maadoittamaton sähkö(aurinkopaneli)

ai tästä vai - zip zap-

Tervehdys.

Kysytään täältä kun itsellä ei ole kokemusta minkäänlaisista sähköasioista.

Mökillä on aurinkopaneli 72w siihen akku 115ah sekä lataussäädin net-16 sekä pieni invertteri maadoittamaton 230v 50hz 12v.

Tuolla ei nytkähtäny kahvinkeitin eikä edes vedenkeitin päälle, mikä oli suunnaton pettymys!

Tuolla hässäkällä kyllä syttyy ledivalot, lataa kännykät, lataa/käyttää kannettavat ja soittaa radioo samaan aikaan ilman ongelmia.

Miksi siis ei kahvi tipu?

Sekä mistä löytäisi hyviä neuvoja alkavalle "sähköinsinöörille" ettei kaikki laitteet hajoisi heti kättelyssä kun työntää ruuvimeisselii rasiaan ;)

Tarvis siis tietoa ihan simpeli asioista aina aurinkopaneli aggrekaatti kytkentöihin.

34

2775

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • _liplap

      Kahvinkeittoon tai vedenkeittimen käyttöön tarvitset vähintään 1000-1500W invertterin. Kahvinkeitto, veden keittäminen ja imurointi kannattaakin tehdä mieluummin aggrekaatilla, koska kahvinkeitto 115Ah akusta invertterillä imaisee nopeasti akun tyhjäksi ihan parilla keittokerralla.

    • tulevalle sähköinssille

      Revi ne aurinkopaneli-akku-invertteri viritykset pois ja hommaa oikea verkkosähkö.
      Voit tehdä samat asiat mökiläkin, mitkä teet vakituisessa asunnossakin.

      =Elämä on helppoa, kun sen oikein oivaltaa=

      • Optioita

        Meidän tontille niin kauan kuin henki pihisee.

        Liittymismaksu ilman sähkötaulua eli kaapelinpää 16000euroa.

        Mökki mökkinä ja aurinkopaneeli tuottaa valaistuksen ja kaasujääkaappi toimii kylmäkalusteena ja siinä kaikki.

        Kännykkä ja radio ainoat elektroniikka vempeleet.

        Netti sekä sähköpostivapaa-alue eiköhän näitä saa duunissa ihan tarpeeksi lärpytellä.


      • eikä kukaan muu

        Mutta vakituisessa asunnossa et voi tehdä niitä asioita, mitä mökillä teet :D

        Olenkin aina sanonut, että se nyt vaan on tyhmää maksaa turhaan. Aurinkosähkössä on tulevaisuus!!

        ...sanoipa fortuminorjat mitä hyvänsä ;)


      • Jaakko M.

        Kyllä oikein mitoitettu aurinkosähköjärjestelmä palvelee saaressa mökkioloissa hintaansa nähden hienosti. Alle 4.000€ on saatu riittävä systeemi, joka toimii ympärivuotisesti. Hintaan sisältyy kaikki: paneelit, akusto, säädin, kaapelointi, TV antenni, radio/CD, 150L jääkaappi, vesipumppu, valot sisälle ja ulos, jne.
        Keittämiseen ja paistamiseen on uunilla varustettu kaasuhella. Mökin lämmitys varaavalla takalla ja puuhellalla.
        Systeemi on nyt ollut käytössä reilut viisi vuotta eikä mitään ongelmia ole esiintynyt. Aina on sähköä riittänyt. Akut jouduttaneen uusimaan seuraavan viisivuotiskauden aikana.
        Kun sähköyhtiö pyytää verkkosähkön käyttöönsaamisesta 65.000€ liittymä- ja käyttökulut vuosittain niin pistää se vertailemaan.


      • Anonyymi
        Optioita kirjoitti:

        Meidän tontille niin kauan kuin henki pihisee.

        Liittymismaksu ilman sähkötaulua eli kaapelinpää 16000euroa.

        Mökki mökkinä ja aurinkopaneeli tuottaa valaistuksen ja kaasujääkaappi toimii kylmäkalusteena ja siinä kaikki.

        Kännykkä ja radio ainoat elektroniikka vempeleet.

        Netti sekä sähköpostivapaa-alue eiköhän näitä saa duunissa ihan tarpeeksi lärpytellä.

        Aurinkosähköä mökillä 25v. Hyvin on tultu toimeen. Nyt lisätään paneelitehoa ja uusi jännitteensäätäjä. Kaasu aurinkosähkö,hyvä yhdistelmä.Mökki mökkinä. Heikki miekojärveltä.


    • perustietoa

      Kahvinkeittimestä ja vedenkeittimestä löydät tarvittavan tehon, esim. 700 W tai 1500 W. W tarkoittaa wattia. Watit lasketaan kaavalla teho = jännite * virta. 12 V (voltin) akusta 1000 W kuormitus tarvitsee noin 85 amppeerin virran, joka on mille tahansa käynnistysakulle aika iso.

      Invertterin pitää olla isompi kuin tuo teho. Invertteristä löytyy myös tehomerkintä, mutta se puuttui antamistasi tiedoista.

      Aurinkosähköstä et saa kovinkaan suuria tehoja jos on vain yksi akku. Jos laitat niitä rinnan useampia saat helpommin isompia tehoja. Minulla on 850 Ah akku ja 400 W paneleja, mutta veden keittämiseen käytän silti nestekaasua. Pölynimuri toimii.

      Ihan peukalosääntönä, lämmittävät laitteet kuten kahvinkeittimet ja vedenkeittimet kannattaa yleensä unohtaa pienemmistä aurinkosähköasennuksista kuten sinun. Katsohan niiden muiden laitteiden tarvitsemia tehoja (siis wattimäärät).

      Toivottavasti tästä on jotain hyötyä.

      • aurinkopaneleita mökille

        Jos aikoo kahvinkeittimellä kahvit keittää mökillä, pitää olla verkkosähkö tai vähintään tuulivoimala aurinkopanelien lisäksi.

        Minä istun mieluimmin vaikka kusiaispesässä, kuin sinnittelen aurinkopanelisähköllä.
        Ei verkkosähkö kustannukiltaan tule sen kalliimmaksi, kuin aurinkosähkökään kaikkine lisähankitoineen ja riesoineen, ainakaan minulle.
        Aikoinaan sähköliittymä maksoi mittareineen mökin seinään saakka 12000 mk.
        Mökin sisäasennukset lämpöpattereineen (7 kpl) saman verran. Vuoden sähkölaskut on keskimäärin 600 euroa.
        On mukava käydä lämpimässä suihkussa silloin kun siltä tuntuu.
        Virta riittää vaikka hitsauskoneelle.
        Sitäpaitsi 75% uusista kesämökeistä on varustettu verkkosähköllä.

        http://www.hs.fi/asuminen/artikkeli/Uutta virtaa m%C3%B6kille/HA20070617SI1FA01j8p


      • tämän päivän hinnoista
        aurinkopaneleita mökille kirjoitti:

        Jos aikoo kahvinkeittimellä kahvit keittää mökillä, pitää olla verkkosähkö tai vähintään tuulivoimala aurinkopanelien lisäksi.

        Minä istun mieluimmin vaikka kusiaispesässä, kuin sinnittelen aurinkopanelisähköllä.
        Ei verkkosähkö kustannukiltaan tule sen kalliimmaksi, kuin aurinkosähkökään kaikkine lisähankitoineen ja riesoineen, ainakaan minulle.
        Aikoinaan sähköliittymä maksoi mittareineen mökin seinään saakka 12000 mk.
        Mökin sisäasennukset lämpöpattereineen (7 kpl) saman verran. Vuoden sähkölaskut on keskimäärin 600 euroa.
        On mukava käydä lämpimässä suihkussa silloin kun siltä tuntuu.
        Virta riittää vaikka hitsauskoneelle.
        Sitäpaitsi 75% uusista kesämökeistä on varustettu verkkosähköllä.

        http://www.hs.fi/asuminen/artikkeli/Uutta virtaa m%C3%B6kille/HA20070617SI1FA01j8p

        siis se oli markka-aikaan. Tuo 12000mk on vain 2000 euroa, ja silloin kukaan ei harkitsisi aurinkosähköä. Nykyään tuo markkahinta pitää kertoa kolmella, ja muuttaa euro perään - esim minun tapauksessani 35000 euroa olisi ollut käypä hinta liittymälle 4v sitten. Toiset puhuu 140000 euron hinnasta. Näillä tasoilla - toisin kuin 2000euron tasolla - aurinkosähkö kummasti kiinnostaa.


      • saisi sähköä
        tämän päivän hinnoista kirjoitti:

        siis se oli markka-aikaan. Tuo 12000mk on vain 2000 euroa, ja silloin kukaan ei harkitsisi aurinkosähköä. Nykyään tuo markkahinta pitää kertoa kolmella, ja muuttaa euro perään - esim minun tapauksessani 35000 euroa olisi ollut käypä hinta liittymälle 4v sitten. Toiset puhuu 140000 euron hinnasta. Näillä tasoilla - toisin kuin 2000euron tasolla - aurinkosähkö kummasti kiinnostaa.

        On myös tapauksia joissa ei edes saa tarjousta. Sähköä ei saa edes rahalla.


      • ;-)
        saisi sähköä kirjoitti:

        On myös tapauksia joissa ei edes saa tarjousta. Sähköä ei saa edes rahalla.

        Miksikä tämmöisestä pitää niin kovasti kinastella. Aiempiakin keskusteluja seuranneena, on pari leiriä, jotka on aina napit vastakkain. Sähkö ihmiset ja mökki-ihmiset.

        En vaan ymmärrä mitä mökkeilyä se on jos on hirvee tuska pelkästään siitä jos kahvia ei voi keittää kahvinkeittimellä?? onko niin kiire vai mikä estää keittämästä vedet vaikka kaasuliedellä ja valuttamalla ne kupposet ihan vaikka käsin... tai jos mökin nurkasta ei löydy sitä 42" HD taulutöllöä. Tosin kaikillahan näihin on oikeus jos niin haluaa, mutta koittakaa ymmärtää, että jotkut haluaa mökkeilyltä juuri sitä, että pääsee näistä helpotuksista ja hienouksista eroon ja tehdä asia vähän "vaikeamman" kautta ihan vapaaehtoisesti. Aurinkosähkö on mukava lisä kun sillä saa melkein ilmaiseksi pikkuisen mukavuuksia esim valot ja muuta pientä. Paljon on ihmisiä, jotka eivät halua näitäkään vaan ruuatkin tehdään avotulella.

