Olen menossa naimisiin muutaman viikon kuluttua. Meillä on kertynyt omistusasuntojen verran kummallekin omaa omaisuutta. Mikäli minä "myisin" ennen avioliittoa oman asuntoni pojalleni, lainaamalla 40 vuodeksi korottomalla lainalla koko kauppahinnan, ja jättäisin itselleni asumisoikeuden loppuelämäkseni. Kuinka sitten jos ero tulisi, niin olisiko minulla oikeus vaimoni omistamaan asuntoon ja oma omaisuuteni turvassa?
Avioehdoton liitto
3
502
Vastaukset
- inflaatioton
Tokaisen jotain kommenttia, ettet jää yksin mietiskelemään ehkä avioliittosi ensimmäistä ja viimeistä elleskappia. Pojallesi myöntämä laina on ainakin osituksessa varallisuuttasi ja nykyisen inflaation aikana tavoittelemasi turva kertyy kovin hitaasti. Hallintaoikeudellasi ja verottajan hyväksymällä (25%?) alihinnalla saat toki kauppahinnan alennettua. Hallintaoikeutesi arvon huomioimista osituksessa jopa varallisuudeksesi en tiedä, mutta olen melko varma, että "rysäsi" paljastuminen nopeuttaa eroanne ja imfalaatietusi voi jäädä vaatimattomaksi, muusta aiheutuvasta "puutteestasi" puhumattakaan.
- asuntoasi turvaan
Toivottavasti tuleva vaimosi lukee mietteesi...
- kjöjökjökjökjö
Erotessa toisella ei ole oikeutta toisen omaisuuteen, vaan tasinkoon, joten kummankin omaisuus on turvassa ilman erillisiä järjestelyitä. Eli sinulla ei ole oikeutta erotessa vaimon omistamaan asuntoon, eikä vaimolla ole oikeutta sinun omistamaan asuntoon (tai siihen velka paperiin). Toki kyseisten kohteiden arvot vaikuttavat matksettavan tasingon määrään.
Jos tarkoitit vaikuttaako tuo järjestely tasingon määrään, niin tuskinpa, sillä tuo järjestely ei muuta omaisuutesi arvoa, vaan vain sen muotoa (talo vs. velkapaperi). Vai ymmärsinkö nyt jotain väärin...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän475146- 3261918
Nainen, se auttaisi jo paljon minua
tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin1131838Anja ja Janne
Eli nämä kosulan manipellet sai raploojan tubetuksen loppumaan,sitten selitellään uusimmalla videolla ettei heillä ollut701517Tässä epämiellyttävä totuus
Sinä olet henkisesti sairas ja se on epämiellyttävä totuus jota välttelet ja jota et halua kuulla sanottavan. Sinä elät681467- 811214
Elämäni rakkaus
Miten hirveästi haluaisin olla lähelläsi, halata sinua ja kuiskata monta kertaa, että rakastan sinua. Hyvää yötä! Mieh321213- 361056
- 421035
Mikä sinussa on parasta
Olet sellainen ihana kokonaisuus, että en löydä huonoa juttua. Mutta siis parasta. Tarmokkuus, pitkäjänteisyys, kädet, ä21984