Kuvottavaa

luonnon viholliset

Olen joskus saanut sellaisen käsityksen, että partiolaisilla on toiminnassaan lähtöajatuksena jonkinlainen luonnon kunnioittamisen filosofia. Ei taida olla totta. Sattuipa juuri, että löytyi partiolaisten erämajan pihalta valtava sipsipussien, kokispullojen, makkaramuovien, karamellipussien, vanukaspurkkien ym. lännen pikaruoka-menun jäänteet. Puolen metrin kaivaussyvyys tuotti jo peräkärryllisen tavaraa, mutta lopullinen kuoppa olikin sitten miehen syvyinen. Nyt tyhjennetty, sileäreunainen ja syvä kuoppa on ansa metsän pikkueläimille. Puhdistustyön teki oletettavasti joku firma, sillä kunta ja media taisivat huohottaa niskaan. Järkyttävää asennekasvatusta lapsille joka suhteessa. Samassa pihapiirissä näkee myös monta muuta mielenkiintoista seikkaa partiotavoista. Tämä erämaja on aivan tien varressa, suurilla henkilöautoilla sinne ajetaan kaupungista ja lähin mahdollinen jätteen jättöpaikkakin on läheisellä kylällä, vain noin puolentoista kilometrin päässä majasta.
Eivät nuo ihmiskeskeiset kristilliset arvot taida metsään ulottua, mutta Jeesus kyllä näyttää tälle porukalle närhen värkit, jos on varaa ottaa palaute vastaan. Mutta kun lasten suut ja silmät ovat kaupan syntisetien ja kilttien tätien kasvatuksellista lahjontaryönää täynnä.
Arvatkaa paikkakunta?

11

1334

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • paikkakuntaa

      enkä ymmärrä kirjoituksen ideaa lainkaan. Millä tavalla partiolaisten pitäisi poiketa "normaali" nuorista? En tunnista onglmaasi, oma lippukunta ei hautaa mitään muuta kuin riukujen tuotoksen kuoppaan, kaikki muu roska otetaan talteen ja viedään lähimpään roska-astiaan.

      Keskity elämää omaa elämää ja jos löydät jotain hyvää kerrottavaa, kerro se meillekin - huonoja juttuja osaamme ennestään. Kristilliset arvot kuuluvat partioliikkeeseen, mutta eivät todellakaan niin vahvasti kuin moni kuvittelee. Suurin osa hakee partiosta kavereita, sosiaalista toimintaa, erätaitoja, retkiä ja johtamistaitoja.

      Kaupan-setät eivät ole sen syntisenpiä kuin muutkaan, miten se meni tarina siitä ensimmäisen kiven heittämisestä?

      • Tuomenmarja

        Eli roskaruoan ahminen ja roskaaminen on OK, koska KAIKKIHAN NIIN TEKEVÄT?


    • ikisudenpentu

      Olet laittanut viestisi useammalle palstalle. Haluatko sillä varmistaa että kyseinen lippukunta toimisi jatkossa paremmin? Tehokkaampi tapa olisi ollut ottaa yhteyttä suoraan kyseisiin harrastajiin.

      Toivottavasti olet itse aktiivisesti viemässä tärkeinä pitämiäsi arvoja eteenpäin harrastusluonteisessa kasvatustoiminnassa. Varmasti saat määrätietoisella toiminnallasi paljon hyvää aikaan kun siirryt netistä käytännön tasolle ohjaamaan jotain ryhmää.

      • hikine susi

        hei heebot, on se karmee vääryys, että joku arvostelee niinku sivusta, mut jos toi tyyppi vaan diggaa luontoo ihan oikeesti?

        ei joku reppanan porton stoori, jos jengi vainosi kivet käsis, ole hyvä pointsi vertaukseks, kyl mulla tulee ennemminki mielee se, ku holy boy meni rohkeesti pyhää paikkaa maniien kans puljaajien pöytii kaatelee.

        joku viel tajuu, et mis mennää, mut kyl kivet lentää just niitten nuppii, jotka tallaa polla kirkkaana.

        kyl korkee juttu on luonnos, ja mikä sitä häpäsee, on raha, kama ja tän alle jääny nuppi. pahemmaks menee koko ajan. kiitti ekalle tiukkikselle, mä pidin.

        susist jäi nimi, metsät on vek, iki iki se sanoo jonku kiiltokuvavihkos


      • ihmisenpentu

        Onpa kovin ikävää, että joku arvosteli sivusta partiolaisten tapoja.


