitti kirjottaa enempää.
Kyllä se rattori on vaan se millä niitä töitä tehhää ja mönkijät leluja sano kuka vaan mitä hyvänsä. - juupasaejuu
mönkijä, se on lelu kirjoitti:
Joo kyllähän tuo mönkkäri on varmaan mukava keksintö huviajoja aatellen, mutta rattorilla ne puut ajettaan. Kelkka on hyvä keksintö jos on paljon ojia ja mettä on lyhyen matkan päässä, mutta jos on vaan pieniä ojia niin tuo fiiatti tai joku muu oikea rattori (ei mikkään rattorimönkija tai belarus) on kyllä peto noissa puittenajo hommissa, mutta mönkijää älä sorru ostamaan sen ja kärryn hinnala saa tosissa jo hyvän vaikkaki käytetyn rattori mettäkärry yhistelmän eikä sillä muutenkaan mittään oikeita töitä tehä ko on heti kiini jonku kannon nokassa tai ko tullee oja vastaan niin meno loppuu ko ei pääse yli. Rattorilla voi esim. tehä lumi työt taikka vaikka pyörittää kaiken laisia konneita. Ennemmin se on tuo rattori maksanu ittesä takas ko mönkijä. Jatuosta kulutuksesta niin ei se ole paljon mönkijää isompi ja onhan tuo nafta paljon bensaa halvempaa. Niin ja taitaa olla rattorin vakkuutuksekki halvemmat ko tuossa mönkijässä. Jos rattorissa on koppi voi mennä sateen tullessa sinne suojaan ja ei tule kylmä kattokkaa ko siinä kopissa on lämmitin varmasti, en kyllä usko että missään mökkärissä on korkeampi maavara ko vaikka tuommosessa 60-80 heppasessa rattorissa. Esim. foorti tai fiiatti on aika ketteriä. Ja voihan tuola rattorillaki ajaa hauskaaki jos haluaa.
Tätä listaa nyt vois jatkaa vaikka kuinka pitkasti, mutta ei viitti kirjottaa enempää.
Kyllä se rattori on vaan se millä niitä töitä tehhää ja mönkijät leluja sano kuka vaan mitä hyvänsä.niin no, tossa oli yks kirjotus aika oikeessa, jos verrataan mönkijää rattoria ja ajokonetta.
ajokonehan nuista on paras. ei sitä tarvi miettiä, mutta ei ikinä maksa itteään takasi jos ei oo kunnolla hommia. rattori tulee sitten, yleensä kylmä kärry ja veltto keskinivel ei pärjää ajokoneelle millään muotoa etenemiskyvyssä täys kuorma päällä. noh, sitten taas tämä mönkijä. pieni omapaino, vähän pitoja ja tehoja. jos te ajatta 2 kuution kuormia (toisaalta hiukan epäilen tätä) samasta paikasta kun ajokone 15 kuutiota niin kumman luulette oikeasti pärjäävän tässä. urakoitsija ajaa ne puut, ei maksa paljon. töistä on pula.
huono vertaus tuo takavetorattori ja nelivetomönkijä. rattoriki ajjaa varmasti jottain 8-9 kuution kuormia, mutta tuo takatuuppari on huono pääsemään nelivetoon verrattuna.
-> saat ajjaa sillä mönkijällä 4-5 kuormaa että pääset siihen määrään minkä maatalousrattori on tuonut yhellä kuormalla -> kun taas saat mönkijällä ajaa 7-8 kuormaa siihen että pääset ajokonneella ajettuun yhteen kuormaan, niin mieti uuvestaan.
hupiajjoon ne mönkijät, toki mieluummin ite ottasin työmönkijän, vois jotaki harrastaa, vaikka tosiaan sitä hirven vetova.
- mönkijiin
Ennen kannattaa käyttää sähköä, töpseli rasiaan vaan jos ei kerran rahasta ole sinulla kiinni.
