Tuli tässä nähtyä kuluvalla viikolla, kun pohjalaiset ovat tulleet maansiirturakoihin tänne etelään ja jurrasivat aamutuimaan kehä ykköstä letkassa menemään valtrat vonkuen. Uleeta ja vanhan kymppäpyörän lavalla siirtyy semmoinen stadin työmaan konemiehen tekemä neliakselisen kuorma hienosti. Varmaan puimurimiehetkin lähtee bulkki hommiin syyspuintien jälkeen, kun eikö niissäkin ole jonkinlainen säiliö...
Traktoreilla maansiirtoajoon
20
3573
Vastaukset
- vai nytkö
Mäkin kattelin destian työmaata luonaassa. Samat tonnimäärät näyttää liikkuvan lavalla, kuin teli trippelimiehillä manneissa ja vulavassa. Katselin niitten jarruja ja ihmettelin kuinka kuorma-automiehen albit, usbit ja aspit syynätään mittareilla joka vuosi, mutta nämä maanjussimiehet vaan päästää yksi pyörä jarruttaen liikenteen joukossa.
- nääs...
Juu onhan traktori kärry paikallaan tietyissä hommissa, mutta ei sillä läheskään aina kuorma-autoo voita. Ensinnäkin ison traktorin hinnalla saa 3 ajokelposta kuorma-autoo. Mitä tulee jarruihin niin onhan pikkusen eri saaha hiljennettyä 40 tai liikenne rakulla 55 (luvallisesta) vauhdista kuin samoilla painoilla 80 vauhista, ehkä jopa kasetti kärry perässä. Joten jos vähänki matkaa isompaa tietä nii on raktori aika hidas peli. Yleensä kulkee kuorma-autoo pahempaan paikkaan, mutta ompa sekin ihme nähty kun traktori ei menny kärryn kans, muta auto meni saman kokosen kuorman kans. Jyrkkä mäki jonka alla risteyksestä yli 90 asteen kurvi ja hiekkatie. Ei saanu yhtää vauhtia. Iso neliveti traktori jäi paikallee pomppimaan mäessä kun kuorman paino siirty kaikki kärryn pyörille. tavillinen 3 akselinen auto meni ongelmitta mäen ylös kun paino koko aika vetävillä pyörillä. Kokonaan eri pelejä on sitte kun on vetävä kärry rakun perässä. Sillon mennään maastossa siihen asti kun ei liikaa uppoo. Lyhyillä matkoilla dumpperi se vasta peli onkin (eikä ollenkaan halpa hommata) mutta saa ison kuorman, vankka tekoselle lavalle mukava mättää, ja menee maastossakin. Kovin pitkälle ei kannata viedä kun on näistä vaihtoehdoista hitain.
- kuuluu..
nääs... kirjoitti:
Juu onhan traktori kärry paikallaan tietyissä hommissa, mutta ei sillä läheskään aina kuorma-autoo voita. Ensinnäkin ison traktorin hinnalla saa 3 ajokelposta kuorma-autoo. Mitä tulee jarruihin niin onhan pikkusen eri saaha hiljennettyä 40 tai liikenne rakulla 55 (luvallisesta) vauhdista kuin samoilla painoilla 80 vauhista, ehkä jopa kasetti kärry perässä. Joten jos vähänki matkaa isompaa tietä nii on raktori aika hidas peli. Yleensä kulkee kuorma-autoo pahempaan paikkaan, mutta ompa sekin ihme nähty kun traktori ei menny kärryn kans, muta auto meni saman kokosen kuorman kans. Jyrkkä mäki jonka alla risteyksestä yli 90 asteen kurvi ja hiekkatie. Ei saanu yhtää vauhtia. Iso neliveti traktori jäi paikallee pomppimaan mäessä kun kuorman paino siirty kaikki kärryn pyörille. tavillinen 3 akselinen auto meni ongelmitta mäen ylös kun paino koko aika vetävillä pyörillä. Kokonaan eri pelejä on sitte kun on vetävä kärry rakun perässä. Sillon mennään maastossa siihen asti kun ei liikaa uppoo. Lyhyillä matkoilla dumpperi se vasta peli onkin (eikä ollenkaan halpa hommata) mutta saa ison kuorman, vankka tekoselle lavalle mukava mättää, ja menee maastossakin. Kovin pitkälle ei kannata viedä kun on näistä vaihtoehdoista hitain.
pelloille!!!