      • Metsän neito
        ihmisenpentu kirjoitti:

        Onpa kovin ikävää, että joku arvosteli sivusta partiolaisten tapoja.

        Kahdeksan vuotta partiossa (myös johtajana) oltuani, muutaman vuoden poissa jo, aihe kiinnostaa. On totta että eivät partiolaiset pyhimyksiä ole, vaan normaaleja nuoria ja lapsia. Muistan "ongelman" olleen esillä jo itse partiossa ollessani, että osa eli luontoa ajatellen ja oli oppinut siihen, kun taas osa lapsista ja nuorista ei ollut todella oppinut siihen että miten suojella ja kunnioittaa luontoa. Oli ja ajattelemattomuutta.

        Mutta toimintaanhan tulon varmasti suurin syy on sosiaalinen, ja sitten olisi johtajien tehtävä opettaa suhtautumista luontoon. Eli jos moiseen ikävään toimintaan törmää, tulee ottaa yhteys paikallisen lippukunnan johtajiin ja keskustella, sekä sopia vaikkapa siitä että lippukunta siivoaa paikan. Oiva tilaisuus kaikille oppia.

        Ja toisten kristillisyyteen on paras olla kommentoimatta, sillä se on jokaisen ihan henkilökohtainen asia. Jos itse kristillisten pyheiden mukaan elää, niin ei toisia tuomitse ja jos taas ei elä niin turha on toisiltakaan vaatia. Ja minkään opin mukaan ei Jeesus mitään värkkejä kenellekään näyttele.

        Mitä tulee nykyajan materialismiin niin vastustaaksesi sitä, mene toki mukaan nuorten harrastustoimiin ohjaamaan. Sillä nuoret ja lapset ovat tulevaisuus ja sieltä se muutos lähtee. Sinne siis opettamaan kestävää kehitystä! Siten voit vaikuttaa, antaa lapsille oikeaa asennekasvatusta. Tai antaa eväitä ja he siten itse valitsevat oman asenteensa maailmaan.


      • roskakulttuuria
        Metsän neito kirjoitti:

        Kahdeksan vuotta partiossa (myös johtajana) oltuani, muutaman vuoden poissa jo, aihe kiinnostaa. On totta että eivät partiolaiset pyhimyksiä ole, vaan normaaleja nuoria ja lapsia. Muistan "ongelman" olleen esillä jo itse partiossa ollessani, että osa eli luontoa ajatellen ja oli oppinut siihen, kun taas osa lapsista ja nuorista ei ollut todella oppinut siihen että miten suojella ja kunnioittaa luontoa. Oli ja ajattelemattomuutta.

        Mutta toimintaanhan tulon varmasti suurin syy on sosiaalinen, ja sitten olisi johtajien tehtävä opettaa suhtautumista luontoon. Eli jos moiseen ikävään toimintaan törmää, tulee ottaa yhteys paikallisen lippukunnan johtajiin ja keskustella, sekä sopia vaikkapa siitä että lippukunta siivoaa paikan. Oiva tilaisuus kaikille oppia.

        Ja toisten kristillisyyteen on paras olla kommentoimatta, sillä se on jokaisen ihan henkilökohtainen asia. Jos itse kristillisten pyheiden mukaan elää, niin ei toisia tuomitse ja jos taas ei elä niin turha on toisiltakaan vaatia. Ja minkään opin mukaan ei Jeesus mitään värkkejä kenellekään näyttele.

        Mitä tulee nykyajan materialismiin niin vastustaaksesi sitä, mene toki mukaan nuorten harrastustoimiin ohjaamaan. Sillä nuoret ja lapset ovat tulevaisuus ja sieltä se muutos lähtee. Sinne siis opettamaan kestävää kehitystä! Siten voit vaikuttaa, antaa lapsille oikeaa asennekasvatusta. Tai antaa eväitä ja he siten itse valitsevat oman asenteensa maailmaan.

        On täysi harhaluulo olettaa, että partiossa opetettaisiin nuorisoa kunnioittamaan luontoa ja selviämään luonnonoloissa. Kaikkea muuta... Partio on sitä että joukko rikkaampien perheiden kaupunkikersoja menee jonnekin viimeisen päälle sähköistettylle ökymökille valvomaan, kiusaamaan toisiaan, tekemään kaikkea pikkutuhmaa ja ahmimaan roskaruokaa. Mukana tietysti kaikki sähköiset pelit ja vempeleet. Vietetään pari päivää vanhempien katseen alta poissa, peletaan tietokonepelejä ja ilkeillään. Tätä kutsutaan partioleiriksi.

        Olen entinen partiolainen, mutta lopetin jo lapsena, koska en saanut partiosta mitään sellaista mitä siltä halusin: luonnossa luonnonmukaisesti liikkumista ja olemista. Sen sai sitten isä opettaa... Nykyään kesäisin kun saaristossa liikkuu taikka erämaissa, aina inhoten muistaa partiota ja pelkää törmäävänsä johonkin helvetin partioporukkaan. Partio on samanlainen tarpeeton uhka luonnolle kuin muskeliveneet ja mökkien rakentaminen joka paikkaan.


      • mökki on
        roskakulttuuria kirjoitti:

        On täysi harhaluulo olettaa, että partiossa opetettaisiin nuorisoa kunnioittamaan luontoa ja selviämään luonnonoloissa. Kaikkea muuta... Partio on sitä että joukko rikkaampien perheiden kaupunkikersoja menee jonnekin viimeisen päälle sähköistettylle ökymökille valvomaan, kiusaamaan toisiaan, tekemään kaikkea pikkutuhmaa ja ahmimaan roskaruokaa. Mukana tietysti kaikki sähköiset pelit ja vempeleet. Vietetään pari päivää vanhempien katseen alta poissa, peletaan tietokonepelejä ja ilkeillään. Tätä kutsutaan partioleiriksi.

        Olen entinen partiolainen, mutta lopetin jo lapsena, koska en saanut partiosta mitään sellaista mitä siltä halusin: luonnossa luonnonmukaisesti liikkumista ja olemista. Sen sai sitten isä opettaa... Nykyään kesäisin kun saaristossa liikkuu taikka erämaissa, aina inhoten muistaa partiota ja pelkää törmäävänsä johonkin helvetin partioporukkaan. Partio on samanlainen tarpeeton uhka luonnolle kuin muskeliveneet ja mökkien rakentaminen joka paikkaan.

        varmaan varattuna Kilke-leiriä varten tulevalle kesälle???? Se väkimäärä ei ihan pieneen mahdu.


      • åååååååååååååååååååå
        roskakulttuuria kirjoitti:

        On täysi harhaluulo olettaa, että partiossa opetettaisiin nuorisoa kunnioittamaan luontoa ja selviämään luonnonoloissa. Kaikkea muuta... Partio on sitä että joukko rikkaampien perheiden kaupunkikersoja menee jonnekin viimeisen päälle sähköistettylle ökymökille valvomaan, kiusaamaan toisiaan, tekemään kaikkea pikkutuhmaa ja ahmimaan roskaruokaa. Mukana tietysti kaikki sähköiset pelit ja vempeleet. Vietetään pari päivää vanhempien katseen alta poissa, peletaan tietokonepelejä ja ilkeillään. Tätä kutsutaan partioleiriksi.