" Mönkijä tai moottorikelkka ilmeisesti riittäisi hommaan, vai onkohan jotain muutakin vaihtoehtoa? "- mönkijä, se on lelu
Siis mistä sie puhut???
Mistä sie sinne mettään sähköt veät??? - sähkö???
Miten niilä sähköilä ees ne puut sieltä mettästä ajaa?
- luulemaan
mönkijä, se on lelu kirjoitti:
Siis mistä sie puhut???
Mistä sie sinne mettään sähköt veät???Tekstisi hämäsi minut täysin, luulin että polttopuita olit hakemassa metsästäsi mönkijällä.
Eihän polttopiden hakemiseen kannata mönkijöitä hankkia, ennen kannattaa käyttää kotonaan töpselisähköä ja lämmittää ja paistaa sähköllä asuntoaan tai saunaansa! - aamutunnit
sähkö??? kirjoitti:
Miten niilä sähköilä ees ne puut sieltä mettästä ajaa?
Puitako tässä nyt pitää ruveta ajelemaan, just on saatu kiuas kytkettyä verkkoon.
Tee ekoteko, jätä rankapuut sinne metsään niin tuottavat sitä paljon puhuttua happea.
Tällöin voisit kutsua itseäsi tittelillä eko tuottaja sen sijaan kuin ja vain mönkiän omistaja. - ei mittään sähköä
aamutunnit kirjoitti:
Puitako tässä nyt pitää ruveta ajelemaan, just on saatu kiuas kytkettyä verkkoon.
Tee ekoteko, jätä rankapuut sinne metsään niin tuottavat sitä paljon puhuttua happea.
Tällöin voisit kutsua itseäsi tittelillä eko tuottaja sen sijaan kuin ja vain mönkiän omistaja.Lueskelin seku näitä keskusteluja ja päätinpä mieki sanoa jotaki tähän vaikka näkkyy viimeset viestit olevan aika vanhoja. Taas vissiin joku kaupunkilais pelle väittää että sähkökiuas korvaa puukiukaan. Näin ei vaan kuitenkaan ole. Sitäpaitsi mikä eko teko se on jos käyttää sitä usein jotakin polttamalla tuotettua sähköä. Metsän kasvu myöskin hidastuu ja kannattavuus menee. Ja vaikea sielä mettässä on liikkuakki jos se on semmosta risukkoa. Ja kyllä tuo traktori taikka kelkka on paras vaihtoehto jos haluaa puut itte mettästä ajaa. Tulleehan siinä liikuntaaki eikä tuo muutenkkaan mikkään huono harrastus ole.
- renerane
kannattaa ostaa vanha traktori ( esim.international ) itsellä on kaksi ketää niin pelo- ,metsä- , kuin tie ajot
- kokemusta on
Ajelin tuossa juuri 30 pm3 rankaa mettästä tien varteen 800 Polle ja siinä mönkijän "tukkikärry" perässä, 3x6h päivää otti 2pm3 kertakuorma keskimäärin. Ketterä peli ja tosiaan ajourat ei leveitä ole eikä juurivauriota juuri synny, traktori tietty jos tukkia aletaan ajaa mutta tämä rankahomma on omiaan mönkijälle.
Talvella sitten kelkalla ja parireellä tämänkaltaiset ajot ja kertakuormatkin samaa luokkaa, mönkijällä ei mitään asiaa ajella kun lunta muniin asti, ei pärjää teloillakaan kelkalle.- kunto noussee?
Aivan, kiintoina alle 15m3
- Kyllähän se
kunto noussee? kirjoitti:
Aivan, kiintoina alle 15m3
kunto on kohdillaan (koputtaa puuta) mutta eihän se mitään ole sohvien miesten kuntoon verrattuna.
