Mitäs meinaatte tehdä

tutkinnollanne?

Humanisti taitaa työllistyä vain tuurilla muulle kuin opetusalalle.
Tutkimusten mukaan vain 20 % humanisteista on koulutustaan vastaavassa työssä opiskelujen jälkeen.
Usein opiskelujen jälkeen koittaa kotirouvana oleminen tai sitten kouluttautuminen uuteen ammattii kuten lähihoitajaksi, jos ei sitten se ole löytänyt rikasta miestä itseänsä elättämään.

18

1404

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fm-englanti

      Ja mihinkäs "tutkimuksiin" mahdat viitata?

      No, itse toimin pääasiassa av-kääntäjänä, vaikka teen kyllä opetustyötäkin välillä osa-aikaisesti. Teen mielestäni koulutustani vastaavaa työtä.

      Tuo osoittaa muuten stereotyyppistä näkemystä humanisteista, että koet useimpien päätyvän kotirouviksi tai etsivän itselleen rikkaan miehen.

      Minä satun olemaan miespuolinen, joten kotirouvaa minusta ei määritelmällisesti saa mitenkään ja heterokin olen, joten tuskin alan rikasta miestäkään ihan äkkiä etsiä.

      Mutta onhan se tietysti totta, että humanistit saattavat joutua näkemään tavallista enemmän vaivaa oman työuransa eteen, koska moni humanistinen ala ei valmista suoraan mihinkään ammattiin - siis ilman niitä pedagogisia opintoja, joiden myötä voi sitten opettajaksi ryhtyä.

      • 98765432

        Humanisti on aika laaja käsite. Omalta laitokselta n. ~80% pääsee koulutustaan vastaavaan työhön, ja työt on usein ihan hyvin palkattujakin.


      • fm-englanti
        98765432 kirjoitti:

        Humanisti on aika laaja käsite. Omalta laitokselta n. ~80% pääsee koulutustaan vastaavaan työhön, ja työt on usein ihan hyvin palkattujakin.

        Ilman muuta, olet oikeassa. Humanistisia aloja on paljon. En jaksanut ruveta sen ihmeemmin rajaamaan tuossa viestini lopussa. Vaikeinta työllistyminen lienee (ihan mutu-tuntumalta kylläkin) erityyppisten kulttuuriaineiden opiskelijoilla.

        Perinteisten pedagosten ohella/sijasta voi muuten aina tietysti tehdä kylkiäiseksi informaatiotutkimuksen opinnot ja hakeutua kirjastoalalle.


    • Humanistimaisteri :)

      Opiskelujen jälkeen hankin muutaman vuoden verran työkokemusta yksityiseltä alalta ja toisen mokoman yliopiston virasta. Nyt olen ollut oikein mukavasti menestyvä yrittäjä muutaman vuoden. Hienoa hommaa.

      Menepä seuraavaksi provoilemaan vaikka oikeustradenomien tutkinnon vastaavuudesta oikeustieteellisestä valmistuvien tutkintojen kanssa. Siitä saat kovemmat sävärit kuin tästä humanistiaiheesta, joka kaluttiin loppuun jo 1960-luvulla.

    • vuokrakin pitäis maksaa

      Minä meinaan vaihtaa alaa, eli siis suuntaan koulunpenkille. Olen kyllästynyt tekemään vaativaa työtä huonolla palkalla. Olisinpa tiennyt paremmin silloin kun hain alalle. Uskon silti, että humanistinen koulutukseni ei ole mennyt täysin hukkaan (jee), vaan tuon toisen tutkinnon kanssa saatan tulevaisuudessa saadakin ihan kelpo hommia :) (en muuten aio lukea lähihoitajaksi)

      • Anonyymi

        Siis eihän nyt mikään koulutus mene "hukkaan", jos oikeasti on nauttinut ja ollut kiinnostunut opiskelusta, vaikkei töitä saisikaan. Ihmetyttää kun kaikki opiskeluasiat ajatellaan aina jostain "hyötynäkökulmasta". Opiskelulla on myös ihan itseisarvo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis eihän nyt mikään koulutus mene "hukkaan", jos oikeasti on nauttinut ja ollut kiinnostunut opiskelusta, vaikkei töitä saisikaan. Ihmetyttää kun kaikki opiskeluasiat ajatellaan aina jostain "hyötynäkökulmasta". Opiskelulla on myös ihan itseisarvo.

