Kannattaako huono kirja kirjoittaa?

oi jospa minäkin joskus

Kysymys tulikin otsikossa.
Olen aloitteleva kirjoittaja ja täysin tietoinen omasta kyvyttömyydestäni. Mutta päässäni (ja paperilla ja kymmenillä Word-sivuilla) on jo pitempään ollut tarina, josta saisi kirjoitettua keskimittaisen romaanin. Kirjoittelen lyhyitä novellimuotoisia juttuja silloin tällöin, mutta tekisi mieli kokeilla sitä "oikeaa" urakkaa. Valmista tekstiä on jo parisenkymmentä sivua ja olen hahmotellut juonen melko tarkkaan.

Mutta tietenkin kirjan, varsinkin ensimmäisen, kirjoittaminen on vaativaa hommaa. Nautin kirjoittamisesta, mutten oikein tekstieni lukemisesta. Kieliasuni on tönkköä ja epäilemättä täynnä kielioppivirheitä. Yritän edeitoida niitä pois kykyjen mukaan... Toinen ongelma on juonen kliseisyys ja tarinan töksähtelevyys joista aina luulen pääseväni eroon kunnes sitten luen valmiin tekstin ja hävettää.

Kannattaako vielä kirjoittaa pitkää tarinaa? Onko se hukkaan heitettyä aikaa? Kirjoitatteko itse romaanipituisia juttuja harjoitusmielessä? Saako esikoiskirja olla perseestä? Minnekkään kustantamoihin en sitä ole lähettämässä.

16

1340

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vastakysymyksenä voin esittää: Oletko valmis muokkaamaan tekstiä yhä uudelleen ja uudelleen - jopa kirjoittamaan kirjan monta kertaa uudestaan - kunnes se on hyvä?

      Kirjan kirjoittaminen, niin julkaisukelpoisen kuin -kelvottomankin, on aina omanlaisensa kokemus. Kirjoittamaan oppii parhaiten kirjoittamalla ja lukemalla muiden tuotoksia. Kun analysoi tekstiään ja luetuttaa sitä muilla (muistaen olla tarpeeksi nöyrä vastaanottaakseen kritiikkiä etenkin kieliopista) kehittyy vähitellen.

      Monet suosittelevat myös erilaisia luovan kirjoittamisen kursseja.

    • Kaikkea paskaa

      kustantajat näyttävät julkaisevan.

    • Jos ei

      kannattaisi kirjoittaa ensimmäistä kirjaa, koska ensimmäiset kirjat ovat yleensä julkaisukelvottomia, kukaan ei koskaan kirjoittaisi toista, kolmatta, neljättä kirjaansa.

      Kirjoita ihmeessä. vain kirjoittamalla opimme kirjoittamaan. Ja onhan se jo saavutus sinänsä, että on saanut väsättyä jotain kasaan, oli se sitten ihan silkkaa roskaakin. Ja ehkä myöhemin voit muokata siitä ihan hyvän.

      • suhtautumisestasi

        kirjoittamiseen. Mikä on tavoitteesi? Harrastaminen. Silloin jo kokemus siitä millainen työ kokonaisen kirjan kirjoittaminen on, lienee sopiva motiivi ja tavoite.

        Vertaa harrastajanäytteijään, jolle koko illan näytelmän harjoitteleminen ja esittäminen on jo iso työ. Jos ajattelet ammattikirjailijaa, joka kirjoittaa kirjan, ehkä parikin vuodessa, on se erilainen kokemus kuin harrastaminen. Sama juttu ammattinäyttelijällä, koko illan näytelmien ensi-iltoja riittää pitkin vuotta.

        Mielestäni kirjoita ihmeessä. Parhaimmassa tapauksessa opit itsestäsi kirjoittajana paljon. Ja kaikki oppi on aina hyväksi, kenties sinusta ei tule ammattikirjailijaa, mutta sillä ei liene väliä. Jollain muulla kyllä.

        Kustantaminen on persoonatyötä. Joku tykkää toisesta, toinen toisesta käsikirjoituksesta. Ei se ole matematiikkaa, eksaktit vastaukset käsikirjoituksen laadusta ovat epävarmoja. Mutta ehkä tällä palstalla joskus liikaa korostuu päämäärähakuisuus, itse tekeminen, kirjoittamisen matka toisinaan riittää.


    • Jeeskattellaanmoro

      Sanoisin vain itse tietoisena kirjallisuusmaailman mutkista,että kustantamot näyttävät suosivan juuri tällaisia kliseisiä teoksia. Harry potter sarjan kirjoittaneella rowlingilla oli uusi idea,mutta hän joutui lähettämään käsikirjoituksensa tosi moneen paikkaan (lähes kymmeneen) ennen kuin tärppäsi. Jotkin kirjat taas ovat sellaista soopaa,joiden tarina on kerrottu satoja kertoja,mutta ne myyvät. Ja rahan peräänhän sitä aina ollaan.

      Mutta mikäpä sinua estäisi kirjoittamasta kirjaasi? Voihan aina yrittää. Mutta jos olet itsekin huomannut,että teoksesi on täynnä kliseitä ja virheitä,niin sanoisin että aloita alusta tai muokkaa sitä. Muuta henkilöitä,juonta ja paikkoja,koita saada niihin tunnetta. Lukija kyllä näkee,onko kirja intohimolla kirjoitettu vai väkisin.

      Toivottavasti olin avuksi. Tsemppiä! :)

      • tuttipotta

        ni voi mennä läpi, kato ku kust.toimittajat on lapsii ja ne on ehkä lukenu yhen huonon kirjan per naama. ne voi innostuu ku löytää sun textistä sanan pylly tai kakka, mut tuttiki voi kolahtaa


    • Francisko

      Itse en voi sanoa osaavani kirjoittaa, mutta kirjoitan silti. Miksi? Koska rakastan kirjoittamista, samalla lailla kuin sokea voi rakastaa piirtämistä tai kuuro säveltämistä. Kirjoitan itselleni, enkä kenellekään muulle, kirjoitakn koska haluan näyttää itselleni pystyväni siihen.
      Kysyt saako esikoiskirja olla perseestä, mutta et kuitenkaan ole lähettämässä kirjaasi kustantajille. Näinollen kirjasi saa olla ihan millainen sen haluat olevan, itseäsi vartenhan sinä kirjoitat.
      Herää kysymys, miksi et arvosta tekstejäsi? Sinun omia tuotoksiasihan ne ovat ja saa kai ihminen rakastaa itseään vaikuttamatta itserakkaalta?
      Mitäs jos antaisit itsellesi ja kirjoituksillesi enemmän arvoa ja lukisit niitä sitten ihan erilaisella silmällä? Voi olla että opit jopa pitämään niistä.

    • kirjoita....

      ihmeessä se ensimmäinen pois jaloista, jotta voit aloittaa sen toisen, ja kolmannen, jotka sitten ehkä ylittävät julkaisukynnyksen. Kirjoittajaksi oppii vain kirjoittamalla.

    • scarabaeus

      ... jaapajaaaaaaaa...

      ja kirjoitetaanko romaanipituisia juttuja harjoitusmielessä... hmmm... onpas kummallisia kysymyksiä kertakaikkiaan jotenkin en nyt näin aamutuimaan jaksa perehtyä kovin syvällisesti, mutta...

      minä en kirjoita romaanipituisia juttuja harjoitusmielessä. Kaikki viimeisen pisteen saaneet juttuni ovat lähteneet jonnekinpäin postitettuna tai printattuna. Olen niitä kirjoittajia, jotka eivät kirjoittele omaan pöytälaatikkoonsa.

      • Täältä tullaan

        Harjoitusmielessä voi kirjoittaa mitä hyvänsä, kunhan ei lähetä sitä kustantajalle. Ei muuten väliä, mutta sinne lähetetään niin paljon moskaa, että kustannustoimittajat jo varmaan asennoituu siten, ettei mitään lähetettyä kannata katsoa, ellei nimi ole tuttu tai joku iso pomo käske katsoa. Se hieman haittaa meitä muita, jotka kirjoitetaan ihan tosissaan.


