Ostin jälleen uuden jalokärhön (Clematis 'Rouge Cardinal')itselleni ajatuksena istuttaa se koristeomenapuuta kiertämään. Onko ajatus hyvä ja kuinka suuren kuopan kärhö vaatii menestyäkseen puun juurella. Tiedän toki, että pitäisi kaivaa suuri kuoppa ja tarvitsisi istuttaa noin 15cm syvempään kuin ostoruukussa mutta tämä ei välttämättä täysin onnistu jos omenapuun juuret ovat tiellä. Onko koko ajatukseni mahdoton???
kärhö puun juurelle
3
2122
Vastaukset
Ajatuksesi on oikein hyvä. Maakuopanhan pitää olla aika syvä. Muistaakseni ainakin 30 cm ja multava. Kärhö viihtyy puoliauringossa, ainakin meillä, lämpöisessä paikassa. Paikassa, jossa kuitenkin on riittävästi valoa. Kokeile ihmeessä. Varmaan joku osaa neuvoa paremmin ja nimen perusteella löydät oikeat ohjeet googlesta. Meillä kärhöt on tavehtineet lasitetulla parvekkeella ja muutamaa tautia lukuunottamatta kukkineet ja viihtyneet oikein hyvin.
- siinä
kärhön tyvelle suojaa, ettei paahdu auringossa? Sisareni laittaa keväällä kärhön
kohdalle muoviämpärin, josta on pohja poistettu.Se kerää lämpöä, mutta estää paahteen juuriosaan.
Itse ostin viime vuoden keväällä samaisen Rouge Carginal-kärhön.Se ennätti
aukaista pari kukkaa, kun huonosti tuettuna taittui n. puolen metrin korkeudelta, eikä jatkanut kasvuaan yhtään.
Tänä keväänä ostin uuden kärhön siihen viereen, jätin sen entisen vielä "muhimaan". Uusi kärhö kukki kukkimisensa, olin kietonut sen vanhaan kalaverkkoon, joka jousti tuulessa,mutta piti kärhön kunnossa.
Nyt viime viikolla tuli yllätys, kun se kardinaali olikin herännyt henkiin ja ryöminyt
maata pitkin siihen kukkapenkin etualalle orvokkien sekaan ja kukkii parasta aikaa,
sekä työntää uusia nuppuja.Hieno yllätys! siinä kirjoitti:
kärhön tyvelle suojaa, ettei paahdu auringossa? Sisareni laittaa keväällä kärhön
kohdalle muoviämpärin, josta on pohja poistettu.Se kerää lämpöä, mutta estää paahteen juuriosaan.
Itse ostin viime vuoden keväällä samaisen Rouge Carginal-kärhön.Se ennätti
aukaista pari kukkaa, kun huonosti tuettuna taittui n. puolen metrin korkeudelta, eikä jatkanut kasvuaan yhtään.
Tänä keväänä ostin uuden kärhön siihen viereen, jätin sen entisen vielä "muhimaan". Uusi kärhö kukki kukkimisensa, olin kietonut sen vanhaan kalaverkkoon, joka jousti tuulessa,mutta piti kärhön kunnossa.
Nyt viime viikolla tuli yllätys, kun se kardinaali olikin herännyt henkiin ja ryöminyt
maata pitkin siihen kukkapenkin etualalle orvokkien sekaan ja kukkii parasta aikaa,
sekä työntää uusia nuppuja.Hieno yllätys!Meillä parveekkeella kärhöt alkoivat lakastua. Lähdimme viikoksi lomalle maalle ja kun tulimme takaisin oli kärhöt (ruukuissa) tehneet uusia versoja ja yksi kukka oli auennut. Eli eipä se kärhöjen kasvu sitten rajoitukkaan alkukesään. Muistaakseni otin kärhön sisään lokakuun lopulla kukkivana ja oli kaunis. Lajikkeita en vielä tunne. Mutta kärhön kasvattajat sanovat, että ensiksi ihastuu niihin isokukkaisiin ja sitä seuraa sitten pienikukkaisten vaihe. Seuraillaan loppukesän kukintaa ja katotaan miten käy... viestimisiin
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde272900Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän332545- 1482274
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.542249Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti241870Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3911706Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään1041652- 3111561
- 1351459
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131446