        Olipas taas tuhnuinen aivopieru. Kiitos aivopierusta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis eihän nyt mikään koulutus mene "hukkaan", jos oikeasti on nauttinut ja ollut kiinnostunut opiskelusta, vaikkei töitä saisikaan. Ihmetyttää kun kaikki opiskeluasiat ajatellaan aina jostain "hyötynäkökulmasta". Opiskelulla on myös ihan itseisarvo.

        Okei! Opiskelulla on myös itseisarvo, väität.
        Mutta se joka sun opiskelun järjestää ja maksaa, haluaisi siitä myös jotain muutakin tuottoa ja hyötyä kuin sinun opiskelunautintosi. Minusta tuollaiset hyödyttömät nautinnot pitäisi maksaa kokonaan itse.

        Kun kuluttaa yhteiskunnan resursseja, olisi hyvä nähdä pidemmälle kuin oma napansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olipas taas tuhnuinen aivopieru. Kiitos aivopierusta

        Sinä olet kuule itse se aivopieru. Yksinkertainen pierijä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Okei! Opiskelulla on myös itseisarvo, väität.
        Mutta se joka sun opiskelun järjestää ja maksaa, haluaisi siitä myös jotain muutakin tuottoa ja hyötyä kuin sinun opiskelunautintosi. Minusta tuollaiset hyödyttömät nautinnot pitäisi maksaa kokonaan itse.

        Kun kuluttaa yhteiskunnan resursseja, olisi hyvä nähdä pidemmälle kuin oma napansa.

        Mene kuule muualle siitä lässyttämään


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mene kuule muualle siitä lässyttämään

        Nousitko sängystä väärällä jalalla? Vai eikö muija antanut tänä aamuna?


    • Anonyymi

      Mikä on ongelmasi?

    • Anonyymi

      Humanistiset alat ovat nykyään niin koulutuksessa kuin työmarkkinoilla menettämässä suosiotaan. Koulutus niille ei ole kovinkaan tuottavaa yhteiskunnalle.

      Tähän on syytä varautua kaikkien, jotka harkitsevat kyseisten alojen opiskeliua.

    • Anonyymi

      humanistiset alat eivät ole varsinaisesti ammattitutkintoja. Sen oman uran ja alan löytäminen on toinen juttu. Tutkintonsa voi varmasti hyödyntää monella eri tavalla ja hyvin monella tekemisen alalla. Yllättäviäkin urapolkuja löytyy jos päänupissa on virtaa.

    • Anonyymi

      Humanistikoulutus on yleiskoulutusta. Ei se suuntaudu johonkin ammattiin, kuten vaikkapa hammaslääketieteen opiskelu.
      Aika monet menevät opettajiksi. Siitä on syntynyt varsin yleinen näkemys, että se on opettajien ala.

    • Anonyymi

      onhan se yrittäjyyspolkukin olemassa. Ammatinharjoittajissa on humanisteja. Se omaan lukuun tehtävä työ/ammatti on silloin kehiteltävä ihan itse.

    • Anonyymi

      On vain kolme ammattia,
      1) Humanistinen opettaja
      2) Luonnontieteen opettaja
      3) Insinööri
      4) Terveydenhoitoala
      5) Rakennusala.

    • Anonyymi

      Mikä ala on Humanismi. Ei sellasta ole! On matemaatikko, fyysikko, lääkäri, lakimies. Ei ole humanistia. Vai onko teillä ollu kansakoulussa oppiaine humanismi?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      226
      3505
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2191
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2081
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1965
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      83
      1640
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1371
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1271
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1267
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe