Tahtoisin kysyä nyt yleisesti, että mitä mieltä olette kotisynnytyksestä? En tiedä onko se ihan laillisesti kielletty Suomessa, mutta tuskinpa kovin moni lääkäri tai kätilö suostuu auttamaan, mikäli kotona tahtoo synnyttää.
Itse olen miettinyt asiaa, ehkä tahtoisin mieluummin kotisynnytyksen, jos kaikki menee hyvin. En tahtoisi synnyttää, kun on paljon ihmisiä tuijottamassa ja kaikenlaiset laitteet piippaamassa....
Kotisynnytys?
10
675
Vastaukset
- vauvalle
Mistä voit etukäteen tietää että kaikki menee hyvin?? Tuttavapiirissäni on aika monta joille tehty hätäsektio vaikka synnytys on ensin mennyt ihan suunnitelmien mukaan. Joten jos olisit kotona ja moinen tilanne tulisi, lapsesi kuolisi tai saisi aivovaurion vain siksi ettet synnyttänyt sairaalassa. Iltasanomissa oli joulun aikaan juuri tällainen tapaus että kotisynnytyksessä syntyikin kuollut lapsi :(
Siskoni kolmesta lapsesta kaksi olisi kuollut jos olisi synnyttänyt kotona.
Sairaalassa laitteet piippaavat siksi että seuraavat lapsesi pulssia synnytyksen aikana ja jos jokin menee vikaa ja pulssi laskee, osataan tehdä se hätäsektio! Kannatta siis itse mennä jonnekin kallonkutistajalle jos joku piippaus haittaa. Ja eihän normaalissa synnytyksessä ole paikalla kuin oma mies/tukihenkilö ja kätilö joka tarvittaessa pyytää lääkäriä paikalle jos kaikki ei sujukaan kuten pitäisi. Ei siellä siis kukaan tuijottele tms. sulla on outo mielikuva synnytyksestä. Etukäteen kysytään toiveita synnytyksen suhteen ja silloin voi sanoa että haluaa vain yhden kätilön sinne. Ja se ei tuijota, se on nähnyt tuhansia ja tuhansia synnytyksiä...- .....
Ainiin, tajusin että kotisynnytyksessä MINÄ itse olisin voinut kuolla. Mulla ei istukka irronnut ja kohtu supistunut synnytyksen jälkeen normaalisti ja vuodin hirveät määrät verta ja sain sitten pussista lisäverta.
- riskejä
..... kirjoitti:
Ainiin, tajusin että kotisynnytyksessä MINÄ itse olisin voinut kuolla. Mulla ei istukka irronnut ja kohtu supistunut synnytyksen jälkeen normaalisti ja vuodin hirveät määrät verta ja sain sitten pussista lisäverta.
Eipä olisi meidänkään neiti hengissä jos olisin valinnut kotisynnytyksen. Napanuora 2 krt kaulan ympäri ja väärä tarjonta. Alkoi pulssi heiketä supistusten myötä ja kiireellä leikkaussaliin. Hyvä kun saatiin pelastettua.
Kuka kestäisi sellaista syyllisyyttä että on vammauttanut tai aiheuttanut lapsen kuoleman vain sillä ettei synnytä sairaalassa? Kun suomessa on kerran siihen mahdollisuus niin kannattaahan se käyttää! Sairaalankin saa valita ja on tarjolla kodinomaisempiakin vaihtoehtoja. Ja ei siellä porukkaa kyllä ole! Yksi ainoa ihminen, kätilö, on paikalla jos ei muita halua.
- maailman
äideistä synnyttää kotona, monet aivan yksin. Lieneekö se sitten tavoiteltava synnytystapa, mieti sitä.
Minä synnytin lapseni sairaalassa ja sain olla täysin omissa oloissani ja rauhassa. Vasta kun lapsi alkoi tulla toden teolla ulos, huusin niin kovaa kuin jaksoin ja kätilö tuli paikalle ottamaan pojan vastaan.
Ja se "piippaava" kone eli supistuspiirturi oli paras ystäväni. Siitä näin, koska supistus tulee ja koska se alkaa hellittää. Se oli lohdullista. Siitä näin myös, koska vauvan sydänäänet heikkenivät, ja tiesin hengittää syvään, niin että vauva saisi happea.
