Ammatillinen kuntoutus/irtisanominen

Järkevä ratkaisu

Olen ollut tulevan marraskuun loppuun mennessä sen 300 päivää sairaslomalla ja olen ajatellut hakevani sen jälkeen työeläkeyhtiöstä ammatillista kuntoutusta uudelleenkoulutuksen muodossa. Minulla on jo itse asiassa opiskelupaikka olemassa, jossa jo hiukan yritän syksyn mittaan aloitella opintoja jaksamisen mukaan, jotta saisin itse hiukan käsitystä siitä, onko minulla voimia säännölliseen opiskeluun. Eli vanhoihin töihin en olisi palaamassa, koska mielestäni (ja lääkärinikin mielestä) minulle sopivaa työtä ei nykyisessä työpaikassani tällä hetkellä ole tarjolla. Olen sinnitellyt 5 vuotta työuupumuksen kanssa ja ollut aina välillä sairaslomalla ja nyt siis ollut sairaslomalla tämän pidemmän yhtäjaksoisen ajanjakson. Pikkuhiljaa on selkiytymässä se, millaisia töitä olisin kykenevä tekemään kunhan tästä toivun ja koulutan itseäni uuteen ammattiin.

Suostuukohan työeläkeyhtiö siihen, että alkaisin uudelleenkoulutuksen ilman työkokeiluja nykyisessä työpaikassani ? Olen kyllä sitä mieltä, että ne työkokeilut on tässä vuosien varrella tullut tehtyä vaikkakaan ei minkään virallisen kuntoutussuunnitelman puitteissa.

Kuinka pitkäksi aikaa tuollaisen uudelleenkoulutussitomuksen saa työeläkeyhtiöstä, pitääkö aina hakea vuosi kerrallaan vai koko koulutuksen ajaksi ? Entäs jos ei jaksakaan opiskeluja, putoaako aivan tyhjän päälle ? Jos on tälläisessä uudelleenkoultuksessa, antaako se työnantajalle oikeuden irtisanoa vai katkeaako työsuhde automaattisesti, jos siirtyy työeläkeyhtiön kautta uudelleenkoulutukseen ?

Entä jos työeläkeyhtio myöntaisi määräaikaisen kuntoutustuen esim 1-2 vuodelle, säilyisikö työpaikka tässä tapauksessa vai olisiko työnantajalla oikeus irtisanoa, koska on työkyvytön.

48

14359

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tekisin näin

      En tiedä, mitä työeläkelaitos tekee, mutta sinuna koska olet ollut jo noin kauan sairaslomalla, pyytäisin ensin päästä työkykyselvityksiin, sillä siinä saadaan tolkku, mitä jaksat ja mihin sinusta olisi. On myös ammatillisen kuntoutuksen yksi muoto. Ja kun sieltä paperit tulee ja on kuntoutuskeskustelu /loppu, voisit kertoa hiukan, että olet tätä ja tätä alaa kiinnostunut. ¨

      Missään nimessä ei kannata kertoa,että on jo viritellyt itse asiaa.
      Kun on byrokratiassa, ei kannata alkaa pullikoimaan tai olla fiksumpi kuin byrokratian pyörittäjä.

    • Irjakyllikki

      Oma kokemus, olin vuoden sairauslomalla ja toisen vuoden kuntoutustuella ja sen jälkeen irtisanottiin työpaikasta ja syynä oli pitkään jatkunut työkyvyttömyys, samaan aikaan irtisanottiin kahdeksan muuta tuotannollisista ja taloudellisista syistä.

      Sairasloman jälkeen olin työkykyselvityksissä ja siellä todettiin työkykyiseksi, mutta silti olen saanut kuntoutustukea nyt vuoden ja jatkuu vielä tammikuun loppuun.

      Nyt haen uudelleen työeläkekuntoutusta, sain sen jo kertaalleen, mutta se ehti jo mennä vanhaksi. Nyt olen löytänyt mahdollisen koulutuksen minkä haluaisin, saa nähdä miten tässä käy, saanko työeläkekuntoutuksena sen koulutuksen vai jäänkö ilman.

      • Järkevä ratkaisu

        En oikein tiedä itsekään, miksi haluan tavallaan 'roikkua' nykyisessä työpaikassa. Ehkä sitä olettaa, että parin vuoden aikana kuntoutuisi ja jaksaisi taas painaa töitä. Sisin sanoo kuitenkin, ettei ole mitään järkeä altistaa taas itseään työuupumukselle.

        Yhtenä vaihtoehtona on toki aloittaa suoraan sairasloman jälkeen 2 v opintovapaa, ymmärtääkseni työnantajan on suostuttava siihen. Tällä keinoin saisi pidettyä itsensä työpaikan kirjoilla. En kyllä haluaisi tällä tavoin toimia, koska oikeasti olen työkyvytön ja tullut työkyvyttömäksi nykyisessä työpaikassani ja ajattelen, että minulla olisi oikeus kuntoutustukeen ja uudelleenkoulutukseen. Mutta on tässäkin niin monta epävarmuustekijää - eihän aina edes myönnetä kuntoutustukea ja jos siinä rytäkässä työnantaja vielä irtisanoo kun kuulee, että työkyvyttömyys edelleen jatkuu, niin huono homma. Toisaalta kaikkeahan ei voi saada, mutta näkisin niin, että vakityösuhteessa on kuitenkin paremmat mahdollisuudet kuntoutuksiin ym kuin jos olen pudonnut työttömäksi.

