Aamuruoka ei maistu enää

mistä kyse

Uroskoirani on vajaa 1,5 v ja saa ruokaa kaksi kertaa päivässä. Pinoa löytyy siinä 20 kg paikkeilla. Pääasiassa ruoka koostuu nappuloista ja samaa merkkiä on saanut melkein koko ajan (todettu hyväksi). Välillä lisään kyllä raakaa lihaa (joko jauhelihaa tai koiralle tarkoitettuja sekotuksia ym) tai muuta. Nappulat on aina maistunut koiralle ja liha vielä paremmin. Koskaan ei ole ollut ongelmia ruokailun suhteen, eli aina on syönyt koko annoksen. Nyt viime viikkona on ilmennyt ongelmia syömisen kanssa ja etenkin aamuruokaa koskien. Ylipäätänsä koira syö paljon hitaammin ja vilkuilee ympäriinsä ja joskus jää seisomaan kupin eteen ikäänkuin ajatuksissaan...

Aamulla ei aina edes ala syömään. Istuu kyllä kiltisti kipon edessä ja kun saa luvan niin innostuneesti menee kipon luon ikäänkuin alkaisi syömään, mutta ei kuitenkaan ala vaan vilkuilee ympäriinsä. Joskus ottaa nappulan suuhun, mutta sylkee sen pois. Epäilin ensin että koiraa sattuisi suuhun, mutta luita ja keppejä kyllä pureskelee eikä mitään näy. Joskus taas syö hetken mutta lopettaa ja menee kuitenkin takaisin syömään "käskystä". Joskus jää vähän kipon pohjalle ja silloin olen kylmästi ottanut kipon pois... Mistä tämä voi johtua? Vosiko annoksia muuttaa siten että koira saa 1/3 ammulla ja loput illalla? Nyt olen antanut 1/2 ja 1/2. Yhteensä koira saa noin 6 dl nappuloita, riippuen vähän lisukkeista. Ilta/päiväannoksen syö melko hyvin, vähän hitaammin kuin aikaisemmin...

Tätä ilmeni sen jälkeen kun olin ollut pari päivää matkoilla ja koiraa oli tuttu hoitamassa. Hoitoajan aikana ei ollut ongelmia syömisen kanssa. Voiko jotenkin johtua tästä?

Kiitos asiallisista vastauksista!

14

14092

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joka kans jättää

välillä syömättä. Olen ite päätynyt siihen, että koiralla ei vain ole aina nälkä (eihän minulla itelläkään ole), aina ei vain ruoka maistu. Hellesäät vaikuttavat meillä kans selvästi.

Sinuna kokeilisin (jos syömättömyys uusi juttu ja terveys asiat suljettu pois), että auttaisiko ruokamerkin vaihto. Kyllä se koirakin kyllästyy ja voi kaivata vaihtelua vaikka lisukkeita olisikin. Ilmanmuuta tuonikäiselle voi myös jakaa ruoan kuten ehdotat. Meillä ainakin koira syö mieluummin illalla kuin aamulla. Ja meilläkin seisoo joskus "ajatuksissaan" ihan kuin miettisi söisinkö nyt vai en, veikkaisin kyllä että häntä vain kyllästyttää se ruoka eikä ole ihan niin kova nälkä, että kaikki menisi. Kokeile vaihteeksi jotain muuta ja jos olet turvottanut, niin kokeile ilman turvotusta. Ja kokeile kans pelkkää jauhelihaa, meneekö reippaammin, jos ne nappulat siellä tökkii.

• Tsappadappaduu

Ehkä silloin kun olit matkoilla, niin tuttavasi oli antanut koiralle jotain parempaa. (Vaikka siis samaa ruokaa olisi ollut, mutta laittanut esim. pieniä lisukkeita?) Oletko kysynyt? :D Tietenkään aina vaan ei ole nälkä ja sille ei mahda mitään. Onko kakat ja pisut tullut kuitenkin normaalisti aamuisin? Jos koira on kunnossa, niin kannattaa kokeilla pientä vaihtelua. Ei tarvitse koko ruokavaliota uusiksi laittaa, mutta jotain pieniä "erikoisia" lisäkkeitä esim. noiden nappuloiden sekaan, niin saattaa jo alkaa maistumaan. Ja toki voi ruuan annostelua muuttaa.

• aloittaja
        Tsappadappaduu kirjoitti:

Ehkä silloin kun olit matkoilla, niin tuttavasi oli antanut koiralle jotain parempaa. (Vaikka siis samaa ruokaa olisi ollut, mutta laittanut esim. pieniä lisukkeita?) Oletko kysynyt? :D Tietenkään aina vaan ei ole nälkä ja sille ei mahda mitään. Onko kakat ja pisut tullut kuitenkin normaalisti aamuisin? Jos koira on kunnossa, niin kannattaa kokeilla pientä vaihtelua. Ei tarvitse koko ruokavaliota uusiksi laittaa, mutta jotain pieniä "erikoisia" lisäkkeitä esim. noiden nappuloiden sekaan, niin saattaa jo alkaa maistumaan. Ja toki voi ruuan annostelua muuttaa.

Koira kyllä käyttäytyy normaalisti ja sekä pisut että kakat ovat tulleet normaalisti aamuisin. Koira on kyllä oma itsensä ja leikkimielinen, joten ehkä kyse on siitä että kaipaa vaihtelua. Tuttavani ei ole sekoittanut ruokaan mitään lisukkeita, sillä ei ole uskaltanut. Joten matkani ajan koira söi vain nappuloita, voisi johtua tästäkin... Kokeilen ensi kerralla ostaa muuta makua mutta merkkiä en kyllä mene noin vain vaihtamaan. Tulisiko saman merkin, mutta eri makuisiin nappuloihin myös vaihtaa astettain vai voiko vaihdos tehdä ripeämmin? Nappuloiden osto on kohta ajankohtaista.

