Ranskalainen filologia

Opiskelua harkitseva

Kertokaahan ranskalaisen filologian pääaineesta valmistuneet, miten olette työllistyneet valmistumisen jälkeen. Pitääkö paikkansa kuulemani, että teitä on paljon työttöminä?

HY:n romaanisten kielten laitoksen sivuilla annettiin ymmärtää, että aineen kautta voi työllistyä moneenkin paikkaan. Olen tullut kokemuksen perusteella melkoisen skeptiseksi tiedekuntien mainoslauseille, joten mielelläni kuulisin ihan tosielämän tietoa.

1

749

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kohta FM

      En ole vielä valmistunut. En myöskään opiskele ranskaa pääaineena, vaan erästä toista kieltä. Ranska minulla on kyllä sivuaineena. Tässä kohta valmistuvana on saanut huomata, että opinto-oppaiden suitsutukseen ei ole uskominen. Suurin osa tekee valmistuttuaan opettajan tai kääntäjän töitä. Jos nuo vaihtoehdot eivät kiinnosta, ovat työllistymisnäkymät aika heikot. Ihan sama, mitä kaikkea hienoa opinto-oppaassa lukee (matkailuala, hallinto, asiantuntijatehtävät ym.)

      Paljon riippuu tietysti sivuaineista. Niitä kannattaakin valita rohkeasti ja tulevaisuutta silmällä pitäen (esim. kauppiksessa voi käsittääkseni suorittaa sivuaineopintoja, valtsikassa esim. EU-opintoja ym.)

      HYY:n sivuilla pitäisi olla selvitys romanistien työllistymisestä. Olen ainakin itse joskus sellaiseen törmännyt.

      Voithan valita jonkin muun aineen pääaineeksi ja ottaa myöhemmin ranskan (tai siis hakea sivuaineoikeutta) sivuaineeksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 193
      2599
    2. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      207
      2353
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      63
      2272
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      179
      1771
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1354
    6. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      12
      1288
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1287
    8. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      20
      1233
    9. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1215
    10. Venäjän sissit lakkojohtajat

      Odottavat 'lisätä lakkoja' Toverit käskyttää. Eikä ensimmäinen kerta.
      Suomen Keskusta
      3
      1118
    Aihe