        En kyllä yhtään luota työnantajaankaan, tiedän että eräs kuntoutustuella ollut työkyvytön työntekijämme irtisanottiin ja on tehty laittomiakin irtisanomisia ja maksettu sitten kipurahat oikeustoimien kautta, jos irtisanottu on vienyt asian ratkaistavaksi eteenpäin. Ja kaippa tälläinen työuupumustapaus on työnantajan mielestä valtava riippa työyhteisölle ja sen vuoksi halutaan eroon. Harmittaa vain jälkikäteen, että tuli liian tosissaan otettua työt ja ajettua itsensä loppuun.


      • nannane
        Järkevä ratkaisu kirjoitti:

        En oikein tiedä itsekään, miksi haluan tavallaan 'roikkua' nykyisessä työpaikassa. Ehkä sitä olettaa, että parin vuoden aikana kuntoutuisi ja jaksaisi taas painaa töitä. Sisin sanoo kuitenkin, ettei ole mitään järkeä altistaa taas itseään työuupumukselle.

        Yhtenä vaihtoehtona on toki aloittaa suoraan sairasloman jälkeen 2 v opintovapaa, ymmärtääkseni työnantajan on suostuttava siihen. Tällä keinoin saisi pidettyä itsensä työpaikan kirjoilla. En kyllä haluaisi tällä tavoin toimia, koska oikeasti olen työkyvytön ja tullut työkyvyttömäksi nykyisessä työpaikassani ja ajattelen, että minulla olisi oikeus kuntoutustukeen ja uudelleenkoulutukseen. Mutta on tässäkin niin monta epävarmuustekijää - eihän aina edes myönnetä kuntoutustukea ja jos siinä rytäkässä työnantaja vielä irtisanoo kun kuulee, että työkyvyttömyys edelleen jatkuu, niin huono homma. Toisaalta kaikkeahan ei voi saada, mutta näkisin niin, että vakityösuhteessa on kuitenkin paremmat mahdollisuudet kuntoutuksiin ym kuin jos olen pudonnut työttömäksi.

        En kyllä yhtään luota työnantajaankaan, tiedän että eräs kuntoutustuella ollut työkyvytön työntekijämme irtisanottiin ja on tehty laittomiakin irtisanomisia ja maksettu sitten kipurahat oikeustoimien kautta, jos irtisanottu on vienyt asian ratkaistavaksi eteenpäin. Ja kaippa tälläinen työuupumustapaus on työnantajan mielestä valtava riippa työyhteisölle ja sen vuoksi halutaan eroon. Harmittaa vain jälkikäteen, että tuli liian tosissaan otettua työt ja ajettua itsensä loppuun.

        Tarinasi kuulostaa tosi paljon samalta kuin omani. En jaksanut enää itse selvitellä asioita, kerroin tämän ilmariselle ja silloin minulle tarjottiin apua sellaiselta firmalta kuin katjanoponen. Sain tosi paljon apua niiden työntekijältä ja hän järjesti kaikki asiat myös Ilmarisen suuntaan. Neuvottelut työuupumuksen "aiheuttajankin" kanssa sujuivat ihan erilailla kun oli mulla oma neuvonantaja mukana. Apu ei maksanut minulle mitään, mutta auttoi paljon, joten suosittelen. Toivottavasti tämä auttoi.


      • yksin ei jaksa
        nannane kirjoitti:

        Tarinasi kuulostaa tosi paljon samalta kuin omani. En jaksanut enää itse selvitellä asioita, kerroin tämän ilmariselle ja silloin minulle tarjottiin apua sellaiselta firmalta kuin katjanoponen. Sain tosi paljon apua niiden työntekijältä ja hän järjesti kaikki asiat myös Ilmarisen suuntaan. Neuvottelut työuupumuksen "aiheuttajankin" kanssa sujuivat ihan erilailla kun oli mulla oma neuvonantaja mukana. Apu ei maksanut minulle mitään, mutta auttoi paljon, joten suosittelen. Toivottavasti tämä auttoi.

        Kuulostaa hyvälle. Olen lukenut noista auttajista jostain ja hyvä kuva jäi toiminnasta silloinkin. Aion kysyä Kevasta tuota samaa palvelua, jos sitä kautta pääsis. Onkohan noilla apua saatavilla myös Pohjois-Suomen Kevalaisille?


      • nannane
        yksin ei jaksa kirjoitti:

        Kuulostaa hyvälle. Olen lukenut noista auttajista jostain ja hyvä kuva jäi toiminnasta silloinkin. Aion kysyä Kevasta tuota samaa palvelua, jos sitä kautta pääsis. Onkohan noilla apua saatavilla myös Pohjois-Suomen Kevalaisille?

        On niillä pohjoisessakin, kyselin just yhden kuntoutujakaverin vuoksi. Mä kävin Espoossa ton firman Tapiovaara nimisellä työntekijällä, oli tosi hyvä kokemus ja en olis ikinä itse saanut asioita yksikseni näin hyvään jamaan.


      • nannane
        nannane kirjoitti:

        On niillä pohjoisessakin, kyselin just yhden kuntoutujakaverin vuoksi. Mä kävin Espoossa ton firman Tapiovaara nimisellä työntekijällä, oli tosi hyvä kokemus ja en olis ikinä itse saanut asioita yksikseni näin hyvään jamaan.

        unohtui

        Itse olen siis Ilmarisen asiakas, en tiedä onko Kevalla tätä palvelua, mut luulisin et on


      • yksin ei jaksa
        nannane kirjoitti:

        unohtui

        Itse olen siis Ilmarisen asiakas, en tiedä onko Kevalla tätä palvelua, mut luulisin et on

        Kiitos Nannane kun kerroit tästä. Soitin kevalle, lupasivat pohtia tuota vaihtoehtoa minulle. Eli Kevaltakin voi päästä noposelle asioiden selvittelyyn, sanoivat että on hyviä kokemuksia. Voi kun pääsisin, tää kaikki odotus vie h-e-r-m-o-t.


