mitä mieltä olette, onko 69-vuotias iäkäs? Lehdessä kun oli että iäkäs nainen kadonnut Porvoossa ja mainittiin hänen olevan 69 vuotias. Minusta iäkkääksi voi sanoa vasta yli 75 vuotiasta, mieluummin vasta yli 80 vuotiasta. Kyllä näkee noista toimittajista, että nuoria vielä ovat!
Tästä ollut
33
1073
Vastaukset
- onkin
meinaakko et keski-ikänen olis?
- kirjoittaa
että iätön 69v nainen kadonnut, tai 69v nainen kadonnut?
Minä olen 65 vuotta vanha. Minä 65 vuotias,, no nyt kuulostaa paremmalta. - marke-irmeli
Riippuu myös siitä, keneltä kysytään; teini- ikäisestä kolmikymppinen on ikivanha.
Voiko kukaan sanoa Aira Samulinia vanhaksi? Tunne myös pari yli kahdeksankymppistä, joita luulisi alle kuusikymppisiksi. Eli vanheneminen on yksilöstä kiinni, ja on makuasia, minkä ikäistä pitää vanhana.
Itse olen 62 v., enkä tunne itseäni "iäkkääksi", eikä minulla ole koskaan ollut ns. ikäkriisiä. En yritä pukeutua nuorisovaatteisiin mutta voin senkin tehdä jos huvittaa. Toki käytän hyväkseni "vanhuuttani", jos tulee jokin sellainen asia vastaan mitä en halua tehdä; ennen työelämässä (metallitehtaassa) ollessani käytin vastaavaan tarkoitukseen sitä että "en osaa tehdä tuota, kun olen nainen..."minä täytän seuraavaksi sen 69, kai sitä sitten iäkkäitä ollaan. Kiireet ei näytä silti yhtään hellittävän. Lähdenkin tästä taas mansikkamaalle, että pääsen niitä lettuhilloja talveksi keittämään. Terkkuja kaikille vanhoille!
- jutta-juulia
marja-liisa41 kirjoitti:
minä täytän seuraavaksi sen 69, kai sitä sitten iäkkäitä ollaan. Kiireet ei näytä silti yhtään hellittävän. Lähdenkin tästä taas mansikkamaalle, että pääsen niitä lettuhilloja talveksi keittämään. Terkkuja kaikille vanhoille!
Iäkkäitä ollaan, haluamme tai ei. Tämäkin 65 iäkäs lähtee tästä kauppareissulle ostamaan viikonlopun ruoat. Tänään on tullut siivottua oma asunto, eilen tyttären omakotitalo lastenlasten hoidon lomassa. Minunkin kurttuisessa nahassa asuu vielä vallaton ja hyväkuntoinen tyttö, kunnes astun peilin eteen, nuha ja kurkkukipu tosin vaivaa tällä hetkellä.
- vanhuusikä
jutta-juulia kirjoitti:
Iäkkäitä ollaan, haluamme tai ei. Tämäkin 65 iäkäs lähtee tästä kauppareissulle ostamaan viikonlopun ruoat. Tänään on tullut siivottua oma asunto, eilen tyttären omakotitalo lastenlasten hoidon lomassa. Minunkin kurttuisessa nahassa asuu vielä vallaton ja hyväkuntoinen tyttö, kunnes astun peilin eteen, nuha ja kurkkukipu tosin vaivaa tällä hetkellä.
Kyllä 69-v. on vanha, nimitti hän itseään miten tahansa: nuorekas, viriili, myöhäis-keski-ikäinen, seniori, eläkeläinen, vapaaherra/-herratar, oloneuvos/-neuvoksetar, ikiliikkuja jne jne.
- minä voin sanoa,
että Aira Samulin on vanha iältään (eli iäkäs) ja iästähän tässä oli kyse, ei ulkoisesta olemuksesta tai henkisestä vireydestä.
- airaa
minä voin sanoa, kirjoitti:
että Aira Samulin on vanha iältään (eli iäkäs) ja iästähän tässä oli kyse, ei ulkoisesta olemuksesta tai henkisestä vireydestä.
tai muitakaan iästä puhuttaessa,,
saatetaan sanoa,jo leikkisästi
että ikä loppuhan tässä ,jo aletaan olla.
itekukin sitä lähestytään,os luoja suo.ite olen 63v - ei ikäloppu
airaa kirjoitti:
tai muitakaan iästä puhuttaessa,,
saatetaan sanoa,jo leikkisästi
että ikä loppuhan tässä ,jo aletaan olla.
itekukin sitä lähestytään,os luoja suo.ite olen 63vSukulaisteni mielestä olen aivan tytönhupakko vielä 60- vuotiaana. Ymmärrän sen hyvin, kun ikätädit ovat lähempänä sataa kuin yhdeksääkymmentä!
- Pirre*
, että vanhus, - vanhuus on kyllä hieman yksilöllistä, - joku on vanhan oloinen jo melko nuorena, ja toinen virkeä vielä kaheksan kymppisenä..
Tietysti eihän sitä mekään olla enää nuoria, jos ei muuten sitä itse huomata, niin kyllä fysiikka pitää realismista huolen..:)
Ehkä tiedotusvälineiten pitäisi hieman jo muuttaa ikää osoittavaa sanavalikoimaansa, ehkä iäkäs, iäkkäämpi, (tai keski iän ylittänyt nuori hi..:))käinen, - jotain sinnepäin olisi kai oikeampi ilmaus... on melko iäkäs. - Siitä ei taida olla kauaakaan, kun lehdessä kirjoitettiin vähän nuoremmasta vanhuksesta.;))
Kauniisti ikääntyneitä, reippaita 80-90 -vuotiaita ei vielä tee mieli kutsua vanhuksiksi, vaikka joku vähemmän onnekas saattaa tuntea itsensä vanhukseksi jo 60-vuotiaana. - Ollaankohan me itse vielä 89-vuotiaina sitä mieltä, että alamme vähitellen olla iäkkäitä ja kutsuisimme vanhuksiksi vasta yli 100-vuotiaita?
Miksi oikeastaan pitää liittää mukaan ikään liittyvä määriteltä, jos ikä on selvästi mainittu?- 1943
voisi tosiaan jättää pois, lukija saa mieltää kuten haluaa. Mieheni menehtyi 69-vuotiaana liikenneonnettomuudessa ja hänkin oli "iäkäs mies". Silloin havahduin, hän oli hyvissä voimissa ja menossa töihin lounastauolta.
- hän voi kokea
itsensä vielä 69v nuoreksi, tai ainaki elämää pursuavaksi.
Mutta kun ihminen on sairas , sydämmen vajaatoiminta, diapetes, kilpirausasen vajaa toiminta , syöpä, maksa kiroossi, munuaisten vajaa toiminta, niin silloin tuntee ittensä vanhaksi, ja väsyneeksi OIKEUTETUSTI.
Mielestäni kuusimymmentä kun täyttää, jokatapauksessa elon ilta ON alkanut.
Kohdallani hyväksyn ajatuksen ijäkäs, se on kuitenkin tosiasia.- nuoreksi sentään ;D
kun on vuoden vanha lapsenlapsenlapsi, 27v nuori lapsenlapsi, ja keski-ikäinen lapsi 50v, niin kyllä minä se vanhus olen 67v.
Ikä ei koskaan ole ollut ongelma, olenhan vanhuuseläkkeelläkin. Meillä on 10-20v elinaikaodotetta, meinaatko, että nuorena kuoltais? - jo ovella
nuoreksi sentään ;D kirjoitti:
kun on vuoden vanha lapsenlapsenlapsi, 27v nuori lapsenlapsi, ja keski-ikäinen lapsi 50v, niin kyllä minä se vanhus olen 67v.
Ikä ei koskaan ole ollut ongelma, olenhan vanhuuseläkkeelläkin. Meillä on 10-20v elinaikaodotetta, meinaatko, että nuorena kuoltais?olen vanha, vaikka alle setkyt. Olisin joutanu jo rajantuolle puolen, mutta ku leikkaus onnistui, täytyy täällä vielä elää kituuttaa jonkin aikaa.
Elämä ei ole helppoa puolikuntoisena, jaksaminen kortilla joka päivä.
Parempi kuitenkin näin , kuin että olisin laitoskunnossa.
On sydäntä raastavaa nähdä vanhuksia laittoksissa, joten olen kiitollinen tästä kunnosta.
Kaikkeni teen pysyisin omatoimisena, kunnon ylläpitäminen käy työstä.
Kun aika mennä on , toiveeni on että äkkiä ja kerralla, ettei tarvitse jäädä letkuihin, eikä omaisten tarvitse jäädä huolehtimaan hoidoista, eikä jäädä suremaan pitkään hidasta pois menoa.
