Mitä tehtävissä kun mercruiser 260 hv vm.88 ei jaksa nostaa kunnolla venettä liukuun.Aikaisempi kone oli OMC 5.8 235HV vm.89 ja vetarina tuo omc copra, potkuri 15*17.Eli vene kulki vanhalla OMC:llä 37-39 s ~4500rpm riippuen kuormasta ja nousi nopeasti liukuun.Nyt MERCRUISER 260hv koneella kulkee täydellä kaasulla 33 s ~ 3400rpm ja nousee erittäin vaikeasti liukuun.kokeiltu myös 15*15 potkuria mutta ei huomattavaa eroa muussa kuin nopeudessa 33-->30 s.
MERCRUISER 260+copra
28
2894
Vastaukset
- ota kierroksia
Jos ei kierrä kyn reilut 3000 niin jossain on teho häviö koska pitäshän ton merkkarin kiertää reilusti enemmin jolloin kulkiskin normaalisti. Oliko tuo sama vetolaite sen omssin jatkeenakin vai onko vetari vaihdettu myös jolloin välityskin vois olla eri.
- Bayliner 2455
Juu sama vetari ja potkuri,vain moottori vaihtunut "tehokkaammaksi".
- ota kierroksia
jos vetolaite on sama kun omc:llä niin silloin potkuria pitäs korkeintaan vaihtaa jyrkemmäksi koska teho on lisääntyn(ainaskin teoriassa). Epäilempä että merkkarista on tehot kateissa syystä tai toisesta.
- ota kierroksia
ota kierroksia kirjoitti:
jos vetolaite on sama kun omc:llä niin silloin potkuria pitäs korkeintaan vaihtaa jyrkemmäksi koska teho on lisääntyn(ainaskin teoriassa). Epäilempä että merkkarista on tehot kateissa syystä tai toisesta.
Kirjoteltiin näköjään ristiin. Mutta siinätapauksessa siitä merkkarista puuttuu voima ja syitä voi olla monia. Potkurin vaihto ei kyllä johda mihinkään jos kerran on toiminut aikaisemmin ja nyt pitäs liikkua vielä paremmin kun teho on lisääntynyt. Ei muuta kun tarkastelemaan, sytytys,puristukset,kaasari, ettei pakoputki ole tukossa ym.
- ota kierroksia
ota kierroksia kirjoitti:
Kirjoteltiin näköjään ristiin. Mutta siinätapauksessa siitä merkkarista puuttuu voima ja syitä voi olla monia. Potkurin vaihto ei kyllä johda mihinkään jos kerran on toiminut aikaisemmin ja nyt pitäs liikkua vielä paremmin kun teho on lisääntynyt. Ei muuta kun tarkastelemaan, sytytys,puristukset,kaasari, ettei pakoputki ole tukossa ym.
olethan kattonut asennuksen jälkeen että kaasuvaijeri vetää kaasun pohjaan.
- teho ja teho
ota kierroksia kirjoitti:
Kirjoteltiin näköjään ristiin. Mutta siinätapauksessa siitä merkkarista puuttuu voima ja syitä voi olla monia. Potkurin vaihto ei kyllä johda mihinkään jos kerran on toiminut aikaisemmin ja nyt pitäs liikkua vielä paremmin kun teho on lisääntynyt. Ei muuta kun tarkastelemaan, sytytys,puristukset,kaasari, ettei pakoputki ole tukossa ym.
Toissaedellisellä nousukaudella tehtiin niin huonolaatuisia moottoreita, etteivät
ne välttämättä 20 vuoden käytön jälkeen anna samaa tehoa. - ota kierroksia
teho ja teho kirjoitti:
Toissaedellisellä nousukaudella tehtiin niin huonolaatuisia moottoreita, etteivät
ne välttämättä 20 vuoden käytön jälkeen anna samaa tehoa.kyllä se vanha moottorikin ottaa täydet kierrokset jos kaikki on kunnossa, ei ne iän tuomat teho häviöt kymmeniä hevosvoimia ole ja jos on niin kyllä sitten alkaa olemaan jo mekaanista vikaa.
ota kierroksia kirjoitti:
kyllä se vanha moottorikin ottaa täydet kierrokset jos kaikki on kunnossa, ei ne iän tuomat teho häviöt kymmeniä hevosvoimia ole ja jos on niin kyllä sitten alkaa olemaan jo mekaanista vikaa.
Väitelty ennenkin tällä palstalla, niin katso varmuuden vuoksi maalin kunto imukanavien päällä. Voit myös kokeilla (varovasti) sormella niiden lämpötilaa, imukanavan pitäisi olla saman lämpöinen kuin muukin moottori (eli kuuma, mutta ei polttavan kuuma). Jos tiputat vesipisaroita kanavan päälle, niin niiden ei kuulu rätistä, vaan haihtua normaalisti.
Imuventtiilien palaminen on pikkulohkon tyyppivika venekäytössä, ja palanut imuventtiili päästää pakokaasut imusarjaan. Seurauksena runsas tehohäviö..
Puristusmittaus kertoo sitten lopullisen totuuden, mutta yleensä venttiiliremppa auttaa.- Bayliner 2455
teho ja teho kirjoitti:
Toissaedellisellä nousukaudella tehtiin niin huonolaatuisia moottoreita, etteivät
ne välttämättä 20 vuoden käytön jälkeen anna samaa tehoa.Mercruiser juuri koneistettu asian tuntevassa liikkeessä.Eli tehot ei pitäisi olla hukassa. Ja alkuperäisessä OMC:ssä oli "voimaa" enemmän vaikka oli 20v vanha.Mercruiserissa on joku thunderbolt sytytys systeemi mutta en oikein tiedä mistä vikaa pitäisi etsiä kun moottori pitäisi olla mekaanisesti "uusi".
- Bayliner 2455
ota kierroksia kirjoitti:
olethan kattonut asennuksen jälkeen että kaasuvaijeri vetää kaasun pohjaan.
Menee kyllä pohjaan
- ota kierroksia
Bayliner 2455 kirjoitti:
Mercruiser juuri koneistettu asian tuntevassa liikkeessä.Eli tehot ei pitäisi olla hukassa. Ja alkuperäisessä OMC:ssä oli "voimaa" enemmän vaikka oli 20v vanha.Mercruiserissa on joku thunderbolt sytytys systeemi mutta en oikein tiedä mistä vikaa pitäisi etsiä kun moottori pitäisi olla mekaanisesti "uusi".
kuten jo aiemminkin vissiin kirjotin niin kato sytytys ennakko nyt ihan aluksi.
- samanlainen ...
ota kierroksia kirjoitti:
kuten jo aiemminkin vissiin kirjotin niin kato sytytys ennakko nyt ihan aluksi.
Katkoja kuin omc eli kun laitat vaiheen päälle se katkoo 4 sylinteriä pois päältä vaihteen vaihdon ajaksi jos on niin se vois olla väärin asennettu .
- liikkeessä
Bayliner 2455 kirjoitti:
Mercruiser juuri koneistettu asian tuntevassa liikkeessä.Eli tehot ei pitäisi olla hukassa. Ja alkuperäisessä OMC:ssä oli "voimaa" enemmän vaikka oli 20v vanha.Mercruiserissa on joku thunderbolt sytytys systeemi mutta en oikein tiedä mistä vikaa pitäisi etsiä kun moottori pitäisi olla mekaanisesti "uusi".
koneistetut moottorit vaativat asiantuntevan asennuksen ja esim. nokka-akselin sisäänajon, jos ei käytetty rullanokkaa.
Asian tuntevassa liikkeessä koneistetusta moottorista saa siis helposti kallista romua.. - Bayliner 2455
samanlainen ... kirjoitti:
Katkoja kuin omc eli kun laitat vaiheen päälle se katkoo 4 sylinteriä pois päältä vaihteen vaihdon ajaksi jos on niin se vois olla väärin asennettu .