        Olen entinen partiolainen, mutta lopetin jo lapsena, koska en saanut partiosta mitään sellaista mitä siltä halusin: luonnossa luonnonmukaisesti liikkumista ja olemista. Sen sai sitten isä opettaa... Nykyään kesäisin kun saaristossa liikkuu taikka erämaissa, aina inhoten muistaa partiota ja pelkää törmäävänsä johonkin helvetin partioporukkaan. Partio on samanlainen tarpeeton uhka luonnolle kuin muskeliveneet ja mökkien rakentaminen joka paikkaan.

        no hei töttöröö, en tiedä millaiseen citypartioon olit aikanasi päätynyt, mutta meidän (vantaalaisessa) lippukunnassa kyllä ollaan ihan teltta/laavu/sähkötön kämppä yöpymis periaatteella. Myös näiden 7-vuotiaiden kanssa. Sähköisten vempeleiden käytön kanssa on retkillä enimmäkseen ongelmia sen takia, etteivät vanhemmat malta olla soittelematta jarkko-elisoilleen kesken viikonloppujen.

        Lisäksi tuohon rikkaidenperheiden lapsiin vedoten sanoisin, että partio on ihan oikeesti nykyaikana halvimpia harrastuksia. Välineet toki maksavat, mutta niitä ainakin meillä lainaillaan ja kierrätetään ahkerasti. Vapaaehtoistyönä pyöriväksi harrastukseksi partio on Suomen oloissa aika siisti juttu.

        Monella ihmisellä kytee taustalla edelleen käsitys jonka mukaan punaisten kersat menee pioneereihin ja valkoisten partioon. Toki äärilaidoilla on/ollut tottakin, mutta väliin mahtuu kaikenlaista porukkaa.
        Tämä toki riippuu aivan suunnattomasti lippukunnasta. On lippukuntia joissa toimintaa vetävät seurakunnankerhoissa vakinaista työtä tekevät tädit ja armeijassa innostuneet nuoret miehet, jotka karjuvat käskyjä pää punaisena. Ja sitten on taas lippukuntia, joissa suoritetaan innokkaasti maailma-merkkejä, kudotaan peittoja afrikkaan ja johtajat ovat äärimmäisen avarakatseisia kasvissyöjä hippejä.

        Uhka luonnolle kommenttiin sanoisin, että olet osittain oikeassa. Pienten lippukunnan välisten retkien jälkeen saadaan leiripaikka vielä jätettyä suht. alkuperäiseen kuntoon, mut auta armias sitä näkyä suur-leirien jälkeen. Näitä jumbojamboreita voisi vielä kehittää hieman luonnonystävällisempään suuntaan. Luonnonsuojelu alueet ovat ehdoton ei jos suunnitellaan leiriä edes vantaanlippukuntien kokoiselle porukalle -.o uh.


    • Mitäääh??

      Mitäs ihmettä? Aletaanko tässä nyt siihen että jos on yksi roskaava Partiolippukunta niin koko järjestö on perseestä? Jos suomesta löytyy yksi valelääkäri, niin onko koko ammattikunta siis täysin ammattitaidottomia?
      Kaikkihan nuorista roskaavat (Harmi). Mutta on tässä maassa suurempiakin ongelmia.

    • hyvä harrastus

      Olen ollut partiossa 15 vuotta, itse aloittanut sudenpennusta ja johtajana toiminut noin puolet koko ajasta. Voin sanoa että KERTAAKAAN ei minun paikallaollessani ole tollasta tehty, aina on jäljet siivottu.
      Täähän on sama juttu kun se että vihataan kaikkia ulkomaalaisia koska OSA heistä ei osaa käyttäytyä. Eli jos joku partiolippukunta/ ryhmä sotkee, ei se tarkoita että koko maailman partiolaiset sotkee! Järki käteen taas. Taitaa olla sulla jotkut ihan muut syyt vihata partiolaisia. Partion idea tosiaan on kunnioittaa luontoa, ja opetukseen kuuluu miten suojelet luontoa etkä roskaa. Tämä on sitten ollut joku ryhmä mikä ei vähääkään piittaa ajatuksesta.
      Ei tullut mieleen ihmetellä miksi jutusta oli lehdissä ympäri suomen...? Jos kaikki suomen partiolaiset niin tekis, eikai siitä lehteen kirjotettais kunnei se mitenkään kummallista olis.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3889
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3328
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2769
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2154
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2101
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1977
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe