Nyt meni yli hilseen ja pahasti... Miksi joka paikassa on 18v täysi-ikäinen, miksei 15v tai 16v??? 15-vuotias saa siirtää kirjat ilman huoltajan lupaa eli saa itse päättää, missä haluaa asua. Enkä puhu nyt toisesta huoltajasta, jos vanhemmat ovat eronneet. Enkä puhu huostaanotosta.
Entäs lapsilisät? Ne menevät lapsen mukana sekä elatusmaksut, jos Kela maksaa ja niitä on. Ymmärrän kyllä, jos muutosta on sovittu, mut en sitä, jos se tehdään salaa.
Huoltajalta kyllä kysystään lupa näihin kaikkiin, siis Kela tai sos.huolto. On oikeus kieltää, mutta sitten päätös haetaan muualta eli kumotaan huoltaja ja kuunnellaan lasta. Eli miksi edes kysytään lupaa, kun ei ole sanavaltaa kuitenkaan, missä haluaa lapsen asuvan, kun lapsi saa päättää itse??? Huoltajuus kyllä säilyy, mut mitä virkaa sillä on???
Just pahin murkkuikä ja lapsi saa lähtee kävelee. Nyt on pahasti maailmankirjat sekasin. En voi kun toivoa onnea lapselleni valitsemallaan tiellään.
16v saa muuttaa
16
5147
Vastaukset
- jos sulle...niin
sulle edelleen...ja mihin se muuttaa...
- huh,huh...
Mulle vielä, mut ei kauaa, koska lapsi ei asu enää virallisesti luonani. Ilmoitin itse Kelaan, etten joudu maksamaan takasin. Minulle vastattiin sos.huollosta, et lapsi saa päättää itse asuinpaikan, kunhan ei ole vaarassa. Voin kieltää, mutta päätös tehdään lapsen halun mukaan kuitenkin. Eli itse en olisi antanut lupaa muuttaa, mutta ei ole vaihtoehtoja.
Se miksi lapsi halusi muuttaa, johtuu siitä, kun riideltiin kotiintuloajoista, koulunkäynnistä ( lintsasi ), läksyistä jne. Totesin, ettei olisi pitänyt välittää vaan antaa olla ja tehä mitä haluaa, niin lapsi olisi pysynyt kotona. - äiti 40
huh,huh... kirjoitti:
Mulle vielä, mut ei kauaa, koska lapsi ei asu enää virallisesti luonani. Ilmoitin itse Kelaan, etten joudu maksamaan takasin. Minulle vastattiin sos.huollosta, et lapsi saa päättää itse asuinpaikan, kunhan ei ole vaarassa. Voin kieltää, mutta päätös tehdään lapsen halun mukaan kuitenkin. Eli itse en olisi antanut lupaa muuttaa, mutta ei ole vaihtoehtoja.
Se miksi lapsi halusi muuttaa, johtuu siitä, kun riideltiin kotiintuloajoista, koulunkäynnistä ( lintsasi ), läksyistä jne. Totesin, ettei olisi pitänyt välittää vaan antaa olla ja tehä mitä haluaa, niin lapsi olisi pysynyt kotona.Että sossu antaa puoltavan päätöksen lapselle muuttaa vain sen takia kun kotona riidellään asioista joista mainitset kirjoituksessasi. Meillä ei kotona muuta tehdäkkään kun tapellaan ja väännetään kyseisistä asioista ,se on sitä välittämistä ja rajojen asettamista ja voin sanoo että lähestulkoon joka päivä on tuskaa ja huolta tällähetkellä. kaikilla murkkujen vanhemilla on samaset ongelmat...joten tuskin sossu on sitä mieltä että lapset vaan maailmalle 15-16 vee kun kotona yritetään tehdä parhaamme lapsiemme tulevaisuuden turvaamiseksi. Taitaa olla nyt kyse ihan muusta...
- huh,huh...