Suosittelen sairaalasynnytystä.- kotisynnytys....
on periaatteessa täysin toteutettavissa Suomessa, mutta tulee aika kalliiksi, kun pitää KAIKKI kulut maksaa itse. Siihen kuuluu kätilön palkka ja vakuutukset, tarvikkeet ja siis ihan kaikki.
Lisäksi ongelmia tuottaa se ettei Suomessa ole kuin muutama kätilö, jotka suostuvat kotisynnytyksiä hoitamaan.
Itse synnyttäisin kakkosen kotona, mutta ikävä kyllä minulla ei ole siihen varaa.
- kannatetaan
Ärrin murrin. Pistää oikein vihaksi ihmiset jotka ovat niin aivopestyjä tälle "hyvinvointivaltion sairaalasysteemille" että. Vain täysin tietämätön ja omassa mökissä elänyt voi olla sitä mieltä että sairaala synnytys on ainoa vaihtoehto. Oottekos tulleet ajatelleeksi Utsjoella asuvia, joilla on siihen "turvalliseen" lähimpään synnytyssairaalaankin matkaa yli 400 km? Siellä vauvat syntyvät usein jo matkalla ambulanssissa ellei kotonakin, tahtomatta. Ja siis ihan tiedoksi, kuuluu vielä suomen rajojen sisäpuolelle. Aina voi ajatella että sitä ja tätä voi sattua. Toivon että te ette aja autolla tai lennä lentokoneellakaan, niissäkin alkaa olla sellaiset riskit. Ja kyllä meillä sairaalaankin, ainakin tuonne Pietarsaaren, tuntuu kuolevan myös synnytäviä äitejä... Muualla maailmassa on ihan normaalia (kuten hollanti ja britannia) että jokaisella on oma kätilönsä ja synnytys voidaan hoitaa tarvittaessa myös kotona.
Täällä moni on sanonut että joku vauva olisi kuollut jos ei oltaisi sairaalassa oltu. Voipi olla, mutta voipi olla että myös ambulanssilla oltaisi ehditty, tai kenties vaara tilannetta ei olisi päässyt syntymäänkään jos ei oltaisi lähdetty sairaalaan. Tuntuu että tämä "ainoa ja paras" kivunlievitys keinomme epiduraali aiheuttaa enenmmän haittaa synnytyksessä kuin hyötyä. Itse taas voin henkilö kohtaisesti sanoa että sairaala oli tappaa minut pari vuotta sitten. Paras päätös mitä saivat aikaan oli kotiutus, jotta pääsin kotiin asti toteamaan mikä sairaus oli kyseessä jotta voin mennä kertomaan sen näille päteville lääkäreille. Jotta tähän nyt kukaan ei vastaa että olen joku sairaala kammoinen viherpiipertäjä, täytyy kertoa että tuon kyseisen sairauden vuoksi joudun itse parin viikon sisällä synnyttämään sairaalassa. Haluan vain muiden ymmärtävän että ei kannata tuomita asiaa josta ei mitään tiedä. Varmasti jokainen punnitsee ja tietää riskit valitessaan minkä tahansa synnytystavan. Jos joku haluaa kontolleen sen "sairaala olisi voinut ehkä pelastaa" niin sitten valitsee.- mietteitä
kerrankin positiivisempia, ajatusta kannattavia viestejä :) Tiesinkin oikeastaan jo etukäteen, että suurin osa vastustaisi ajatusta, niin kiva kuulla, että jotkut ovat silti samaa mieltä...
- jo aiemmin
mietteitä kirjoitti:
kerrankin positiivisempia, ajatusta kannattavia viestejä :) Tiesinkin oikeastaan jo etukäteen, että suurin osa vastustaisi ajatusta, niin kiva kuulla, että jotkut ovat silti samaa mieltä...
tuosta kotisynnytyksen hinnasta. Nyt täytyy vielä kommentoida lisää.
Sairaalassa tehdään varmasti enemmän toimenpiteitä synnytyksen aikana kuin kotona. Jokainen toimenpide voi vaarantaa synnytyksen onnistumisen ja jokainen puudutus on riski vauvalle, osa jopa äidillekkin.
Tästä syystä kotisynnytys VOI olla turvallisempikin kuin sairaalasynnytys. Ja on varmasti turvallisempaa synnyttää kotona kätilön läsnäollessa kuin vaikkapa omassa autossa/taksissa. - ja muut....
jo aiemmin kirjoitti:
tuosta kotisynnytyksen hinnasta. Nyt täytyy vielä kommentoida lisää.
Sairaalassa tehdään varmasti enemmän toimenpiteitä synnytyksen aikana kuin kotona. Jokainen toimenpide voi vaarantaa synnytyksen onnistumisen ja jokainen puudutus on riski vauvalle, osa jopa äidillekkin.
Tästä syystä kotisynnytys VOI olla turvallisempikin kuin sairaalasynnytys. Ja on varmasti turvallisempaa synnyttää kotona kätilön läsnäollessa kuin vaikkapa omassa autossa/taksissa.sairaalassa ei tarvitse ottaa yhtäkään puudutetta! ja voi synnyttää kodinomaisissa tiloissa. ottakaa selkoa eri sairaaloista! esim. haikaranpesässä synnytetään mahdollisimman luonnollisesti ja sinne pääsee vain jos ei ole mikään riskisynnyttäjä.
olisipas se vaan kiva synnyttää missä vain, mutta kun tietää olevansa riskisynnyttäjä (perätilavauva) eipä juuri tuollaisia mieti... - vaan....
ja muut.... kirjoitti:
sairaalassa ei tarvitse ottaa yhtäkään puudutetta! ja voi synnyttää kodinomaisissa tiloissa. ottakaa selkoa eri sairaaloista! esim. haikaranpesässä synnytetään mahdollisimman luonnollisesti ja sinne pääsee vain jos ei ole mikään riskisynnyttäjä.
olisipas se vaan kiva synnyttää missä vain, mutta kun tietää olevansa riskisynnyttäjä (perätilavauva) eipä juuri tuollaisia mieti...ku nämä kodinomaiset sairaalat on siellä ruuhkasuomessa eikä kaikki kuitenkaan asu siellä. Kalliiksi tulisi matkustaa sinne ja asua siellä vähintäänkin kuukausi synnytystä odotellassa. Lisäksi pitäisi tietysti hankkia omalta kunnalta maksusitoumus kun ei samaan sairaanhoitopiiriin kuulu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mikä se Mira Luodin ohjelma oli?
Ja onnistuiko hiljaiseksi maksaminen sittenkään, jos myöhemmin sanoo, että tuollaista tapahtunut? Ihmiset alkaa pohtiin33811705IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!
"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its3597946Mira Luoti koki seksivvaltaa sarjan kuvauksissa. Otti hyssyttelyrahat mutta nyt julkistaa asian?
Kun hyvin tietää että helppo päätellä mikä ohjelma kyseessä. Ja jos koki oikein "väkivaltaa" eli raisk, niin edesvastuut932983Verinen koira
Mikä juttu on tämä Karhumäellä pyörinyt verinen koira? Oliko hyökännyt jonkun kimppuun?982248Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa
Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.1532187Mira Luoti, Vain Elämää
kausi 8. mukana aluksi mm. Terhi Kokkonen ja Mira Luoti. taustalla myös Danny ja Kashmir. paljonko 1+1 olikaan?81646- 1101261
Mopokeulija
Poliisit saisivat käydä noukkimassa sinipuseroisen keulijan tuota pikaa. Koulureppu selässä yhdellä pyörälla S-Marketin541096Sonnisen turha valitus selvästä asiasta !
Nyt tuli sellainen valitus jossa ei järjen häivää, Sonninen ja koko hallinto munaa itsensä. Hänestä on tulossa pilkunnus26908MUISTATTEKO SEN?
Karhean tummansövyisen raastavsn huudon : RYKIKÄÄ! NIITÄ RAATOJA@ RÄKIKÄÄ NIITÄ EAATOJA!btämän paeoni aina toivotti rakk312782