Olisin jopa suosiollinen ajattelemaan eutanasiaa siinä vaiheessa kun itse ei enään pysty vaikuttaan omiin asioihin. jo ovella kirjoitti:
olen vanha, vaikka alle setkyt. Olisin joutanu jo rajantuolle puolen, mutta ku leikkaus onnistui, täytyy täällä vielä elää kituuttaa jonkin aikaa.
Elämä ei ole helppoa puolikuntoisena, jaksaminen kortilla joka päivä.
Parempi kuitenkin näin , kuin että olisin laitoskunnossa.
On sydäntä raastavaa nähdä vanhuksia laittoksissa, joten olen kiitollinen tästä kunnosta.
Kaikkeni teen pysyisin omatoimisena, kunnon ylläpitäminen käy työstä.
Kun aika mennä on , toiveeni on että äkkiä ja kerralla, ettei tarvitse jäädä letkuihin, eikä omaisten tarvitse jäädä huolehtimaan hoidoista, eikä jäädä suremaan pitkään hidasta pois menoa.
Olisin jopa suosiollinen ajattelemaan eutanasiaa siinä vaiheessa kun itse ei enään pysty vaikuttaan omiin asioihin.Kenellä vähän on aikaa,otettais sekin pois ?Odotammeko vasta haudalla voi tehdä surutyötä,luopumista..Turha pelätä letkuja,niihin et edes pääse,kipu osataan jo hoitaa,läheiset voi olla jopa tukena...Nykyään voi tehdä melko tarkan hoitotestamentin..En kyllä käsitä,miksi kesän kauneimmillaan jotkut jaksaa olla noin synkkiä,taitaa uusavuttomat olla asialla..
- -eläkettä
maksetaan tietämäni mukaan 63 vuotiaalle, siitähän voi vähän arvella, mikä käsitys on.
Kukinhan ollaan erilaisia yksilöitä, mutta ei kai 50 ikäiset ole enää nuorisoon kuuluvia, ainakaan muiden, kuin ehkä omasta mielestään.
Arvioijan oma mieli määrännee sen, kuka on iäkäs.
Nuoren mielestä ovat kaikki häntä 10 vuotta vanhemmat. - nuoresta on
60v:sta ei nyt niinkään. Ehtoo puolta kumminkin. Ei nyt ainakaan keski ikäisiä olla.
120v. tuskin eletään. - Ikääntymisen vaikeus
Keskiverrosti 70-vuotiaalla (69 on lähes 70-vuotias) on hyvällä tuurilla elinaikaa enintään 20 vuotta, monilla paljon vähemmän. Ollaan siis selkeästi elämän ehtoopuolella, vanhuudessa. Vaikka kuinka asiaa vääntäisi, 69-vuotias toki on iäkäs eli vanha. Mielestäni 70-vuotias ja sitä vanhempi on vanhus eri asia näyttääkö siltä, mutta ikää kuitenkin on paljon...
Kun katson tuttavapiiriäni, jossa on muutamia 68- ja 69-vuotiaita sekä tuntemattomampia, joiden iät sattumalta tiedän, 65 vuoden tienoilla näyttäisi olevan vedenjakaja eli silloin ratkeaa, luovuttaako joku ja ryhtyykö kokopäiväiseksi vanhukseksi roikkuen jotenkin päivästä toiseen vai onko edelleen elämässä kiinni siten, että energisyys ja elämä maistuu.
Olen itse 61-vuotias, kohta 62, joten on mielenkiintoista nähdä kumpaan ryhmään itse tulen aikanaan kuulumaan, jos elonpäiviä riittää. Toivottavasti en luovuta.
Mielestäni Aira Samulin on jo vanhus, hän näyttää hauraalta - vanhukselta kaikin puolin, meikit ja peruukit eivät sitä peitä. Minihame ei häntä nuoreksi muuta, mutta nuori mieli toki voi olla vanhuksellakin, kuten esimerkiksi juuri Airalla. Hiukan irvokkaalta Airan ulkonäkö näyttää hänen ikäänsä nähden, joten soisin,että Aira pukeutuisi aikuisen naisen tavoin (ei mummumaisesti, mutta tyylikkäämmin). Tavallaan hänen ulkoinen tyylinsä syö hänen sanomaansa - pellepuvussa eivät ole uskottavia muut kuin pellet.
Summa summarum, toimittajat olivat oikeassa, kirjoittaisin itse samoin.- Ei kaikki edes elä 69-v.
