Hei kaikille!
Olen menossa sectioon 2viikon kuluttua ja pelottaa ihan kamalasti. Eniten pelkään tipan laittoa sekä katetrin laittoa ja selkäydin puudutusta myös. Ärsyttää yksi kaveri jolle on tehty sectio. Aluksi kun puhuin normaalista alatiesynnytyksestä hänelle, pelotteli hän mua sillä kuinka kamalaa se varmastikkin tulisi olemaan ja kuinka helpolla hän pääsi kun meni sectioon. Nyt kun vauvani onkin liian suuri normaaliin synnytykseen ja kerroin hänelle että sectio on edessä, alkoi hän kertomaan kuinka kamalaa itseasiassa sectio olikin. Tuntuu että hän on halunnut pelotella mua koko raskauden ajan. Ensin siis kertoi kuinka onnekas olikaan kun sai section ja heti kun kuuli että itsekin joudun sectioon niin johan alkoi kertomaan kuinka kamalaa se sitten on. :(
Mua ei ole ennen pelottanut neulat ollenkaan. siis verikoe ei ole mulle mikään juttu, mutta kaveri sanoi että tippa sattuu ihan törkeesti kun laitetaan. Samoin kertoi että katetrin laitto sattuu ihan kamalasti ja kaiken sitte kruunaa tää puudutus ennen leikkausta että sattuu sekin niin paljon. Eli nyt pelottaa kamalasti, miten te muut ootte selvinnyt ja onko tää kaikki tosiaan niin kivuliasta? Ihme kyllä ei kaverini maininnut näistä kivuista ennenkun kuuli että olen leikkaukseen menossa, siihen asti tän jutun piti olla niin "helppo" ja synnytyksen kamala.
katetri ja tippa
5
845
Vastaukset
- ........................
Mitkään lääketieteelliset toimenpiteet eivät yleensä ole kovin mukavia.. Inhottavia pistelyitä jne. jokapaikkaan. Inhotus tuntuu siinä, kun kehon "sisään" mennään epäluonnollisesti, ja koska se ei ole normaalia elimistölle, niin se on ohjelmoitu niin että siitä seuraa kipua, jotta tietää että kaikki ei ole kunnossa jne..
Mutta kivunhoito on nykyään todella korkeatasoista, ja siihen panostetaan. Tietysti puudutusneula saattaa koskea hetken, mutta se on onneksi vain se hetki. Itse olen työskentelen terv.huollossa ja inhoan itsekin kaikkia neuloja jne., ja koulussa olikin vaikeaa oppia pistämään toista, kun se itsestäkin tuntuu niin inhottavalta. Lopulta siihen tietysti tottuu. Henkilökunnan osaamisella ja ammattitaidolla on myös iso merkitys vaikkapa verinäytteenottotilanteessa. Tällöin pitää osata rauhoitella potilasta ja seurata tätä ja kuunnella.
Katetrin laitto on aika nihkeää puuhaa, ja varmasti myös tuntuu siltä, mutta onneksi se on naisille paljon helpompi. Ja tipasta sen verran, että ei sekään kyllä maailman nautinnolisin kokemus ole, mutta ei nyt niin kovin paljon kaameampi kuin verinäyte... Ehkä itse neuvoisin vain rohkeasti kertomaan henkilökunnalle, että pelkäät kyseisiä toimenpiteitä ja ajattelemaan, että periaatteessahan tässä ei oikein ole vaihtoehtoja, että eihän se lapsi sinne masuunkaan voi jäädä asustamaan, ja että nykylääketieteen avulla ei voi oikein muuta kuin selviytyä nyt.. ikävä kyllä :) voi kun haikara vain toisi... Ja ennen kaikkea, ajattelet, että nämä toimenpiteet kestävät vain sen hetken ja kyllä pienen määrän voi rauhoittaviakin saada. Toivottavasti eteesi osuu mukava henkilökunta ja kaikki menee hyvin, tsemppiä! - jopas...
Tipan laitto ei satu sen enempää kuin mikään muukaan neulanpisto.
Katetri voidaan laittaa puudutuksen jälkeenkin, ainakin minut katetroitiin normaalisynnytyksessä vasta epiduraalin jälkeen, joten se ei tuntunut yhtään miltään.
Puudutuspiikkikään ei todellakaan ole mikään sen kummempi piikki. Tokihan se nipistää, mutta ei sekään normaalia neulanpistoa enempää satu.
Ihme kaveri sulla, omalla kohdallani saattaisin kyllä miettiä kahdesti, tarvitsenko kyseistä kaveria laisinkaan. - --------------
Tipan laitto ei ainakaan minun kohdallani tuntunut ollenkaan. Katetri laitettiin vasta, kun oli puudutettu, joten siitäkään ei minulla ainakaan ole mitään mielikuvaa. Itse pelkäsin kovasti puudutusten laittoa etukäteen, mutta käytännössä en supistusten seasta tuntenut yhtään mitään muuta kuin sen neulan piston, joka ei siis ollut yhtään sen kummempi kuin mikä tahansa neulan pisto.
Minä siis jouduin kiireelliseen sektioon ja olin jo muuten hyvin kipeä siinä vaiheessa, kun sektioon mentiin, niin että siinä yhteydessä ei kyseiset asiat tuntuneet yhtään missään. Sinä tietysti olet ihan voimissasi sektioon menossa, mutta omien kokemusteni perusteella uskallan silti rauhoitella. Sano ääneen mitä erityisesti pelkäät jne. niin tietävät ja rauhoittelevat. Minulle ainakin kaikki asiat selitettiin sektiossa todella ystävällisesti ja muutenkin henkilökunta oli tosi mukavaa.
Pelko pois, hyvin se menee. Ja kaverisi pelottelut voit päästää toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. - Henni78
Onhan se tippaneula aika paksu, mutta pyysin, että laittavat sen ranteen yläpuolella käsivarressa olevaan suoneen, ennemmin kuin suoraan kämmenselässä olevaan. Näin se sattui vähemmän eikä haittaa vauvan sylissäpitämistä samalla tavoin. Kyllähän se aika lailla nipisti, muttei liian paha ollenkaan.
Sen sijaan selkään laitettaessa pintapuudutetta hyppäsin metrin verran ilmaan pedillä...ok, ehkä hieman liioiteltuna, mutta se pisti todella paljon. Tiedä sitten kuinka syvälle "pintapuudute" meni. Sen jälkeen laitettu spinaali ei niinkään sattunut, mutta tuntui todella ikävältä. Se tuntui kovalta paineen tunteelta selkärangassa ja pieninä "sähköiskuina", mutta ei ollut kuitenkaan enää vaikeaa olla ihan paikoillaan. Minuutin verran siinä vissiin meni kun spinaali laitettiin.
Katetri laitettiin vasta kun olin puuduksissa, eli ei tuntunut lainkaan. Eikä sen poisto myöskään seuraavana päivänä, vaikkei puudutetta enää ollutkaan. Normaalisti katetri laitetaan aina spinaalin jälkeen. Itse varmistin tämän asian vielä etukäteen leikkaussalissa.
Koko sektion ja siitä toipumisen ikävin ja kivuliain kohta oli siis se pintapuudutteen ja spinaalin laitto. Olen satavarma, että pääsin helpommalla kuin suurin osa "normisynnyttäjistä". Eli eli paniikkia :) - entinen pelkuri
sektiosta en voi sanoa mitään, mutta tipasta sen verran, että apteekista saa ostaa emla-voidetta/laastareita. se vain pistoskohtaan niin ei oikeasti tunnu mitään. mulle se emla laitettiin sairaalassa kun olin sitä sinne pyytänyt. siitä selkään pistämisestä jäi pelkästään positiivinen mieli. se pistoskohtahan puudutetaan ensin rokotusneulan kokoisella piikillä, mikä ei tunnu oikeastaan miltään, ja vasta sitten tapahtuu varsinainen puudutus. ja katetri laitettiin vasta viimeisenä. sekään ei tuntunut miltään, kun reisiin asti oli muutenkin puuduksissa. :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1396639
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1495719- 1234881
Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.434480Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?523882- 623051
Itkin oikeasti aamulla taas
Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.522956Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m242392- 352248
Naiselle hyvää viikkoa
olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢152187