Jakohihnan vaihtoväli

???????

Auto Nissan Primera -00, huoltokirjassa ei mielestäni mainintaa jakopäänhihnan vaihtovälistä. Olisiko tietoa?

42

19204

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ole mainintaa

      Sen takia ku on nämä nissanit jakopää ketjulla,eli on ikuisia eikä huolta vaihosta.

      • täytyy varmistaa vielä

        kun on sellainen muistikuva, että autoa ostaessani oli myynti-ilmoituksessa maininta, että jakohihna vaihdettu 130 000 km kohdalla. tästä olettaisin, ettei sitten ole tätä kyseistä jakopääketjua?


      • esson veijo
        täytyy varmistaa vielä kirjoitti:

        kun on sellainen muistikuva, että autoa ostaessani oli myynti-ilmoituksessa maininta, että jakohihna vaihdettu 130 000 km kohdalla. tästä olettaisin, ettei sitten ole tätä kyseistä jakopääketjua?

        bensa-koneissa on ketju.


      • ilmoitusten perusteella
        täytyy varmistaa vielä kirjoitti:

        kun on sellainen muistikuva, että autoa ostaessani oli myynti-ilmoituksessa maininta, että jakohihna vaihdettu 130 000 km kohdalla. tästä olettaisin, ettei sitten ole tätä kyseistä jakopääketjua?

        tee huoltoja vaan HUOLTOKIRJAN!


      • vastauksista
        ilmoitusten perusteella kirjoitti:

        tee huoltoja vaan HUOLTOKIRJAN!

        Joo, ei taida sitten ollakkaan vaihdettavaa sorttia tämä jakopäänhihna, kun ei mainita huoltosuunnitelmassa. Täytyy kuitenkin varmistaa asia, kun seuraava huolto.


      • Sarikata
        vastauksista kirjoitti:

        Joo, ei taida sitten ollakkaan vaihdettavaa sorttia tämä jakopäänhihna, kun ei mainita huoltosuunnitelmassa. Täytyy kuitenkin varmistaa asia, kun seuraava huolto.

        Tuplavarmistukset vielä, eli kaikissa bensa-primeroissa on ketju? Ostin just -94 1.6 slx, yksi sanoo että täytyy olla ketju ja toinen että voi olla hihna..


      • Prrrimeraa
        Sarikata kirjoitti:

        Tuplavarmistukset vielä, eli kaikissa bensa-primeroissa on ketju? Ostin just -94 1.6 slx, yksi sanoo että täytyy olla ketju ja toinen että voi olla hihna..

        Ei se ketju mikään ikuinen ole. Kannattaa sillon tällön katsoa että se on kunnossa, itselläni olisi saattanut katketa milloin tahansa, kun totesivat vuosihuollossa että on välittömästi vaihdettava. Auto siis 2,0 litrainen bensa vm. 99 ja ajettu vähän yli 130tkm.


      • Nissanistikin
        Prrrimeraa kirjoitti:

        Ei se ketju mikään ikuinen ole. Kannattaa sillon tällön katsoa että se on kunnossa, itselläni olisi saattanut katketa milloin tahansa, kun totesivat vuosihuollossa että on välittömästi vaihdettava. Auto siis 2,0 litrainen bensa vm. 99 ja ajettu vähän yli 130tkm.

        Meidän Pimperalla, tosin 1.6, ajettu kohta 275tkm alkuperäisillä KETJUILLA, hyvin käy ja kukkii!
        Huolto "rahasti"?


      • Prrrimeraa
        Nissanistikin kirjoitti:

        Meidän Pimperalla, tosin 1.6, ajettu kohta 275tkm alkuperäisillä KETJUILLA, hyvin käy ja kukkii!
        Huolto "rahasti"?