äiti 40 kirjoitti:
Että sossu antaa puoltavan päätöksen lapselle muuttaa vain sen takia kun kotona riidellään asioista joista mainitset kirjoituksessasi. Meillä ei kotona muuta tehdäkkään kun tapellaan ja väännetään kyseisistä asioista ,se on sitä välittämistä ja rajojen asettamista ja voin sanoo että lähestulkoon joka päivä on tuskaa ja huolta tällähetkellä. kaikilla murkkujen vanhemilla on samaset ongelmat...joten tuskin sossu on sitä mieltä että lapset vaan maailmalle 15-16 vee kun kotona yritetään tehdä parhaamme lapsiemme tulevaisuuden turvaamiseksi. Taitaa olla nyt kyse ihan muusta...
Voit soittaa lastensuojeluun ja kysyä. Itse otin lastensuojeluun yhteyttä, kun lapsi lähti. En voi mitään, koska lapsi saa päättää, missä asua, jos ei ole vaarassa. Näin se vaan menee. En uskonut minäkään ja ihmeissään on moni muukin, et ton ikäinen lapsi voi päättää tollasesta asiasta. Kaikista eniten huvittaa se, et minulta kuitenkin kysytään, mutta minun vastauksella ei kuitenkaan ole väliä. Vedotaan vaan, et ton ikäinen lapsi saa päättää, missä asua.
Ja ei ole muuta, ihan normeista asioista riideltiin, mitä murkun kanssa on. Asetin rajat ja ne eivät sopineet ko. lapselle. - Myöskin ihmeissään
huh,huh... kirjoitti:
Voit soittaa lastensuojeluun ja kysyä. Itse otin lastensuojeluun yhteyttä, kun lapsi lähti. En voi mitään, koska lapsi saa päättää, missä asua, jos ei ole vaarassa. Näin se vaan menee. En uskonut minäkään ja ihmeissään on moni muukin, et ton ikäinen lapsi voi päättää tollasesta asiasta. Kaikista eniten huvittaa se, et minulta kuitenkin kysytään, mutta minun vastauksella ei kuitenkaan ole väliä. Vedotaan vaan, et ton ikäinen lapsi saa päättää, missä asua.
Ja ei ole muuta, ihan normeista asioista riideltiin, mitä murkun kanssa on. Asetin rajat ja ne eivät sopineet ko. lapselle.Meillä 13 v tyttö muutti samasta syystä alkoholisti-isänsä luo. Vein asian oikeuteen asti ja päätös oli että lapsi saa asua missä haluaa kun vaaraa ei ole. Yritäpä siinä sitten kasvattaa murkkuikää lähestyviä sisaruksiakaan kun aina voi muuttaa jos äiti komentaa tai rajoittaa jotenkin.
- muutin 15v
huh,huh... kirjoitti:
Ja ei ole muuta, ihan normeista asioista riideltiin, mitä murkun kanssa on. Asetin rajat ja ne eivät sopineet ko. lapselle.pois kotoa opiskelujen vuoksi, koska se ala jota aloin opiskella ei ollut paikkakunnallani. Täytin kyllä sitte marraskuussa 16v.Hyvin pärjäsin.
Tottakai jo 15, ja 16v voi muuttaa pois kotoaan. - huh,huh...
Myöskin ihmeissään kirjoitti:
Meillä 13 v tyttö muutti samasta syystä alkoholisti-isänsä luo. Vein asian oikeuteen asti ja päätös oli että lapsi saa asua missä haluaa kun vaaraa ei ole. Yritäpä siinä sitten kasvattaa murkkuikää lähestyviä sisaruksiakaan kun aina voi muuttaa jos äiti komentaa tai rajoittaa jotenkin.
Tuota mietin itsekin, kun seuraava poika täyttää nyt syksyllä 12v, et kuinka meitin sit käy. Nyt kun on seurannut vierestä, et kuinka helppoa on lähteä kotoa, jos ei kiinnosta. Mun mielestä tää laki on ihan pers...stä suoraan sanottuna. Minkälaisia nykyajan nuorista tulee, kun ei niitä voi komentaa mitenkään. Lapsilla on nykyään kaikki valta ja vanhemmat ovat voimattomia.
- huh,huh...
muutin 15v kirjoitti:
pois kotoa opiskelujen vuoksi, koska se ala jota aloin opiskella ei ollut paikkakunnallani. Täytin kyllä sitte marraskuussa 16v.Hyvin pärjäsin.
Tottakai jo 15, ja 16v voi muuttaa pois kotoaan.Toi opiskelun takia muuttaminen on nyt ihan eri asia, kun ristiriitojen takia häippäseminen. Olette varmaan vanhempien kanssa yhdessä sopineet asioista???
- sovittu oli mutta,,
huh,huh... kirjoitti:
Toi opiskelun takia muuttaminen on nyt ihan eri asia, kun ristiriitojen takia häippäseminen. Olette varmaan vanhempien kanssa yhdessä sopineet asioista???
eikö kysymys ollu, että saako, voiko 15-16v lähteä kotoaan omilleen, oli sitte sovittu tai lähetty tappelun saattamana, ihan sama jos pärjää ja lain mukaan saa muuttaa...ei sitä tappelemistakaan jaksa 18v saakka siinän tulee hulluksi...kaikki.
- laissa, kun
huh,huh... kirjoitti:
Ja ei ole muuta, ihan normeista asioista riideltiin, mitä murkun kanssa on. Asetin rajat ja ne eivät sopineet ko. lapselle.kerran vasta 18v on lain mukaan täysi-ikäinen!
Maksaako sossu sitten lapsen asumisen ja muun elämisenkin...niinpä!
Sitten varmaan voit vaatia että sossu maksaa kaikki! - C.E.
laissa, kun kirjoitti:
kerran vasta 18v on lain mukaan täysi-ikäinen!
Maksaako sossu sitten lapsen asumisen ja muun elämisenkin...niinpä!
Sitten varmaan voit vaatia että sossu maksaa kaikki!..kun tätäkin asiaa jaksetaan näilläkin foorumeilla säännöllisin väliajoin vuodesta toiseen ihmetellä, vaikkei kyse ole edes mistään uudesta asiasta.
"Maksaako sossu sitten lapsen asumisen ja muun elämisenkin...niinpä!
Sitten varmaan voit vaatia että sossu maksaa kaikki!"
Vanhemmat ovat edelleen elatusvelvollisia, mikä tarkoittaa että sossu voi maksaa kotoa poismuuttaneelle nuorelle toimeentulotukea, joka peritään/ulosmitataan joko kokonaan tai soviteltuna vanhemmilta takaisin, tai voidaan jättää jopa perimättäkin jos vanhempien taloudellinen tila on kovin huono, yleensä kuitenkin jotain peritään.
Lähtekää siitä ajatuksesta, että vanhemmuus tarkoittaa juridisesti katsoen vain lähinnä velvollisuuksia, sillä varsinkin vanhempien lapsien kohdalla nämä varsinaiset oikeudet ovat hyvin nimellisiä ja liittyvät joko sopimusten tekemisiin tai hallinnollisiin asioihin, mutta eivät anna suoraa päätösvaltaa esim. 16-vuotiaan yli, niin että vanhempi voisi esim. päättää nuori asuu.
- 40-50 luvuilla
peskat lähti maailmalle jo 15- 16 vuotiaina, koska lapsia oli paljon ja kouluja ei enempää käyty kuin oli pakko, työhön mentiin kaupunkiin ja alivuokralasiksi ja vuokralaisiksi tehtaan asuntoloihin. Mutta sillon aikuistuttiin nuorempina.
Ihan kunnon kansalaisia niistä sillon kasvo ja kovia tekeen työtä.- Myöskin ihmeissään
Kun nuori lähtee kotoa rajoja karkuun. Näissä tilanteissa ei voi muuta kuin olla huolissaan ja pelätä mitä kaikkea voi tapahtua, jos ei ole järkevää aikuista huolehtimassa. Lapsiahan nuo vielä ovat, eivätkä 13-16 vuotiaat todellakaan ymmärrä omaa parastaan vaan nauttivat vapaudesta vailla huolta huomisesta. Vielä jos sattuu olemaan helposti vietävissä ties mitä saa päähänsä.