      • nannane
        yksin ei jaksa kirjoitti:

        Kiitos Nannane kun kerroit tästä. Soitin kevalle, lupasivat pohtia tuota vaihtoehtoa minulle. Eli Kevaltakin voi päästä noposelle asioiden selvittelyyn, sanoivat että on hyviä kokemuksia. Voi kun pääsisin, tää kaikki odotus vie h-e-r-m-o-t.

        Näillä palstoilla tulee helposti purettua pahaa oloa, mutta nyt ajattelin tehdä toisin ja kertoa hyvän kokemuksen. Kiva että siitä oli sinulle apua. Tsemppiä sinne, kanssakuntoutuja


      • yksin ei jaksa
        nannane kirjoitti:

        Näillä palstoilla tulee helposti purettua pahaa oloa, mutta nyt ajattelin tehdä toisin ja kertoa hyvän kokemuksen. Kiva että siitä oli sinulle apua. Tsemppiä sinne, kanssakuntoutuja

        Vakuutusyhtiöstä soitettiin, mä pääsen Ouluun noposen valmennukseen. Kuulosti tosi hyvältä, ihanaa että saan apua näihin kiemuroihin. Kiitos ja halaus sinulle vinkistä!


      • valmennettava
        yksin ei jaksa kirjoitti:

        Vakuutusyhtiöstä soitettiin, mä pääsen Ouluun noposen valmennukseen. Kuulosti tosi hyvältä, ihanaa että saan apua näihin kiemuroihin. Kiitos ja halaus sinulle vinkistä!

        Rovaniemelläkin on noposella työntekijöitä, sillä minä pääsin sinne. Kuulosti tosi lupaavalta se urasuunnittelu, se kun on minulla ihan hukassa ja kaikki tuo paperihomma on mulle vaikeaa.


      • Kari I.
        nannane kirjoitti:

        Tarinasi kuulostaa tosi paljon samalta kuin omani. En jaksanut enää itse selvitellä asioita, kerroin tämän ilmariselle ja silloin minulle tarjottiin apua sellaiselta firmalta kuin katjanoponen. Sain tosi paljon apua niiden työntekijältä ja hän järjesti kaikki asiat myös Ilmarisen suuntaan. Neuvottelut työuupumuksen "aiheuttajankin" kanssa sujuivat ihan erilailla kun oli mulla oma neuvonantaja mukana. Apu ei maksanut minulle mitään, mutta auttoi paljon, joten suosittelen. Toivottavasti tämä auttoi.

        Voin lämpimästi suositella, on oma kokemus tuon firman työhönvalmentajasta. Asiat alkoivat heti mennä eteenpäin ja sain oikeaa apua ja myös hoitosuopsituksia lääkärille, jotka kerrankin lääkäri otti tosissaan. Olen käynyt myös työvoimatoimistossa vastaavassa mutta siitä ei ollut apua, joten tuonne katjannoposelle menisin uudestaan, jos tulee tarvis.


      • moovinSilence
        Järkevä ratkaisu kirjoitti:

        En oikein tiedä itsekään, miksi haluan tavallaan 'roikkua' nykyisessä työpaikassa. Ehkä sitä olettaa, että parin vuoden aikana kuntoutuisi ja jaksaisi taas painaa töitä. Sisin sanoo kuitenkin, ettei ole mitään järkeä altistaa taas itseään työuupumukselle.

        Yhtenä vaihtoehtona on toki aloittaa suoraan sairasloman jälkeen 2 v opintovapaa, ymmärtääkseni työnantajan on suostuttava siihen. Tällä keinoin saisi pidettyä itsensä työpaikan kirjoilla. En kyllä haluaisi tällä tavoin toimia, koska oikeasti olen työkyvytön ja tullut työkyvyttömäksi nykyisessä työpaikassani ja ajattelen, että minulla olisi oikeus kuntoutustukeen ja uudelleenkoulutukseen. Mutta on tässäkin niin monta epävarmuustekijää - eihän aina edes myönnetä kuntoutustukea ja jos siinä rytäkässä työnantaja vielä irtisanoo kun kuulee, että työkyvyttömyys edelleen jatkuu, niin huono homma. Toisaalta kaikkeahan ei voi saada, mutta näkisin niin, että vakityösuhteessa on kuitenkin paremmat mahdollisuudet kuntoutuksiin ym kuin jos olen pudonnut työttömäksi.

        En kyllä yhtään luota työnantajaankaan, tiedän että eräs kuntoutustuella ollut työkyvytön työntekijämme irtisanottiin ja on tehty laittomiakin irtisanomisia ja maksettu sitten kipurahat oikeustoimien kautta, jos irtisanottu on vienyt asian ratkaistavaksi eteenpäin. Ja kaippa tälläinen työuupumustapaus on työnantajan mielestä valtava riippa työyhteisölle ja sen vuoksi halutaan eroon. Harmittaa vain jälkikäteen, että tuli liian tosissaan otettua työt ja ajettua itsensä loppuun.

        Kuinkahan paljon se asia painaa työnantajaa, kun lekuri on sitä mieltä että kyseinen työ ei sovi työntekijälle? Sitten toisaalta jos työnantajalla ei ole muunlaisia tyÖÖtehtäviä tarjottavana, onko pakko ottaa kengän kuvio äässii??


    • monisairas yksilö

      Jos et jostain syystä pysty aikaisempaan työhösi, niin mahdollisuus on siihen
      uudelleen koulutukseen. Sitä järjestävät työvoimatoimistojen Professiyksiköt
      paikkakunnilla yhdessä eläkevak.yhtiöiden kanssa. Jos sinulla on joku ala
      mielessä mikä kiinnostaa ja vak.yhtiöltä tulee puoltava päätös(niikuin yleensä
      tulee) niin kyllä ne lähtee. Pitää ottaa yhteys ammatinvalintapsykologille, joka
      kartoittaa tilanteesi tarkkaan ja raportoi sen sitten vak.yhtiölle. Työnantajalla
      on oikeus irtisanoa työntekijä, jos on ollut yli vuoden sairaslomalla ilman mitään
      erityistä syytä.

      • nannane

        Eräs kanssakuntoutuja kävi työvoimatoimistojen Professiyksikössä vakuutusyhtiön maksamana. Se oli ollut hänestä tosi huono kokemus, ei mitään oikeaa hyötyä, mutta ei voi yleistää, sillä nämä tilanteet on aina niin yksilöllisiä ja paikoissakin varmasti eroa. Uudelleen koulutus on hyvä juttu aina.


      • TE-toimisto, hoh hoh
        nannane kirjoitti:

        Eräs kanssakuntoutuja kävi työvoimatoimistojen Professiyksikössä vakuutusyhtiön maksamana. Se oli ollut hänestä tosi huono kokemus, ei mitään oikeaa hyötyä, mutta ei voi yleistää, sillä nämä tilanteet on aina niin yksilöllisiä ja paikoissakin varmasti eroa. Uudelleen koulutus on hyvä juttu aina.

        Minä en menisi professiin enää. Kerran sen kävin ja mitään hyötyä ei siitä ollut. Olisin nimenomaan tarvinnut apua (mitä Nannanne kertoi kohdassa "puolueetonta apua") mm. sinne työnantajaan päin, enkä työkkärin psykologin kanssa turhanpuoleista jutustelua. Onneksi jaksoin sitten itse selvitellä asioita, mutta näin jälkikäteen ajatellen olisin silloin ehdottomasti tarvinnut tuommoista konkreettisempaa apua.


      • yksin ei jaksa
        TE-toimisto, hoh hoh kirjoitti:

        Minä en menisi professiin enää. Kerran sen kävin ja mitään hyötyä ei siitä ollut. Olisin nimenomaan tarvinnut apua (mitä Nannanne kertoi kohdassa "puolueetonta apua") mm. sinne työnantajaan päin, enkä työkkärin psykologin kanssa turhanpuoleista jutustelua. Onneksi jaksoin sitten itse selvitellä asioita, mutta näin jälkikäteen ajatellen olisin silloin ehdottomasti tarvinnut tuommoista konkreettisempaa apua.

        Kiitos Nannane kun jaoit tietoa. En olisi muuten päässyt tuonne katjanoposen palveluun, sillä en tiennyt siitä mitään ennen tätä. Olen saanut monta juttua eteenpäin ja ihanan "oman " valmentajan, jolta sain jo nyt tukea vaikka mihin. Yleensä nämä keskustelupalstat ovat pelkkää loanheittoa, enkä jaksa näitä usein lukea, mutta nyt tästä oli paljon hyötyä. Voin kertoa sen, että minä pääsen nyt opiskelemaan oppisopimuksella uuteen ammattiin ja saan ehkä sitä kautta itsearvostuksenikin takaisin. Minulla on siis pian työ ja rahaa. Kiitos siis kuuluu sinulle Nannane. Harmittaa muiden puolesta, että vakuutusyhtiöitä ei näköjään kiinnosta kertoa näistä oikeasti auttavista palveluista vaan ihmisten pitää vaatia näitä itse.Luulempa että tosi moni jää siitä syystä apua vaille.


      • Tiedä mitään näistä
        yksin ei jaksa kirjoitti:

        Kiitos Nannane kun jaoit tietoa. En olisi muuten päässyt tuonne katjanoposen palveluun, sillä en tiennyt siitä mitään ennen tätä. Olen saanut monta juttua eteenpäin ja ihanan "oman " valmentajan, jolta sain jo nyt tukea vaikka mihin. Yleensä nämä keskustelupalstat ovat pelkkää loanheittoa, enkä jaksa näitä usein lukea, mutta nyt tästä oli paljon hyötyä. Voin kertoa sen, että minä pääsen nyt opiskelemaan oppisopimuksella uuteen ammattiin ja saan ehkä sitä kautta itsearvostuksenikin takaisin. Minulla on siis pian työ ja rahaa. Kiitos siis kuuluu sinulle Nannane. Harmittaa muiden puolesta, että vakuutusyhtiöitä ei näköjään kiinnosta kertoa näistä oikeasti auttavista palveluista vaan ihmisten pitää vaatia näitä itse.Luulempa että tosi moni jää siitä syystä apua vaille.

        ystävällisesti selventää, mikä ihme on työvalmentaja ja miten tällaisen asiakkaaksi pääsee? Anoppilla on kaikenlaista fyysistä remppaa, nyt saikulla leikkauksen jälkeen eikä varmaan tule koskaan pystymään takaisin raskaaseen työhönsä kunnan palveluksessa. On aika neuvoton omissa asioissaan, enkä itsekään osaa opastaa mihin pitäisi kääntyä.


      • 7+8
        Tiedä mitään näistä kirjoitti:

        ystävällisesti selventää, mikä ihme on työvalmentaja ja miten tällaisen asiakkaaksi pääsee? Anoppilla on kaikenlaista fyysistä remppaa, nyt saikulla leikkauksen jälkeen eikä varmaan tule koskaan pystymään takaisin raskaaseen työhönsä kunnan palveluksessa. On aika neuvoton omissa asioissaan, enkä itsekään osaa opastaa mihin pitäisi kääntyä.

