metsästys koira seurakoirana

koiraa hankkimassa

miten metsästys koira soveltuu seurakoiraksi esim norjanharmaa tai karjalankarhukoira. onko kellään sellaista pelkkänä seurakoirana vaikka rivitalossa vai vaatiiko namä koirat metsästys toimintaa? kumpi sopisi paremmin seurakoiraksi?

10

2715

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kysymys...

Miksi ihmeessä edes mietit tuollaista - miksi metsästyskoirarotuja pitäisi ylipäätään ottaa seurakoiraksi kun niitä on satoja vuosia jalostettu nimenomaan metsästyskäyttöön.

Seurakoiraksi sopii parhaiten seurakoira ja rotuja löytyy vaikka kuinka paljon. Myös sellaisia, jotka ulkonäöltään hieman muistuttavat noita mainitsemiasi rotuja.

• on mitä

mainioin seurakoirakin, kiltti ja rauhallinen kotioloissa.

• Hukka-Musti

Miksipä ei, kunhan tarjoaa niille paljon liikuntaa ja aktiviteetteja. Riistaa ajavina ja haukkuvina koirina ne eivät ole pienestä väsyviä, joten mikäli hankkii tuollaisen koiran seurakoiraksi, saa myös itse rakastaa liikuntaa ja koiran kanssa harrastamista. Olen kuullut ainakin harmaiden norjanhirvikoirien olevan mukana vepessä ja agilityssa. Hyvä olisikin metsästyksen sijään keksiä koiralle muita harrastus- tai käyttömuotoja, jos ei metsästä. Molempia rotuja olen kuullut käytettävän myös koirahiihdossa. Ja mikäpä rotu ei kerrostaloonkaan asumaan sopeutuisi, kunhan turha haukkuminen ja vahtiminen koulutetaan pois sekä riittävästi liikunnasta ja ulkoilusta huolehditaan.

Mutta näiden kahden rodun pitäminen seurakoirina on ennen kaikkea aktiivisen koiraharrastajan hommaa. Eivät missään nimessä pelkkiä seurakoiria, joille vähäinen liikunta riittäisi.

• Lemmikkinä

Minä ostin karhukoiran perhelemmikiksi kotoa, jossa karhukoira on pihakoirana, vapaana, ilman että karkailee mihinkään. Nauttii silminnähden elämästään tasan niin kuin on, ei mitään viettiä hirvimetsälle. Toinen puolisko koirastani onkin aktiivisesti metsästykseen käytetty karhukoira.

En minä siltikään tätä sylikoiraksi hankkinut. Meillä harrastetaan aktiivisesti liikuntaa ja patikoidaan. Joka päivä tulee 'mittariin' vähintään 10km taajamassa ja metsäpoluilla. Hihnassa ja vapaana. Koira on mielettömän lapsirakas ja sosiaalinen, mutta kaipaa myös omaa rauhaa. Ei siis mikään sylikoira, eikä sen perässä kannata juosta hyyssäämässä. Karhukoira kaipaa vahvaa johtajaa, johon sillä on vahva side. Ylpeä koira, jota pitää arvostaa sellaisena kuin se on.

• Yllä kirjoittanut

Asun paritalossa, melko tiiviisti asutussa taajamassa. Koira ei räksytä. On ilmeisesti ulkoiluihinsa ja sosiaaliseen elämäänsä tyytyväinen.

• Metsien Mies

Rotuja on jotka sopii myös seurakoiraksi. Erikoisesti jos ottaa sellaisen yksilön jolla ei ole riistaviettiä. Karhukoirissa on yksilöitä joilla ei ole lainkaan intoa metsälle, ja se kyllä kävisi. Ei silti ole mikän helppo koira sillä niilläkin on aika jämerä luonne. Ei kyllä pysy pihalla irti.

• ---

Tiedän karhukoiran, joka pysyy pihassa irrallaan, eikä tunne mitään hinkua juosta edes autojen perään. Siinä se peuhaa isäntäperheen lemmikkinä, eikä suostu edes metsälenkeille jos sattuu sillä päällä olemaan.

• mary-ellen

itsekin olen haaveillut juuri tästä rodusta mutta jää todennäköisesti vain haaveeksi kun ei metsästä... eräällä ystävän sukulaisella oli sellainen.. se piti sitä ympäri vuoden vain tarhassa ja se pääsi vain metsästysajaksi ulos sieltä... vain minä ja ystäväni hoidettiin sitä ja käytiin sen kanssa lenkillä pitkiä reissuja. Se oli kiltein koira minkä olin tuntenut ja välitin siitä ihan kuin omasta lemmikistä. ikuiset traumat sain kun yhtenä päivänä se olikin poissa...

• Mielestäni

karhukoira sopii kotikoiraksi, ei järin suuri riistavietti 8poikkeuskisakin on)

Oon kai joskus nähny sellasen metällä mutta kyllä se kotikoirana pärjää

• kaivvookukkoo

Ostakaa sekarotunen piski seurakoiraksi. Jos meinaatte ostaa metsästyskoiran seurakoiraksi ja koiralla on jalostusarvoa, pitää sitä käyttää jalostukseen. Jos pidätte valiovanhemmista otettua koiraa vain kotikoirana, niin ei kukaan sitä jalostukseen käytä jos ei ole näyttely ja hirvi/karhukoe meriittejä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      21
      2656
    2. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2282
    3. 148
      2254
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      53
      2160
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1772
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      388
      1627
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      96
      1566
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      290
      1454
    9. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      133
      1408
    10. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1399
    Aihe