- kolmeviiskymppinen
Muutaman vuoden olen omistanut käytettynä ostetun 350 kuutiosen mönkkärin, perässä telikärry. Sillä olen ajanut kesällä lehteen kaadettuja rankoja, koivua ja leppää, parimetrisiksi katkottuna, Ajumatkat maks. noin 300 metriä. Myös järeitä tuulenkaatoja olen ajanut, nekin parimetrisinä. Polttopuun tarve on alle 10 mottia vuodessa. Mönkkäri on kätevä peli puunajussa, kun tekee kuormat maaston ja taitonsa huomioiden, pari kertaa olen joutunut vinssillä avittamaan. Polttoaineen kulutuskaan ei päätä huimaa.
- kolmeviiskymppinen
Muutaman vuoden olen omistanut käytettynä ostetun 350 kuutiosen mönkkärin, perässä telikärry. Sillä olen ajanut kesällä lehteen kaadettuja rankoja, koivua ja leppää, parimetrisiksi katkottuna, Ajumatkat maks. noin 300 metriä. Myös järeitä tuulenkaatoja olen ajanut, nekin parimetrisinä. Polttopuun tarve on alle 10 mottia vuodessa. Mönkkäri on kätevä peli puunajussa, kun tekee kuormat maaston ja taitonsa huomioiden, pari kertaa olen joutunut vinssillä avittamaan. Polttoaineen kulutuskaan ei päätä huimaa.
- Tumpero...
Minä taas olen ajanut polttopuut ja tukit metsästä pois kauhakuormaajan nokalla trukkipiikeissä. Pikku linkkukone, jossa hydraulimoottorit joka pyörässä, niin vauhtia voi säätää etanan vauhdista lähtien, ei ole jämähtänyt kertaakaan metsään.
- mönkijällä laatua
Pienimuotoisiin ensiharvennus hakkuisiin mönkijä on ihan käypänen harrastus-vehje.
Jos ei lasketa kuntoiluhyötyä ollenkaan mukaan, vaan vain kustannusten mukaan lasketaan, niin heikonlaiseksi tulos jää. Toisaalta asiaa voi miettiä siltäkin kannalta,että metsä jää parempaan kasvukuntoon vähemmillä vaurioilla.
Kapeaurainen metsä kasvaa lisäksi seur.harvennukseen mennessä esim. 8 m³/v/ha keskikasvulla n. 230 €:n edestä enemmän puuta,kuin vast. normaalien ajourien metsä.
Jos omalle työlle laskisi vaikka 10 e /h ja polttoaineet siihen, niin 1 ha (36m³)
hankinta-ajo kustantaisi n. 510€ .
Vieraalla metsäkuljetus olisi n. 180 €, joten lisäkustannus (ilman pääomakuluja)
kömpijällä olisi 1 ha hakkuulta n. 100 € .- semmonen tapaus
Jos käyttää mönkijää oikeassa metsässä, niin vaatii vetävän kärryn. Onko kuormain sitten tarpeen, pilkkimalleja ja lisää painoa, sopiikin miettiä.
Eräs versio:
http://youtu.be/lrlcSGZlKgs - ilmanvetävää
semmonen tapaus kirjoitti:
Jos käyttää mönkijää oikeassa metsässä, niin vaatii vetävän kärryn. Onko kuormain sitten tarpeen, pilkkimalleja ja lisää painoa, sopiikin miettiä.
Eräs versio:
http://youtu.be/lrlcSGZlKgsVaatii ja ei sen vetävän, riippuu tapauksesta ja siitä mihin riman asettaa. Itselläni on kohtuu helpot ja hyvät maapohjat (eli nähtävästi ei sitä oikeaa metsää) ja teen sekä ajan normimittaisena työpäivänä sen 3 - 4 kiintoa ensiharvennuspuuta tienvarteen käsikuormauksella ja ilman vetävää kärryä. Vetävää kärryä ei ole ollut ikävä. Kuormainta kyllä, lähinnä purkuvaiheessa. Lastin teossa siitä kuormaimesta ei juuri iloa ole jos pöllien litramäärät pysyvät alle 70 :sa.
