Avioehdoton liitto

mietiskelijä.

Olen menossa naimisiin muutaman viikon kuluttua. Meillä on kertynyt omistusasuntojen verran kummallekin omaa omaisuutta. Mikäli minä "myisin" ennen avioliittoa oman asuntoni pojalleni, lainaamalla 40 vuodeksi korottomalla lainalla koko kauppahinnan, ja jättäisin itselleni asumisoikeuden loppuelämäkseni. Kuinka sitten jos ero tulisi, niin olisiko minulla oikeus vaimoni omistamaan asuntoon ja oma omaisuuteni turvassa?

3

473

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • inflaatioton

      Tokaisen jotain kommenttia, ettet jää yksin mietiskelemään ehkä avioliittosi ensimmäistä ja viimeistä elleskappia. Pojallesi myöntämä laina on ainakin osituksessa varallisuuttasi ja nykyisen inflaation aikana tavoittelemasi turva kertyy kovin hitaasti. Hallintaoikeudellasi ja verottajan hyväksymällä (25%?) alihinnalla saat toki kauppahinnan alennettua. Hallintaoikeutesi arvon huomioimista osituksessa jopa varallisuudeksesi en tiedä, mutta olen melko varma, että "rysäsi" paljastuminen nopeuttaa eroanne ja imfalaatietusi voi jäädä vaatimattomaksi, muusta aiheutuvasta "puutteestasi" puhumattakaan.

    • asuntoasi turvaan

      Toivottavasti tuleva vaimosi lukee mietteesi...

    • kjöjökjökjökjö

      Erotessa toisella ei ole oikeutta toisen omaisuuteen, vaan tasinkoon, joten kummankin omaisuus on turvassa ilman erillisiä järjestelyitä. Eli sinulla ei ole oikeutta erotessa vaimon omistamaan asuntoon, eikä vaimolla ole oikeutta sinun omistamaan asuntoon (tai siihen velka paperiin). Toki kyseisten kohteiden arvot vaikuttavat matksettavan tasingon määrään.

      Jos tarkoitit vaikuttaako tuo järjestely tasingon määrään, niin tuskinpa, sillä tuo järjestely ei muuta omaisuutesi arvoa, vaan vain sen muotoa (talo vs. velkapaperi). Vai ymmärsinkö nyt jotain väärin...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      92
      1733
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      175
      1350
    3. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      16
      1148
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      105
      1128
    5. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      52
      969
    6. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      87
      956
    7. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      77
      937
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      65
      870
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      783
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      758
    Aihe