      • illuD
        Täältä tullaan kirjoitti:

        Harjoitusmielessä voi kirjoittaa mitä hyvänsä, kunhan ei lähetä sitä kustantajalle. Ei muuten väliä, mutta sinne lähetetään niin paljon moskaa, että kustannustoimittajat jo varmaan asennoituu siten, ettei mitään lähetettyä kannata katsoa, ellei nimi ole tuttu tai joku iso pomo käske katsoa. Se hieman haittaa meitä muita, jotka kirjoitetaan ihan tosissaan.

        Täältä tullaan kirjoittama kommentti järsytti mun kirjoitusmaailmaa, tarkoitan nyt sitä kustantamon asennoitumista. Miten jotkut voi olla sellaisia, että jos tulee liikaa moskaa kustantamolle, kustantajat vaan ovat sillee et: "Voi paska, nyt tuli varmast taas joku hiton alottelija ei jaksa lukee" tai jotain tollasta. Ei kyllä oo oikein tyytyväinen varmaan enää tuossa vaiheessa kustantaja työhönsä, jos ei ole motiivia siihen työhön. Minähän en tiedä paljon kustantamoista mitään, sillä olen nyt alkanur vasta etsiä tällaisia palstoja ja katsoa, saanko apua omaan kirjoittamiseeni. Mutta olenhan minäkin ihan törppö, jos puhun tääl nyt täytyyä paskaa. Mutta oma mielipiteeni nyt on tuo. Ja tuohon varsinaiseen kysymykseen: Jos sinulla on tarpeeksi kova motivaatio kirjoittamiseen ja olet tyytyväinen omiin suorituksiisi, kirjoita ihmeessä ja yritä saada se julkaistavaksi, JOS edes aiot julkaista. Kai sä aiot. :) Mulla on itsellänikin tietty se haave, vaikka en ole siis aikuinen. Monelle olen nyt tätä seikkaa jankannut täällä, mutta ajattelin nyt taas sanoo siitä, etten oo aikuinen. Mutta ei kai se mitään haittaa.


        Onnea kirjoittamiseen ja yritä olla kirjoittelematta kirjoitusvirheitä! ; D Itselläni tulee useasti kirjoitusvirheitä, koska kirjoitan liian hätäsesti, että tulisi kirjan kirjoittamisesta nopeammin valmis. Mutta en tällä hetkelläkään samaan aikaan oo aukaissut kirjoitusohjelmaa, kun kirjoitan tätä. Vaikka olisi paljon kivempi lukee täältä neuvoja ja kirjoittaa pian taas, kun on pätkän lukassut täältä. Oon vaa niin laiska, ettei jaksa. =) Noonii tää tais sit olla tässä. TSEMPPIÄ KAIKILLE KIRJAN JULKAISEMISEEN! TOIVOTTAVASTI ONNISTUU!


      • åqpwoe
        illuD kirjoitti:

        Täältä tullaan kirjoittama kommentti järsytti mun kirjoitusmaailmaa, tarkoitan nyt sitä kustantamon asennoitumista. Miten jotkut voi olla sellaisia, että jos tulee liikaa moskaa kustantamolle, kustantajat vaan ovat sillee et: "Voi paska, nyt tuli varmast taas joku hiton alottelija ei jaksa lukee" tai jotain tollasta. Ei kyllä oo oikein tyytyväinen varmaan enää tuossa vaiheessa kustantaja työhönsä, jos ei ole motiivia siihen työhön. Minähän en tiedä paljon kustantamoista mitään, sillä olen nyt alkanur vasta etsiä tällaisia palstoja ja katsoa, saanko apua omaan kirjoittamiseeni. Mutta olenhan minäkin ihan törppö, jos puhun tääl nyt täytyyä paskaa. Mutta oma mielipiteeni nyt on tuo. Ja tuohon varsinaiseen kysymykseen: Jos sinulla on tarpeeksi kova motivaatio kirjoittamiseen ja olet tyytyväinen omiin suorituksiisi, kirjoita ihmeessä ja yritä saada se julkaistavaksi, JOS edes aiot julkaista. Kai sä aiot. :) Mulla on itsellänikin tietty se haave, vaikka en ole siis aikuinen. Monelle olen nyt tätä seikkaa jankannut täällä, mutta ajattelin nyt taas sanoo siitä, etten oo aikuinen. Mutta ei kai se mitään haittaa.