Toisaalla kauhistellaan kun nykyajan vanhemmat eivät välitä lapsistaan vaan antavat lojua kadulla kännissä ja huumeissa ym... Ei ole vika kaikissa vanhemmissa vaan lastensuojelussa ja oikeuslaitoksessa. - vaikeita
Kun nuori lähtee kotoa rajoja karkuun. Näissä tilanteissa ei voi muuta kuin olla huolissaan ja pelätä mitä kaikkea voi tapahtua, jos ei ole järkevää aikuista huolehtimassa. Lapsiahan nuo vielä ovat, eivätkä 13-16 vuotiaat todellakaan ymmärrä omaa parastaan vaan nauttivat vapaudesta vailla huolta huomisesta. Vielä jos sattuu olemaan helposti vietävissä ties mitä saa päähänsä.
Toisaalla kauhistellaan kun nykyajan vanhemmat eivät välitä lapsistaan vaan antavat lojua kadulla kännissä ja huumeissa ym... Ei ole vika kaikissa vanhemmissa vaan lastensuojelussa ja oikeuslaitoksessa.teinejä voi laittaa laitoshoitoon missä opetetaan elämisen säänöt, näitä on koulukodit sun muut.
Ei se aina ole vanhemmista kiinni, ei niitä nyt voi kahlita pöytään kiinni ja mikään puhe ei auta, toiset vaan on niin jukuripäitä. - huh,huh...
Toisaalla kauhistellaan kun nykyajan vanhemmat eivät välitä lapsistaan vaan antavat lojua kadulla kännissä ja huumeissa ym... Ei ole vika kaikissa vanhemmissa vaan lastensuojelussa ja oikeuslaitoksessa.Nykyään lapsilla on kaikki valta. Ei tarvitse totella jne. Mitä tämä nykyajan "lainsäädökset" opettavat lapsille? Karkuun vaan, kun on vaikeata, ei tartte ottaa mistään vastuuta. Mennään sieltä, mistä aita on matala. Sit ovat ihmeissään, kun aikuisena joutuvatkin vastuuseen tekemisistään / valinnoistaan. Johan sen järkikin sanoo, että minkä lapsi valitsee. Vapauden tehdä, mitä haluaa ja mennä, miten haluaa. Eiköhän jokainen valitsisi mieluiten sen tien? Kuka nyt hauskuudesta haluaa luopua? En minä ainakaan? Ja Suomen laki sallii sen!
- Nessy
Minusta on vain hyvä että 16-vuotias saa muuttaa pois jos haluaa.. oma tyttöystäväni on alaikäinen ja perheessä esiintyy jos jonkinlaista ongelmaa (kaikki mahdollinen nätisti sumpussa aina huonosta rahatilanteesta väkivaltaan), joten kyllä se että voi häipyä ilman että huoltajalla on sananvaltaa on äärimmäisen hyvä asia. Kannattaa myös ymmärtää että kyllä tuon ikäinen osaa ajatella järkevästi asioita, se että hän päättää muuttaa pois johtuu todennäköisesti muustakin kuin vain "murkkuiästä" tai yhdestä pikku jutusta (p.s. "murkkuikä" alkaa olemaan tuossa kohtaa jo lopussa/takanapäin.. se pahin on pääasiassa siinä 7-8 luokilla..).
Ja tästä maagisesta täysi-ikäisyydestä, mistä johtuu että 18-vuotiaalla olisi niin hirveän paljon enemmän ymmärrystä kuin 16 -vuotiaalla? Siinä on herranjumala vain 2 vuotta välissä, eikä siinä tapahdu niin suuresti muutosta kuin esimerkiksi 3 ja 5 vuotiaan välisessä kehiyksessä.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht1863525Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava3762210Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii562196- 432062
Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua321491Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em931251- 541213
Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.
Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul4491189Jumala puhui minulle
Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles1181045- 59994