Ja vetouistelu! Kuinka alhaisilla kierroksilla käytätte konetta uistellessa, tykkääkö moottori huonoa jos kauan ajaa tyhjäkäynnillä?
Pyöriikö kylmänä...
Uistelu vauhti nyt noin 4km/h, eli liikaa joten tyhkäkäynnin laskeminen taitaisi olla halvin tapa laskea nopeutta.
Potkurit aika kalliita ja sitten huippunopeus laskee.
Moottori vm. -04 ohjekirjan mukaan olisi 500cm3 mutta lohkossa(vai kannessako) oli muistaakseni lukemat 550cm3.
Onkohan joku sekasikiö malli??
Tähän saa näköjään mittareita lähes joka lähtöön ja kaukohallinta laitteeseen tulee paljon ylimääräisiä johtoja.
Saakohan noista johdoista virrat ym. tarvittavat asiat joillekin tietyille mittareille.
Vai täytyykö johdot vetää moottorilta asti?
Vielä sähkötrimmistä. Pitääkö moottorin olla täysin alhaalla kun ajaa kaasupohjassa. Kestääkö trimmiä käyttää ajaessa, vai onko tarkoitettu vain kevyessä ajossa käytettäväksi ja moottorin laskemiseksi/nostamiseksi.
Näyttääkö mittari jotenkin veneen kulmaa vai toimiiko vain moottorin asennon mukaan eli veneen kulmalla ei mitään merkitystä?
Kiitos vastauksista etukäteen!
Honda
8
6960
Vastaukset
Vastaan mihin pystyn.
Kaukohallintalaitteesta tulevat johdot ovat todennäköisesti kierroslukumittarille, trimmimittarille, mahd jännitemittarille, ja voi olla jotain muuta (hondamiehet tarkentakoot)
Koneen trimmaamisesta:
Trimmi on tarkoitettu käytettäväksi myös täydessä nopeudessa, Kippi taasen on tarkoitettu koneen nostamiseksi ja laskemiseksi/ matalassa vedessä ajossa. Kippi toimii yleensä vain 2500rmn:ään asti, sen jälkeen puhti loppuu.
Kiihdyttäessä kone kannattaa trimmata ala-asentoon, koska ylöspäin trimmattu kone nostattaa enemmän keulaa ja kiihdytyksessä vene kyntää pidempään silloin.
Kone painattaa keulaa enemmän alaspäin kun kone on trimmattu alas, ja liukuunnousu on yleensä nopeampi. Kun liukunopeus on saavutettu, kannattaa trimmätä hiukan ylöspäin, siten ettei keula painu liian alas "vesilinjaan". Esim. trimmaa siten että veneenpohjasta 1/3 on ajettaessa "vesilinjalla". Eli keula hivenen koholla. Riippuu paljon veneestä ja koneen asennuksesta miten trimmaus toimii ja käyttäytyy. Liian ylös trimmattu kone saattaa alkaa kaarroksissa haukkaaman tyhjää. Kokeilemalla selviää.
Uistelunopeuksista: Ei tuo 4km/h välttämättä ole liian nopea vauhti, ellet sitten raksia vedä. Varmin tapa lienee hidastaa uistelunopeutta on hommata jarrupussit. Kierroslukua en itse menisi hirveämmin pudottamaan, koska kuka tietää miten koneen voitelu toimii jos kierroksia pudotetaan paljon (Tähän ottakaa asiasta tietävät kantaa, koskaa kiinnostaa itseänikin) Kun muistaa ajaa koneen lämpimäksi ennen vetouistelua niin ei pitäisi olla mitään ongelmia (suurimpana ongelmana lienee polttoaineen sekoittuminen moottoriöljyyn, mikäli konetta ei lämmitetä huolella) Myös uistelurupeaman jälkeen kannattaa kone ajaa "kuumaksi", tosin ei heti tyhjäkäynnin jälkeen kerralla urkua auki.- Vastauksista!
Trimmi mittari on, eli pitäisi pystyä käyttämään ajaessa, tarvittaessa. Tai luulen että on trimmi mittari, veneen kuva ja viisari näyttää keulaa ylös/alas.
UIstelu nopeus muistaakseni 4-5 km/h. Kuhalle ainakin liikaa. Monella vene kulkee noin 1,5-2 km/h ja ilmeisesti sopiva?
Kovemmasta vauhdista kun asteittain hiljentää niin vähän aikaa tyhjäkäynti on matalmpi ja sitten nousee hieman jolloin nopeutta tulee liikaa.
Millaiset on jarrupussit?
"suurimpana ongelmana lienee polttoaineen sekoittuminen moottoriöljyyn, mikäli konetta ei lämmitetä huolella"
JOhtuuko tuo ilmiö jotenkin mäntien/sylinterien suuremmasta "välyksestä" kylmällä moottorilla? Männärenkaathan siellä kyllä tiivistää. Vastauksista! kirjoitti:
Trimmi mittari on, eli pitäisi pystyä käyttämään ajaessa, tarvittaessa. Tai luulen että on trimmi mittari, veneen kuva ja viisari näyttää keulaa ylös/alas.
UIstelu nopeus muistaakseni 4-5 km/h. Kuhalle ainakin liikaa. Monella vene kulkee noin 1,5-2 km/h ja ilmeisesti sopiva?
Kovemmasta vauhdista kun asteittain hiljentää niin vähän aikaa tyhjäkäynti on matalmpi ja sitten nousee hieman jolloin nopeutta tulee liikaa.
Millaiset on jarrupussit?
"suurimpana ongelmana lienee polttoaineen sekoittuminen moottoriöljyyn, mikäli konetta ei lämmitetä huolella"
JOhtuuko tuo ilmiö jotenkin mäntien/sylinterien suuremmasta "välyksestä" kylmällä moottorilla? Männärenkaathan siellä kyllä tiivistää.Jarrupussi on kapistus, jonka tarkoituksena on hiljentää veneen vauhtia uistellessa. Jarrupussit myös vakauttavat veneen kulkua varsinkin jos ne laittaa tasaisesti veneen molemmille puolille. Perään ei kannata laittaa, menee kalankelaus hankalaksi. Ei ole itsellä ollut koskaan käytössä.
http://www.ariturunen.fi/jarrupussi.html
Tuossa on kyseinen kapistus. Jarrupussit voi tehdä myös itse esim. 10litran ämpäristä kun poraa pohjaan reiän/reikiä, jotta vesi pääsee pakenemaan, eikä ämpäri ala vatkaamaan ja keikkumaan.
Moni käyttää jarrupusseja myös tuon kyseisen "bensaa öljyn sekaan" -ilmiön vuoksi. Matalilla kierroksilla ajettaessa ongelma ilmenee joillain koneilla/joillain öljyillä. Johtuen siitä että kone/öljyt ei ole tarpeeksi lämpimiä. Siksi jarrupussit kyljissä voi koneeseen laittaa esim 1200rpm, jotta lämpö kestää yllä. Tarkalleen ottaen en tiedä miten bensaa pääsee öljyn sekaan, mutta täytyy lukea mitä isot pojat kirjottaa. Kuumemman termostaatin hankintaakin moni suosittelee tuohon ongelmaan, samoin käyttämään mineraaliöljyjä, jotka kestävät paremmin vaikka bensaa onkin öljyn seassa.
Kysehän ei hetkellisesti ole mistään vakavasta asiasta jos sen vain ajoissa huomaa, kannattaa tarkkailla öljyn tasoa jna haistella välillä.
- Kooedk
Sähkötrimmillä helpotetaan yleensä liukuunnousua. Eli kun lähdet kiihdyttämään, trimmaa kone aivan alas. Kun vene nousee liukuun, trimmaa konetta ylemmäs. Mulla on ollut pari hondaa (BF40 ja BF90), molemmissa olen ajanut matkavauhtia yleensä niin että trimmimittarista katsottuna viisari on keskellä. Trimmiä voi käyttää milloin vaan ja jos etsit huippunopeutta, trimmaa kone mahdollisimman ylös. Mitä vähemmän rautaa vedessä, sitä lujempaa kulkee. Ja muutenkin kannattaa konetta pitää mahdollisimman ylös trimmattuna, kulku on kevyempää.
Vasta-aallokkoo ajaessa trimmiä kannattaa laskea jotta keula painuu ja ottaa aallot paremmin vastaan.
Kokemuksesta omalla veneellä oppii trimmiä parhaiten käyttämään.- sitten joissakin
veneissä on ominaisuus yksinajettaessa, että rupeaa laukkaamaan, jos konetta trimmaa liian ylös. Omassakin veneessä moottorin pitää olla lähes perälaudassa kiinni, jos kovaa ajaa. Jos toinen kyydissä niin pystyy trimmaamaan paljon ylemmäs.
- Väliä onko
sitten joissakin kirjoitti:
veneissä on ominaisuus yksinajettaessa, että rupeaa laukkaamaan, jos konetta trimmaa liian ylös. Omassakin veneessä moottorin pitää olla lähes perälaudassa kiinni, jos kovaa ajaa. Jos toinen kyydissä niin pystyy trimmaamaan paljon ylemmäs.
Hondan alkuperäiset mittarit vai esim. Biltemasta ostetut? Orkkikset varmasti ainakin kalliit!
Mistä olette jarrupusseja ostaneet, vai mitä ne nyt olikaan?
Joskus laukkaa vasta-aallokossa osa kaasulla ajettaessa, mutta lähes täysillä kierroksilla sitten vakaammin.
- Markku
Honda 50 HV (taitaa olla susi jo syntyessään)
Minulla on vuoden 2007 Buster ja siinä 50 HV Honda. Vene on todella vähän ajettu ja huollatan sen vuósittain. Ongelman on tyhjäkäynnin ja hitaan ajonopeuden katoaminen kuumana. Tämän jälkeen kone lähtee vain käyntiin kaasu täysin auki. Ongelma on pahentunut
Joka kerta kun kone on tullut huollosta, niin aina uusi vika. Toukokuussa vaihdettiin kaasuttajat (vaihdoin huoltoliikettä) Alunperin huollatin Viiroilla nyt Ruovedellä. Homma ei pelitä. Mikäö mättää - eenokki
Mulla sama paketti,eikä hondassa minkaanlaista valittamista ei kuumana eikä kylmänä. Pelaa niin uistellessa kuin normiajossa kuin junan vessa,ollut todella tyytyväinen. Vuosimallikin 2007.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne1096973- 954461
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista524063- 513558
Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee483532- 1923525
Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san242989- 672734
- 492559
- 131934