        Itse pärjäilen aurinkosähköllä eikä sähköön tarvetta tai halua olekaan. Tällä hetkellä ainoa hyöty oikeesta sähköstä olisi talvikäytön mukavuuden lisääminen kun saisi peruslämpöä pidettyä yllä mutta tämäkin olisi aika kallista kun liittymän hinta on vaivaiset 16000 EUR. Tähän löytyy muitakin huomattavasti halvempia keinoja tai sitten varautuu vaan, että mökkiä joutuu lämmittelemään monta tuntia kun sinne tulee. Mikä ei itselle ole mikään ongelma, joillekin aikaisemmille kirjoittajille todennäköisesti aivan mahdoton ajatus.


      • tarmo-penttilä
        ;-) kirjoitti:

        Miksikä tämmöisestä pitää niin kovasti kinastella. Aiempiakin keskusteluja seuranneena, on pari leiriä, jotka on aina napit vastakkain. Sähkö ihmiset ja mökki-ihmiset.

        En vaan ymmärrä mitä mökkeilyä se on jos on hirvee tuska pelkästään siitä jos kahvia ei voi keittää kahvinkeittimellä?? onko niin kiire vai mikä estää keittämästä vedet vaikka kaasuliedellä ja valuttamalla ne kupposet ihan vaikka käsin... tai jos mökin nurkasta ei löydy sitä 42" HD taulutöllöä. Tosin kaikillahan näihin on oikeus jos niin haluaa, mutta koittakaa ymmärtää, että jotkut haluaa mökkeilyltä juuri sitä, että pääsee näistä helpotuksista ja hienouksista eroon ja tehdä asia vähän "vaikeamman" kautta ihan vapaaehtoisesti. Aurinkosähkö on mukava lisä kun sillä saa melkein ilmaiseksi pikkuisen mukavuuksia esim valot ja muuta pientä. Paljon on ihmisiä, jotka eivät halua näitäkään vaan ruuatkin tehdään avotulella.

        Itse pärjäilen aurinkosähköllä eikä sähköön tarvetta tai halua olekaan. Tällä hetkellä ainoa hyöty oikeesta sähköstä olisi talvikäytön mukavuuden lisääminen kun saisi peruslämpöä pidettyä yllä mutta tämäkin olisi aika kallista kun liittymän hinta on vaivaiset 16000 EUR. Tähän löytyy muitakin huomattavasti halvempia keinoja tai sitten varautuu vaan, että mökkiä joutuu lämmittelemään monta tuntia kun sinne tulee. Mikä ei itselle ole mikään ongelma, joillekin aikaisemmille kirjoittajille todennäköisesti aivan mahdoton ajatus.

        Missäpäin suomea on noin kalliit liittymähinnat? Täällä vattenfall:n jakeluverkon alueella ei kesämökkien liittymät maksa sen enempää kuin vakiasuntojenkaan. Omalle hirsihuvilalle oli liittymä alkukeväästä vähän päälle kolme tonnia. Mittauskeskus piti tietenkin asennuttaa urakoitsijalla, joka veti samalla sähkötkin mökkiin.


      • pelittää
        ;-) kirjoitti:

        Miksikä tämmöisestä pitää niin kovasti kinastella. Aiempiakin keskusteluja seuranneena, on pari leiriä, jotka on aina napit vastakkain. Sähkö ihmiset ja mökki-ihmiset.

        En vaan ymmärrä mitä mökkeilyä se on jos on hirvee tuska pelkästään siitä jos kahvia ei voi keittää kahvinkeittimellä?? onko niin kiire vai mikä estää keittämästä vedet vaikka kaasuliedellä ja valuttamalla ne kupposet ihan vaikka käsin... tai jos mökin nurkasta ei löydy sitä 42" HD taulutöllöä. Tosin kaikillahan näihin on oikeus jos niin haluaa, mutta koittakaa ymmärtää, että jotkut haluaa mökkeilyltä juuri sitä, että pääsee näistä helpotuksista ja hienouksista eroon ja tehdä asia vähän "vaikeamman" kautta ihan vapaaehtoisesti. Aurinkosähkö on mukava lisä kun sillä saa melkein ilmaiseksi pikkuisen mukavuuksia esim valot ja muuta pientä. Paljon on ihmisiä, jotka eivät halua näitäkään vaan ruuatkin tehdään avotulella.

        Itse pärjäilen aurinkosähköllä eikä sähköön tarvetta tai halua olekaan. Tällä hetkellä ainoa hyöty oikeesta sähköstä olisi talvikäytön mukavuuden lisääminen kun saisi peruslämpöä pidettyä yllä mutta tämäkin olisi aika kallista kun liittymän hinta on vaivaiset 16000 EUR. Tähän löytyy muitakin huomattavasti halvempia keinoja tai sitten varautuu vaan, että mökkiä joutuu lämmittelemään monta tuntia kun sinne tulee. Mikä ei itselle ole mikään ongelma, joillekin aikaisemmille kirjoittajille todennäköisesti aivan mahdoton ajatus.

