MERCRUISER 260+copra

Bayliner 2455

Mitä tehtävissä kun mercruiser 260 hv vm.88 ei jaksa nostaa kunnolla venettä liukuun.Aikaisempi kone oli OMC 5.8 235HV vm.89 ja vetarina tuo omc copra, potkuri 15*17.Eli vene kulki vanhalla OMC:llä 37-39 s ~4500rpm riippuen kuormasta ja nousi nopeasti liukuun.Nyt MERCRUISER 260hv koneella kulkee täydellä kaasulla 33 s ~ 3400rpm ja nousee erittäin vaikeasti liukuun.kokeiltu myös 15*15 potkuria mutta ei huomattavaa eroa muussa kuin nopeudessa 33-->30 s.

28

2990

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ota kierroksia

      Jos ei kierrä kyn reilut 3000 niin jossain on teho häviö koska pitäshän ton merkkarin kiertää reilusti enemmin jolloin kulkiskin normaalisti. Oliko tuo sama vetolaite sen omssin jatkeenakin vai onko vetari vaihdettu myös jolloin välityskin vois olla eri.

      • Bayliner 2455

        Juu sama vetari ja potkuri,vain moottori vaihtunut "tehokkaammaksi".


      • ota kierroksia

        jos vetolaite on sama kun omc:llä niin silloin potkuria pitäs korkeintaan vaihtaa jyrkemmäksi koska teho on lisääntyn(ainaskin teoriassa). Epäilempä että merkkarista on tehot kateissa syystä tai toisesta.


      • ota kierroksia
        ota kierroksia kirjoitti:

        jos vetolaite on sama kun omc:llä niin silloin potkuria pitäs korkeintaan vaihtaa jyrkemmäksi koska teho on lisääntyn(ainaskin teoriassa). Epäilempä että merkkarista on tehot kateissa syystä tai toisesta.

        Kirjoteltiin näköjään ristiin. Mutta siinätapauksessa siitä merkkarista puuttuu voima ja syitä voi olla monia. Potkurin vaihto ei kyllä johda mihinkään jos kerran on toiminut aikaisemmin ja nyt pitäs liikkua vielä paremmin kun teho on lisääntynyt. Ei muuta kun tarkastelemaan, sytytys,puristukset,kaasari, ettei pakoputki ole tukossa ym.


      • ota kierroksia
        ota kierroksia kirjoitti:

        Kirjoteltiin näköjään ristiin. Mutta siinätapauksessa siitä merkkarista puuttuu voima ja syitä voi olla monia. Potkurin vaihto ei kyllä johda mihinkään jos kerran on toiminut aikaisemmin ja nyt pitäs liikkua vielä paremmin kun teho on lisääntynyt. Ei muuta kun tarkastelemaan, sytytys,puristukset,kaasari, ettei pakoputki ole tukossa ym.

        olethan kattonut asennuksen jälkeen että kaasuvaijeri vetää kaasun pohjaan.


      • teho ja teho
        ota kierroksia kirjoitti:

        Kirjoteltiin näköjään ristiin. Mutta siinätapauksessa siitä merkkarista puuttuu voima ja syitä voi olla monia. Potkurin vaihto ei kyllä johda mihinkään jos kerran on toiminut aikaisemmin ja nyt pitäs liikkua vielä paremmin kun teho on lisääntynyt. Ei muuta kun tarkastelemaan, sytytys,puristukset,kaasari, ettei pakoputki ole tukossa ym.

        Toissaedellisellä nousukaudella tehtiin niin huonolaatuisia moottoreita, etteivät
        ne välttämättä 20 vuoden käytön jälkeen anna samaa tehoa.


      • ota kierroksia
        teho ja teho kirjoitti:

        Toissaedellisellä nousukaudella tehtiin niin huonolaatuisia moottoreita, etteivät
        ne välttämättä 20 vuoden käytön jälkeen anna samaa tehoa.

        kyllä se vanha moottorikin ottaa täydet kierrokset jos kaikki on kunnossa, ei ne iän tuomat teho häviöt kymmeniä hevosvoimia ole ja jos on niin kyllä sitten alkaa olemaan jo mekaanista vikaa.