        Vakuutusyhtiön kautta pääsee, tossa sun anopin tapauksessa ilmeisesti KEVA:n. Voin suositella tätä tosi lämpimästi. Minäkin olin tosi neuvoton ja sain sieltä tosi hyvän suunnitelman ja neuvot.


      • 7+8
        7+8 kirjoitti:

        Vakuutusyhtiön kautta pääsee, tossa sun anopin tapauksessa ilmeisesti KEVA:n. Voin suositella tätä tosi lämpimästi. Minäkin olin tosi neuvoton ja sain sieltä tosi hyvän suunnitelman ja neuvot.

        Tarkennan vielä vähän, eli työvalmentaja on siis yksityinen konsultti, joka on erikoistunut juuri tämmöisiin kuntoutustapauksiin, jotka tarvitsevat esim. uutta urasuunnitelmaa, työpaikkaa, koulutusta yms. Konsultteja on monenlaisia, kannattaa tasalaatuisuuden vuoksi suosia isoja firmoja, kuten tuo noponen. Tämän konsultin luona käydään sitten vakuutusyhtiön maksamana ja saat yksityisohjausta tilanteeseesi. Eli kaikki mietittiin just mun näkökulmasta ja sain sieltä hyvin vastauksia kaikkiin ongelmiin, eikä tarvinnut kaivaa tietoja kiven alta. Konsultti hoiti yhteydet vakuutusyhtiöön puolueettomana ja sain monia hyviä juttuja alulle.


      • Anne~Mari
        7+8 kirjoitti:

        Tarkennan vielä vähän, eli työvalmentaja on siis yksityinen konsultti, joka on erikoistunut juuri tämmöisiin kuntoutustapauksiin, jotka tarvitsevat esim. uutta urasuunnitelmaa, työpaikkaa, koulutusta yms. Konsultteja on monenlaisia, kannattaa tasalaatuisuuden vuoksi suosia isoja firmoja, kuten tuo noponen. Tämän konsultin luona käydään sitten vakuutusyhtiön maksamana ja saat yksityisohjausta tilanteeseesi. Eli kaikki mietittiin just mun näkökulmasta ja sain sieltä hyvin vastauksia kaikkiin ongelmiin, eikä tarvinnut kaivaa tietoja kiven alta. Konsultti hoiti yhteydet vakuutusyhtiöön puolueettomana ja sain monia hyviä juttuja alulle.

        Olen kokeillut profesia ja mm. Verveä, sillä olen monisairas yksilö ja siten joutunut useampaan otteeseen miettimään näitä työasioita konsultin kanssa uudelleen. Noposesta on kuitenkin parhaat omakohtaiset kokemukset, sain sieltä eniten ihan sellaista käytännön ohjausta ja apua. Ei noi muutkaan huonoja olleet, keskusteluseurakin on mukava, mutta Noposelta jäi käteen eniten konkretiaa, kuten opiskelua ja työpaikkaa.


    • Omakoht.kokemus

      Työnantaja voi irtisanoa sinut muitta mutkitta perustuen työkyvyttömyyteesi.

      • RRauno

        se on tämän päivän trendi. Mulle ei valittetavasti tarjottu mitään uravalmennusta, lappu käteen vaan.


      • 1500
        RRauno kirjoitti:

        se on tämän päivän trendi. Mulle ei valittetavasti tarjottu mitään uravalmennusta, lappu käteen vaan.

        Mulle tarjottiin, kävin kans tuolla noposella ja olin tyytyväinen, sain sieltä niiden kautta uuden koulutuksen ja oppisopimustyöpaikan.


      • Saija74
        1500 kirjoitti:

        Mulle tarjottiin, kävin kans tuolla noposella ja olin tyytyväinen, sain sieltä niiden kautta uuden koulutuksen ja oppisopimustyöpaikan.

        Ylempänä puhuttiin Vervestä. Olin Oulussa ja tässä aiheesta lisätietoja.

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/8781970

        Eli omakohtaisia kokemuksia sain Vervestä ikävän homemuiston vähän turhan käynnin päälle.


      • Kuusseiska`
        Saija74 kirjoitti:

        Ylempänä puhuttiin Vervestä. Olin Oulussa ja tässä aiheesta lisätietoja.

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/8781970

        Eli omakohtaisia kokemuksia sain Vervestä ikävän homemuiston vähän turhan käynnin päälle.

        Mä pyysin pääsyä ulkopuoliselle uravalmentajalle eläketapiolasta eilen ja laittoivat heti minulle koneiltaan jonkun toimeksikutsun sinne. Kertoivat itsekin käyttävän paljon juuri tuota noposta, tuli ihan tunne että olivat iloisia kun ymmärsin pyytää ulkopuolista apua. Hämmästyin tosissaan heidän kantaansa, yleensä kun joutuu kissojen ja koirien kanssa anomaan jotain ja mitään apua ei kovinkaan helposti saa.


      • Järkevä ratkaisu
        Kuusseiska` kirjoitti:

        Mä pyysin pääsyä ulkopuoliselle uravalmentajalle eläketapiolasta eilen ja laittoivat heti minulle koneiltaan jonkun toimeksikutsun sinne. Kertoivat itsekin käyttävän paljon juuri tuota noposta, tuli ihan tunne että olivat iloisia kun ymmärsin pyytää ulkopuolista apua. Hämmästyin tosissaan heidän kantaansa, yleensä kun joutuu kissojen ja koirien kanssa anomaan jotain ja mitään apua ei kovinkaan helposti saa.

