Misä kuva

Hietasaaren ala-asteesta

Tietäisikö kukaan, mistä löytyisi kuva jo puretusta Hietasaaren ala-asteesta? Jokin www.sivu josta sen voisi käydä katsomassa?

Entä onko kukaan palstan lukija käynyt kyseistä koulua? Mitä muistoja teillä on?

Kävin itse aikoinani siellä ekat 4 luokkaa. Opettajia oli kaksi, joista Taimi oli tosi kiva, ja se Pekka tosi pelottava ja tiukka. Istuttiin luokissa silleen, että 1 ja 2 samassa, ja 3. ja 4 yhdessä. Kun vanhat pulpetit vaihdettiin modernimpiin versioihin, saatiin ostaa niitä kannellisia pultsia kotiin, se on jäänyt mieleen. Muistan, että koulun vintin ikkunasta katseli kaksi pahvista koulutonttua, ja että piha oli iso ja keskellä kasvoi vanha koivu, jota kierrettiin pesistä tai nelimaalia pelatessa... Ja ne ULKOVESSAT!!! Koulun väri muistaakseni oli aina semmoinen kelta-oranssi valkoisilla nurkkalaudoilla. Vai oliko? Koulun talonmies asui rakennuksen päädyssä ja heillä oli kaksospojat, joiden nimiä en muista. Olisiko toinen ollut Sami?

18

2306

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minä myös

      Kävin Hietasaaren koulua 3 ensimmäistä luokkaa. Eka ja toka luokkaa opetti Salli ja Aulis oli ylemmillä luokilla. Se oli todella ihana pieni koulu, jossa kaikki tunsivat toisensa. Asuttiin silloin Johanssonin rannassa se koulumatka tuntui tosi pitkältä kävellä pienestä koululaisesta, mutta ei silloin osattu valittaa. Kaikillahan silloin oli ulkovessat ei siellä ollut yhtään mökkiä jossa olisi ollut sisävessa. Ei ole valitettavasti kuvia minullakaan siitä koulusta. Muistot vain siitä lapsuusajasta.

      • Anonyymi

        Katso Oulu tutuksi 21.12.2020 veli myllylä


    • Koululainen

      en tiedä mutta siellä minäkin kävin 4 ensimmäistä luokkaa 70-luvulla. Pekka oli tosiaan tiukka setä. Nyt samoilla opetusmenetelmillä joutuis opettaja puhutteluun eikä oppilaat. Välitunnilla kierrettiin koulua ympäri. En muista talonmiestä mutta keittäjän muistan joka kyllä asui koulun toisessa päässä. Hampaat piti pestä aina ruokailun jälkeen. Onhan noita muistoja paljonkin hyviä ja huonoja mutta siihen ei tämä palsta riittäis jos kaikki alkais kirjottaan.....

      • 70-luvulla?

        Itse olin siellä -74-78 ja sitten siirryttiin Tuiraan vitoselle.


      • Koululainen
        70-luvulla? kirjoitti:

        Itse olin siellä -74-78 ja sitten siirryttiin Tuiraan vitoselle.

        taisin olla. Jos nyt ihan oikein muistan. Tuiran ala-asteelle siirryin minäkin. Hemppa oli siellä opettajana. Siinä oli kans yhden sortin opettaja.


    • 80-luvun lapsi

      se koulurakenus

      • sijaitsi koulumme

        Heti koulun aidan takana oli se Hannalan kartano, joka nyt on kunnostettu Oulun aikuiskoulutuskeskuksen toimesta. Osoitetta en nyt saa päähäni, olen tullin kautta lähtenyt Oulusta jo -92. Arvatkaa vaan, onko ikävä takasin!


      • Tuija Tapola
        sijaitsi koulumme kirjoitti:

        Heti koulun aidan takana oli se Hannalan kartano, joka nyt on kunnostettu Oulun aikuiskoulutuskeskuksen toimesta. Osoitetta en nyt saa päähäni, olen tullin kautta lähtenyt Oulusta jo -92. Arvatkaa vaan, onko ikävä takasin!

        Otin juuri tänään kopion Hannalan kartanosta otetusta kuvasta. Asuimme kyseisessä "villassa" 60-luvulla, joten kouluun oli tosi lyhyt matka. Siskoni kävi koulua kolme vuotta ja meikä ainoastaan vuoden, ja sit muutettiin Tampereelle.- Oliko siä naisopettajana Viitala, vai muistanko väärin? - Maito ruokatauolla muuten jaettiin ruskeissa pulloissa, joissa oli kullan värinen metallikorkki.- Ope pesi siskoni "suun" saippualla aulassa, kun oli kiroillut?--- Kuumina muistojen kesinä kipitimme Nallikariin, ja meikäläisestä tuli sen jälkeen vesipeto.---- Voi kun sais vielä asua Hannalassa.


      • juha11
        Tuija Tapola kirjoitti:

        Otin juuri tänään kopion Hannalan kartanosta otetusta kuvasta. Asuimme kyseisessä "villassa" 60-luvulla, joten kouluun oli tosi lyhyt matka. Siskoni kävi koulua kolme vuotta ja meikä ainoastaan vuoden, ja sit muutettiin Tampereelle.- Oliko siä naisopettajana Viitala, vai muistanko väärin? - Maito ruokatauolla muuten jaettiin ruskeissa pulloissa, joissa oli kullan värinen metallikorkki.- Ope pesi siskoni "suun" saippualla aulassa, kun oli kiroillut?--- Kuumina muistojen kesinä kipitimme Nallikariin, ja meikäläisestä tuli sen jälkeen vesipeto.---- Voi kun sais vielä asua Hannalassa.

        Olen asunut hannalan kartanossa 60-luvulla ja käynyt koulua hietasaaren kansakoulussa hannalassa asui 60-luvulla Aarniot,Anttoset,Salot,Kärkkäiset , ja Timosaari muita en muista .Kävin ensimmäisen luokan hietasaaren koulussa ja se pirullinen Kaarina Viitala oli opettajana korvasta väänti ja pesi mäntysaippualla minunkin suun ei hyviä muistoja hänestä .Talonmies koulussa oli Kallinen ja hänen vaimo keittäjänä koulussa . terveisin Juhani.


      • aila kallinen
        juha11 kirjoitti:

        Olen asunut hannalan kartanossa 60-luvulla ja käynyt koulua hietasaaren kansakoulussa hannalassa asui 60-luvulla Aarniot,Anttoset,Salot,Kärkkäiset , ja Timosaari muita en muista .Kävin ensimmäisen luokan hietasaaren koulussa ja se pirullinen Kaarina Viitala oli opettajana korvasta väänti ja pesi mäntysaippualla minunkin suun ei hyviä muistoja hänestä .Talonmies koulussa oli Kallinen ja hänen vaimo keittäjänä koulussa . terveisin Juhani.

        No terve Juhani!
        Kallisen Irene koulun keittäjä ja Eino olivat minun kummeja.Eino oli mun papan veli.
        Minäki olisin kaivannu kyseisestä koulusta kuvia,mutta ei niitä ainakaan netissä ole kellään.


    • kuollut :'(

      ...vasta oli lehdessä kuolinilmoitus. Se oli tämä tässä aiemmin mainittu naisope.
      :'(

    • Tuija Tapola

      Milloin kävit koulua?- Keskustelu on jo aika vanha, mut toivvottavasti joku palaa vielä sivulle!

      • yks jostain

        Mä kävin sitä 70-luvulla. Silloin siellä oli opettajina Taimi Härmä Ja Mäkelän Pekka. Taimi oli mukava ja Pekka oli se jota pelättiin, kulki melkein aina ratsastussaappaat jalassa, sillä oli hevostallikin jossakin päin Oulua. Oi niitä aikoja, muutamia hyviä muistoja ja sitten niitä huonojakin. Mäkelä piti kuria kovalla kädellä, tais saada joskus varoituksiakin kun kuritti fyysisesti oppilaita. Härmän Taimi oli ihana tapaus, antoi lasten soittaa pianoakin koulun jälkeen. Sääli ett melkein kaikki vanha on hävitetty Hietasaaresta ja Mustasaaresta ja loput lahoaa, kun ei kukaan hoida rakennuksia. Vaakunakylääkään ei enää ole, kai haluttiin hävittää muistot sotavuosilta.