- Ilman vetoja
ilmanvetävää kirjoitti:
Vaatii ja ei sen vetävän, riippuu tapauksesta ja siitä mihin riman asettaa. Itselläni on kohtuu helpot ja hyvät maapohjat (eli nähtävästi ei sitä oikeaa metsää) ja teen sekä ajan normimittaisena työpäivänä sen 3 - 4 kiintoa ensiharvennuspuuta tienvarteen käsikuormauksella ja ilman vetävää kärryä. Vetävää kärryä ei ole ollut ikävä. Kuormainta kyllä, lähinnä purkuvaiheessa. Lastin teossa siitä kuormaimesta ei juuri iloa ole jos pöllien litramäärät pysyvät alle 70 :sa.
on täälläkin tukkikärry eikä kuormainta, siitä olisi kyllä paljon apuja juurikin purkuvaiheessa kun saisi korkeammat lanssikasat.
- rönkky
koti jorkka. harkitsen jonnimoisen mönkkärin ostoa, tosin näitä erikoisia vertailuja lukien totean että 18v olkapäällä vuoden puut on kannettu n200m tielle, hieman hämmentynyt olo mihin hemmettiin noita vehketä tarvitaan. en kaipaa kuntosaleja enkä puntti leikkejä, ainoastaan eloa mahdollisimman pienellä kone äänellä.
- koettua
Kukin tyylillään, ei siihen muilla sanomista vapaassa maassa.
Itellä ensiharvennuksia mönkijä tukkikärry, kun puusta tulee 3m pölli ja 4m ranka niin tuolle lähikuljetusyhdistelmälle on paikkansa; pölli voi hyvinkin painaa sen 50kg. - mies_eikä_neiti
koettua kirjoitti:
Kukin tyylillään, ei siihen muilla sanomista vapaassa maassa.
Itellä ensiharvennuksia mönkijä tukkikärry, kun puusta tulee 3m pölli ja 4m ranka niin tuolle lähikuljetusyhdistelmälle on paikkansa; pölli voi hyvinkin painaa sen 50kg.Raavaalle miehelle tuollaisten 50 kilon tikkujen nostaminen ja liikuttelu pitkiäkin matkoja on todella helppoa. Mielekästä voimaharjoittelua raittiissa ilmassa.
- pali885
kyllä mönkijällä ajaa päivässä sen minkä 4wd traktori ja kuormaajalla tunnissa.
- harventelija
Traktorilla jää ajamatta ne puut mitkä ensiharvennuksessa poistetaan koska tässä tapauksessa varsinaisia ajouria ei tule lainkaan.
- 0212
Jos mönkijä, niin ehdottomasti honda500fa,ei mitään remmivetohärpäkkeitä.
- eiolluvitsi
Minä tuunasin filmivanerista ja vanhoista suksista "vesikelkan". Tolla hoituu sopivilla keleillä (hankikantoisilla) polttopuiden siirtely kätevästi ja ihan mukavaa liikuntaa.
Jos sulle joskus tulee isompia määriä niin silloin tietty kannattaa pyytää joku naapuri jolla on ihan oikea traktori varusteineen avuksi. Ei maksa paljoa muutaman tunnin työ naapuriavulla.
Kesällä olen tehnyt köysiradan jolla otan pahimmista jyrkanteistä tuulenkaatamia noin metrin pituisina pätkinä. Tää on kaikki ihan kuntoilua ja harrastelua. Jus kaupunkilaistollolle sopivaa hommaa. Hauskinta on kylä suunnittelu, miten ja millaisilla konsteilla. :) - sönnääs
Traktori Can amilla haettu 50 kuormaa /6 päivää. kertymä 50-60m3 ja ajomatka keskimäärin 1000m /kuorma, polttoainetta n.60litraa kulunut. Hyvin toimii jopa 35 vuotta vanhalla aurauksella. Nuoreen metsään jäävä aukko n. 1,5m leveää. Korkea maavara eduksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1125825Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta323927- 823332
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182946Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2501997Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?871963- 1411758
Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81686Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui391685Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881529