- John Deerit
Niillä kuule on nelivetoiset John Deerit ja televetoiset peräkärryt, niin kyllä menevät minne haluavat ja kuorma tuodaan pois ja Vulvamiehet katsoo suumontut aukinaisena.
Sellaisesta meiningistä urakoitsijat tykkää ja vaikeilla työmailla alkaa olla tuota vehettä syksyllä monessa paikassa.
Kuka vain ajaa kuorman hiekkaa FH16 harjusta kerrostalotyömaalle. Traktoriäijä hakee kuraisen pintamaan ja ne viimeisetkin kuormat siitä harjusta pois. Siitä syntyy hintaa taskuun.- Niimpä niin...
Polttoaineen kulutus raktorissa sellasella 20ton kuormalla on sitte tähtitieteellisen suuri k-a:han verrattuna, samoin rengaskulut, meinaan ne renkaat mitä raktoreissa yleensä on niin ei ole maantieajoon tarkoitetut. Onhan koko Suomi täynnä raktoreita, joiden keskityötuntimäärä vuodessa on alle 500, miksei ne oo kaikki maansiirrossa??
- Hevon Tubista
Niimpä niin... kirjoitti:
Polttoaineen kulutus raktorissa sellasella 20ton kuormalla on sitte tähtitieteellisen suuri k-a:han verrattuna, samoin rengaskulut, meinaan ne renkaat mitä raktoreissa yleensä on niin ei ole maantieajoon tarkoitetut. Onhan koko Suomi täynnä raktoreita, joiden keskityötuntimäärä vuodessa on alle 500, miksei ne oo kaikki maansiirrossa??
Niillä on maajussin maalaisliittolainen ajatus traktorista kolhoosissa ja siksi eivät aja muiden ajoja.
Toiseksi nykyiset traktorinmoottorit on vedetty niin tiukaksi välijäähdytettyne turboineen, että nuo 8 litran moottoritkaan ei vie löpöä kuin puolen kanijan V-kasiin verrattuna.
Ei maamassoja tänään kukaan hullu ajata Helsingistä Utsjoelle. Ei edes Espooseen, vaan massoitusalueelle on aina alle kymmenen kilsaa.
Rengashinnoista en ole varma, mutta kyllä MTK on maatalousrenkaaseen kiristänyt ainakin 80% valtiontukea. Revi siitä ja meiti mitä höpiset tänne. - heinäkenkä´
Hevon Tubista kirjoitti:
Niillä on maajussin maalaisliittolainen ajatus traktorista kolhoosissa ja siksi eivät aja muiden ajoja.
Toiseksi nykyiset traktorinmoottorit on vedetty niin tiukaksi välijäähdytettyne turboineen, että nuo 8 litran moottoritkaan ei vie löpöä kuin puolen kanijan V-kasiin verrattuna.
Ei maamassoja tänään kukaan hullu ajata Helsingistä Utsjoelle. Ei edes Espooseen, vaan massoitusalueelle on aina alle kymmenen kilsaa.
Rengashinnoista en ole varma, mutta kyllä MTK on maatalousrenkaaseen kiristänyt ainakin 80% valtiontukea. Revi siitä ja meiti mitä höpiset tänne.Niin sitte tasan tarkkaan raktori syö naftaa enemman kuljetettua tonnia kohden ku kuorma-auto, kasettivehkeestä nyt puhumattakaan. Ja nopeudessa raktorilla ei olekaan mitään jakoa kuorma-autolla, eli tuplasti enemmän maata siirtyy autolla.
- loimaalaisia poikiako?
heinäkenkä´ kirjoitti:
Niin sitte tasan tarkkaan raktori syö naftaa enemman kuljetettua tonnia kohden ku kuorma-auto, kasettivehkeestä nyt puhumattakaan. Ja nopeudessa raktorilla ei olekaan mitään jakoa kuorma-autolla, eli tuplasti enemmän maata siirtyy autolla.
Huomaan, ettet ole ikinä ollut maansiirtoajoisa siltatyömailla, padoilla tai uusien tienpohjien teossa. Ei siellä kilpailla millään kilpureilla. Anna kimien ja mikojen tehdä se radalla.
Nykytyömaalla on yleensä ensimmäiset viikot paikalla vain kaivinkoneet ja traktorit tai jumbsut. Sitten siloitetuille ja jyrätyille teille alkaa valua kuormurimiestä pelokkaana pällistelemään. Loppuhommissa ne saatta toisaankin ajaa eriste ja pintakerroksia kauempaakin. Silloin traktoriporukat ovatkin jo toisella työmaalla.
Mene sinä hakemaan kasetilla tienpohjatyömaalla kuormia ja sitten menet peräkammariin äitisi aluhousua nuuhkimaan. Samalla voit katsela TM:n kuvia kiilloitelluista volovoista - nääs...
loimaalaisia poikiako? kirjoitti:
Huomaan, ettet ole ikinä ollut maansiirtoajoisa siltatyömailla, padoilla tai uusien tienpohjien teossa. Ei siellä kilpailla millään kilpureilla. Anna kimien ja mikojen tehdä se radalla.
Nykytyömaalla on yleensä ensimmäiset viikot paikalla vain kaivinkoneet ja traktorit tai jumbsut. Sitten siloitetuille ja jyrätyille teille alkaa valua kuormurimiestä pelokkaana pällistelemään. Loppuhommissa ne saatta toisaankin ajaa eriste ja pintakerroksia kauempaakin. Silloin traktoriporukat ovatkin jo toisella työmaalla.
Mene sinä hakemaan kasetilla tienpohjatyömaalla kuormia ja sitten menet peräkammariin äitisi aluhousua nuuhkimaan. Samalla voit katsela TM:n kuvia kiilloitelluista volovoistaSellaista työmaata vastaan viä tullu ettei kuorma-autolla olis pärjätty kunhan siellä on ratin takana osaava kuski. Tahtoo vaan matkat usein olla sen verran pitkiä ettei kannata traktorilla kuskata. Ehkäpä siksi meilläpäin aika harvinaisuus traktori kärryineen maansiirto työmaalla. Heh... näkypäs muuten yksi olevan kaukolämpö työmaalla, mutta siellä ei tarvinnu paljoo asfaltilta poistua. Menee pois tiekseen kun pieniä kuormia lyhyen matkaa tarttee ajaa.
- he hee
nääs... kirjoitti:
Sellaista työmaata vastaan viä tullu ettei kuorma-autolla olis pärjätty kunhan siellä on ratin takana osaava kuski. Tahtoo vaan matkat usein olla sen verran pitkiä ettei kannata traktorilla kuskata. Ehkäpä siksi meilläpäin aika harvinaisuus traktori kärryineen maansiirto työmaalla. Heh... näkypäs muuten yksi olevan kaukolämpö työmaalla, mutta siellä ei tarvinnu paljoo asfaltilta poistua. Menee pois tiekseen kun pieniä kuormia lyhyen matkaa tarttee ajaa.
Kerro minulle heti nyt kaksi työmaata linjalta Pori Porvoo, jossa olet ollut kuormurisi kanssa ensimmäisenä ottamassa kunttaa pois tai kantokuormia ajamassa? Kerro! Kerro nyt ennen yhdeksää tai tuunnustat ollévasi pelkkä sontatunkio! Kuulut huoltiksella kovaa huutavien sontakuskien joukkoon.
- puukuskit
he hee kirjoitti:
Kerro minulle heti nyt kaksi työmaata linjalta Pori Porvoo, jossa olet ollut kuormurisi kanssa ensimmäisenä ottamassa kunttaa pois tai kantokuormia ajamassa? Kerro! Kerro nyt ennen yhdeksää tai tuunnustat ollévasi pelkkä sontatunkio! Kuulut huoltiksella kovaa huutavien sontakuskien joukkoon.
on tosi kuskeja,nykyiset rahtarit jos joutuu hiekalle ,niin alkaa alaleuka väpättämää ja soittamaan hinuria.Olen katsellut kun puutavararekka tulee metsätietä ,ihmettelin miten se edes mahtuu sinne,kun meikä ei meinaa päästä henkilöautolla.
- nilkkukustaa
puukuskit kirjoitti:
on tosi kuskeja,nykyiset rahtarit jos joutuu hiekalle ,niin alkaa alaleuka väpättämää ja soittamaan hinuria.Olen katsellut kun puutavararekka tulee metsätietä ,ihmettelin miten se edes mahtuu sinne,kun meikä ei meinaa päästä henkilöautolla.
Nyt puhuttiin maansiirrosta...
- nääs...
puukuskit kirjoitti:
on tosi kuskeja,nykyiset rahtarit jos joutuu hiekalle ,niin alkaa alaleuka väpättämää ja soittamaan hinuria.Olen katsellut kun puutavararekka tulee metsätietä ,ihmettelin miten se edes mahtuu sinne,kun meikä ei meinaa päästä henkilöautolla.
Ensinnäkään en itse ole maansiirto auto kuski. Mitä ny joskus lavetilla konetta kuskailen, mutta kaivinkoneen kopista kattellu miten näpeesti ne oikeet ammatti miehet pääsee sillä autolla mihin vain ja viä poiskin. Ne on juuri niitä samoja miehiä jotka tuo puut metsästä. Siis ei omaa lehmää ojassa tässä asiassa. Itselle aivan sama mätänkö maat auton vai traktorin lavalle. Traktoreita ei vain meillä päin ole edes tarjolla maansiirtoon ja jos onkin saa joka kuormalla odottaa paljon kauemmin kun on ne niin paljon autoo hitaampia. Juu en ole Pori Porvoo linjalla ollu tekemässä mitään, enkä taida vastakaan sinne tunkea täältä Nääsvillen seuduilta.
- erikoisasiantuntematon.
Ainakaa JD:llä ’ sen verran tullut seuratua
että jd ei saisi laittaa maa kärryn eteen on
vaan sen verran pehmoinen vaihteisto
koneessa. .renkas kulut on huomatttavasti
suuremat kuin kuorma autossa ja poltoainen
kulutus on hyvin samaa luokkaa kuljetetua
kuutiota / tonnia kohti .ainoa ero on vakuutukset ja
verot. - traktoreiden seassa
nääs... kirjoitti:
Sellaista työmaata vastaan viä tullu ettei kuorma-autolla olis pärjätty kunhan siellä on ratin takana osaava kuski. Tahtoo vaan matkat usein olla sen verran pitkiä ettei kannata traktorilla kuskata. Ehkäpä siksi meilläpäin aika harvinaisuus traktori kärryineen maansiirto työmaalla. Heh... näkypäs muuten yksi olevan kaukolämpö työmaalla, mutta siellä ei tarvinnu paljoo asfaltilta poistua. Menee pois tiekseen kun pieniä kuormia lyhyen matkaa tarttee ajaa.
10 km matkalla auto ei vie yhtään tonnia enempi kuin traktori päivässä.
Ringissä ajettaessa,et pääse sen traktorin edelle vaan jurraat sen traktorin perässä samaa nopeutta kuin se,odotat että se on kipannut kuormansa.
Tyhjänä sinulla on mahdollisuus ohittaa se traktori,jos on hyvä kohta ja se traktori mies sallii sen sinulle liikenteessä.
Kun olet päässyt traktorista ohi, montulla on jo toinen traktori,jonka perässä jurraat seuraavan kuorman.
Illalla olette ajanut saman määrän kuormia,paitsi traktori on ajanut enempi tonneja(ei niitä poliisit edes osaa punnita) - nyt tulee oikeaa faktaa
Hevon Tubista kirjoitti:
Niillä on maajussin maalaisliittolainen ajatus traktorista kolhoosissa ja siksi eivät aja muiden ajoja.
Toiseksi nykyiset traktorinmoottorit on vedetty niin tiukaksi välijäähdytettyne turboineen, että nuo 8 litran moottoritkaan ei vie löpöä kuin puolen kanijan V-kasiin verrattuna.
Ei maamassoja tänään kukaan hullu ajata Helsingistä Utsjoelle. Ei edes Espooseen, vaan massoitusalueelle on aina alle kymmenen kilsaa.
Rengashinnoista en ole varma, mutta kyllä MTK on maatalousrenkaaseen kiristänyt ainakin 80% valtiontukea. Revi siitä ja meiti mitä höpiset tänne.Tässä nyt Sinullekin FAKTAA, kun et itse näytä sitä tietävän:
Tuommoinen 200 hv:n traktori vie noin 30l/h, kun sillä ajetaan tosi työssä niin kuin maansiirtokin on. Jos Traktorin KESKInopeus on 30 km/h ja kuorma-auton 60 km/h, niin tuplasti nopeammin pitkää matkaa kuorma-autolla taittaa. Lisäksi tiellä se on huomattavasti mukavampi. Sitten on taas työmaita, jossa ei kuorma-autolla tee mitään. Eli molemmissa on puolensa ja molemmat sopivat maansiirtotyöhön, mutta parhaiten erilaisille työmaille.
Mitä renkaiden hintaa tulee, niin niiden hinta otetaan sekä maataloustuotannossa että varsinkin urakoinnissa ihan omasta lompakosta. Tuet perustuvat tuotannossa oleviin hehtaareihin, viljelykasviin, ympäristötukiehtojen noudattamiseen, sadonkorjuuvelvotteeseen, hyvän viljelytavan noudattamiseen jne. Aika paljon saa tehdä ennen kuin ne eurot on tilillä. Sitä rumbaa kaikkinen paperitöineen on turha kenenkään kadehtia. Samoin sitä uutta navettaa, se vain tarkoittaa 1,5 miljoonan velkasaldoa.
Faktaa, olkaa hyvä! - vaktaa? ha haaa haaaaa
nyt tulee oikeaa faktaa kirjoitti:
Tässä nyt Sinullekin FAKTAA, kun et itse näytä sitä tietävän:
Tuommoinen 200 hv:n traktori vie noin 30l/h, kun sillä ajetaan tosi työssä niin kuin maansiirtokin on. Jos Traktorin KESKInopeus on 30 km/h ja kuorma-auton 60 km/h, niin tuplasti nopeammin pitkää matkaa kuorma-autolla taittaa. Lisäksi tiellä se on huomattavasti mukavampi. Sitten on taas työmaita, jossa ei kuorma-autolla tee mitään. Eli molemmissa on puolensa ja molemmat sopivat maansiirtotyöhön, mutta parhaiten erilaisille työmaille.
Mitä renkaiden hintaa tulee, niin niiden hinta otetaan sekä maataloustuotannossa että varsinkin urakoinnissa ihan omasta lompakosta. Tuet perustuvat tuotannossa oleviin hehtaareihin, viljelykasviin, ympäristötukiehtojen noudattamiseen, sadonkorjuuvelvotteeseen, hyvän viljelytavan noudattamiseen jne. Aika paljon saa tehdä ennen kuin ne eurot on tilillä. Sitä rumbaa kaikkinen paperitöineen on turha kenenkään kadehtia. Samoin sitä uutta navettaa, se vain tarkoittaa 1,5 miljoonan velkasaldoa.
Faktaa, olkaa hyvä!Luuletko sinä hemmetin turnipsi, että maamassoja ajetaan nykyään Hangosta Petsamoon? Ei ajeta! Jopa Helsingissä pyritään alle 6 kilometrin matkoihin. Siksi siellä on läjityksiä peräti Hertsikassa, Hernesaaressa, Verkkosaaressa ja muualla keskellä kaupunkia. Aja sinä kuule kilpaa louhintaa akkasi kanssa!
- Piiroisen akanpoika
Minä meinaan aloittelin Valkeakoskella kolmostien ja ysitien liittymän ensimmäiset kauhalliset Hitasillani. Se järjestys oli siis sellainen, että motomies oli käynyt hakemassa puut linjalta. Sitten tulin minä kaapimaan kuntan ja kannot, sekä pintakivet ylös ja traktorimiehet siinä samassa ajoi ne pois. Tullessaan toivat ensimmäiset täytekuormat pahimpiin paikkoihin. Tein ojat ja penkereet sitten traktorimiesten kanssa ja silloin ilmestyivät kuorma-autot.
Olen ollut tekenässä Turku Toijalan rautatien apupengerryksiä soille. Mun mukana on ensin traktorit. Tehdään ajokelpoinen tie kääntymispaikkoineen kauimmaiseen aloitusnurkkaan. Sitten alkavat kasettimiehet tuoda täytettä.
Somerolla ja Tammellassa tein metsäteitä kymmeniä kilometriä. Koskaan mukana ei ollut kasettimies ensimmäisillä viikoilla. Se oli jumpperi tai traktori kärryvedolla.
Se nyt vain on niin paljon helpompaa kun neljä akselia vetää kurakossa ja traktori saa vaikka liejussa sutia, mutta kärry kovalta työntää. Sitä etua ei ole kasettimiehillä.
Ne saa sitten, kuten tänne kirjoittavat, kilpailla valoista kiihdytyksin nollasta sataan ja ohitella toisiaan kuorma päällä 150 niin että tuntuu mukavalta. Sellaisen kuvan saa kuormurimiesten jutuista, että Volvo pitää kiihtyä ja kovaa vauhtia kulkea kaatopaikalle. Sieltä sitten tullaan kurakkoon 80 kilsaa silein renkain ja taas pitää lasti olla kiihtymässä.
Vain koskaan uutuustietyömaalla olemattomat pojut voivat haaveilla jotakin näin typerää.
Kaivinkoneet ja traktorit tekee metsäautotiet tukkirekkamiehille.- faffa
Juiuri on noin meininki mettäss ja suolla. Leivänjakopojat vaan kiihduyttää jakeluvolvoaan kaupanpihoissa
- Akseli k.
Katselin hetken mettätien tekoa. Siellä oli ison Valtran perässä erikoiset uudet kärryt. Teli, jossa oli hemmetilliset renkaat 580 mm leveät! Erikoisinta oli. että vetoakselia ei mennyt, vaan neljä hydrauliletkua. Kuski lopulta sanoi, että joka pyörän navassa on hydraulimoottorit, yksi letku sitten kipille. Kuski sanoin kantavuudeksi "no pyöreästi kauhamies laittaa 30 tonnia!"
Taisi olla venäläiset, mutta muhkea oli laatikko, sellainen kun maajussien viljaloota.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap152121Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi842068- 1011367
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1451170Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen101166Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663791122Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.249876Omalääkäri hallituksen utopia?
Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha171853- 62821
- 59811