        Eli olen alkuperäinen kirjoittaja ja löysin tämän ketjun, joten ajattelin kertoilla tilanteestani.

        Hain siis eläkeyhtiöltä uudelleenkoulutusta, mutta se hylättiin, myös valituslautakunnassa. Päätös oli, että olen täysin työkykyinen 'itselleni sopivaan työhön' - eivät vain kertoneet mitä se olisi :)

        En siis hakeutunut eläkeyhtiöön ammatilliseen kuntoutukseen vaan hain pelkästään uudelleenkoulutusta ammatillisena kuntoutuksena, koska mielestäni on järjetöntä, että pitäisi tehdä työkokeiluja omassa työpaikassa (jossa se ei ole edes mahdollista) tai ulkopuolella (kukahan ottaisi nääntyneen, työuupuneen työkokeiluun IT-alalla, kysynpä vain). Mutta kuten eräs ketjussa kirjoittanut epäili, että ei kannata olla kovin aktiivinen vaan antaa byrokraattien hoitaa hommat.

        Eräs tuntemani henkilö on samassa tilanteessa ja hänelle sanottiin eläkeyhtiöstä aivan suoraan, että masentuneita työuupuneita ei uudelleenkouluteta, ainoastaan fyysisissä sairauksissa uudelleenkoulutetaan. Työkokeilu on siis ainoa keino eläkeyhtiön kannalta kuntouttaa. Että se siitä.

        No, onneksi olin kaukaa viisas ja hain työnantajalta 2 v opintovapaata, jolla nyt siis olen ja saan aikaa toipua ilman että täytyy jatkuvasti tehdä selkoa olotilastaan. Siis opiskelen oman tahtini mukaan ja koko ajan tuntuu, että voimat palaavat pikkuhiljaa. Työsuhde on vielä olemassa, en kuitenkaan tiedä palaanko sinne vai en. Opiskelen siis aivan muuta alaa kuin millä työskentelen. Haluan kuitenkin pitää työsuhteen voimassa, koska jos palaan töihin ja uudelleen uuvun, tiedän nyt miten toimia eläkeyhtiön kanssa. Toisaalta toivon, että olen hiukan oppinut olemaan vähemmän kiltti ja tunnollinen ja olemaan työpaikalla 'vain työssä' elantoa hankkimassa.

        Tietenkin toivon, että löydän jotakin muuta työtä, mutta aivan tyhjän päälle en halua jäädä ja silloin kun on työsuhde, on edes oikeutettu kuntoutukseen vaikka nyt olen todennutkin, että taitavat nuo kuntoutusasiat olla masentuneiden osalta vain tyhjää puhetta ja tiettyjen pakollisten toimenpiteiden tarjoamista.


      • **Reijo**
        Järkevä ratkaisu kirjoitti:

        Eli olen alkuperäinen kirjoittaja ja löysin tämän ketjun, joten ajattelin kertoilla tilanteestani.

        Hain siis eläkeyhtiöltä uudelleenkoulutusta, mutta se hylättiin, myös valituslautakunnassa. Päätös oli, että olen täysin työkykyinen 'itselleni sopivaan työhön' - eivät vain kertoneet mitä se olisi :)

        En siis hakeutunut eläkeyhtiöön ammatilliseen kuntoutukseen vaan hain pelkästään uudelleenkoulutusta ammatillisena kuntoutuksena, koska mielestäni on järjetöntä, että pitäisi tehdä työkokeiluja omassa työpaikassa (jossa se ei ole edes mahdollista) tai ulkopuolella (kukahan ottaisi nääntyneen, työuupuneen työkokeiluun IT-alalla, kysynpä vain). Mutta kuten eräs ketjussa kirjoittanut epäili, että ei kannata olla kovin aktiivinen vaan antaa byrokraattien hoitaa hommat.

        Eräs tuntemani henkilö on samassa tilanteessa ja hänelle sanottiin eläkeyhtiöstä aivan suoraan, että masentuneita työuupuneita ei uudelleenkouluteta, ainoastaan fyysisissä sairauksissa uudelleenkoulutetaan. Työkokeilu on siis ainoa keino eläkeyhtiön kannalta kuntouttaa. Että se siitä.

        No, onneksi olin kaukaa viisas ja hain työnantajalta 2 v opintovapaata, jolla nyt siis olen ja saan aikaa toipua ilman että täytyy jatkuvasti tehdä selkoa olotilastaan. Siis opiskelen oman tahtini mukaan ja koko ajan tuntuu, että voimat palaavat pikkuhiljaa. Työsuhde on vielä olemassa, en kuitenkaan tiedä palaanko sinne vai en. Opiskelen siis aivan muuta alaa kuin millä työskentelen. Haluan kuitenkin pitää työsuhteen voimassa, koska jos palaan töihin ja uudelleen uuvun, tiedän nyt miten toimia eläkeyhtiön kanssa. Toisaalta toivon, että olen hiukan oppinut olemaan vähemmän kiltti ja tunnollinen ja olemaan työpaikalla 'vain työssä' elantoa hankkimassa.

        Tietenkin toivon, että löydän jotakin muuta työtä, mutta aivan tyhjän päälle en halua jäädä ja silloin kun on työsuhde, on edes oikeutettu kuntoutukseen vaikka nyt olen todennutkin, että taitavat nuo kuntoutusasiat olla masentuneiden osalta vain tyhjää puhetta ja tiettyjen pakollisten toimenpiteiden tarjoamista.

        Minä olen sellainen ja uudelleenkoulutettu eläkevakuutusyhtiön toimesta. Entiseen hektiseen ja vastuulliseen työhön en voinut palata, mutta pääsin sairaslomien pitkittyessä aiemmin ylempänäkin puhutulle uravalmentajalle joka järjesti kaikki asiat vakuutusyhtiöön päin ja pääsin koulutukseen. Nyt teen rauhallisempitahtista uutta työtä ja elämä on suht raiteillaan. Vaaadin tosin aktiivisesti erinäisiä palveluja vakuutusyhtiöltä ja ehkä siksi sain haluamani?


      • ?
        **Reijo** kirjoitti:

        Minä olen sellainen ja uudelleenkoulutettu eläkevakuutusyhtiön toimesta. Entiseen hektiseen ja vastuulliseen työhön en voinut palata, mutta pääsin sairaslomien pitkittyessä aiemmin ylempänäkin puhutulle uravalmentajalle joka järjesti kaikki asiat vakuutusyhtiöön päin ja pääsin koulutukseen. Nyt teen rauhallisempitahtista uutta työtä ja elämä on suht raiteillaan. Vaaadin tosin aktiivisesti erinäisiä palveluja vakuutusyhtiöltä ja ehkä siksi sain haluamani?

        Samat diagnoosit täälläkin, masennus ja burn out. Näillä sain uudelleenkoulutuksen, koska entinen myyntijohtajan työ oli liian hektistä. Parhaillaan opiskelen ihan uutta alaa, uravalmentajan kautta minäkin opiskelemaan pääsin.


      • jeps jeps
        ? kirjoitti:

        Samat diagnoosit täälläkin, masennus ja burn out. Näillä sain uudelleenkoulutuksen, koska entinen myyntijohtajan työ oli liian hektistä. Parhaillaan opiskelen ihan uutta alaa, uravalmentajan kautta minäkin opiskelemaan pääsin.

        masentuneita työuupuneita voidaan uudelleen kouluttaa, olen itse siinä esimerkkinä. Masentunut kirjanpitäjä koulutettiin ohjelmoijaksi.


      • Yllättynyt
        Kuusseiska` kirjoitti:

        Mä pyysin pääsyä ulkopuoliselle uravalmentajalle eläketapiolasta eilen ja laittoivat heti minulle koneiltaan jonkun toimeksikutsun sinne. Kertoivat itsekin käyttävän paljon juuri tuota noposta, tuli ihan tunne että olivat iloisia kun ymmärsin pyytää ulkopuolista apua. Hämmästyin tosissaan heidän kantaansa, yleensä kun joutuu kissojen ja koirien kanssa anomaan jotain ja mitään apua ei kovinkaan helposti saa.

        Olen selaillut näitä keskustelupalstoja uudelleenkoulutuksesta ja olin melkeinpä kauhuissani että miten kauan tämä oman asiani vatvominen kestää ja mikä on lopputulos. yLLÄTYS YLLÄTYS, olin sairauslomalla n. huhtikuusta elokuun alkuun, jolloin laitoin uudelleenkoulutus hakemuksen vakuutusyhtiöön, vastaus tuli seuraavan kuun puolella, kuntoutusraha myönnetty. Nyt on siis marraskuun alku ja kuntoutussuummitelmani on hyväksyttävänä. Kelasta hain kuntoutusselvitystä (en ymärrä miksi sitä piti edes hakea???) mutta sieltä tuli kieltävä päätös että olen täysin työkykyinen eikä ole lähivuosina pelkoa työkyvyttömyydestä. Olin siivoojana ja vaivani ovat selässä. En ymmärrä kahta näin toisistaan poikkeavaa näkökantaa mutta en valita, olen äärimmäisen tyytyväinen. Nyt siis odottelen vastauksia, osa tutkimuksistakin on vielä kesken mm. hermorata ja selän magneettitutkimus.
        Käyn tällä hetkellä erikoissairaanhoitajalla terapiassa, osaksi fysiatrin kehotuksesta ja omasta aloitteeestani, sillä koin nyt vasta syksyllä että olin kyllä kärsinyt täydellisen työuupumuksen mutta en ollut sitä keväällä tajunnut eikä siitä osannut myöskään työpaikkalääkäri kysellä. Olen miettinyt että johtuikohan tuo vakuutusyhtiön nopea reagointi siitä että heille lähettämissäni todistuksissa ei ollut vielä mainintaa tuosta työuupumus jutusta, mutta kelalle lähetin fysiatrin lausunnon jossa tuo asia mainittiin? Siis kelan kanta oli se että enemmän päässä kuin selässä vkaa???? Ja että se kyllä vielä korjaantuu ja palaan siivoojaksi. Selän viat ovat kyllä niin moninaiset ettei minusta enää ole raskaantyöntekijäksi. Yhtä kaikki, kntoutusraha on myönnetty ja varsin levollisena odottelen päätöksiä. Tsemppiä teille joilla asiat ovat mutkistuneet ja pitkittyneet!


      • jgdfs
        jeps jeps kirjoitti:

        masentuneita työuupuneita voidaan uudelleen kouluttaa, olen itse siinä esimerkkinä. Masentunut kirjanpitäjä koulutettiin ohjelmoijaksi.

        Kyllä näin on. MInullakin masennustausta ja opiskelen merkonomiksi


      • SaijaTUU
        Saija74 kirjoitti:

        Ylempänä puhuttiin Vervestä. Olin Oulussa ja tässä aiheesta lisätietoja.

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/8781970

        Eli omakohtaisia kokemuksia sain Vervestä ikävän homemuiston vähän turhan käynnin päälle.

        Verve on ihan kamala, kokemus Vervestä ihan lähiviikoilta, en voi suositella kenellekään.


      • YstävällisestiKyselee

        Voisitko vähän tarkemmin kertoa, mikä meni vikaan?
        Ihan vain vaikka yleisellä tasolla.


    • vaihtanut!

      kannattaa itse aktiivisesti viestiä halusta kevyempään työhön siirtymisestä eläkeyhtiölle!

    • saman kokenut

      Vakuutusyhtiön lääkärit ovat tunnetusti oma ammattikuntansa.

    • sisätyö

      Niin ovat lääkärit melkoisia, mutta minä vaihdoin toiseen työhön ja eläkeyhtiö maksoi koulutuksen. Suosittelen muillekin, ei raskasta työtä kannata jatkaa.

    • Se!ja-

      Kiitos vinkeistä, luin nämä joulun alla ja hain eläkeyhtiöstäni pääsyä uravalmentajalle. Nyt eka aika noposella takana, vaikuttaa tosi hyvälle, ihana kun pääsin kotoa jonkun luokse keskustelemaan mitä elämältäni haluan ja mitä työtä pystyn vielä tekemään.

    • Se!ja-

      Pakko hehkuttaa. Olen ollut jo 8 kk oppisopimusopiskelijana unelmieni ammattii. Todella kannatti tämä nettivinkki. Kiitos vinkin laittajalle!!!

      • Cariba78

        Aivan mahtavaa, olen onnellinen puolestasi. Itse vasta etsin aiheesta tietoa, tavoitteenani myös olisi päästä ammatilliseen kuntoutukseen ja haluaisin noposelle, sillä ystäväni oli heillämyös ja sai paljon apua.


    • työvytöntoimittaja

      Netistä minäkin olen isoimmat avut tilanteeseeni löytänyt. Ei näistä työnantaja osaa kertoa, varsinkin jos on pienempi niin kuin minulla, ei ole henkilöstöasioista vastaavia ihmisiä pienessä lehtitalossa töissä.

      • dlöklksdiuya

        Toimittajalle tuo tiedonhaku luulis olevan jo ammatillisestikin normihommaa


      • työkyvytöntoimittaja

        Onhan se, mutta omissa asioissa hankalaa verrattuna jutun tekemiseen


    • hirressäjotovinollut

      Prosessit kestää valitettavan kauan, joten heti kun saa ammatillisen kuntoutuksen päätökset niin kannattaa olla itse tosi aktiivinen ja vaatia esim. tuonne palveluntuottajalle pääsemistä. Muuten jää vain noihin byrokratian rattaisiin roikkumaan löyhään hirteen

      • hirressäjotovinollut

        Oma aktiivisuus kannatti, oon nyt käyny jo noposella kerran ja kaikki vaikuttaa tosi hyvältä. Toivotaan että tätä kautta löytyis jotain mullekin


      • nöpönopopöpö

        Mikä tää mainostaja ja mainoskampanja tästä noposesta oikee on?
        Mut määrättii VKK:lle, eikä sanaakaan kukaa hihkassu mistää noposesta.


      • Viiola

        Mulle sanottiin, että voin valita mihin meen ja soitin useampaan paikkaan ja valitsin sit noposen. Ei oo harmittanu. Noponen on toimipisteiden määrältään ainakin kaikkein isoin niistä mitä mulle ehdotettiin, joten ei oo ihme, jos siellä on niin moni ollu. Oma kokemukseni on ainakin ollu hyvä, mutta ainahan joku pitää mainostamisena kun ei vain valita.


      • MenossaAmmKun

        Kuka sanoi, että voit valita?
        Mistä sait tiedon, kenestä kaikista voit valita?
        Missä on lista tai tietoa ammatillisista kuntouttajista?


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuvat! Dannyyn liitetty Helmi Loukasmäki, 22, on puhjennut naisena kukkaan - Some sekoaa: "Sä..."

      Ooo, kaunis aikuinen nainen Helmistä on kasvanut siinä yli 80-vuotiaan Dannyn rinnalla! Katso uudet kuvat: https://ww
      Suomalaiset julkkikset
      47
      3065
    2. Henkirikos Alakylässä

      Nainen löydetty elottomana, mies otettu kiinni. Mitä on tapahtunut?
      Seinäjoki
      47
      2301
    3. Suodatinpussin kastelemalla saa parempaa kahvia

      Kokeilin niksiä ja kyllä tämä kahvi on parempaa nyt. Ei lainkaan maistu paperiselta. Huljuttelee hanan alla suppiloa pap
      Maailman menoa
      122
      1680
    4. Tidätkö nainen

      että suoraan sanottuna v.tut.aa että pääsit näin lähelle minua. Ei olisi oikeasti aikaa tähän mutta silti aina välillä o
      Ikävä
      100
      1543
    5. Onkohan sinulla kaikki hyvin?

      Nyt vähän sellainen outo tunne tuli. Sinun asiasi niin ei minulle toki tarvitse kertoa. Kunhan mietin...
      Ikävä
      38
      1067
    6. Viimeinen reissu tälle kesälle

      Pian se syksy on. Hyvää huomenta ja aurinkoista päivää. ☕🌞🍁🌻🐺❤️
      Ikävä
      169
      934
    7. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      44
      901
    8. Huikeeta, mahtavaa, ihan mielettömän upeeta

      Me ostettiin talo Espanjasta. Tosin saadaan käyttää sitä vain muutama viikko vuodessa kun on monta muutakin ostajaa! M
      Kotimaiset julkkisjuorut
      175
      846
    9. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      71
      791
    10. Oho! Arja Koriseva paljastaa TTK:n ekasta suorasta lähetyksestä: "On vähän ärsyttävä yhtälö!"

      Upea Arja Koriseva! Tsemppiä haasteelliseen tilanteeseen! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-arja-koriseva-
      Suomalaiset julkkikset
      14
      754
    Aihe