Vanhus on ja moni on jopa kuollut, ennenkuin on ehtinyt 69-v. Oli terve tai sairas, niin 69-vuotias on vanhus, onhan hän vanhuuseläkkeelläkin.
- on ijäkkäitä
Ei kaikki edes elä 69-v. kirjoitti:
Vanhus on ja moni on jopa kuollut, ennenkuin on ehtinyt 69-v. Oli terve tai sairas, niin 69-vuotias on vanhus, onhan hän vanhuuseläkkeelläkin.
heidät, meidät, voi luokitella vanhuksiksi. Harva tämän ikänen on enään täysin terve, jokaisella jo jokin "ränä" .
Olkaamme iloisia, kun olemme vielä elossa.
Ne jotka vielä on terveitä, nauttikaa siitä, tehkää kaikkenne että pysyisitte terveenä vielä pitkään, terveys on suurinta mitä tämän ikäisillä voi olla. - kuusikymppinen vanhus
on ijäkkäitä kirjoitti:
heidät, meidät, voi luokitella vanhuksiksi. Harva tämän ikänen on enään täysin terve, jokaisella jo jokin "ränä" .
Ne jotka vielä on terveitä, nauttikaa siitä, tehkää kaikkenne että pysyisitte terveenä vielä pitkään, terveys on suurinta mitä tämän ikäisillä voi olla.Voi itku, mitä löpinää! Teen täyttä työpäivää ja siinä sivussa olen pominut muutaman päivän aikana 40 litraa mustikoita. Kyllä siitä on kuule vielä vanhus kaukana!
Lähes 90- vuotias äitini on vanhus. Hänkin asuu kuitenkin vielä yksin ja selviytyy pienistä päivittäisistä tehtävistä. Ei kaikki ole samanlaisia. - käy töissä
on ijäkkäitä kirjoitti:
Ne jotka vielä on terveitä, nauttikaa siitä, tehkää kaikkenne että pysyisitte terveenä vielä pitkään, terveys on suurinta mitä tämän ikäisillä voi olla.68 vuotiaaksi saakka, joten, olisikohan sinun aika päivittää tietosi?
- NikittämänäKerranTaas
Luin juuri 103-vuotiaasta, joka opettelee käyttämään itsenäisesti erilaisia internetin kautta hoidettavia pankki- ym. palveluita. Iloisesti hymyilevä reipas leskirouva esiintyi kuvan kanssa haastattelussa.
Kun eliniän odotusaika alkaa venyä jo toiselle sadalle vuodella, ehkä vanhukset myös vähän vanhenevat. - Esimerkiksi minua ei ole vielä kukaan puhutellut vanhukseksi, vaikka täytän jo ennen seuraavaa vuodenvaihdetta 71 vuotta. Minua kohdellaan aikuisena ja toimin itse aktiivisesti monenlaisissa kuvioissa.
Uin aina, kun ehdin käydä hallissa tai ulkoaltaassa, ja kävelen yleensä joka päivä yli 10000 askelta eli vähintään seitsemän kilometriä. Julkisia liikennevälineitä käytän vain vähän pitemmillä matkoilla tai kiireessä. Niinpä, ja tänään hyppäsin ajatuksissani raitiovaunuun ja maksoin matkan, vaikka ajoin vain yhden pysäkinvälin ja kävelin sitten kolme kilometriä, kun en malttanut jäädä odottamaan toiseen suuntaan kulkevaa raitiovaunua kymmeneksi minuutiksi, kun edellinen lähti juuri nenäni edestä.- NikittömänäTaasKerron
PS: Nauttisin mielelläni vanhuuteen liittyvistä eduista, huomaavaisuudesta ja etuoikeuksien tarjoamisesta. Oikeastaan on kurjaa, kun nuoret miehet ryntäävät välillä oviaukosta vastaan, kun olen avannut jonkin kaupan tai muun julkisen ulko-oven. Istumapaikan luovuttaminen jossain ruuhka-ajan liikennevälineessä ei myöskään olisi yhtään hassumpi juttu, mutta kaikille nuorille ei ole näköjään opetettu hyviä käytöstapoja.
- NikittömänäTaasHölmöilen
NikittömänäTaasKerron kirjoitti:
PS: Nauttisin mielelläni vanhuuteen liittyvistä eduista, huomaavaisuudesta ja etuoikeuksien tarjoamisesta. Oikeastaan on kurjaa, kun nuoret miehet ryntäävät välillä oviaukosta vastaan, kun olen avannut jonkin kaupan tai muun julkisen ulko-oven. Istumapaikan luovuttaminen jossain ruuhka-ajan liikennevälineessä ei myöskään olisi yhtään hassumpi juttu, mutta kaikille nuorille ei ole näköjään opetettu hyviä käytöstapoja.
