Ranskalainen filologia

Opiskelua harkitseva

Kertokaahan ranskalaisen filologian pääaineesta valmistuneet, miten olette työllistyneet valmistumisen jälkeen. Pitääkö paikkansa kuulemani, että teitä on paljon työttöminä?

HY:n romaanisten kielten laitoksen sivuilla annettiin ymmärtää, että aineen kautta voi työllistyä moneenkin paikkaan. Olen tullut kokemuksen perusteella melkoisen skeptiseksi tiedekuntien mainoslauseille, joten mielelläni kuulisin ihan tosielämän tietoa.

1

898

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kohta FM

En ole vielä valmistunut. En myöskään opiskele ranskaa pääaineena, vaan erästä toista kieltä. Ranska minulla on kyllä sivuaineena. Tässä kohta valmistuvana on saanut huomata, että opinto-oppaiden suitsutukseen ei ole uskominen. Suurin osa tekee valmistuttuaan opettajan tai kääntäjän töitä. Jos nuo vaihtoehdot eivät kiinnosta, ovat työllistymisnäkymät aika heikot. Ihan sama, mitä kaikkea hienoa opinto-oppaassa lukee (matkailuala, hallinto, asiantuntijatehtävät ym.)

Paljon riippuu tietysti sivuaineista. Niitä kannattaakin valita rohkeasti ja tulevaisuutta silmällä pitäen (esim. kauppiksessa voi käsittääkseni suorittaa sivuaineopintoja, valtsikassa esim. EU-opintoja ym.)

HYY:n sivuilla pitäisi olla selvitys romanistien työllistymisestä. Olen ainakin itse joskus sellaiseen törmännyt.

Voithan valita jonkin muun aineen pääaineeksi ja ottaa myöhemmin ranskan (tai siis hakea sivuaineoikeutta) sivuaineeksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      184
      8495
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      26
      4598
    3. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      50
      4158
    4. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      57
      3669
    5. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      51
      3156
    6. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      50
      2920
    7. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2626
    8. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      38
      2404
    9. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      38
      2083
    10. Mitä haluat oikeasti

Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      29
      2066
    Aihe