        Onnea kirjoittamiseen ja yritä olla kirjoittelematta kirjoitusvirheitä! ; D Itselläni tulee useasti kirjoitusvirheitä, koska kirjoitan liian hätäsesti, että tulisi kirjan kirjoittamisesta nopeammin valmis. Mutta en tällä hetkelläkään samaan aikaan oo aukaissut kirjoitusohjelmaa, kun kirjoitan tätä. Vaikka olisi paljon kivempi lukee täältä neuvoja ja kirjoittaa pian taas, kun on pätkän lukassut täältä. Oon vaa niin laiska, ettei jaksa. =) Noonii tää tais sit olla tässä. TSEMPPIÄ KAIKILLE KIRJAN JULKAISEMISEEN! TOIVOTTAVASTI ONNISTUU!

        Pikku vertaus. Kaikki ovat varmaan nähneet kaitafilmikuvaa maailman ensimmäisitä lentokoneista: käsiin sidottuja siipiä ja niin pois päin. Ilman niitä ei tänä päivänä taidettaisi vaihtaa maisemaan yhtä nopeasti. Siis kannatan. Anna koneen soida. Anna sen soida.


      • Kunnon kamaa
        åqpwoe kirjoitti:

        Pikku vertaus. Kaikki ovat varmaan nähneet kaitafilmikuvaa maailman ensimmäisitä lentokoneista: käsiin sidottuja siipiä ja niin pois päin. Ilman niitä ei tänä päivänä taidettaisi vaihtaa maisemaan yhtä nopeasti. Siis kannatan. Anna koneen soida. Anna sen soida.

        Kustantajalle ei ainakaan kannata laittaa, ihan sama, mitä höpisee omalle kovalevylleen.


    • Nälkälapsi
    • Toinentyönalla

      Itse valitsin oman esikoiskirjalle aiheeksi helpon aiheen, koska halusin aloittaa jollain sellaisella jonka varmasti saisin valmiiksi ja joka pysyisi kasassa. Toisen kirjan kirjoittaminen on paljon helpompaa kun on yhden saanut jo valmiiksi, ja sen suhteen olen kunnianhimoisempi. Mutta oli siis itselle tärkeää saada yksi kirja valmiiksi, vaikka se ei huikean tasokas ollutkaan. Nyt on varaa nostaa rimaa :)

    • Sun_summarum

      Päiväkirja -tyyppinen elämäkerta on parasta harjoitusta. Maanantai...ei mittään...Tiistai...ei mittään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ammuskelu Härmän häjyissä

      Onko jollain enempää tietoa?
      Seinäjoki
      151
      5345
    2. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      12
      2272
    3. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      79
      1688
    4. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      153
      1584
    5. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      322
      1571
    6. Oiskohan se aika

      Selvittää pää vihdoin ja viimein. Minun kaivattu ei todellakaan käy täällä ja piste. Ei ole mitään järkeä enää tuhlata t
      Ikävä
      8
      1571
    7. Siis oikeasti S... En ymmärrä...

      Oletko se sinä joka täällä kaipailee? Kaikki täsmää.
      Ikävä
      24
      1569
    8. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      29
      1329
    9. Oho! Varmistusta odotellaan.

      Pitäneekö paikkansa? "🇺🇦Ukrainian drones hit a 🇷🇺Russian Tu-22M3 bomber at the Olenya airfield,"
      NATO
      131
      1326
    10. Mää oikeasti vielä kuolen

      Tämän tilanteen takia. Minä tosissani yritin ja tiedän että tämä tilanne sattuu sinuunkin. Molemmat taidetaan olla niin
      Ikävä
      48
      1197
    Aihe