PPS: Kyllä 69-vuotias on minunkin mielestäni iäkäs.
- Minäköiäkäs
Minun mielestä iäkäs voi olla nuorekas, myös mieleltään. On ihmisestä kiinni miltä tuntuu olla 20, 30, 40, 50, 60, 70 jne. Seksihän kuuluu joka tapauksessa kaiken ikäisille, kun haluja riittää ja jonkun asteista terveyttä löytyy... Eikä media voine lööppiin laittaa, että "nuorekas 68 vuotias löytyi 38 vuotiaan miehen seurasta piknikiltä Seurasaaresta." Vai voiko? Minä pidän vanhemmista, älykkäistä, halukkaista naisista, ja ikähän on usein vain numeroita, ja sitä miltä itsestään tuntuu. Olen 45 vuotias mies, ja tapailen 66 vuotiasta naista ja hyvin menee, molemmin puolin. Että eiköhän nautita elämästä, me kaiken ikäiset. Kesistä, syksyistä, talvistakin.
- iättömät
Miten sä pysyt aina 45-vuotiaana? Olet jo vuosia kirjoittanut olevasi 45-vuotias ja seurustelevasi vanhan naisen kanssa.
- Psykoterapeutitar
Tuskin ovat tämän ketjun aloittaneet nyt niin "nuoria " enää! Tunsin itsekin olevani vielä "nuori" tuona vuonna ja sanoin, etten jää eläkkeellekään ikinä. Noh, nyt olen eläkkeellä oleva vanhus! Niin se maailma muuttuu!
- KysynYstävällisesti
Psykoterapeutitar kirjoitti:
Tuskin ovat tämän ketjun aloittaneet nyt niin "nuoria " enää! Tunsin itsekin olevani vielä "nuori" tuona vuonna ja sanoin, etten jää eläkkeellekään ikinä. Noh, nyt olen eläkkeellä oleva vanhus! Niin se maailma muuttuu!
Mikä teki sinusta vanhuksen?
Kertoisitko? - Psykoterapeutitar
KysynYstävällisesti kirjoitti:
Mikä teki sinusta vanhuksen?
Kertoisitko?Elämä! Väsyttää!
- Bengalitikku
Jos vuosia on 69, on varsin iäkäs. Mutta riippuu niin, miten asia ilmaistaan, mikä tunne tekstistä tulee. Jos katoaminen ilmaistaan esim. uutisissa jotenkin niin, ettei mikään ihme, kun on jo vanha tai vähän niin, että tuollaisiahan vanhukset ovat, höpertelevät, muisti reistaa tai jäi auton alle jne. Ja tulee taustaoletus, ettei muuta voi odottaakaan.
Minuun vaikuttaa se, missä valossa meidät "esitellään".
Ulkoinen habitus on tavallaan sivuseikka.
Minä myönnän, että olen iäkäs, mutta huolehdin ulkoisesta olemuksesta ja kunnosta ja olen utelias näkemään ensi vuodenkin.
Äitini ja mummoni ikään verrattuna olen saanut lisävuosia eli ajattelen, että minulla on opittavaa vielä.
Jos lapsi katoaa, kirjoitetaanhan silloin, että lapsi tai pikkulapsi.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mitäs peitsarissa on tapahtunut eilen illalla
Mikkelissä iso poliisioperaatio https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/39ef020c-2d81-4d72-b720-651f458ba3e2902997Suomalaiset nuoret Eu:n köyhimpiä?
Suomalaisen nuoren varallisuus keskimäärin 5000e. Eu:ssa keskimäärin 25 000e.1501229- 2101191
- 841183
- 881164
Sofia teki aika pahat oharit
Leikkiikö Sofia kansainvälistä kosmopoliittia vai menikö rehdisti pupu pöksyyn, kun perui viestillä tulonsa puoli tunti2051070- 65882
Havaintoja ihmisen ulosteesta lenkkeilypoluilla
Oletteko havainneet ihmisen ulostetta taajamaa kiertävillä lenkkeilypoluilla?25785- 71757
Peräännytkö nainen vai mitä sanot
Jos sanon sulle että rakastan sua? Suututko oletko vihainen vai olisiko tunteet molemminpuolisia?59637