        Juuri tästä on kyse tuon aurinkosähkön kanssa. Sen kanssa on helppo elää ettei sitä virtaa tule määrättömästi, kun on muut systeemit kunnossa. Kahvin voi keittää liedelläkin (kaasu tai puu) pannukahvina. Itse asiassa pannukahvi on jopa paremman makuista kun suodatinkahvi, mitä saan kaupunkioloissa ihan tarpeeksi. Kokeilkaa ihmeessä ei se kahvinkeitto ole sähkökeittimestä kiinni. Lämmityksen mökissä hoitaa varaava takka, joten en tarvitse sähköpattereita. Puuhella on keittiössä lisälämmön lähteenä jos tarvitaan. Lämmin vesi lämpenee saunan vesipadassa (80 litraa), sillä saa lutrata ihan tarpeeksi. Kiuas puulla. Jääkaappi ja toinen hella toimii kaasulla. Eli en tarvitse mihinkään muuhun (sähköä) kuin telkkariin, joka kuluttuu 35W koko 18,5" ja valaistukseen, jonka olen itse vääntänyt ledeista. Ledeillä maksimikulutus 5W jos koko mökkiin laittaa valot päälle-> terassi, tupa, keittiö, pukuhuone, sauna ja pari muuta pienvalopistettä.

        Itse hankin tänä vuonna aurinkojärjestelmän 60W kokonaishintaan 750 euroa, mikä ei mielestäni ole kovinkaan suuri investointi. Olen ollut tähän erittäin tyytyväinen. TV, radio, ja valaistus ovat toimineet moitteettomasti. Aikaisemmin olen kuskannut akkuja mökiltä kotiin ladattaviksi. Nyt ei tarvitse enään akkuja kuskailla ja latauksen hoitaa tälläkin hetkellä paneeli. Perjantaina kun taas palaan mökille on siellä täydet akun odottamassa. Helppoa eikö?

        Asiasta kolmanteen... Sähköliittymän omistavilta mökkiläisiltä olen saanut sellaisen tiedon, että kiinteät kulut per/kuukausi on noin 12-13 euron luokkaa. Vaikka virtaa ei siis kulje mihinkään suuntaan, eli kulutus nolla. Laskelma (12,5x12x5=750 euroa). Tällä kuluerällä kuolletan oman paneelisysteemin hinnan viidessä vuodessa (ilmaiseksi) ja sen jälkeen systeemi tuottaa pelkkää hedelmää.


      • lujaa ja kovaa
        ;-) kirjoitti:

        Miksikä tämmöisestä pitää niin kovasti kinastella. Aiempiakin keskusteluja seuranneena, on pari leiriä, jotka on aina napit vastakkain. Sähkö ihmiset ja mökki-ihmiset.

        En vaan ymmärrä mitä mökkeilyä se on jos on hirvee tuska pelkästään siitä jos kahvia ei voi keittää kahvinkeittimellä?? onko niin kiire vai mikä estää keittämästä vedet vaikka kaasuliedellä ja valuttamalla ne kupposet ihan vaikka käsin... tai jos mökin nurkasta ei löydy sitä 42" HD taulutöllöä. Tosin kaikillahan näihin on oikeus jos niin haluaa, mutta koittakaa ymmärtää, että jotkut haluaa mökkeilyltä juuri sitä, että pääsee näistä helpotuksista ja hienouksista eroon ja tehdä asia vähän "vaikeamman" kautta ihan vapaaehtoisesti. Aurinkosähkö on mukava lisä kun sillä saa melkein ilmaiseksi pikkuisen mukavuuksia esim valot ja muuta pientä. Paljon on ihmisiä, jotka eivät halua näitäkään vaan ruuatkin tehdään avotulella.

        Itse pärjäilen aurinkosähköllä eikä sähköön tarvetta tai halua olekaan. Tällä hetkellä ainoa hyöty oikeesta sähköstä olisi talvikäytön mukavuuden lisääminen kun saisi peruslämpöä pidettyä yllä mutta tämäkin olisi aika kallista kun liittymän hinta on vaivaiset 16000 EUR. Tähän löytyy muitakin huomattavasti halvempia keinoja tai sitten varautuu vaan, että mökkiä joutuu lämmittelemään monta tuntia kun sinne tulee. Mikä ei itselle ole mikään ongelma, joillekin aikaisemmille kirjoittajille todennäköisesti aivan mahdoton ajatus.

        Ihmettelet, miksi pitää kinastella ja samalla ITSE jauhat aiheesta 16:n rivin verran?
        Ei herneitä, mutta oot aika hauska ;)


      • Mölperi
        lujaa ja kovaa kirjoitti:

        Ihmettelet, miksi pitää kinastella ja samalla ITSE jauhat aiheesta 16:n rivin verran?
        Ei herneitä, mutta oot aika hauska ;)

        Mulla on mökki varsinais-suomessa ja mulle olis sähkön vetäminen maksanut 18000 euroa. Laskin että sillä hinnalla saan hyvän aurinkopaneli systeemin, aggregaatin ja paljon polttoainetta siihen. Mulle mökki on mökki. Ei tartte olla taulutelkkareita ym. muuta turhaa tavaraa. Mulle on mun systeemit piisanneet, enkä ole mitään lisää kaivannut.


      • ja säästää...
        Mölperi kirjoitti:

        Mulla on mökki varsinais-suomessa ja mulle olis sähkön vetäminen maksanut 18000 euroa. Laskin että sillä hinnalla saan hyvän aurinkopaneli systeemin, aggregaatin ja paljon polttoainetta siihen. Mulle mökki on mökki. Ei tartte olla taulutelkkareita ym. muuta turhaa tavaraa. Mulle on mun systeemit piisanneet, enkä ole mitään lisää kaivannut.

        Jokainen voi vapaasti säästää omalla tavallaan.
        Jos investoit sen 18000 eura mökin säköliittymään paritonnia asennuksiin, mökkisi arvo nousee vähintään samanverran ja elämänlaatu paranee myös mökilläollessa.
        Yhtähyvin voisi säästää mökkimatkoissa, jättää se 20-30 tonnin auto ostamatta ja ajaa mokkimatka fillarilla, tai yleisillä kulkuvälineillä.


      • puuttumatta
        ja säästää... kirjoitti:

        Jokainen voi vapaasti säästää omalla tavallaan.
        Jos investoit sen 18000 eura mökin säköliittymään paritonnia asennuksiin, mökkisi arvo nousee vähintään samanverran ja elämänlaatu paranee myös mökilläollessa.
        Yhtähyvin voisi säästää mökkimatkoissa, jättää se 20-30 tonnin auto ostamatta ja ajaa mokkimatka fillarilla, tai yleisillä kulkuvälineillä.

        sanon, että sähköliittymää ei oikein voi verrata mihinkään, ei edes auton hankintaan. Ymmärrän kyllä, että kärjistit, ja se auto oli vaan esimerkki paremman puutteessa, mutta silti. Mutta jos jatketaan tota esimerkkiäsi, niin auton voi sentään myydä ja siitä saa rahansa pois. Sen voi myös laittaa seisontaan (eli nykyisin poistaa liikennekäytöstä) ja näin välttyä minkäänmuotoisilta perusmaksuilta, kuten vakuutukset ja verot vrt. sähköliittymän perusmaksut.

        Enkä kyllä lähtisi allekirjoittamaan väitettäsi (ok, et keksinyt tähän hätään muutakaan) että mökin "arvo" nousee samassa suhteessa siihen panostettujen hankintojen, tässä tapauksessa sähköliittymän kanssa. Ja jos nousisikin, se pitäisi myydä samantien kun sähköt on hommattu, eikä 30:n vuoden päästä. Silloinhan pitäisi voitosta vähentää ensin sähkönkulutukseen menneet rahat ;)


      • sun väitteesi
        puuttumatta kirjoitti:

        sanon, että sähköliittymää ei oikein voi verrata mihinkään, ei edes auton hankintaan. Ymmärrän kyllä, että kärjistit, ja se auto oli vaan esimerkki paremman puutteessa, mutta silti. Mutta jos jatketaan tota esimerkkiäsi, niin auton voi sentään myydä ja siitä saa rahansa pois. Sen voi myös laittaa seisontaan (eli nykyisin poistaa liikennekäytöstä) ja näin välttyä minkäänmuotoisilta perusmaksuilta, kuten vakuutukset ja verot vrt. sähköliittymän perusmaksut.

        Enkä kyllä lähtisi allekirjoittamaan väitettäsi (ok, et keksinyt tähän hätään muutakaan) että mökin "arvo" nousee samassa suhteessa siihen panostettujen hankintojen, tässä tapauksessa sähköliittymän kanssa. Ja jos nousisikin, se pitäisi myydä samantien kun sähköt on hommattu, eikä 30:n vuoden päästä. Silloinhan pitäisi voitosta vähentää ensin sähkönkulutukseen menneet rahat ;)

        Vain tuo väitteesi sähköliittymän laitto määräajaksi pois käytöstä, saattaa pitää paikkansa ja jos voisikin, niin tuskin kannattaisi laittaa, säästö olisi kovin pieni. Muut väittämäsi oli täyttä puppua.
        Aika erikoinen väitteesi oli, (jos okein käsitin) että 30 vuoden sähköön kuluttaman summa pitäisi periä mökkin hinnassa, jos myy mökin edelleen.
        Palaan vielä siihen autovertaukseen, (kun en muutakaan tähän hätään keksinyt) Ei kai kukaan käytettyä autoa myydessään lisää hintaan kaikki siihen saakka poltetun bensan hintaa.


      • sillä tiesin,
        sun väitteesi kirjoitti:

        Vain tuo väitteesi sähköliittymän laitto määräajaksi pois käytöstä, saattaa pitää paikkansa ja jos voisikin, niin tuskin kannattaisi laittaa, säästö olisi kovin pieni. Muut väittämäsi oli täyttä puppua.
        Aika erikoinen väitteesi oli, (jos okein käsitin) että 30 vuoden sähköön kuluttaman summa pitäisi periä mökkin hinnassa, jos myy mökin edelleen.
        Palaan vielä siihen autovertaukseen, (kun en muutakaan tähän hätään keksinyt) Ei kai kukaan käytettyä autoa myydessään lisää hintaan kaikki siihen saakka poltetun bensan hintaa.

        ettet kuitenkaan ymmärtäisi. Kunhan yritin.


      • sinulla on
        pelittää kirjoitti:

        Juuri tästä on kyse tuon aurinkosähkön kanssa. Sen kanssa on helppo elää ettei sitä virtaa tule määrättömästi, kun on muut systeemit kunnossa. Kahvin voi keittää liedelläkin (kaasu tai puu) pannukahvina. Itse asiassa pannukahvi on jopa paremman makuista kun suodatinkahvi, mitä saan kaupunkioloissa ihan tarpeeksi. Kokeilkaa ihmeessä ei se kahvinkeitto ole sähkökeittimestä kiinni. Lämmityksen mökissä hoitaa varaava takka, joten en tarvitse sähköpattereita. Puuhella on keittiössä lisälämmön lähteenä jos tarvitaan. Lämmin vesi lämpenee saunan vesipadassa (80 litraa), sillä saa lutrata ihan tarpeeksi. Kiuas puulla. Jääkaappi ja toinen hella toimii kaasulla. Eli en tarvitse mihinkään muuhun (sähköä) kuin telkkariin, joka kuluttuu 35W koko 18,5" ja valaistukseen, jonka olen itse vääntänyt ledeista. Ledeillä maksimikulutus 5W jos koko mökkiin laittaa valot päälle-> terassi, tupa, keittiö, pukuhuone, sauna ja pari muuta pienvalopistettä.

        Itse hankin tänä vuonna aurinkojärjestelmän 60W kokonaishintaan 750 euroa, mikä ei mielestäni ole kovinkaan suuri investointi. Olen ollut tähän erittäin tyytyväinen. TV, radio, ja valaistus ovat toimineet moitteettomasti. Aikaisemmin olen kuskannut akkuja mökiltä kotiin ladattaviksi. Nyt ei tarvitse enään akkuja kuskailla ja latauksen hoitaa tälläkin hetkellä paneeli. Perjantaina kun taas palaan mökille on siellä täydet akun odottamassa. Helppoa eikö?

        Asiasta kolmanteen... Sähköliittymän omistavilta mökkiläisiltä olen saanut sellaisen tiedon, että kiinteät kulut per/kuukausi on noin 12-13 euron luokkaa. Vaikka virtaa ei siis kulje mihinkään suuntaan, eli kulutus nolla. Laskelma (12,5x12x5=750 euroa). Tällä kuluerällä kuolletan oman paneelisysteemin hinnan viidessä vuodessa (ilmaiseksi) ja sen jälkeen systeemi tuottaa pelkkää hedelmää.

        aurinkoenergialähteenä joka vaikuttaa niin edulliselta ja helpolta kun vertaa muutamiin muihin keskusteluihin.


      • saa sähköä!
        saisi sähköä kirjoitti:

        On myös tapauksia joissa ei edes saa tarjousta. Sähköä ei saa edes rahalla.

        Sähköverkkoyhtiöllä on VELVOLLISUUS järjestää sähköliittymä, se on lakiin perustuva velvoite. Eli KAIKKI, jotka tarvitsevat sähköä, sitä myös saavat.

        Ota yhteyttä alueellasi toimivaan sähköyhtiöön, niin saat laskelman, mitä sähköliittymä Sinun tapauksessasi tulisi maksamaan.

        http://www.energiamarkkinavirasto.fi/data.asp?articleid=1735&pgid=40

        Siinä näet luettelon, mistä tiedät, mihin sähköyhtiöön alueesi kuuluu.


      • kesämökkiä?
        saa sähköä! kirjoitti:

        Sähköverkkoyhtiöllä on VELVOLLISUUS järjestää sähköliittymä, se on lakiin perustuva velvoite. Eli KAIKKI, jotka tarvitsevat sähköä, sitä myös saavat.

        Ota yhteyttä alueellasi toimivaan sähköyhtiöön, niin saat laskelman, mitä sähköliittymä Sinun tapauksessasi tulisi maksamaan.

        http://www.energiamarkkinavirasto.fi/data.asp?articleid=1735&pgid=40

        Siinä näet luettelon, mistä tiedät, mihin sähköyhtiöön alueesi kuuluu.

        Sanoit että laki velvoittaa. Tuollaiset lait yleensä kirjoitetaan niin että velvoitteet koskevat vakituista asuntoa muttei vapaa-ajan asuntoja.

        Kerro lakikohta jota tarkoitat.


      • Zins
        kesämökkiä? kirjoitti:

        Sanoit että laki velvoittaa. Tuollaiset lait yleensä kirjoitetaan niin että velvoitteet koskevat vakituista asuntoa muttei vapaa-ajan asuntoja.

        Kerro lakikohta jota tarkoitat.

        Periaatteena on, että "rahalla saa".
        Joskus se tosiaan voi maksaa maltaita, jos tarvitset sähköä esim. kaukaiseen saareen tms. paikkaan.