OMC vaihde vivusto ja ollut koko ajan siinä omc omassa kiinnitysraudassa kiinni.Elikkä pultit ja muutama johto vain ollu irti ja vaihteetkin toimii kohtuullisesti.Itsekin ensin epäilin mikrokytkintä mutta ei se kyllä niin huonosti käy
- Bayliner 2455
liikkeessä kirjoitti:
koneistetut moottorit vaativat asiantuntevan asennuksen ja esim. nokka-akselin sisäänajon, jos ei käytetty rullanokkaa.
Asian tuntevassa liikkeessä koneistetusta moottorista saa siis helposti kallista romua..Ilmoittaa että moottori on liikkeessä korjattu/kasattu/säädetty ,Mutta sähkö ym ulkopuoliset laitteet on vanhoja/alkuperäisijä ja moottorin asennus veneeseen on tehty itse.
Kiitos vastauksista.
- sytytysjärjestys
varmasti oikein? Jos on pari väärin tekee just ton. Eikö tuossa 5,8 litran koneessa pitäis olla 265 hv?
- johdot...
tuskin kulkisi noinkaan hyvin..Tekisin kyllä niin, että pyytäisin ystävällisesti remontoinnutta liikettä ajelulle, ja pohtisitte asiaa yhdessä..
- Bayliner2455
johdot... kirjoitti:
tuskin kulkisi noinkaan hyvin..Tekisin kyllä niin, että pyytäisin ystävällisesti remontoinnutta liikettä ajelulle, ja pohtisitte asiaa yhdessä..
Remontin tehnyt mies kävi kokeilemassa ja oli sitä mieltä että veneessä on liian suuri potkuri.Kävin äsken kokeilemassa irrottaa tulpanjohdot yksikerrallaan moottorin käydessä ja kahden johdon irroituksesta moottorin käynti ääni ei muuttunut ollenkaan(vierekkäiset johdot ja samalla puolella).johdoista kyllä tuli kipinä kun kokeilin lampulla.
- Bayliner 2455
OMC 5.8 =265 hv.Mun tietääkseni ja papereiden perusteella siinä on 235 hv.
Mercruicerissa 5.7 260 hv ? Bayliner 2455 kirjoitti:
OMC 5.8 =265 hv.Mun tietääkseni ja papereiden perusteella siinä on 235 hv.
Mercruicerissa 5.7 260 hv ?on onnistunut, vakio-osillakin tuo 260 on ihan realistinen, pitäisi kulkea ainakin sama mitä vanhalla koneella. Puolassa voisi olla jotain, jakaja ei anna kaikkia ennakkoja...jos kaasutin on Holley, laita esim. nippuside toisiopuolen alipainekalvon "staakiin", näin näet vetääkö toisipuolen päälle, siis ajossa...
bensapaine..
5.8 konetta montaa versiota...- ota kierroksia
Bayliner 2455 kirjoitti:
OMC 5.8 =265 hv.Mun tietääkseni ja papereiden perusteella siinä on 235 hv.
Mercruicerissa 5.7 260 hv ?no eipä kannata lähteä tohon potkuri selitykseen mukaan, eihän se ole mahdollista että potkuri ei käy jos kerta samalla vetolaitteela ja potkurilla on pelannut aikaisemminkin ja kulkenut hyvin, eihän se ole mahdollista että nyt suuremmalla oletetulla teholla pitää vaihtaa pienempää potkuria. kannattaa nyt tarkistaa ne puristukset, kattoa lampulla sytytys ennakko, purkaa kaasutin ja putsata se että varmasti saa bensaa myös korkeilla kierroksilla. todennäköisesti et saa huoltomiestä kiinnostumaan ongelmasta ja joudut sen itse selvittämään sen.