        Kyllä sen rallatuksen kuuli itsekin että vaihdon tarpeessa oli. Sitäpaitsi meni lähes kokonaan takuuseen kun olin sen vasta ostanut sieltä joten ei ollut rahastuksen makua


      • Nissanistikin
        Prrrimeraa kirjoitti:

        Kyllä sen rallatuksen kuuli itsekin että vaihdon tarpeessa oli. Sitäpaitsi meni lähes kokonaan takuuseen kun olin sen vasta ostanut sieltä joten ei ollut rahastuksen makua

        Uskon tuon mutta kuitenkin kummastuttaa nuin vähillä kilometreillä, ei edes sisäänajettu, mutta kaikki on näköjään mahdollista!


      • Prrrimeraa
        Nissanistikin kirjoitti:

        Uskon tuon mutta kuitenkin kummastuttaa nuin vähillä kilometreillä, ei edes sisäänajettu, mutta kaikki on näköjään mahdollista!

        Niinhän ne itsekin sanoivat että on kyllä erittäin harvinaista näin pienillä kilometreillä. Ja huonoa tuuria tietysti kans mukana että just siihen minun ostamaan sattui tällainen tulemaan.


      • On Se Kone
        Nissanistikin kirjoitti:

        Uskon tuon mutta kuitenkin kummastuttaa nuin vähillä kilometreillä, ei edes sisäänajettu, mutta kaikki on näköjään mahdollista!

        Kyllä sen ketjun saa rallattamaan kun vaan tarpeeks repii oli kilometrit mitä tahansa


      • Kaarlon sisko
        Prrrimeraa kirjoitti:

        Niinhän ne itsekin sanoivat että on kyllä erittäin harvinaista näin pienillä kilometreillä. Ja huonoa tuuria tietysti kans mukana että just siihen minun ostamaan sattui tällainen tulemaan.

        Eli mittaria ruuvailtu...


      • Anonyymi

        Ei jakoketju ole ikuinen se kestää parisataatuhatta ja sitten se joko venyy tai on muuten vaihtokunnossa. Jos revit autoa se voi kestää vielä vähemmän.


      • Anonyymi
        Nissanistikin kirjoitti:

        Uskon tuon mutta kuitenkin kummastuttaa nuin vähillä kilometreillä, ei edes sisäänajettu, mutta kaikki on näköjään mahdollista!

        Primera on 300t kilomertrissä vanhus joka kuolee kohta se ei todellakaan kestä miljoonia kilometrejä. Toki senkin saa toimimaan kun upottaa valtavat määrät rahaa ja uusi joka nurkan.


    • PamperoPim

      En oo kyllä kuullu, että missään primeran bensamallissa muuta kuin ketju. Dieseleissä on ollut kyllä hihnaa. Ketju kestää varmaan sen mitä autokin?

      • p11

        Omasta vaihdettiin (vm -97) ketju 300 000 km kohdalla. Rohina alkoi jo 200 000 jälkeen. n. 1000 €!


      • nisu woman
        p11 kirjoitti:

        Omasta vaihdettiin (vm -97) ketju 300 000 km kohdalla. Rohina alkoi jo 200 000 jälkeen. n. 1000 €!

        ketjun vaihtoväli 350t km ja maksaa vesipumpun ja rattaineen päivineen 600e pelkkä ketjun vaihto maksaa 300-400e näin ainakin lohjan korjaamoilla


      • 50luvultautoasentaja
        nisu woman kirjoitti:

        ketjun vaihtoväli 350t km ja maksaa vesipumpun ja rattaineen päivineen 600e pelkkä ketjun vaihto maksaa 300-400e näin ainakin lohjan korjaamoilla

        Mahtoiko olla niin sanottua valohoitoa.


      • juharavinen
        nisu woman kirjoitti:

        ketjun vaihtoväli 350t km ja maksaa vesipumpun ja rattaineen päivineen 600e pelkkä ketjun vaihto maksaa 300-400e näin ainakin lohjan korjaamoilla

        moi, oliko diesel 2,0 almera??