      • asfdssdf
        tarmo-penttilä kirjoitti:

        Missäpäin suomea on noin kalliit liittymähinnat? Täällä vattenfall:n jakeluverkon alueella ei kesämökkien liittymät maksa sen enempää kuin vakiasuntojenkaan. Omalle hirsihuvilalle oli liittymä alkukeväästä vähän päälle kolme tonnia. Mittauskeskus piti tietenkin asennuttaa urakoitsijalla, joka veti samalla sähkötkin mökkiin.

        Ihan turhaa jauhantaa... Mökille sähköveto maksaa just niin paljon kun on etäisyyttä lähinnä olevasta tolpasta. Joihinkin mökkeihin se maksaa 5000 ja toisiin 150 000 ja enempikin jos joutuu vetämään sen jonnekkin luodolle beriferiaan. Jokaisella toimittajalta saa hinnat xx euroa * tolppien lukumäärä.
        Tolppaväli on n. 50 metriä eli siitä alkaa laskeminen


    • apupoju2

      Helpoin tapa saada kahvinkeitin toimimaan on ostaa 12 volttinen keitin.
      Eivät ole edes kauhean kalliitakaan.

      • Ei kalliita

        Hirmu älykäs oli taas tuo kommentti.

        Jos kokeilisit itse moista kahvinkeitintä. niin et varmaan esittäisi moista kommenttia.

        Ei ne verkkovirtakahvinkeittimein 700-1200 Watin tehot ole huvikseen niin isoja.


    • kkartsa2

      Mie teetin normaalit sähkövalo 220 12v systeemin.Mullakin sähköliittymä olis tehnyt nn16000e
      Aurinkopaneli lataa n4-4,5A, iso vanha akku toimii normaali
      kesäoloissa aivan hyvin,tv kuluttaa n 3,5 A, kestää illan katsoa ja valojahan tarvii hyvin vähän. vesipunppu toimii
      sähköllä, eli vedän 200e agregaatin päälle, kun tartten vettä ja samalla latautuu akku.

      et hyvin pyyhkii mökillä..., akku taas täynnä perjantaina.., niin ilmaiseksi !!

      • hinta riippuu

        ensisijaisesti siitä, miten kaukana on lähin muuntaja! Ei esim. siitä, onko viereisellä mökillä sähköt ja piuhat siis lähellä.


      • assss
        hinta riippuu kirjoitti:

        ensisijaisesti siitä, miten kaukana on lähin muuntaja! Ei esim. siitä, onko viereisellä mökillä sähköt ja piuhat siis lähellä.

        kuulemma myös mahdollista. Meilläpäin joku teetti erikseen sähkölinjan eikä paikallisen sähköyhtiön kautta säästö oli ollut aika iso.
        Meidän mökillemme tarvitsisi tehdä melkein 2 km sähkölinjaa, joten aika kallista sähköistyksestä tulisi.


      • Mutta onnistuu
        assss kirjoitti:

        kuulemma myös mahdollista. Meilläpäin joku teetti erikseen sähkölinjan eikä paikallisen sähköyhtiön kautta säästö oli ollut aika iso.
        Meidän mökillemme tarvitsisi tehdä melkein 2 km sähkölinjaa, joten aika kallista sähköistyksestä tulisi.

        Vain oman (omistaman) kiinteistön sisällä eli sähkölinjanhaltija tuo sähkön kiinteistönrajalle ja sinne tulee kaappi mittarit ja siitä eteenpäin on kiinteistönomistajalla mahdollisuus urakoida linja eteenpäin.

        Säästön jonka kuulin ihan oli ollut huomattava koska linjanurakoitsija oli kiinteistönomistaja jolla oli tieto ja taito ja välineet (erään suuren kaupungin sähkölaitoksen aliurakoitsija jota yrittivät viedä kuin litran mittaa.)

        Tällä kertaa erehtyivät ko. henkilön tieto taidosta.

        Kertoo aika paljon nykyisestä sähköyhtiöiden arvoista / asiakashenkisyydestä.


      • assss
        Mutta onnistuu kirjoitti:

        Vain oman (omistaman) kiinteistön sisällä eli sähkölinjanhaltija tuo sähkön kiinteistönrajalle ja sinne tulee kaappi mittarit ja siitä eteenpäin on kiinteistönomistajalla mahdollisuus urakoida linja eteenpäin.

        Säästön jonka kuulin ihan oli ollut huomattava koska linjanurakoitsija oli kiinteistönomistaja jolla oli tieto ja taito ja välineet (erään suuren kaupungin sähkölaitoksen aliurakoitsija jota yrittivät viedä kuin litran mittaa.)

        Tällä kertaa erehtyivät ko. henkilön tieto taidosta.

        Kertoo aika paljon nykyisestä sähköyhtiöiden arvoista / asiakashenkisyydestä.

        Ihmettelen mikä yksinoikeus se on sähköyhtiöillä vetää monen metsänomistajan maiden läpi linja. Kieltääkö jokin laki tämän. Luulisi, että jos esim. järvemme 8 mökinomistajaa pari muuta (kauempana rannalta) perustaisivat jonkun osuuskunnan ja sitten tettäisivät linjan jollain kaivinkoneurakoitsijalla pihamiehellä, niin saisi sähköt mökkeihin halvemmalla.
        Onkohan tuo vain käytännössä vastuukysymyksenä hankala: Sähkölinjoissa olisi joitain pätkiä tehty kokonaan sähköyhtiöiden "ohi".

        Täytyypä vielä kysyä siltä tutulta, joka itse oli se linjan teetättänyt, että tekikö se vain oman maansa läpi menevän linjan pätkän. Tiedän, että kaverilla ei ole enää itsellään kaivinkonetta. Joku yksityinen linjoja tekevä urakoitsija oli siinä ollut asialla.


      • Zins
        assss kirjoitti:

        Ihmettelen mikä yksinoikeus se on sähköyhtiöillä vetää monen metsänomistajan maiden läpi linja. Kieltääkö jokin laki tämän. Luulisi, että jos esim. järvemme 8 mökinomistajaa pari muuta (kauempana rannalta) perustaisivat jonkun osuuskunnan ja sitten tettäisivät linjan jollain kaivinkoneurakoitsijalla pihamiehellä, niin saisi sähköt mökkeihin halvemmalla.
        Onkohan tuo vain käytännössä vastuukysymyksenä hankala: Sähkölinjoissa olisi joitain pätkiä tehty kokonaan sähköyhtiöiden "ohi".

        Täytyypä vielä kysyä siltä tutulta, joka itse oli se linjan teetättänyt, että tekikö se vain oman maansa läpi menevän linjan pätkän. Tiedän, että kaverilla ei ole enää itsellään kaivinkonetta. Joku yksityinen linjoja tekevä urakoitsija oli siinä ollut asialla.

        Sähkön kanssa touhuaminen on ns. "yleisvaarallista toimintaa". (Vrt. esim. räjähdysaineet). Sen vuoksi julkista sähkönsiirtoa voi harjoittaa vain ministeriön hyväksymä verkkoyhtiö.
        Sillä tulee olla palveluksessaan vastaava tekninen johtaja, jolla on hyväksytty koulutus ja pätevyys. Jos jotakin sähköturvallisuuslain vastaista tapahtuu, hän joutuu "leivättömän pöydän ääreen".

        Tuskinpa muutaman mökkiläisen kannattaa perustaa omaa verkkoyhtiötä. Tuskinpa ministeriöstä heltiäisi siihen verkkolupaa, vaikka yrittäisittekin.

        Omassa hallinnassa olevalla maalla jokainen saa kyllä sähkölaitteitaan rakennuttaa ja sähköä käyttää, mutta sähkön välittäminen rajan yli naapurille on siis luvatonta.


      • Luulo vs. Tieto
        Zins kirjoitti:

        Sähkön kanssa touhuaminen on ns. "yleisvaarallista toimintaa". (Vrt. esim. räjähdysaineet). Sen vuoksi julkista sähkönsiirtoa voi harjoittaa vain ministeriön hyväksymä verkkoyhtiö.
        Sillä tulee olla palveluksessaan vastaava tekninen johtaja, jolla on hyväksytty koulutus ja pätevyys. Jos jotakin sähköturvallisuuslain vastaista tapahtuu, hän joutuu "leivättömän pöydän ääreen".

        Tuskinpa muutaman mökkiläisen kannattaa perustaa omaa verkkoyhtiötä. Tuskinpa ministeriöstä heltiäisi siihen verkkolupaa, vaikka yrittäisittekin.

        Omassa hallinnassa olevalla maalla jokainen saa kyllä sähkölaitteitaan rakennuttaa ja sähköä käyttää, mutta sähkön välittäminen rajan yli naapurille on siis luvatonta.

        Jos sähkö on lähellä, kannatta harkita verkkovirtaa, mutta...
        Meille olisi vedettävä 15km 20kV linjaa muuntaja ym ?? Hinta markka-aikana 750 000FIM euroina pyöreästi vaivaiset 125 000€. Tosin tällä tuskin saisi enää!
        Mökin verotusarvo on 5200€ Laitankin sähkön jolloin mökin arvo olisikin 130 000€
        Hei haloo realismi ja unikuvat ovat hiukan eri juttuja. Nyt 400W:n paneleilla tarpeelliset mukavuudet, jopa MoccaMasterkin keittää pikakahvit. Panostus koko järjestelmään karvan alle 4500€ ETTÄ SILLEEN!


    • s.asentaja

      sähköliittymä 750 000€, kyllä. Sähköntarve: yleisvalaistus joka puolelle pidentämään mökkeilykautta. 80W paneeli riittää, tein työt itse ja hinnaksi tuli noin promille sähköliittymän hinnasta. Siitä ei vain pääse mihinkään, etteikö aurinkopaneeli olisi hyvä ratkaisu joissakin tilanteissa ;-) jokapaikkaan paneelit eivät tietysti ole välttämättä viisas valinta, mutta jokainen mökki ja mökin käyttötarkoitus ovat erilaisia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      68
      6783
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4400
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      272
      2813
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2100
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1663
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1447
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1151
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      305
      1135
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1124
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1091
    Aihe