isän keuhkoahtauma huolettaa

tytsy-16

Hei,
olen pian 16 vuotta täyttävä nuori, ja mua huolettaa tosi paljon mun isä. Isä on 51-vuotias ja sairastaa keuhkoahtaumaa. On sairastanut jo muutaman vuoden. Sairaus tuli tupakan vuoksi; sitä se on polttanut nyt 40.vuotta.
Ongelma on, ettei iskä ole edes VÄHENTÄNYT röökiä sairaudesta huolimatta. Myös alkoholia kuluu runsaasti (alkoholiongelma) ja ruokakin on vähän mitä sattuu, eli ei mitään kasviksia/vihanneksia, pelkkää makkaraa.
Olen tällä hetkellä ollut kesän isän luona(vanhemmat ovat siis eronneet) ja huomannut millaista meno OIKEASTI on. Iskä on työtön, joten ei tee juuri muuta kuin istuu kotona, kittaa kaljaa ja polttaa tupakkaa. Muutaman kerran käy ulkona koiran kanssa 5-10 min lenkin, mutta ei sitä huvita enempää kävellä. Ei se kai jaksakkaan. Aamulla se herää aikaisin, kun ei se pysty nukkumaan yskän takia. Ja heti aukeaa kalja. Herään joka aamu siihen, kuinka se yskii limaa/oksentaa. Ja tää lima on semmosta kellertävää veristä. Loppupäivä kuluu telkkaria katsoessa ja juodessa polttaessa. Koko ajan sillä on oltava ainakin sätkä kädessä palamassa, vaikkei se sitä vetäisikään.
Oon oikeasti huolissani siitä! Sen omat vanhemmat oli samanlaisia; toinen kuoli viinaan ja toinen tupakan aiheuttamaan keuhkosyöpään. Mua pelottaa, kun iskä on itse jo alkanut puhua omasta kuolemasta. Ettei kuulemma elä enään varmaan kauaa. "Jos ei luonto mua hoida niin sitten teen sen itse" , se sanoo.
Mua pelottaa, en tiedä mitä tehdä tai kenen puoleen kääntyä. Yritin saada iskää pari vuotta sitten AA-kerhoon, jonka seurauksena välit meni lähes lopullisesti poikki, kun se suuttui. Huolettaa siis tavallaan toimia, mutta enhän mä tätä tälleenkään voi jättää!
Apua kaivattais, mulla itsellä alkaa lukion ekavuosi kohta, joten eiköhän sielläkin ole jo tarpeeksi rankkaa ilman näitä isäongelmia :(
-Marjo

4

1307

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Esa-

Tuo on aika tyypillinen tarina. Sairautta on, mutta ei sille mitään voi tehdä, ellei potilas itse yritä jotain. Makkaran syömisestä en nyt niin huolissaan olisi, enemmän tuo viina ja tupakka huolettaa. Mutta eipä minulla ole viisastenkiveä tuohon tilanteeseen.

• tytsy-16

sen makkaran pointti oli, että syö pelkkää yksipuoleista ruokaa. Lääkärini, jolta kävin neuvoja kysymässä, kertoi että sairauden etenemisen pysäyttämiseksi myös terveellinen ruokavalio on olennainen :)

• Otan os..

Luinpa juttusi,kahden lapsen isänä 40v "siunattiin" minua diabeteksella Ms taudilla,kirkkaalta taivaalta! Nuo olot ja kivut on aiheuttaneet sen että minusta on tullut "hieman itsekäs"?
      Koitan kyllä lapsilleni laittaa terveelliset ruuat ym. miten nyt kivut antaa myöden,mutta täytyy kyllä myöntää että tuo alkoholin kulutus on kasvanut samaa vauhtia ja myönnän lapsieni kärsivän tuosta käytöksestäni ja kyllä välillä hävettää niin perkeleesti kun käyttäydyn kuin pikkulapsi! (Turhan aikaisin me aikuiset rupeamme antamaan vastuun hoidostamme lapsillemme?)

• åäöpolki

Sinun pitäisi saada olla vielä nuori, eikä olla vastuussa isäsi elämästä! Sitä paitsi, et todellakaan ole vastuussa isäsi elämästä, et pysty hänen elämäänsä elämään, etkä häntä väkisin muuttamaan elämäntapojaan. Suosittelisin, että haet itsellesi henkistä tukea. Koulusta löydät varmasti keskusteluapupaikan terveydenhoitajan tai koulukuraattorin avulla. Ja jos tilanne on sietämätön, mene jo nyt terveysasemalle tai mielenterveystoimistoon.

Ymmärrän, että isäsi on sinulle rakas, mutta hän on tehnyt omat elämänratkaisunsa. Et voi kannatella hänen elämäänsä. Keskitä energiasi omiin opintoihisi ja tulevaisuuteesi. Isäsi luona asuminen tuskin on sinulle paras mahdollinen paikka opintojen etenemistä ajatellen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nasima löi Jussille luun kurkkuun

Nasima kertoi ettei Jussi sovi puhemieheksi, koska sallii rasismin. Mihin toimiin perussuomalaiset ryhtyvät? Kuka nouse
      Maailman menoa
      551
      9143
    2. Razmyar on säälittävä - puhemiehellä ei ole mitään syytä ottaa kantaa tähän "silmäkohuun"

jonka toimittajat sai aikaan. Asia ei kuulu puhemiehelle millään lailla. Razmyar haluaa taas vaan huomiota. Mutta jos r
      Maailman menoa
      165
      6274
    3. Miten Eerolan silmäkuvat voivat levitä muutamassa tunnissa ympäri maailmaa?

Seuraako koko maailma persujen ja erityisesti Eerolan somea reaaliajassa? Edes kansanedustajan itsemurha eduskuntatalos
      Maailman menoa
      378
      5316
    4. Siviilipalvelusmies Halla-aho normalisoi rasismin perussuomalaisissa

SMP:n tuhkille perustettu puolue ei ollut ihmisiä vastaan, vaan instituutiokriittinen. "Missä EU - siellä ongelma", oli
      Perussuomalaiset
      70
      4798
    5. Suomalaisilta vaaditaan valtavasti suvaitsevaisuutta - miksi sitä ei vaadita muslimeilta

Suomalaisilta vaaditaan kaikkea, pitää olla suvaitsevainen ja hyväksyä vieraiden tavat, rasisti ei saa olla jne. Miksi s
      Maailman menoa
      100
      4421
    6. Juuri Suomen valtamedian toimittajat teki "silmävääntelystä" sen kohun

ja ilmeisesti ottivat yhteyttä myös ulkomaisiin medioihin, että katsokaas tätä. Mutta Japanin medioissa on asiaan suhta
      Maailman menoa
      166
      4093
    7. SDP:n kansanedustaja Marko Asell: Suomen myönnettävä maahanmuuton ongelmat

Hänen mielestään Suomen pitää pyrkiä rajoittamaan jyrkästi turvapaikanhakijoiden pääsyä maahan ja hän arvioi, että maaha
      Maailman menoa
      206
      4027
    8. Sinun ja kaivatun nimikirjaimet

Mitkä ne on ? Meillä H❤️M 👩‍❤️‍👩
      Ikävä
      104
      2114
    9. Onko sinulla ja kaivatulla

joku yhteinen tärkeä paikka?
      Ikävä
      114