    • auta please.

      kerro onko se huoltokirjassa milloin ketju vaihdetaan nissaniin vai huhu puhetta kiitos

      • kurttushow

        Ei ole huoltokirjassa. Ketju on tarkoitettu kestämään auton eliniän. Kuitenkin ketjujakin menee rikki siinä missä muitakin moottorin osia. Autot joutuu kestämään aika kovia olosuhteita täällä pohjolan perukoilla.


      • Voi lopettaa paskanh
        kurttushow kirjoitti:

        Ei ole huoltokirjassa. Ketju on tarkoitettu kestämään auton eliniän. Kuitenkin ketjujakin menee rikki siinä missä muitakin moottorin osia. Autot joutuu kestämään aika kovia olosuhteita täällä pohjolan perukoilla.

        Ain se vaan tuo hihnanvaihdattelija jaksaa. Sama tyyppi kyselee taas keväällä uudestaan. Hihnasta, jota ei ole.


      • jupe 1
        Voi lopettaa paskanh kirjoitti:

        Ain se vaan tuo hihnanvaihdattelija jaksaa. Sama tyyppi kyselee taas keväällä uudestaan. Hihnasta, jota ei ole.

        Dieselissä on hihna,joten lopetapa paskan jauhaminen hihnasta jota ei ole.


    • kyllä......

      on se pakko olla huoltokirjassa milloin ketju on vaidettava autoon esim almera 97.

    • a-ksk specialisti

      Hihna pitää aina vaihtaa 10 000 km välein ja rasvattava perusteellisesti 5 000 km välen

      • EXpertti

        Niinpä...


      • turku199

        ei kukaann vaihda hihnaa 10000 km välein,hihnan vaihtoväli 90000 km,esimerkiksi mulla tulee kuukaudessa 5000 km en todelakaan vaihtaisi joka toinen kuukausi


    • nissan111

      Mun primeralla ajettu 375 000 alkuperäinen ketju paikallaan ja hyvin skulaa
      ei aina kannata uskoa niitä korjaamoita ne usein rahastavat tietämättömillä.

      • Lujia ovat

        Itsellä oli kanssa 2,0 ja yli 350tkm, alkuperäisellä ketjulla. Ketju saattoi ääntää hieman joissakin tilanteissa, jos oikein tarkkaan kuunteli. En konetta koskaan säästellyt, silti pelasi paljon ajettunakin kuin unelma.

        Tosin ketjuongelmat koskee vain uudempia P11 ja 1,6 konetta.
        Osaluetteloista selviää, että P11 on tehty kahdella eri ketjulla, joista toinen lienee löyhempi. 2,0 puolestaan on samalla ketjulla valmistettu 90-02.


    • hihna on ja pysyy

      Mulla on primera 1,8 bensa ja siinä on hihna.
      Turha vääntää muuksi, hihna se on

      • Anonyymi

        EI TAKUULLA ole hihna jos on bensakone on ketju!!!


    • abborre

      Niin ketjuhan nuissa on primera 2004 1.8

    • Huoltoliikkeeen

      asentaja huomasi, että jakopään hihna on halkeillut. No vaihdettiin hihna. Vanha hihna oli täynnä poikittaisia halkeamia ja parista kohdasta halkeama ulottui yli puolen välin. Hihna oli siis lähellä katkeamista. Autolla oli ajettu n. 136000 km.