      • Tuija Tapola
        yks jostain kirjoitti:

        Mä kävin sitä 70-luvulla. Silloin siellä oli opettajina Taimi Härmä Ja Mäkelän Pekka. Taimi oli mukava ja Pekka oli se jota pelättiin, kulki melkein aina ratsastussaappaat jalassa, sillä oli hevostallikin jossakin päin Oulua. Oi niitä aikoja, muutamia hyviä muistoja ja sitten niitä huonojakin. Mäkelä piti kuria kovalla kädellä, tais saada joskus varoituksiakin kun kuritti fyysisesti oppilaita. Härmän Taimi oli ihana tapaus, antoi lasten soittaa pianoakin koulun jälkeen. Sääli ett melkein kaikki vanha on hävitetty Hietasaaresta ja Mustasaaresta ja loput lahoaa, kun ei kukaan hoida rakennuksia. Vaakunakylääkään ei enää ole, kai haluttiin hävittää muistot sotavuosilta.

        Mun eno asui perheineen Vaakunankylässä, ja Fanni, tosi kova mimmi.-----oli ihanaa aikaa-------Koskitielläkin asuttiin, ja Merjalin seinästä haettiin juomavesi ämpärillä. Mielestäni muksuna Oulussa oli kauheesti lunta, vai olinko vaan vielä niin pieni? Muistan, kun pelkäsin lumiauroja, kun ne ajoi kapeata tietä, ja jos sattu vielä oleen sillä sillalla, niin vielä enemmän. Serkkupoikani, molemmat kiipesi sillan kaarevia yläosia toiselle puolelle, hulluja kait. Ei vaiskaan. Kanootit pojilla oli heti siinä rannassa.---oi niitä aikoja-----


      • Anonyymi
        yks jostain kirjoitti:

        Mä kävin sitä 70-luvulla. Silloin siellä oli opettajina Taimi Härmä Ja Mäkelän Pekka. Taimi oli mukava ja Pekka oli se jota pelättiin, kulki melkein aina ratsastussaappaat jalassa, sillä oli hevostallikin jossakin päin Oulua. Oi niitä aikoja, muutamia hyviä muistoja ja sitten niitä huonojakin. Mäkelä piti kuria kovalla kädellä, tais saada joskus varoituksiakin kun kuritti fyysisesti oppilaita. Härmän Taimi oli ihana tapaus, antoi lasten soittaa pianoakin koulun jälkeen. Sääli ett melkein kaikki vanha on hävitetty Hietasaaresta ja Mustasaaresta ja loput lahoaa, kun ei kukaan hoida rakennuksia. Vaakunakylääkään ei enää ole, kai haluttiin hävittää muistot sotavuosilta.

        Kuinka lujaa oppilaita piti kurittaa, että kurituksesta sai varoituksen 70-luvulla?


    • Tuija Tapola

      Vastaukseni hyppäs jatkoksi ketjuun,,,,,

    • Bett1

      Minä kävin Hietasaaren koulua vuosina 1954-1958. Silloin oli opettajina Kyllikki ja Veikko Kess ja yhtenä vuotena Kaarina Viitala. Olen myös etsinyt kuvaa koulusta. Yhden kuvan olen löytänyt Arkkitehtikillan kalenterista, se on kylläkin piirros koulusta sataman suunnasta.

      • Raija P

        Olin samassa koulussa samaan aikaan, samat opettajatkin. Viides ja kuudes luokka olivat Koskelankylän koulussa. Seitsemäs ja kahdeksas Laanilan koulussa rautasillan lähellä. Nyt asun prikipuiston vieressä ja käyn lohisopalla Hannalassa. Meillä on ollut jo vuosia ns. "entisten Hietasaarelaisten tapaaminen" Hannalassa heinäkuun viimeisenä lauantaina klo 16.00 alkaen. Tervetuloa mukaan!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      105
      1796
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      81
      1407
    3. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      6
      1376
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      144
      1293
    5. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      13
      1279
    6. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      92
      1260
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      23
      1217
    8. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      641
      1186
    9. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      1058
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      13
      1008
    Aihe