Kiitos!

• riippuu koirasta,
        aloittaja kirjoitti:

Koira kyllä käyttäytyy normaalisti ja sekä pisut että kakat ovat tulleet normaalisti aamuisin. Koira on kyllä oma itsensä ja leikkimielinen, joten ehkä kyse on siitä että kaipaa vaihtelua. Tuttavani ei ole sekoittanut ruokaan mitään lisukkeita, sillä ei ole uskaltanut. Joten matkani ajan koira söi vain nappuloita, voisi johtua tästäkin... Kokeilen ensi kerralla ostaa muuta makua mutta merkkiä en kyllä mene noin vain vaihtamaan. Tulisiko saman merkin, mutta eri makuisiin nappuloihin myös vaihtaa astettain vai voiko vaihdos tehdä ripeämmin? Nappuloiden osto on kohta ajankohtaista.

Kiitos!

minä vaihtaisin tuon ikäiselle kerralla. Mutta ainahan voit kokeilla 1/2 ja 1/2.

• aloittaja
        riippuu koirasta, kirjoitti:

minä vaihtaisin tuon ikäiselle kerralla. Mutta ainahan voit kokeilla 1/2 ja 1/2.

Ehkä vaihdon voi tehdä melko ripeästi silloin, sillä koiralla ei ole herkkä vatsa ja aikaisemmista vaihdoista pentuna ei vatsa oireillut ollenkaan...

• ruokaa

Aikuiselle koiralle riittä ruokailu kerran päivässä.

• täällä kanssa

Meillä on sama ongelma, aamuruoka ei oikein maistu. Olen todennut, että koira taitaa olla hieman kyllästynyt nappuloihinsa. Mutta en haluaisi mennä vaihtamaankaan, koska olen todennut sen muuten hyväksi. Nykyään teen niin, että laitan aamuruoan joukkoon lisukkeita esim. raakaa jauhelihaa, jolloin ruoka uppoaa paremmin. Iltaruoka onkin sitten pelkkää nappulaa. Ehkä koiralla ei ole aamulla niin kova nälkä, että viitsisi syödä pelkkää nappulaa kun on koko yön levännyt. Illalla nälkä on suurempi kun on päivän touhunnut ja pelkkä nappula uppoaa.

• aloittaja

Olen kokeilut lisukkeiden lisäämistä ruokaan. Lihan (esim. jauheliha) koira poimi sieltä nappuloiden seasta ja nappulat jäi useimmiten melkein kokonaan kuppiin. Kun koira kerrankin söi aamulla kaikki nappulat niin olen alkanut lisäämään piimää aamulla. tätä koira ei saa poimittua ja nappulatkin saavat eri maun... Nyt menee jo paremmin!

• Ai,
        aloittaja kirjoitti:

Olen kokeilut lisukkeiden lisäämistä ruokaan. Lihan (esim. jauheliha) koira poimi sieltä nappuloiden seasta ja nappulat jäi useimmiten melkein kokonaan kuppiin. Kun koira kerrankin söi aamulla kaikki nappulat niin olen alkanut lisäämään piimää aamulla. tätä koira ei saa poimittua ja nappulatkin saavat eri maun... Nyt menee jo paremmin!

kun kiva.

• tätäkin
        aloittaja kirjoitti:

Joo, meilläkin on vähän ollut sitä että liha menee ja nappuloita jää. Ja osan nappuloista se sylkee lattialle, että pääsee paremmin lihaan käsiksi :) Taitaa olla nirsoilua. Munkin pitää kokeilla tota pimää!

• hyödytä...
        tätäkin kirjoitti:

Joo, meilläkin on vähän ollut sitä että liha menee ja nappuloita jää. Ja osan nappuloista se sylkee lattialle, että pääsee paremmin lihaan käsiksi :) Taitaa olla nirsoilua. Munkin pitää kokeilla tota pimää!

jos et anna sitä piimää koiralle.

• ei...
        tätäkin kirjoitti:

kans jotkut piimät sovellu, ei sitten millään.

• foodtime

etkö voisi keittää koirallesi aamulla vaikka puuroa ja sekoittaa siihen sitten eri vaihtoehtoja,vaikka jauhelihaa,maksalaatikkoa,kanaa tai kalaa,raakaa kananmunaa. eri päivinä.tietysti koira kyllästyy jauhamaan aina samaa,ihan niinkuin ihminenkin.

• immulu111

Meilläkin molemmat koirat, 1-ja 3-vuotiaat, nirsoilivat aamuisin noin 1,5-vuotiaasta alkaen ja raakaruokaan siirryttyämme alkaneet syödä hyvin. Nappulat voivat tosiaan olla vähän kurjaa purtavaa, eihän ne ole mitenkään luonnollista ruokaa. Annamme kuitenkin nappuloitakin, sen verran kuin menee, jotta saavat niihin lisättyjä hivenaineita, kuparia sun muuta.
        Puuroista sen verran, että sekään ei ole mikään koiran luonnollinen ravinto, joten sitä vain lisukkeeksi lihaan ja sisäelimiin eikä päin vastoin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      78
      2892
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      23
      2742
    3. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      107
      2342
    4. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      35
      1668
    5. Hajoaako persut kuten 2017?

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen
      Maailman menoa
      240
      1568
    6. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      32
      1537
    7. Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle

IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt
      Kankaanpää
      40
      1495
    8. Mitä haluat oikeasti

Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      28
      1290
    9. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      20
      1256
    10. Mitä uskot sinun

Ja kaivattusi välillä tulevan tapahtumaan lähiaikoina
      Ikävä
      95
      1181
    Aihe