    • Tee_se_itse_huolto

      Jos on vähänkään epävarma niin voihan sitä itsekkin ottaa sen verran jakopään koteloa auki ja katsoa kumpi siellä on Hihna vaiko Ketju, näin on ainakin helpompi tapa varmistua asiasta ja joskus voi vaikkapa kerran vuodessa tarkastaa sen jakopaän onko siinä vähänkään kulumisen/löystymisen merkkejä havaittavissa niin ainakin osaa hieman pienellä varauksella ennakoida riskejä. Mikäli kun ja jos vähänkään jakohihnan/ketjun kunto epäillyttää niin ei muutaku vanhat kilut irti ja uudet tilalle, niin näin varmistutaan parhaiten asiasta. Toki kannattaa pitää sitä huoltokirjaa ja merkata kaikki ylös, milloin viimeksi mitäkin huoltoja tehty. Yleisin nyrkkisääntönä pidetään jakopään huoltoja hihnalla kuin myös ketjulla.
      Hihnalla vaihtoväli noin 90 000-150 000 km
      Ketjulla ehkä noin 200 000-350 000 km

      • Anonyymi

        Monen auton huolto-ohjelmassa ei ole jakoketjun vaihtoa ollenkaan ihan niin kuin ei moottorin vaihtoakaan.


    • ketjunkiäntäjä

      Kiännän ketjun pyörimissuuntoo viikottaen jotta kulluu tasasesti. Näen neuvovat Kasurisen autohuollossa , siellä tietäävät nämä kiännöt, tehneet niitä jo monen vuuen ajan.

    • Anonyymi

      nissan wp11 tehtiin englannissa 99-2001 yksi rivisellä ketjulla .vaihtoväli 170000 tkm

    • Anonyymi

      korjaus äskeiseen vaihtoväli 150000tkm

    • Anonyymi

      Itselläni nokka-akselin asentotunnistin alkoi herjata keltaisella/oranssilla moottorivikavalolla ja vikakoodi kertoi kohteeksi ton asentotunnistimen koodin.

      Samalla ilmeni ongelmaa että erityisesti heti ajoon lähtiessä moottori yhtäkkiä sammui välillä ja tämä lisääntyi että välillä tuli useita sammumisia yleensä ensimmäisten satojen metrien aikana.
      Pikku hiljaa moottori saattoi sammua pidemmänkin matkan jälkeen, mutta yleensä kun kone oli vielä kohtuu kylmä.

      Sammumisen jälkeen meni muutama kymmenisen sekuntia ja joku rele tai vastaava jostain pelkääjän puolelta konehuoneen suunnalta piti naksauksen ja sen jälkeen auto käynnistyi aina taas normaalisti. Ennen naksausta ei käynnistynyt lainkaan., Tämä naksaus siis aina sammumisen jälkeen ennen kuin auto käynnistyy.

      Tämän sammumisen yleistymisen jälkeen oli pakko viedä auto huoltoon. Pelkän nokka-akselin asentotunnistimen vikakoodin laukaisemam moottorivalon palamisen takia en olisi sitä tehnyt, koska sen sai katsastukseen mennessä pois ja auto toimi muuten ihan normaalisti ilman kolinoita.

      En sitten tiedä onko joku sammutusrele laitettu estämään suurempia vahinkoja esim. jakopään ketjun katketessa. Mistään ei tällaista tietoa ole löytynyt, ties vaikka toi rele olisi vain rikki ja sen voisi ohittaa ettei auto sammuisi.

      Vein auton huoltoon ja epäilivät jakopään ketjun venymistä mahdolliseksi syyksi, jos nokka-akselin asentotunnistimen vaihdon jälkeen vikavalo syttyisi uudelleen. Sanoivat että riippuen öljynvaihdon ja huoltojen säännöllisyydestä jakopään ketju saattaa venyä jo ajamani noin 130 000 km jälkeen.

      No 2006 mallisen P12 Primeran huolto on ollut aika epäsäännöllistä lähivuodet 😐 mutta mitään kilinää tai muuta oiretta ei ton vikavalon ja sammumisen lisäksi ole ilmennyt.

      No tunnistimen vaihdon jälkeen seuraavana päivänä auto sammui ensimmäisten satojen metrien jälkeen ja moottorivikavalo syttyi uudelleen. Auto käynnistyi taas naksauksen jälkeen. Sammuminen alkoi yleistyä eli sammumisia tuli useampia peräkkäin ja auto on nyt seisonnassa.