      • ota kierroksia kirjoitti:

        kyllä se vanha moottorikin ottaa täydet kierrokset jos kaikki on kunnossa, ei ne iän tuomat teho häviöt kymmeniä hevosvoimia ole ja jos on niin kyllä sitten alkaa olemaan jo mekaanista vikaa.

        Väitelty ennenkin tällä palstalla, niin katso varmuuden vuoksi maalin kunto imukanavien päällä. Voit myös kokeilla (varovasti) sormella niiden lämpötilaa, imukanavan pitäisi olla saman lämpöinen kuin muukin moottori (eli kuuma, mutta ei polttavan kuuma). Jos tiputat vesipisaroita kanavan päälle, niin niiden ei kuulu rätistä, vaan haihtua normaalisti.

        Imuventtiilien palaminen on pikkulohkon tyyppivika venekäytössä, ja palanut imuventtiili päästää pakokaasut imusarjaan. Seurauksena runsas tehohäviö..

        Puristusmittaus kertoo sitten lopullisen totuuden, mutta yleensä venttiiliremppa auttaa.


      • Bayliner 2455
        teho ja teho kirjoitti:

        Toissaedellisellä nousukaudella tehtiin niin huonolaatuisia moottoreita, etteivät
        ne välttämättä 20 vuoden käytön jälkeen anna samaa tehoa.

        Mercruiser juuri koneistettu asian tuntevassa liikkeessä.Eli tehot ei pitäisi olla hukassa. Ja alkuperäisessä OMC:ssä oli "voimaa" enemmän vaikka oli 20v vanha.Mercruiserissa on joku thunderbolt sytytys systeemi mutta en oikein tiedä mistä vikaa pitäisi etsiä kun moottori pitäisi olla mekaanisesti "uusi".


      • Bayliner 2455
        ota kierroksia kirjoitti:

        olethan kattonut asennuksen jälkeen että kaasuvaijeri vetää kaasun pohjaan.

        Menee kyllä pohjaan


      • ota kierroksia
        Bayliner 2455 kirjoitti:

        Mercruiser juuri koneistettu asian tuntevassa liikkeessä.Eli tehot ei pitäisi olla hukassa. Ja alkuperäisessä OMC:ssä oli "voimaa" enemmän vaikka oli 20v vanha.Mercruiserissa on joku thunderbolt sytytys systeemi mutta en oikein tiedä mistä vikaa pitäisi etsiä kun moottori pitäisi olla mekaanisesti "uusi".

        kuten jo aiemminkin vissiin kirjotin niin kato sytytys ennakko nyt ihan aluksi.


      • samanlainen ...
        ota kierroksia kirjoitti:

        kuten jo aiemminkin vissiin kirjotin niin kato sytytys ennakko nyt ihan aluksi.

        Katkoja kuin omc eli kun laitat vaiheen päälle se katkoo 4 sylinteriä pois päältä vaihteen vaihdon ajaksi jos on niin se vois olla väärin asennettu .


      • liikkeessä
        Bayliner 2455 kirjoitti:

        Mercruiser juuri koneistettu asian tuntevassa liikkeessä.Eli tehot ei pitäisi olla hukassa. Ja alkuperäisessä OMC:ssä oli "voimaa" enemmän vaikka oli 20v vanha.Mercruiserissa on joku thunderbolt sytytys systeemi mutta en oikein tiedä mistä vikaa pitäisi etsiä kun moottori pitäisi olla mekaanisesti "uusi".

        koneistetut moottorit vaativat asiantuntevan asennuksen ja esim. nokka-akselin sisäänajon, jos ei käytetty rullanokkaa.
        Asian tuntevassa liikkeessä koneistetusta moottorista saa siis helposti kallista romua..


      • Bayliner 2455
        samanlainen ... kirjoitti:

        Katkoja kuin omc eli kun laitat vaiheen päälle se katkoo 4 sylinteriä pois päältä vaihteen vaihdon ajaksi jos on niin se vois olla väärin asennettu .

        OMC vaihde vivusto ja ollut koko ajan siinä omc omassa kiinnitysraudassa kiinni.Elikkä pultit ja muutama johto vain ollu irti ja vaihteetkin toimii kohtuullisesti.Itsekin ensin epäilin mikrokytkintä mutta ei se kyllä niin huonosti käy


      • Bayliner 2455
        liikkeessä kirjoitti:

        koneistetut moottorit vaativat asiantuntevan asennuksen ja esim. nokka-akselin sisäänajon, jos ei käytetty rullanokkaa.
        Asian tuntevassa liikkeessä koneistetusta moottorista saa siis helposti kallista romua..

        Ilmoittaa että moottori on liikkeessä korjattu/kasattu/säädetty ,Mutta sähkö ym ulkopuoliset laitteet on vanhoja/alkuperäisijä ja moottorin asennus veneeseen on tehty itse.
        Kiitos vastauksista.


    • sytytysjärjestys

      varmasti oikein? Jos on pari väärin tekee just ton. Eikö tuossa 5,8 litran koneessa pitäis olla 265 hv?

      • johdot...

        tuskin kulkisi noinkaan hyvin..Tekisin kyllä niin, että pyytäisin ystävällisesti remontoinnutta liikettä ajelulle, ja pohtisitte asiaa yhdessä..


      • Bayliner2455
        johdot... kirjoitti:

        tuskin kulkisi noinkaan hyvin..Tekisin kyllä niin, että pyytäisin ystävällisesti remontoinnutta liikettä ajelulle, ja pohtisitte asiaa yhdessä..

        Remontin tehnyt mies kävi kokeilemassa ja oli sitä mieltä että veneessä on liian suuri potkuri.Kävin äsken kokeilemassa irrottaa tulpanjohdot yksikerrallaan moottorin käydessä ja kahden johdon irroituksesta moottorin käynti ääni ei muuttunut ollenkaan(vierekkäiset johdot ja samalla puolella).johdoista kyllä tuli kipinä kun kokeilin lampulla.


      • Bayliner 2455

        OMC 5.8 =265 hv.Mun tietääkseni ja papereiden perusteella siinä on 235 hv.
        Mercruicerissa 5.7 260 hv ?


      • Bayliner 2455 kirjoitti:

        OMC 5.8 =265 hv.Mun tietääkseni ja papereiden perusteella siinä on 235 hv.
        Mercruicerissa 5.7 260 hv ?

        on onnistunut, vakio-osillakin tuo 260 on ihan realistinen, pitäisi kulkea ainakin sama mitä vanhalla koneella. Puolassa voisi olla jotain, jakaja ei anna kaikkia ennakkoja...jos kaasutin on Holley, laita esim. nippuside toisiopuolen alipainekalvon "staakiin", näin näet vetääkö toisipuolen päälle, siis ajossa...
        bensapaine..
        5.8 konetta montaa versiota...


      • ota kierroksia
        Bayliner 2455 kirjoitti:

        OMC 5.8 =265 hv.Mun tietääkseni ja papereiden perusteella siinä on 235 hv.
        Mercruicerissa 5.7 260 hv ?

        no eipä kannata lähteä tohon potkuri selitykseen mukaan, eihän se ole mahdollista että potkuri ei käy jos kerta samalla vetolaitteela ja potkurilla on pelannut aikaisemminkin ja kulkenut hyvin, eihän se ole mahdollista että nyt suuremmalla oletetulla teholla pitää vaihtaa pienempää potkuria. kannattaa nyt tarkistaa ne puristukset, kattoa lampulla sytytys ennakko, purkaa kaasutin ja putsata se että varmasti saa bensaa myös korkeilla kierroksilla. todennäköisesti et saa huoltomiestä kiinnostumaan ongelmasta ja joudut sen itse selvittämään sen.


      • Bayliner 2455
        ota kierroksia kirjoitti:

        no eipä kannata lähteä tohon potkuri selitykseen mukaan, eihän se ole mahdollista että potkuri ei käy jos kerta samalla vetolaitteela ja potkurilla on pelannut aikaisemminkin ja kulkenut hyvin, eihän se ole mahdollista että nyt suuremmalla oletetulla teholla pitää vaihtaa pienempää potkuria. kannattaa nyt tarkistaa ne puristukset, kattoa lampulla sytytys ennakko, purkaa kaasutin ja putsata se että varmasti saa bensaa myös korkeilla kierroksilla. todennäköisesti et saa huoltomiestä kiinnostumaan ongelmasta ja joudut sen itse selvittämään sen.

        mielestä vika ei voi olla potkurissa.täytyy huomenna käydä kokeilemassa jos ne kaksi tulpanjohtoa on mennyt sekaisin, Se kyllä selittäisi tämän oudon teho häviön.


      • imatralta
        Bayliner 2455 kirjoitti:

        mielestä vika ei voi olla potkurissa.täytyy huomenna käydä kokeilemassa jos ne kaksi tulpanjohtoa on mennyt sekaisin, Se kyllä selittäisi tämän oudon teho häviön.

        Mittaa ensitöiksesi tulpanjohtojen kunto/vastus. Se, että vetää tulpanjohdot pois vuoronperään ei välttämättä paljon hetkauta v-8:n käyntiä. Itsellä vastaava vika löytyi kahden tulpanjohdon "mykkyydestä"...


      • Öllerö
        imatralta kirjoitti:

        Mittaa ensitöiksesi tulpanjohtojen kunto/vastus. Se, että vetää tulpanjohdot pois vuoronperään ei välttämättä paljon hetkauta v-8:n käyntiä. Itsellä vastaava vika löytyi kahden tulpanjohdon "mykkyydestä"...

        Mitkä apulaitteet sulla on käytetty siitä vanhasta koneesta?
        Miten oot kytkenyt Merkkarin sytkäboxin ja OMC:n mikrokytkimen?
        Paljonko koneessa on ennakot tyhjäkäynnillä?


      • Bayliner 2455
        Öllerö kirjoitti:

        Mitkä apulaitteet sulla on käytetty siitä vanhasta koneesta?
        Miten oot kytkenyt Merkkarin sytkäboxin ja OMC:n mikrokytkimen?
        Paljonko koneessa on ennakot tyhjäkäynnillä?

        Oli kaksi tulpanjohtoa mennyt ristiin joten kävi 6 pytyllä.Nyt vene kulkee 42 s/4400 rpm.ja nousee liukuu todella hienosti.Mikrokytkin on kytketty samoin kuin OMC:ssä eli puolaan ja näyttäisi toimivan ihan hyvin.
        JOS JOLLAIN MUULLAKIN HAJOAA VANHA OMC-MOOTTORI NIIN MERCRUISER SOPII COPRAN VETARIIN IHAN LOISTAVASTI.ELI TARVITSEE VAIN VAIHTAA OMC:N KYTKINKOPPA MERCRUISERIIN JA MOOTTORIN JA KYTKINKOPAN VÄLIIN 7 mm PAKSU "ADAPTERI",(JOTTEI MERCRUSERIN KYTKIMEN PULTIT OTA KYTKINKOPPAAN KIINNI).SITTEN VAIHDE/KAASU VIVUT VAATI VÄHÄN ERILLAISET KIINNIKKEET.SÄHKÖT ON OMC JOHTOSARJA PARI MUUTA PIUHAA JA VIIMEISENÄ PAKOPUTKET VAATII MUUTOKSIA(JOS 4"RISERIT).
        KIITOS KAIKISTA ONGELMAN RATKAISU EHDOTUKSISTA.


      • Hmmmmmm

        260hp pikkulohkolla, ei 2455:n kulje 42solmua, hyvä jos mailejakaan.


    • Mercruiserv8

      Kysyisin vielä, oliko muita oireita?
      Esim. oliko tärinää ja lähtikö kylmänä käyntiin huonosti?

      • Näävanhatnostot

        Olisko jo 9vuodessa noussu


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

      Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      260
      4596
    2. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

      se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      132
      3003
    3. Miten löydän sinut

      Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
      Ikävä
      43
      2776
    4. Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla

      Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?
      Heinola
      75
      1749
    5. Vaikea tilanne

      Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te
      Ikävä
      106
      1604
    6. Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?

      Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn
      Maailman menoa
      28
      1493
    7. Milloin kaivatullasi

      .. on nimipäivä?
      Ikävä
      55
      1334
    8. Kehtaisitko näyttäytyä

      kaivattusi seurassa?
      Ikävä
      93
      1245
    9. Missä kunnassa kaivattusi asuu

      Kuinka tarkkaa uskalla sanoa?
      Ikävä
      47
      1119
    10. Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!

      Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En
      Maailman menoa
      208
      1116
    Aihe