- Bayliner 2455
ota kierroksia kirjoitti:
no eipä kannata lähteä tohon potkuri selitykseen mukaan, eihän se ole mahdollista että potkuri ei käy jos kerta samalla vetolaitteela ja potkurilla on pelannut aikaisemminkin ja kulkenut hyvin, eihän se ole mahdollista että nyt suuremmalla oletetulla teholla pitää vaihtaa pienempää potkuria. kannattaa nyt tarkistaa ne puristukset, kattoa lampulla sytytys ennakko, purkaa kaasutin ja putsata se että varmasti saa bensaa myös korkeilla kierroksilla. todennäköisesti et saa huoltomiestä kiinnostumaan ongelmasta ja joudut sen itse selvittämään sen.
mielestä vika ei voi olla potkurissa.täytyy huomenna käydä kokeilemassa jos ne kaksi tulpanjohtoa on mennyt sekaisin, Se kyllä selittäisi tämän oudon teho häviön.
- imatralta
Bayliner 2455 kirjoitti:
mielestä vika ei voi olla potkurissa.täytyy huomenna käydä kokeilemassa jos ne kaksi tulpanjohtoa on mennyt sekaisin, Se kyllä selittäisi tämän oudon teho häviön.
Mittaa ensitöiksesi tulpanjohtojen kunto/vastus. Se, että vetää tulpanjohdot pois vuoronperään ei välttämättä paljon hetkauta v-8:n käyntiä. Itsellä vastaava vika löytyi kahden tulpanjohdon "mykkyydestä"...
- Öllerö
imatralta kirjoitti:
Mittaa ensitöiksesi tulpanjohtojen kunto/vastus. Se, että vetää tulpanjohdot pois vuoronperään ei välttämättä paljon hetkauta v-8:n käyntiä. Itsellä vastaava vika löytyi kahden tulpanjohdon "mykkyydestä"...
Mitkä apulaitteet sulla on käytetty siitä vanhasta koneesta?
Miten oot kytkenyt Merkkarin sytkäboxin ja OMC:n mikrokytkimen?
Paljonko koneessa on ennakot tyhjäkäynnillä? - Bayliner 2455
Öllerö kirjoitti:
Mitkä apulaitteet sulla on käytetty siitä vanhasta koneesta?
Miten oot kytkenyt Merkkarin sytkäboxin ja OMC:n mikrokytkimen?
Paljonko koneessa on ennakot tyhjäkäynnillä?Oli kaksi tulpanjohtoa mennyt ristiin joten kävi 6 pytyllä.Nyt vene kulkee 42 s/4400 rpm.ja nousee liukuu todella hienosti.Mikrokytkin on kytketty samoin kuin OMC:ssä eli puolaan ja näyttäisi toimivan ihan hyvin.
JOS JOLLAIN MUULLAKIN HAJOAA VANHA OMC-MOOTTORI NIIN MERCRUISER SOPII COPRAN VETARIIN IHAN LOISTAVASTI.ELI TARVITSEE VAIN VAIHTAA OMC:N KYTKINKOPPA MERCRUISERIIN JA MOOTTORIN JA KYTKINKOPAN VÄLIIN 7 mm PAKSU "ADAPTERI",(JOTTEI MERCRUSERIN KYTKIMEN PULTIT OTA KYTKINKOPPAAN KIINNI).SITTEN VAIHDE/KAASU VIVUT VAATI VÄHÄN ERILLAISET KIINNIKKEET.SÄHKÖT ON OMC JOHTOSARJA PARI MUUTA PIUHAA JA VIIMEISENÄ PAKOPUTKET VAATII MUUTOKSIA(JOS 4"RISERIT).
KIITOS KAIKISTA ONGELMAN RATKAISU EHDOTUKSISTA. - Hmmmmmm
260hp pikkulohkolla, ei 2455:n kulje 42solmua, hyvä jos mailejakaan.
- Mercruiserv8
Kysyisin vielä, oliko muita oireita?
Esim. oliko tärinää ja lähtikö kylmänä käyntiin huonosti?- Näävanhatnostot
Olisko jo 9vuodessa noussu
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1587272
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1505996- 1535317
Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.484747Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?554078- 733302
Itkin oikeasti aamulla taas
Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.633259Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m253082- 472487
Naiselle hyvää viikkoa
olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢182399