      Ei siis tietoa onko tuo varmasti jakopään ketjun aiheuttama ongelma, ei tuntunut huoltokaan olevan varma, joten en viitsinyt kallista vaihtoa tehdä jos vika olisikin joku muu.

      En ole löytänyt mistään mistä tuo sammuminen johtuu tai se naksaus, jonka jälkeen auto taas käynnistyy. Olisiko mahdollista ohittaa tuo rele tai mikä lie ja ajaa autolla ilman sen sammumista kunnes mahdollisestimjakopään ketju aiheuttaa suurempia ongelmia, mikäli vika oikeasti siitä johtuu?

      Lähes 1 000 euron jakopään ketjun vaihto on aika kallis remppa ja kun edes huolto ei tuntunut olevan täysin varma johtuiko ongelma siitä. Lisäksi autossa on joitakin muita ei moottoriin liittyviä korjaus- ja huoltotarpeita, jotka pitäisi tehdä tuon rempan lisäksi, joten auton arvoon nähden noin 1 500- 2 000 euron korjaukset eivät enää maksa vaivaa, jotta Primera menisi varmasti katsastuksesta läpi jokusen vuoden eteenpäin.

      Ajattelin mahdollisesti ensi vuonna käyttää romutuspalkkiota ja ostaa uuden auton. ..siis ellei joku osaa neuvoa mikä Primeran moottorin sammuttaa ja naksahtaa siellä pelkääjän puolella konehuoneen suunnalla, jonka jälkeen auton moottori käynnistyy taas.

    • Anonyymi

      Paaliin

    • Anonyymi

      Mulla kävi primerassa 2006 1.8 kyyti normaalia ja auto kaupalle sammuksiin, kun koitti lähteä liikkeelle niin auto ei inahtanutkaan mutta loppujen lopuksi kun olin mennyt osa osalta auton läpi niin vika löytyi vaihteentunnistus releestä ja ei sitä relettäkään vaihtaa tarvii jos tajuaa katsoa onko kylmä juotekset OK. Ite juotin kiinni samoin OFF asennossa pelkääjänpuole ajovalo pimeenä niinbkauan kunblaittaa normi ajovalot. Ja siinä sama asia, uusi rele on siinä 300e hujakoilla ja kylmä juotokset muutakun tarkastaa ja juottaa kiinni. Nyt toimii valot ja koko helahoito. Tuo ketju kysymys mietityttää kun siitä ei huotokirjassa merkintää, ei pidä ääntä ja huolen pitänyt säännöllisesti öljyjen vaihdosta niin toimiihan tuo mutta millon ja mistä tiedän millon olisi vesipumpun ja ketjunvaihdon paikka. Primeroissa tyyppivikana tuo vaihteen tunnustin automaateissa sekä pelkääjän puolen valo ei pala yllättävän useassa vastaan tulijassa. Mutta ei niitä vättämättä releitä kannata vaihatuttaa, maksaa niin saakelisti kun kyse on kylmä juotos vioista. Jos tästä jollekkin apua niin olkaapa hyvät. Terveisin kotikorjaaja

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miehille kysymys

      Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      138
      4148
    2. Miksi kaivattusi on

      erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      89
      2029
    3. Olen tosi outo....

      Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      15
      1991
    4. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

      https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      58
      1618
    5. Haluaisin jo

      Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      54
      1462
    6. Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.

      Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat
      Haapavesi
      134
      1427
    7. VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia

      Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu
      Maailman menoa
      100
      1338
    8. Nainen olet valoni pimeässä

      valaiset tietäni tietämättäsi ❤️
      Ikävä
      74
      1236
    9. Oletko sä luovuttanut

      Mun suhteeni
      Ikävä
      98
      1151
    10. Hommaatko kinkkua jouluksi?

      Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      118
      1070
    Aihe